WhatsApp test pwa-versie op Windows, 'geheugenverbruik…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: WhatsApp test pwa-versie op Windows, 'geheugenverbruik stijgt met 30 ...
Auteur: @Kevinkrikhaar Er bestaat toch al heel lang een PWA voor WhatsApp?

https://web.whatsapp.com

Ik heb nooit een app geïnteresseerd op Windows voor WhatsApp, altijd dit gebruikt.

Een PWA is trouwens gewoon een HTML, CSS en JavaScript met wat definitie files en icoontjes. Heeft niets met Chromium te maken. Het klopt wel dat ze in je normale browser werken.
Zie ook https://developer.mozilla..._app#progressive_web_apps

Het voordeel van een PWA t.o.v. een website is dat hij ook offline werkt en lokaal content kan cachen en als icoontje. Een voordeel t.o.v. een app is dat je niet iets van een app hoeft te installeren - het icoon is eigenlijk een hyperlink.

Wat META gebruikt Microsoft Edge WebView2 lijkt meer op een "webview" waarbij ze ook nogeens een hele browser in de container stoppen. Van een webview in je App wordt je al niet blij - ga dan gewoon naar de website zelf - een extra chrome container is nog meer onnodigheid zou ik zeggen. Alleen maar risico's dat je niet optijd je container update als de browser weer een patch heeft.
Bijzondere keuze van Meta.

[ Voor 51% gewijzigd door djwice op 21-07-2025 15:19 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 12:37

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dit lijkt meer op een "webview" waarbij ze ook nogeens een hele browser in de container stoppen.
Daar lijkt het niet op, dat is letterlijk wat het is en zo staat het ook in het artikel.

De toevoeging 'PWA' is wel een beetje dubieus. Strikt genomen denk ik dat je er wel mee wegkomt omdat je natuurlijk alles wat de PWA een PWA maakt ook prima kunt doen in zo'n wrapper maar het functionele van een PWA (waarbij je dus in feite eerst een website bezoekt en deze daarna alsof 'ie native is kunt blijven gebruiken) dan wel mist.

Het artikel van Windows Latest noemt het ook niet zo.

EDIT:
Alleen maar risico's dat je niet optijd je container update als de browser weer een patch heeft.
Dat issue is meestal wel aanzienlijk gemitigeerd door het feit dat je in zo'n wrapper meestal niet 'the internet at large' op gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 21-07-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
djwice schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:04:
Wat META gebruikt Microsoft Edge WebView2 lijkt meer op een "webview" waarbij ze ook nogeens een hele browser in de container stoppen.
Patriot schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:20:
Daar lijkt het niet op, dat is letterlijk wat het is en zo staat het ook in het artikel.
Het artikel.zegt letterlijk :
It replaces the native app with a WebView-based WhatsApp
De app is dus eigenlijk een custom chromium container met een webview. Dus als iemand weet hoe ie "add to desktop" in het drie punten menu moet klikken werkt het net zo goed, alleen sneller en minder opslag.
Maar ik vermoed dat een voordeel van een custom container is, dat je makkelijker alleen van WhatsApp data uit je cache kunt weggooien, dan bij je standaard browser.

[ Voor 35% gewijzigd door djwice op 21-07-2025 15:34 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 12:37

Patriot

Fulltime #whatpulsert

djwice schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Het artikel.zegt letterlijk

[...]

De app is dus eigenlijk een custom chromium container met een webview.
Ik bekrachtigde gewoon wat je zei, ik zei "het lijkt er niet op" omdat het er niet op lijkt maar het ís zo. Als het er alleen op had geleken dan was het dus niet werkelijk zo geweest.
Dus als je een weet hoe je een "add to desktop" in het drie punten menu weet te klikken werkt het net zo, alleen sneller en minder opslag. Maar ik vermoed dat het voordeel van een custum.comtainsr is, dat het makkelijker is om alleen van WhatsApp de cache leeg te gooien.
Ik denk dat ze de lokaal draaiende code op deze manier gewoon standaard kunnen aanleveren en je niet afhankelijk bent van een browser. Daarbij kun je updates op de achtergrond pushen en raak je bestaande gebruikers niet kwijt. Het doet dag tot dag verder vrijwel hetzelfde, maar het is wel even anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Patriot schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Ik bekrachtigde gewoon wat je zei, ik zei "het lijkt er niet op" omdat het er niet op lijkt maar het ís zo. Als het er alleen op had geleken dan was het dus niet werkelijk zo geweest.

[...]

Ik denk dat ze de lokaal draaiende code op deze manier gewoon standaard kunnen aanleveren en je niet afhankelijk bent van een browser. Daarbij kun je updates op de achtergrond pushen en raak je bestaande gebruikers niet kwijt. Het doet dag tot dag verder vrijwel hetzelfde, maar het is wel even anders.
Ah, thanks, misverstand door de "niet" :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 12:45
Ha Kevin! Ik snap niets van je artikel, omdat ik niet in die cirkel zit. PWA betekent mij bijv. niets. Wil je dat een artikel nieuwswaarde heeft, dan moet iedereen het kunnen lezen. Groetjes, Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Angelevo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:15:
Ha Kevin! Ik snap niets van je artikel, omdat ik niet in die cirkel zit. PWA betekent mij bijv. niets. Wil je dat een artikel nieuwswaarde heeft, dan moet iedereen het kunnen lezen. Groetjes, Mark
PWA staat in de inleiding uitgeschreven in cursief: progressieve web applicatie. Zie ook de Mozilla referentie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 12:45
Dan moet ik mijn excuses aanbieden voor het verkeerd lezen, danku!
Pagina: 1