Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09 21:37
Mijn partner zit in een situatie waar ik eerder nog nooit van heb gehoord. Na wat speurwerk en tegenstrijdige antwoorden dacht ik het hier eens na te vragen.

Mijn partner heeft een jaarcontract bij haar werkgever. Het contract loopt tot 31 juli. Zij heeft in de tweede week van juli te horen gekregen dat het bedrijf wil dat zij langer blijft werken. Ze heeft hierop wel aangegeven dat het bedrijf te laat is met het aanzeggen en dat ze daarom gebruik wil maken van de regeling dat ze een vergoeding krijgt omdat er te laat is aangezegd. So far so good.

Het bedrijf heeft een addendum aangeboden waarmee de einddatum van het eerste contract wordt verlegd naar 31 december in plaats van 31 juli. Het bedrijf zegt dat ze nog niet zeker zijn van wat er in het nieuwe jaar gaat gebeuren en welke afdelingen in Nederland blijven.

Ik dacht dat een addendum niet geldt als een tweede contract, maar nog steeds als eerste contract. Dat zou het bedrijf helpen om zo lang mogelijk met tijdelijke contracten te werken.

Er is overigens genoeg werk bij het bedrijf en ze zien haar liever nog niet gaan de komende maanden.

Onze vraag is eigenlijk, wordt een addendum gezien als een tweede contract voor de regeling dat er maximaal 3 tijdelijke contracten aangeboden kunnen worden?

Ik persoonlijk denk van niet.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:38
*knip* ChatGPT antwoorden zijn ongewenst op het forum

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 21-07-2025 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
In een veel kortere vorm, addendum bevat een verlenging, dus wordt gezien als verlenging.
Overigens krijg ik tegenwoordig jeuk van die halfjaarsverlengingen. In deze arbeidsmarkt zou ik zeggen graag of niet. Oftewel vraag minimaal een jaarcontract, tenzij je er zelf vrede mee hebt.
Het bedrijf zegt dat ze nog niet zeker zijn van wat er in het nieuwe jaar gaat gebeuren en welke afdelingen in Nederland blijven.
En bedrijven die geen toekomst perspectief bieden, Run Forest, RUN!

[ Voor 26% gewijzigd door PROnline op 21-07-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Een addendum wordt vaker gebruikt om andere details aan te passen, functie, beloning, standplaats, eventuele aantal inzet uren, etc. etc. Het aanpassen van de contractduur zie je minder. Maar in dit geval kan je dat zien als een vervolg contract, dus een tweede contract. Opzich hoeft er zelfs niets op papier gezet te worden, als de werknemer door blijft werken, de werkgever dat niet verhindert en gewoon loon blijft betalen dan heb je ook een tweede contract (maar dan zonder papier).

Verder is het wel sprekend, er is voldoende werk, maar geen zekerheid wat er in 6 maanden gaat gebeuren? Dat spreekt elkaar een beetje tegen. Wilt ze zelf deze onzekerheid ook doorzetten of kijkt ze liever rond voor meer stabiliteit?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Er staat mij iets van bij dat een verlening van een tijdelijk contract ook niet korter mag zijn dan het te verlengen tijdelijke contract. Maar misschien is dat inmiddels weer gewijzigd.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:48

servies

Veni Vidi Servici

Qwerty-273 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:09:
...

Opzich hoeft er zelfs niets op papier gezet te worden, als de werknemer door blijft werken, de werkgever dat niet verhindert en gewoon loon blijft betalen dan heb je ook een tweede contract (maar dan zonder papier).
Als ik het goed heb, heb je in dat geval een contract voor onbepaalde tijd te pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:51
servies schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Als ik het goed heb, heb je in dat geval een contract voor onbepaalde tijd te pakken...
Nee, dan gelden de voorwaarden in het verlopen contract dus nogmaals dezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Beneveerg schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:44:
Onze vraag is eigenlijk, wordt een addendum gezien als een tweede contract voor de regeling dat er maximaal 3 tijdelijke contracten aangeboden kunnen worden?
Ja, het is een nieuw contract. Een half jaar aanbod is karig.

Er is recht op vergoeding wegens te late aanzegging (hier: verlenging).

@edie Dat geldt bij stilzwijgende verlenging. Als er niets gezegd is, wordt het contract met 1 jaar stilzwijgend verlengd. Dat is hier niet aan de orde, er is te laat aangezegd.

@servies Onbepaalde tijd is van toepassing als er 3 tijdelijke contracten zijn geweest, of 3 jaar aan totale contracttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

Dido

heforshe

servies schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:20:
[...]

In principe is het nieuwe contract dan gelijk aan het oude, dus weer een jaarcontract.

Tenzij je aan het einde van je derde tijdelijke contract zat, dan wordt het inderdaad automagisch voor onbepaalde tijd.

Maar goed, de werkgever in kweatie wil helemaal geen verlenging voo reen jaar, maar biedt zes maanden aan. En dat is sowieso een nieuw contract dat gewoon meetelt.

Anders zou je als werkgever wel heel eenvoudig onder het mazximaal aantal tijdelijke contracten uitkomen door steeds opnieuw te verlengen.

@Beneveerg de benaming "addendum" is niet gebruikelijk in dit geval. Een addendum is een toevoeging aan een bestaand contract (of werk) met extra informatie. In het geval van een arbeidscontract kan dta dan bijvoorbeeld gaan om nieuwe (extra) regels mbt databeveiliging.

Een verplaatsing van de einddatum van een tijdelijk contract ius gewoon een verlenging, en dat is een nieuw contract.

Maar goed, het is aan je vriendin om af te wegen of ze akkoord wil gaan met slechts zes maanden, zeker als er nu al gezegd wordt dat de werkgever geen enkel uitzicht kan / wil bieden op werk voor haar na 1 januari.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Het is zelfs een verlenging met 5 maanden. In dit eerste jaar heeft ze extra verantwoordelijkheden gekregen.

Ze kijkt ook zeker rond, want als je te horen krijgt dat je het zo goed doet, meer werk toegeschoven krijgt een daarna niet eens een jaar contact krijgt aangeboden, dan werkt dat best demotiverend.

Als ze niets aangeboden had gekregen dan had ze misschien wel op 1 augustus gewoon gaan werken om dat jaar contact te krijgen.

Het niet hebben van werk is financieel niet geheel handig, dus niet tekenen zonder ergens anders te kunnen beginnen is geen optie. Ze heeft wat zaken lopen, dus mocht dat door zetten zou ze gelijk 1 augustus beginnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

Dido

heforshe

Let er dan wel op of ze, als ze die verlenging van 5 maanden accepteert, wel tussentijds kan opzeggen.

Als dat niet expliciet in het contract vermeld staat, dan kan dat niet, namelijk.

En als ze toch aan het zoeken is, zou het best lullig zijn als ze begin augustus iets anders vindt maar dat ze dan pas op 1 januari kan beginnen - dat kan een lullige deal breaker zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:48

servies

Veni Vidi Servici

mrmrmr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:28:
[...]

Ja, het is een nieuw contract. Een half jaar aanbod is karig.

Er is recht op vergoeding wegens te late aanzegging (hier: verlenging).

@edie Dat geldt bij stilzwijgende verlenging. Als er niets gezegd wordt het contract met 1 jaar stilzwijgend verlengd. Dat is hier niet aan de orde, er is te laat aangezegd.
Dat is hier inderdaad niet aan de orde.

@servies Onbepaalde tijd is van toepassing als er 3 tijdelijke contracten zijn geweest, of 3 jaar aan totale contracttijd.[/quote]Dat ook. Je mag maximaal 3 tijdelijke contracten hebben. Maar als er niets wordt gezegd qua verlenging en je bent aan het werk na je contract voor bepaalde tijd, dan heb je (voor zover ik me zo gauw kan herinneren) automatisch een contract voor onbepaalde tijd te pakken. Niet dus... je krijg eenzelfde contract tenzij het de 4e wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 21-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Beneveerg schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:34:
Ze heeft wat zaken lopen, dus mocht dat door zetten zou ze gelijk 1 augustus beginnen
Per 1 augustus (d.w.z. huidige niet verlengen) een nieuwe baan aannemen is prima, maar later kan niet zoals @Dido schrijft, tenzij dat in het contract staat dat je mag opzeggen.

Men is vaak niet op de hoogte dat een arbeidsovereenkomst bepaalde tijd in principe uitgezeten moet worden door beide partijen, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:13
Mijn contractverlengingen zijn eigenlijk altijd een A4-tje waar op staat "je hebt met je manager gesproken, je arbeidsovereenkomst is verlengd tot datum xx-xx-xxxx, je nieuwe salaris is € x.xxx,- en de rest van je voorwaarden blijven gelijk" geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
In het contract staat:

Both parties may terminate the employment contract midterm (`tussentijds`), by giving written notice
equal to the statutory notice period of one calender month. Place where the duties will be carried
out.

Vind ik zelf ook een beetje vreemd, want waarom heb je dan een contract van een jaar als beide partijen op elk moment kunnen opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
mrmrmr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Per 1 augustus (d.w.z. huidige niet verlengen) een nieuwe baan aannemen is prima, maar later kan niet zoals @Dido schrijft, tenzij dat in het contract staat dat je mag opzeggen.

Men is vaak niet op de hoogte dat een arbeidsovereenkomst bepaalde tijd in principe uitgezeten moet worden door beide partijen, tenzij er andere afspraken zijn gemaakt.
Jawel.toch? Alleen moet ze dan niet 2 aug weer gaan werken bij huidige baan maar gewoon de verlenging niet tekenen. Dan loopt de huidige arbeidsovk gewoon af en is ze vrij om te doen wat ze wil. Heb je alleen geen salaris meer tussen 1 aug en start nieuw werk natuurlijk.

Maar @ts: heb je nog nieuwe vragen of zo.voldoende.info? Want de teneur in de reacties is vooral dat ja ze zou kunnen tekenen, en ja dat is dan een tweede contract en ja het is karig wat ze bieden met slechts 5 maanden.

Vindt je vriendin dit allemaal.prima dan lekker tekenen.

Tip.voor de volgende keer: laat zoiets nou niet op de laatste week van de maand aankomen. Gewoon 2 maand vantevoren aangevem dat je wilt weten hoe of wat en bij traagheid van werkgever alvast op zoek naar wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Fr33z Dat staat er als je goed leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Even kort door de bocht, maar een kortere looptijd kan gezien worden als verandering van arbeidsvoorwaarden. Bij het niet accepteren zou je dan recht kunnen behouden op WW. Want slechtere voorwaarden hoef je niet te accepteren en daarmee ben je niet verwijtbaar werkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Beneveerg schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:35:
Vind ik zelf ook een beetje vreemd, want waarom heb je dan een contract van een jaar als beide partijen op elk moment kunnen opzeggen.
Omdat de meeste werknemers ook tussentijds willen kunnen opzeggen ipv "vast" te zitten voor de rest van de contractduur. En ja ook werkgevers willen graag die flexibiliteit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1