Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Mijn Probleem.

Ik heb een pc met daarin een MSI X670E Tomahawk WiFi moederbord. En eerlijk gezegd: dit bord is vanaf dag één al een hoofdpijndossier. Pas recentelijk ben ik er écht achter gekomen hoe diep de problemen eigenlijk zitten.

De lijst met frustraties is lang:

De CPU wordt standaard veel te hoog geclockt, zonder dat ik daar om vraag.

Geheugen-instellingen (timing en snelheid) staan telkens verkeerd, zelfs na handmatige correctie.

Temperatuurmonitoring? Een lachertje. De waardes zijn alles behalve betrouwbaar.

Boot-problemen zijn aan de orde van de dag. Soms start de pc gewoon niet op, of blijft hangen op debug-LEDs zonder duidelijke reden.

De BIOS is een verhaal op zich. Kom er niet eens in, en als je wél geluk hebt, krijg je te maken met een BIOS die zichzelf aanpast naar… iets. Maar zeker niet naar fabrieksinstellingen. Meestal zijn het willekeurige instellingen die alles alleen maar erger maken.

Kortom: dit bord zorgt dagelijks voor frustratie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

- Lian Li PC-O11 Dynamic XL - ROG Certified
- MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI
- AMD RYZEN 9 9950X - 4,3Ghz
- Corsair Dominator Titanium 64GB (6000Mhz)
- Lexar NM790 2TB (M.2)
- NVIDIA RTX 4080 SUPER 16GB
- Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus
- Corsair iCue H100i ELITE Capellix XT - Zwart
- Thermal Grizzly Hydronaut
- NZXT C1200 Gold (1200Watt)

Op dit systeem draai ik Windows 11 Pro, en ik heb ook Linux Bazzite geïnstalleerd. Al moet ik erbij zeggen: Bazzite kan ik op dit moment niet eens gebruiken.

Waarom niet? Omdat simpelweg in de Bootselect komen onmogelijk is. Bios inkomen ook niet mogelijk. Of ik nu F2, F11, F8 of Delete indruk bij het opstarten – het resultaat is altijd hetzelfde: een zwart scherm, geen signaal, en een groene debug-LED die aangeeft dat er bootproblemen zijn. Het systeem hangt volledig.

Zelfs opnieuw opstarten vanuit Windows lukt vaak niet. Na een herstart blijft het systeem hangen, of komt niet verder dan diezelfde debug-LED. Alleen een volledige koude start (dus pc volledig uitschakelen, wachten en dan opnieuw aanzetten) geeft nog een redelijke kans om Windows überhaupt in te komen.

Met dit gedrag is het onmogelijk om betrouwbaar tussen besturingssystemen te wisselen, of zelfs maar basisinstellingen in de BIOS te controleren. En dat op een moederbord dat juist zou moeten uitblinken in stabiliteit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb inmiddels meerdere BIOS-versies geprobeerd en meerdere keren een CMOS-reset uitgevoerd via de JBAT1-jumper, aangezien de batterij bij dit moederbord niet eenvoudig te verwijderen is. Soms kon ik daarna tijdelijk de BIOS in en leek het systeem ongeveer anderhalve dag stabiel te draaien, maar dat is nooit blijvend.

Ik heb ook geprobeerd de BIOS te benaderen via geavanceerd opstarten in Windows en via commando’s in de command prompt. Maar dat leidt steevast tot een systeem dat niet meer opstart: zwart scherm, de groene debug-LED gaat aan, en er komt geen signaal meer.

Het hele systeem is opnieuw opgebouwd, maar het blijft onvoorspelbaar en instabiel.

Voor een high-end moederbord mag je stabiliteit verwachten, geen eindeloze troubleshooting.

Op internet zie ik dat meerdere mensen vergelijkbare problemen hebben met dit bord, maar niemand lijkt een structurele oplossing te hebben. Daarom richt ik mij nu tot de Tweakers-community hopelijk herkent iemand dit en is er toch een blijvende oplossing.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1. neem de cpu er terug uit en kijk de socket na op verbogen pinnen
2. zet de cpu er terug in als je niets vind
3. blijft het probleem dan rma terug sturen en ander merk nemen.

Ook high-end is wat overroepen, veel troep op dat mobo dat problemen kan geven.

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 21-07-2025 18:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Damic schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:18:
1. neem de cpu er terug uit en kijk de socket na op verbogen pinnen
2. zet de cpu er terug in als je niets vind
3. blijft het probleem dan rma terug sturen en ander merk nemen.

Ook high-end is wat overroepen, veel troep op dat mobo dat problemen kan geven.
computer uit elkaar geweest, processor heb ik gecheckt.
en 100% zeker goed terug gezet.
geheugen ook gecheckt, alles wel zoon beetje.
ja highend ben het met je eens. maar vind 300 euro voor een mobo best aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Processor heeft geen pinnen maar pads ;)
Dan is het optie 3 he :) RMA aanmaken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:11
Al 'ns geprobeerd om zo kaal mogelijk op te starten ?
Zonder GPU, 1 reepje geheugen, geen USB apparaten aangesloten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:03
Damic schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:23:
Processor heeft geen pinnen maar pads ;)
Dan is het optie 3 he :) RMA aanmaken
Rma van bord of cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Ik heb alles geprobeert was jullie hebben aangegeven.
de mobo gaat gewoon terug. Ga een RMA aanvragen.
het is een veel voorkomende issue, en naar heel veel uren struinen nergens een antwoord gevonden.
bedankt voor de adviesen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11
Ik heb exact hetzeldfe bord en bij mijn 9800X3D stond eigenlijk alles goed afgesteld. Het is dus of een nios probleem (ik heb de laatste bios) of settings specifiek voor de 9950X3D die het probleem geven.

Als hij instelligen niet onthoud dan gaat er ergens iets niet goed want daar heb ik geen problemen meer ondevonden. de enige 2 reden voor settings die veranderen moeten een lege batterij zijn en die kans is zo goed als nul met een bord van max een paar jaar oud e de andere rest is instabiliteit en dat kan echt door alles komen. geheugen volrages defecte cpu, moederbord, ram of zelfs een ssd met AM5.

Hoop dat het moederbord defect is want verder zie ik geen reden dat het aan het moederbord kan liggen. Als het een ram/cpu probleem is dan komt het met een nieuw bord ook weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoknok
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 10:37

knoknok

n00b 4 life

Misschien niet relevant, maar gebruik je een externe USB hub of USB hub in je scherm? Dat gaf bij mijn x870 tomahawk boot problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
knoknok schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:56:
Misschien niet relevant, maar gebruik je een externe USB hub of USB hub in je scherm? Dat gaf bij mijn x870 tomahawk boot problemen.
Ik had iets soortgelijks gelezen op Reddit, maar ik gebruik geen van beide genoemde methodes. Heb zelfs een ander scherm geprobeerd, zonder resultaat. Iemand zei dat de BIOS wel werd geladen met de DEL-knop, maar alleen zichtbaar was als je de monitor op de DisplayPort van het moederbord aansloot ook dat werkt bij mij niet.

Ik heb echt alles nagelopen: geheugen, SSD, videokaart, geluidskaart alles eruit gehaald en getest. Maar zodra ik tijdens het opstarten op F11 of DEL druk, crasht het systeem direct.

Zelfs het langdurig resetten van BAT1 helpt inmiddels niet meer.

Kortom: dit moederbord blijft een ramp. Voor een zogenaamd kwaliteitsproduct is het belachelijk hoeveel tijd en moeite je erin moet steken om überhaupt in de BIOS te kunnen komen.

Pagina: 1