Nieuwe schijven voor nieuwe Nas 8TB+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Middag,

Ik ga mijn DS214Play vervangen door een Ugreen DXP2800. Keuze was redelijk snel gemaakt. Voor de schijven ben ik echter al drie keer zo lang aan het orienteren. Veel geleerd, zal dat samenvatten maar hoor het graag of ik nog iets mis of ergens naast zit.

In de Synology zit nu 2x 4 TB. Is op zich al heel langgenoeg maar omdat ik lang met de NAS wil doen wil ik toch gelijk nieuwe grotere schijven.

-Ik zag initieel leuke aanbiedingen voor enterprise schijven, maar alle gedoe met SMART waardes, dat ze vaak 7200RPM zijn (stroomverbruik) en niet voor consumenten bedoeld (dus kopen via omweg/garantie) doet me daar toch van af zien. Werd initieel aangetrokken door prijs en garantie

-Ik kijk nu naar WD Red Plus en Ironwolf (beide in pro hebben wel 2 jaar meer garantie - 5 ipv 3) maar zijn ook weer 7200rpm - verbruiken dus wat meer.

-Van die twee neig ik naar de WD Red plus (wat ik vind is iets lager stroom verbruik en iets hogere snelheden)
-t/m 8TB zie ik daar schijven van 5640rpm - zijn die echt 5640rpm? las elders weer verhalen dat er veel 7200rpm schijven zijn die met lager toerental worden verkocht

-10/12/14TB heb ik niet nodig tenzij heel aantrekkelijk geprijsd maar dat lijkt momenteel niet echt zo - en dan heb ik weer 7200rpm schijven.

Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

WD Red plus en Ironwolf zijn goed vergelijkbaar. Ik zou het van de prijs laten afhangen. Service van zowel Seagate als WD is prima als je die nodig hebt. Zorg uiteraard ook voor een back-up van je NAS om defecten op te vangen.

Er zijn inderdaad eigenlijk geen schijven met minder dan 7200 toeren boven de 8TB, het verschil in verbruik merk je alleen bij 24/7 operatie en dat is bij veel mensen niet nodig, gezien je voor thuisgebruik beter de NAS in slaap kunt laten gaan tenzij er activiteit is. Of draai je services op je NAS die wel altijd beschikbaar zijn?

Verder zie je niks over het hoofd mijns inziens. Je kunt nog, als je echt services gaat hosten op je NAS, kiezen voor m.2 SSD’s voor cache. Maakt het net even wat vlotter :) welke maakt niet echt uit, zolang het niet het goedkoopste van het goedkoopste is, zoals WD Green of B-merk meuk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Dank voor de reactie. Goed punt van die toeren. Ik zit er nu over te denken om een hoofd storage pool te maken van twee SSD's (weggelaten uit de openingspost om niet af te leiden van de schijven). Daar zullen de apps op draaien en mijn documenten op staan dus de harde schijven kunnen als het goed is vaak in slaapstand. Toeren en verbruik spelen dan een kleinere rol. Wellicht nog eens kijken en 8-14TB in mijn vergelijking meenemen. Nu zeker niet nodig maar de laatste NAS ging ook 10 jaar mee,

Weet alleen nog niet uit ervaring of de NAS niet toch op de achtergrond dingen doet die voorkomen dat de schijven in suspend gaan. Zal daaer extra op zoeken.