Odido - router geen PoE - PoE switch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-08 14:39
Hallo,

Vooropgesteld; ik ben een netwerk/internet noob en geen ervaring hiermee, wel wat onderzoek gedaan - maar kom er niet uit.

Wij hebben net een nieuw huis gekocht (172m2, 3 verdiepingen), we hebben glasvezel van Odido. De vorige bewoners hebben op elke verdieping een internet/ethernetkabel (Cat6) laten leggen, verbonden met de router in de meterkast. Hierop hadden ze internet wifi/access points aangesloten (met PoE op de 2 bovenste verdiepingen, weet niet zeker over begane grond); er is geen stopcontact vlakbij de kabel, dus een 'regulier wifipunt' lijkt niet te werken.

Nu kwam ik erachter dat de router van Odido (t-56 zyxel) geen PoE ondersteund. Met wat onderzoek kwam ik uit bij een PoE injector of Switch. In ons geval, gezien er 3 ethernetkabels moeten worden aangesloten, waarvan in ieder geval 2 met PoE , lijkt een Switch de oplossing. Deze moet dan worden aangesloten met de router, en vervolgens 2/3 internet access points via PoE?

Of misschien een router met 2/3 PoE uitgangen?

Indien ik het juist heb, een vervolg vraag; wat is een goede PoE Switch en wat zijn goede PoE internet access points? Ik heb zelf gevonden:Bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Yrkh88 op 21-07-2025 19:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Die switch is wel erg karig, 100Mbit is niet meer van deze tijd. Neem minimaal een gigabit switch ;)

Deze is dan prima en heeft PoE+ voor de hongerigere moderne access points:

uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

Qua wall ap’s kun je dan inderdaad ook tp-link nemen (neem wel wifi6 of nieuwer) zoals de

uitvoering: TP-Link EAP650-Wall
uitvoering: TP-Link EAP655-Wall

Al werken veel ceiling mount AP’s ook heel prima aan een muur (hier in huis zo 3 Unifi U6 ap’s geplaatst).

Een product dat ook goed werkt voor minder handige netwerkers is bijv. de Aruba HPE InstantOn lijn. In te stellen met een app :)
Je zou daar zelfs de bijpassende switch kunnen bijbestellen en alles vanaf dezelfde app bedienen:

uitvoering: Aruba Instant On 1430 8G Class4 PoE 64W Switch
uitvoering: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter)

Dat kan ook met bijv. Unifi en Tp-link Omada, maar daarvoor moet je de juiste producten aanschaffen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
Dank, ik ga naar jouw suggesties kijken! Indd is 100Mbit wel karig, had ik over het hoofd gezien hah.

Wellicht had ik moeten toevoegen; de APs komen op de vloer / een bureau te staan. Weet niet of dat iets uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Yrkh88 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:39:
Wellicht had ik moeten toevoegen; de APs komen op de vloer / een bureau te staan. Weet niet of dat iets uitmaakt?
Heb je daar een specifieke reden voor?

Meestal wordt POE gebruikt om de accesspoint tegen de muur of het plafond aan te schroeven.
Ook de accesspoints die je zelf had gevonden zijn eigen bedoeld om in de muur te schroeven, direct tegen het doosje in de muur waar de kabel uit komt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
De ethernet kabels zijn te kort voor tot op het plafond. De vorige bewoners hadden de APs op de grond staan, en dat is ook het gemakkelijkste.

Die hadden iets dat hierop leek (of zelfs deze): https://www.bol.com/nl/nl...dJuA.6_22.65.ProductImage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Op grond kan prima, maar weet dat wifi beste door lucht heen gaat. In woningen staan meeste objecten op de grond, dus is de kans dat je door een bureau heen moet groter wanneer je de AP op de grond plaatst.

Tegelijkertijd, als het niet door allerlei metalen kasten heen hoeft zal de demping nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
Ja eens! Gelukkig valt het mee waar het WIFI signaal doorheen moet, dus verwacht dat het wel goed komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
Nu deze items gevonden, lijkt een goede webshop te zijn:
https://wifi-center.nl/pr...v2?variant=46841606766928
https://wifi-center.nl/pr...-6?variant=49693682336080 (deze voor begane grond, deze ook als splitter gebruiken voor directe connectie met TV en mediabox)
https://wifi-center.nl/pr...ll?variant=46829324894544 (deze 2x voor eerste en tweede verdieping, wordt op de grond gezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb de EAP615 wall mounted van TP-link. Ik ben daar super tevreden mee. De PoE pass through is ook leuk. Ik heb achter de EAP615 de EAP225 (een outdoor AP) zitten die ook nog wordt gevoedt wordt door mijn PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
Thanks, de EAP615 lijkt vergelijkbaar met de 650/655 - zie zo snel geen grote verschillen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Yrkh88 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:53:
Thanks, de EAP615 lijkt vergelijkbaar met de 650/655 - zie zo snel geen grote verschillen
Grootste verschil is capaciteit en maximale bandbreedte. De 615 doet maar 1,2Gbps (simplex) over 5GHz en de 655 doet 2,4Gbps (simplex). Als je een 1Gbps internetverbinding hebt ga je met alleen de 65x serie ook in de buurt komen via Wi-Fi, de 615 zal er ruim onder blijven in de praktijk.

Voor dat tientje verschil zou ik de 655 pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 22-07-2025 15:24 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
nelizmastr schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Grootste verschil is capaciteit en maximale bandbreedte. De 615 doet maar 1,2Gbps (simplex) over 5GHz en de 655 doet 2,4Gbps (simplex). Als je een 1Gbps internetverbinding hebt ga je met alleen de 65x serie ook in de buurt komen via Wi-Fi, de 615 zal er ruim onder blijven in de praktijk.

Voor dat tientje verschil zou ik de 655 pakken.
Thanks, goed punt - ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:21

mjl

Ugh

Yrkh88 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:14:
De ethernet kabels zijn te kort voor tot op het plafond. De vorige bewoners hadden de APs op de grond staan, en dat is ook het gemakkelijkste.

Die hadden iets dat hierop leek (of zelfs deze): https://www.bol.com/nl/nl...dJuA.6_22.65.ProductImage
Eventueel de kabel verlengen met een koppelstukje kan ook werken (nadeel is uiteraard dat er een kabel langs de muur weggewerkt moet worden) :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrkh88
mjl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:45:
[...]

Eventueel de kabel verlengen met een koppelstukje kan ook werken (nadeel is uiteraard dat er een kabel langs de muur weggewerkt moet worden) :)
Hah niet eens over nagedacht, zou indd kunnen.. maar wat jij zegt; die kabel langs de muur dan wegwerken, is ook weer een gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:21

mjl

Ugh

Yrkh88 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Hah niet eens over nagedacht, zou indd kunnen.. maar wat jij zegt; die kabel langs de muur dan wegwerken, is ook weer een gedoe
Een heel draadloos gedoe naar een NAS ook in mijn ogen :)

-------

Pagina: 1