Hey allemaal,
Ik heb net mijn nieuwe build afgerond en merk iets vreemd (en eerlijk gezegd zorgwekkend) op wat betreft de idle temperatuur van de CPU.
Vorige build:
Nieuwe build:
Niets is overgeklokt, alles draait op standaard BIOS-instellingen (stock). De koeler is goed gemonteerd, verse koelpasta aangebracht. Luchtstroom in de case is prima, kamertemperatuur ~22°C.
Ik weet dat de 9950X3D vrij warm kan worden door agressieve boost-gedragingen, maar 65°C in idle lijkt me alsnog aan de hoge kant.
Ik weet dat undervolten of de Curve Optimizer kunnen helpen, en ik sta daar ook voor open, maar ik vraag me af:
Ik heb net mijn nieuwe build afgerond en merk iets vreemd (en eerlijk gezegd zorgwekkend) op wat betreft de idle temperatuur van de CPU.
Vorige build:
- Ryzen 5900X
- MSI MAG X570 Tomahawk
- 32GB DDR4
- Arctic Liquid Freezer III
Nieuwe build:
- Ryzen 9 9950X3D
- ASRock X870E Nova WiFi
- 64GB DDR5
- Zelfde Arctic Liquid Freezer III koeler
Niets is overgeklokt, alles draait op standaard BIOS-instellingen (stock). De koeler is goed gemonteerd, verse koelpasta aangebracht. Luchtstroom in de case is prima, kamertemperatuur ~22°C.
Ik weet dat de 9950X3D vrij warm kan worden door agressieve boost-gedragingen, maar 65°C in idle lijkt me alsnog aan de hoge kant.
Ik weet dat undervolten of de Curve Optimizer kunnen helpen, en ik sta daar ook voor open, maar ik vraag me af:
- Is dit niveau van idle temperatuur normaal voor de 9950X3D?
- Kan dit te maken hebben met BIOS- of PBO-instellingen op ASRock moederborden?
- Zou Eco Mode of undervolting via Curve Optimizer de temperatuur verlagen zonder veel prestatieverlies?
- Zijn er anderen met dezelfde CPU/moederbord-combinatie die dit herkennen?
[ Voor 12% gewijzigd door Bexorcist op 21-07-2025 13:47 ]