Beste tweakers,
Recent hebben we wij een woning gekocht met 14 zonnepanelen en een Fronius PRIMO 4.6-1 omvormer. Nu heb ik beetje rondgekeken op tweakers wat de opbrengst per jaar ongeveer moet zijn en ben eigenlijk tot een conclusie gekomen (wellicht niet terecht maar vandaar dit bericht hier) dat ze ondermaats presteren. Nu heb ik een beetje verdiept in zonnepanelen opstellingen en hoe je het aanmoet sluiten op de omvormer. De opstelling is als volgt:
Omvormer: Fronius PRIMO 4.6-1
Zonnepanelen: Onbekend - zijn geplaatst in 2020
Ligging: schuin dak zuid west (zie afbeelding)
Opstelling panelen: zie afbeelding
Aantal "strings": 3 (dit vind ik vreemd). Zie afbeelding.
Aansluiting op omvormer: zie afbeelding.
Jaarlijkse opbrengst sinds 2021: rond 3000 kwh met kleine afname per jaar (zie afbeelding)
Top pieken: +/- 2800 w
Nu zou het fijn zijn om te weten wat jullie hiervan denken en wellicht de opstelling enigzins aan te passen om meer uit te kunnen halen. Ik zou ook eigenlijk verwachten dat de opbrengst tegen de 4000 kwh per jaar moet zijn met pieken boven de 3500W.
/f/image/UE48N1LFVGeck4HcaqyA7cwC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VqH8B6a66BVfv3wCpZcpap61.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lfy6D84eJVpVZkkVb1JTtyg5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ujBy278VY40ULoeKFARBT6WA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OVjxXD2T3xwJ0SpLctV3ldlG.jpg?f=fotoalbum_large)
Recent hebben we wij een woning gekocht met 14 zonnepanelen en een Fronius PRIMO 4.6-1 omvormer. Nu heb ik beetje rondgekeken op tweakers wat de opbrengst per jaar ongeveer moet zijn en ben eigenlijk tot een conclusie gekomen (wellicht niet terecht maar vandaar dit bericht hier) dat ze ondermaats presteren. Nu heb ik een beetje verdiept in zonnepanelen opstellingen en hoe je het aanmoet sluiten op de omvormer. De opstelling is als volgt:
Omvormer: Fronius PRIMO 4.6-1
Zonnepanelen: Onbekend - zijn geplaatst in 2020
Ligging: schuin dak zuid west (zie afbeelding)
Opstelling panelen: zie afbeelding
Aantal "strings": 3 (dit vind ik vreemd). Zie afbeelding.
Aansluiting op omvormer: zie afbeelding.
Jaarlijkse opbrengst sinds 2021: rond 3000 kwh met kleine afname per jaar (zie afbeelding)
Top pieken: +/- 2800 w
Nu zou het fijn zijn om te weten wat jullie hiervan denken en wellicht de opstelling enigzins aan te passen om meer uit te kunnen halen. Ik zou ook eigenlijk verwachten dat de opbrengst tegen de 4000 kwh per jaar moet zijn met pieken boven de 3500W.
/f/image/UE48N1LFVGeck4HcaqyA7cwC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VqH8B6a66BVfv3wCpZcpap61.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lfy6D84eJVpVZkkVb1JTtyg5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ujBy278VY40ULoeKFARBT6WA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OVjxXD2T3xwJ0SpLctV3ldlG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WcEqbKy7Ostoinc15yF4GGjj.png?f=fotoalbum_large)