9950X3D idle temperatuur ~65°C - Normaal of te verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 20:10
Hey allemaal,

Ik heb net mijn nieuwe build afgerond en merk iets vreemd (en eerlijk gezegd zorgwekkend) op wat betreft de idle temperatuur van de CPU.

Vorige build:
  • Ryzen 5900X
  • MSI MAG X570 Tomahawk
  • 32GB DDR4
  • Arctic Liquid Freezer III
Idle temperatuur: ~60°C → daalde naar ~37°C nadat ik in Windows de maximale CPU-belasting op 99% had gezet.

Nieuwe build:
  • Ryzen 9 9950X3D
  • ASRock X870E Nova WiFi
  • 64GB DDR5
  • Zelfde Arctic Liquid Freezer III koeler
Idle temperatuur: ~65°C

Niets is overgeklokt, alles draait op standaard BIOS-instellingen (stock). De koeler is goed gemonteerd, verse koelpasta aangebracht. Luchtstroom in de case is prima, kamertemperatuur ~22°C.

Ik weet dat de 9950X3D vrij warm kan worden door agressieve boost-gedragingen, maar 65°C in idle lijkt me alsnog aan de hoge kant.

Ik weet dat undervolten of de Curve Optimizer kunnen helpen, en ik sta daar ook voor open, maar ik vraag me af:
  • Is dit niveau van idle temperatuur normaal voor de 9950X3D?
  • Kan dit te maken hebben met BIOS- of PBO-instellingen op ASRock moederborden?
  • Zou Eco Mode of undervolting via Curve Optimizer de temperatuur verlagen zonder veel prestatieverlies?
  • Zijn er anderen met dezelfde CPU/moederbord-combinatie die dit herkennen?
Ik wil de prestaties niet zomaar beperken, maar wil mijn gloednieuwe CPU wel gezond houden op lange termijn. Alle tips of ervaringen zijn welkom!

[ Voor 12% gewijzigd door Bexorcist op 21-07-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Je hebt het over temperaturen en bepaalde CPU belasting, maar dat is heel moeilijk te beoordelen.
Idealiter gooi je CineBench ff aan en duw je die CPU tot de max en kijk je dan naar de temperatuur.
Mogelijk met HWInfo gelijktijdig ff kijken naar het verbruik van de CPU tijdens die temperaturen.

Het aantal W(att) en de temperatuur geeft gecombineerd een goed beeld of je koeler de CPU fatsoenlijk aan kan.

Vermoedelijk loopt je 9950X3D richting de 200W onder volle belasting.
Als je temperatuur dan nog onder de 80 graden blijft is er niets aan de hand.

Met Curve Optimer kan je het voltage wat verlagen, waardoor de frequentie nog iets omhoog kan.
Doorgaan krijg je dan nog iets meer performance tegen iets lagere temperatuur.

Verder kan je in je BIOS nog een max vermogen limiet opleggen... Bijvoorbeeld een max op 170W zorgt hooguit voor 1-2% minder performance.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 20:10
GarBaGe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:15:
Je hebt het over temperaturen en bepaalde CPU belasting, maar dat is heel moeilijk te beoordelen.
Idealiter gooi je CineBench ff aan en duw je die CPU tot de max en kijk je dan naar de temperatuur.
Mogelijk met HWInfo gelijktijdig ff kijken naar het verbruik van de CPU tijdens die temperaturen.

Het aantal W(att) en de temperatuur geeft gecombineerd een goed beeld of je koeler de CPU fatsoenlijk aan kan.

Vermoedelijk loopt je 9950X3D richting de 200W onder volle belasting.
Als je temperatuur dan nog onder de 80 graden blijft is er niets aan de hand.

Met Curve Optimer kan je het voltage wat verlagen, waardoor de frequentie nog iets omhoog kan.
Doorgaan krijg je dan nog iets meer performance tegen iets lagere temperatuur.

Verder kan je in je BIOS nog een max vermogen limiet opleggen... Bijvoorbeeld een max op 170W zorgt hooguit voor 1-2% minder performance.
OK, bedankt voor de tips. He limiteren van CPU energieverbruik in Windows nutteloos dan?