Combi over Bosch CMG836 onderwarmte blijft aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco64
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-07 13:24
Van mij combi oven bosch CMG836 gaat de onderwarmte vol aan bij iedere functie.
Dus er is iets stuk.
Hoe wordt dat ding geschakeld. gaat dat via een gewoon relais of via een SSR en waar moet ik dat zoeken?
Het lijkt mij tenminste het meest voor de hand liggend dat gewoon relais blijft plakken of een SSR doorgefikt is.
Heb nog wel een CMG 636 staan, met een defect in de magnatron. daar kan ik evt wel onderdelen uit transplanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:54
Alle verwarmingselementen in bosch of siemens apparatuur worden altijd door relais geschakeld
Dus meest voor de hand liggend is een plakkend relais.
Gewoon met de achterkant schroevendraaier even relais aantikken.
Dan weet je het gauw genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco64
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-07 13:24
Leipi35 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:10:
Alle verwarmingselementen in bosch of siemens apparatuur worden altijd door relais geschakeld
Dus meest voor de hand liggend is een plakkend relais.
Gewoon met de achterkant schroevendraaier even relais aantikken.
Dan weet je het gauw genoeg
Dank dan was mijn eerste idee dus in de richting . maar waar zit dat ding ? En als eenrelais eenmaal plakt dan is vervangen wel handig ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Illusion

(the art of)

Remco64 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Dank dan was mijn eerste idee dus in de richting . maar waar zit dat ding ? En als eenrelais eenmaal plakt dan is vervangen wel handig ,
Dat ding zit aan het einde van het snoer van het verwarmingselement. Zodra je een willekeurige kap eraf hebt even de draden volgen?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuelkroon
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-08 19:00
Remco64 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Het relais zit meestal op de printplaat van de oven, vaak ergens achter het bedieningspaneel of aan de zijkant intern (afhankelijk van de exacte indeling van jouw CMG836). Je zult het apparaat even moeten openmaken (stekker eruit!) en dan zoeken naar een klein zwart blokje (vaak van het merk Omron of soortgelijk) op de printplaat.

Als je het relais gevonden hebt, kun je kijken of het plakt door het voorzichtig aan te tikken met een schroevendraaier of tijdelijk even los te solderen en opnieuw op te starten.

Als je een donorapparaat hebt (zoals je CMG636), is het inderdaad handig om van daaruit het relais over te zetten, mits het dezelfde specificaties heeft.

Succes! Laat weten of het lukt.