PIR motion sensor ipv lichtschakelaar in voorraadkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 10:04
Hallo allen,

Ik ben een redelijk bekwame doe het zelf kerel, maar elektriciteit is niet mijn sterkste punt. Helaas zit ik niet op een lokatie waar ik gemakkelijk een elektricien kan inschakelen (buitenland, nogal platteland), dus af en toe moet ik zelf wat doen op dit vlak.

Echter nu kom ik niet echt verder bij het wisselen van een reguliere lichtschakelaar met een PIR motion sensor, om de lamp in onze voorraadkast te bedienen.

De lichtschakelaar is regulier opgebouwd, met de fasedraad door de lichtschakelaar en de nuldraad naar de lamp. De PIR motion sensor heeft echter alleen een L (fase) en A (load/lamp) aansluiting.

De vraag:
Als ik de lichtschakelaar wissel met de PIR motion sensor, moet ik dan de fasedraad aansluiten op de L van de motion sensor en de andere bruine draad op de A (load) van de motion sensor. Of dit te simpel gedacht?

Het gaat om de Goobay PIR motion sensor 96005 (https://www.wentronic.com/en/infrared-motion-detector-96005). Ik heb verder enkele foto's toegevoegd ter aanvulling.

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden op deze noob vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR7pzUoME6dZyatO1rPPWB6ZWTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY7tn9aT60K14auPurpZOYeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mXOHgPt8QaFPaa26tbow3ZB9Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1UNa60Ilc0dUGd7pU8auxCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u23UtMDu4qbkPQqEhNc40a26Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHWaKOiwqDjZwOhuRkgMAHKq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Treepata op 21-07-2025 15:40 ]

Modern technology owes nature an apology.

Beste antwoord (via Treepata op 21-07-2025 23:35)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Volgens mij is je gedachtegang goed. Dit lijkt een "no neutral" PIR sensor te zijn. Je sluit de bruine fasedraad waar stroom op staat aan op de L en de bruine fasedraad die naar de lamp gaat aan op de A. De blauwe N en de geelgroene aardedraad blijven losgekoppeld.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Volgens mij is je gedachtegang goed. Dit lijkt een "no neutral" PIR sensor te zijn. Je sluit de bruine fasedraad waar stroom op staat aan op de L en de bruine fasedraad die naar de lamp gaat aan op de A. De blauwe N en de geelgroene aardedraad blijven losgekoppeld.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Treepata
Dank voor jouw antwoord, DexterDee. Ik heb het vanavond zo aangesloten en het werkt.

Op basis van jouw antwoord ben ook nog gaan zoeken naar "no neutral" sensors, en dat leverde ook een paar bevestigende diagrammen op. Daarvoor gebruikte ik niet de goede zoektermen, zo bleek. Dus dank voor jouw hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 05:27

Spinez0r

At your service.

Misschien enigzins offtopic, maar wees je bewust van het feit dat een bruine draad niet zomaar als schakeldraad gebruikt mag worden.
Dit mag alleen als je deze met iets van zwarte krimpkous duidelijk "omkat" naar een draad met zwarte mantel.

Ook zou ik wat Wago's kopen, en hiermee de groen/geel en blauw aan elkaar knopen (kleur bij kleur), op de huidige manier zouden de nul en aarde sluiting kunnen maken, in theorie kan dit er voor zorgen dat de aardlek er uit klapt, dit kan voor ongewenste en moeilijk te troubleshooten storingen zorgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Spinez0r op 22-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treepata
Dank voor jouw aanvulling SpinezOr! Het huis is gebouwd in Slovenië, en helaas met niet dezelfde voorschriften zoals gebruikelijk in Nederland. Maar goed om even mee rekening te houden.