Wifi Mesh als alternatief voor ethernet kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdziscool
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-08 19:39
Hoihoi iedereen, eerste keer echt posten op het forum dus laat het weten als ik iets fout doe!

Ik wil na 2 jaar nu het netwerk in mijn appartement eens naar de moderne wereld brengen. Ik heb al een Odido 1Gbps verbinding en hun router, maar de bekabeling in het (huur)appartement is verre van perfect. De fiber komt binnen buiten het appartement, en daar zit ook de split voor de ethernetconnecties door de rest van het huis. Resultaat: bij de voordeur geweldige wifi, en de rest van het huis is het janken. Nou heb ik toen als budget oplossing een powerline-cum-wifi extender gekocht om de NAS in de opslagkast ethernet te geven en een tweede wifi-node te hebben.

In principe werkt het, maar de wifi 'mesh' is dom en de powerline verbinding is ook heel slecht.

Nu zijn we een paar jaar verder en ik heb genoeg budget om er eens wat van te maken. Nou zal ik geen nieuwe kabels kunnen/gaan leggen vanwege huur etc. dus ik was naar alternatieven op zoek.

Ik zag dat wifi 6 en 7 al best goede real-life resultaten kunnen behalen en dat meshing technologie nu ook binnen bereik is van de gewone sterveling at home.

Mijn vraag is: is het hedendaags viable om een wifi meshnetwerk te gebruiken als alternatief voor ethernetkabels. Ik zoek niet naar 100% van de bandbreedte en latency die ik bekabeld zou krijgen, maar wel naar iets dat zo langzamerhand in de buurt komt, vooral voor een actief gebruikte NAS?

En zo ja: wat is het minimum waar ik naar moet kijken qua standaarden en 'snelheden'. Zijn er nog verschillen qua mesh technologie etc per merk of is dat eindelijk samengetrokken naar 1 (redelijk) standaard?
...
Mijn setup zou (als ik het goed begrijp), uitgaande van 3 nodes, neerkomende op het volgende:

[meterkast]:
fiber -> odido modem -> main_node
odido modem -> ethernet verbindingpunten 1 en 2

[verbindingpunt 1 in woonkamer]:
-> mesh_node_2

[opslagkast]:
mesh_node_3 -> NAS
(verbinding alleen via wifi)

[verbindingpunt 2 in slaapkamer]:
-> switch -> naar pc etc.

Beste antwoord (via sdziscool op 21-07-2025 21:05)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:19
sdziscool schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:00:
De ethernetkabels zijn goed genoeg, maar ik wil een redelijke verbinding voor mijn NAS in de opslagkast! Ik zou dit het liefst bereiken door een goed wifi mesh netwerk aan te leggen in het huis,
Dat maakt wel het een en ander duidelijk. Wat al aangegeven is kan je inderdaad kijken naar bijvoorbeeld de TpLink Deco setjes. Je kan even kijken of je ze allemaal bekabeld wil hebben. En ééntje draadloos. Je kan ook proberen om van één aansluitpunt een kabel naar de opslagkast trekken. Zelf heb ik dat bij een huurappartement gedaan. Net bij de plint. Ik had een holle plint dus de kabel kon mooi in de plint naar de opslag. Dat was ook vanuit de woonkamer naar de "opslag" (eigenlijk CV-kast).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ik begrijp even niet wat je allemaal gedaan hebt en waarom. Dit omdat je in principe de WiFi van Odido niet hoeft te gebruiken en je eigenlijk via een eigen Wifi-accesspoint of Mesh-setje de boel werkend kan krijgen.
Zeker als je al meerdere Ethernet aansluitingen door het huis hebt. Of zijn die ethernetkabels zo oud dat ze maar 100 mbps zijn in plaats van 1 gbps?

Teken gewoon eens uit waar wat zit. Dan kan je bepalen wat je precies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdziscool
Hoi @RonnieKo! dankjewel voor het meedenken!

De ethernetkabels zijn goed genoeg, maar ik wil een redelijke verbinding voor mijn NAS in de opslagkast! Ik zou dit het liefst bereiken door een goed wifi mesh netwerk aan te leggen in het huis, maar weet niet of de technologie goed genoeg is om dit draadloos te doen zonder teveel op te geven qua snelheid en latency (zoals ik bijvoorbeeld ervaar met de powerline).

Bij deze een mooie tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5tHniZdPcFjsv1lcbJ9EoBXGq8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o4X7ZkNMQFAqVx9mM4DvGMA8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet de NAS naast het modem/router en gebruik de kabels om accespoints aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdziscool
jadjong schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:12:
Zet de NAS naast het modem/router en gebruik de kabels om accespoints aan te sluiten.
Er is jammergenoeg niet genoeg ruimte, de modem/router hangt al in de kast (echt waar) want op de grond is geen plek. NAS is ook net iets groter vanwege 6+ schijven. Daarnaast is het wel heel erg makkelijk te bereiken dus qua security is het ook niet zo comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik denk dat je beter een wifi device-bridge kan gebruiken voor je NAS.

Persoonlijk zou toch proberen om een kabel van "verbinding 1" of de meterkast bij de NAS te krijgen, al was het met een plakgootje langs de plint of onder het tapijt.

Of anders de NAS verplaatsen naar een plekje in de buurt van "verbinding 1" of "verbinding 2".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Ja hoor kan prima. Koop bv 3x deco x50 nodes en sluit je nas op 1 van die nodes aan. De node is vervolgens draadloos verbonden

Bekabeld is beter maar dit is vaak 1000x beter dan powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
sdziscool schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:00:
De ethernetkabels zijn goed genoeg, maar ik wil een redelijke verbinding voor mijn NAS in de opslagkast! Ik zou dit het liefst bereiken door een goed wifi mesh netwerk aan te leggen in het huis,
Dat maakt wel het een en ander duidelijk. Wat al aangegeven is kan je inderdaad kijken naar bijvoorbeeld de TpLink Deco setjes. Je kan even kijken of je ze allemaal bekabeld wil hebben. En ééntje draadloos. Je kan ook proberen om van één aansluitpunt een kabel naar de opslagkast trekken. Zelf heb ik dat bij een huurappartement gedaan. Net bij de plint. Ik had een holle plint dus de kabel kon mooi in de plint naar de opslag. Dat was ook vanuit de woonkamer naar de "opslag" (eigenlijk CV-kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdziscool
laurens0619 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:34:
Ja hoor kan prima. Koop bv 3x deco x50 nodes en sluit je nas op 1 van die nodes aan. De node is vervolgens draadloos verbonden

Bekabeld is beter maar dit is vaak 1000x beter dan powerline
Denk dat dat hem gaat worden, jij ook bedankt voor de info! kan niet wachten om binnenkort alles klaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56

mjl

Ugh

Een ethernet kabel vanaf verbinding 1 langs de plint naar de NAS in de kast is geen optie?

Overigens heeft een MESH weinig toegevoegde waarde. Gewoon een paar goede routers in AP (access point) mode gebruiken werkt heel goed. Als je op punt 1 geen kabel naar de NAS wilt/kunt trekken dan zou ik een AP neer zetten (of de hoofd router in je meterkast, afhankelijk vanaf welke plek je het beste signaal bij je NAS krijgt) die 3 wifi banden heeft ) 2.4 en 2x5 GHz of 2.4,5 en 6GHz en 1 band (5 of 6 GHz) met een speciaal SSID voor de NAS configureren (en een bijbehorend wifi kaartje in de NAS om daar mee te verbinden). Zorg dat je een non-DFS kanaal gebruikt voor de NAS, anders heb je kans dat de verbinding soms verbreekt.

En gebruik bijv. Inssider van metageek om te meten welke kanalen er vrij zijn en hoe sterk jou signaal op bepaalde plekken is om de boel verder te optimaliseren.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:01
Niet de tplink deco's halen, deze hebben bekende problemen met de T56's. Zyxel WX5600 kan je de eerste 2-4 week gratis krijgen van de odido, hier zitten 2 2.5gbit poorten op die je kan gebruiken. Als die bevalt, dan kan je op marktplaats een aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:23
torretje2012 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:08:
Niet de tplink deco's halen, deze hebben bekende problemen met de T56's. Zyxel WX5600 kan je de eerste 2-4 week gratis krijgen van de odido, hier zitten 2 2.5gbit poorten op die je kan gebruiken. Als die bevalt, dan kan je op marktplaats een aanschaffen.
De T56 kan er ook gewoon tussenuit laten als je Deco's hebt.
Ik heb ook Odido en vanuit de media converter gaat ie rechtstreeks m'n eerste Deco in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:01
HowsMyApple schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:58:
[...]

De T56 kan er ook gewoon tussenuit laten als je Deco's hebt.
Ik heb ook Odido en vanuit de media converter gaat ie rechtstreeks m'n eerste Deco in.
En wat is stap 1 als je ooit voor support naar odido belt? Sluit de orginele modem aan, anders kan er geen support geboden worden. Tevens is een deco set een heel stuk duurder dan 50/60eur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:23
torretje2012 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:25:
[...]

En wat is stap 1 als je ooit voor support naar odido belt? Sluit de orginele modem aan, anders kan er geen support geboden worden. Tevens is een deco set een heel stuk duurder dan 50/60eur.
Als je echt radeloos bent en je naar odido moet bellen voor support dan kan je ook heus wel even je Deco unpluggen en je Zyxel er weer in doen. Naar mijn idee dus een irrelevant argument.

TS geeft aan enkel goede wifi dekking bij de voordeur te hebben en nu budget te hebben om hier iets aan te doen. Dan is een mesh setje Deco's een prima oplossing. 1x bedraad bij voordeur, 1x bedraad bij verbinding "1", 1x draadloos in voorraadkast.

Overigens gaf ik alleen maar aan dat je de Deco's ook kan gebruiken zonder de T56 ertussen, welke volgens jou niet lief kan samenspelen met deco's.
Pagina: 1