Magere prestatie zonnepanelen in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:37
Beste tweakers,

Recent hebben we wij een woning gekocht met 14 zonnepanelen en een Fronius PRIMO 4.6-1 omvormer. Nu heb ik beetje rondgekeken op tweakers wat de opbrengst per jaar ongeveer moet zijn en ben eigenlijk tot een conclusie gekomen (wellicht niet terecht maar vandaar dit bericht hier) dat ze ondermaats presteren. Nu heb ik een beetje verdiept in zonnepanelen opstellingen en hoe je het aanmoet sluiten op de omvormer. De opstelling is als volgt:

Omvormer: Fronius PRIMO 4.6-1
Zonnepanelen: Onbekend - zijn geplaatst in 2020
Ligging: schuin dak zuid west (zie afbeelding)
Opstelling panelen: zie afbeelding
Aantal "strings": 3 (dit vind ik vreemd). Zie afbeelding.
Aansluiting op omvormer: zie afbeelding.
Jaarlijkse opbrengst sinds 2021: rond 3000 kwh met kleine afname per jaar (zie afbeelding)
Top pieken: +/- 2800 w

Nu zou het fijn zijn om te weten wat jullie hiervan denken en wellicht de opstelling enigzins aan te passen om meer uit te kunnen halen. Ik zou ook eigenlijk verwachten dat de opbrengst tegen de 4000 kwh per jaar moet zijn met pieken boven de 3500W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ej7wPnVpMGrEpFS--QQHZeKL7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UE48N1LFVGeck4HcaqyA7cwC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1xzTicfEDkHooJ2XaU4mcJRaVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqH8B6a66BVfv3wCpZcpap61.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xO-AN-ICGEIZ2B8ERfCOCcl6ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfy6D84eJVpVZkkVb1JTtyg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByGIQOZm2H2C9gDUW2PqoQFtgIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujBy278VY40ULoeKFARBT6WA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrAk_mMD7ASynLnKclXhNpr8jgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVjxXD2T3xwJ0SpLctV3ldlG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JRh9xI2TT-ZJfQ6xFpAZfQIhXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcEqbKy7Ostoinc15yF4GGjj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
Je grafiek lijkt op uitschakeling door overspanning op het net.
Heb je ook een p1 meter zodat kan controleren of dit een netcongestie probleem of installatie probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ja die heb ik ook, maar zou niet weten of je daarmee net congestie kan zienAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4TwRj7cEQRyadZv3ABqR86xKCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IajkuTbJK94eHsBqaiOMCZw9.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn dit niet gewoon de wolken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:18:
[....]
Zonnepanelen: Onbekend - zijn geplaatst in 2020
[....]
Zonder enig idee van de specs van de zonnepanelen zou 't opbrengst ergens tussen nul en oneindig kunnen liggen. Maar goed.
Aantal "strings": 3 (dit vind ik vreemd). Zie afbeelding.
Ik zie er maar twee? Om iets specifieker te zijn, deze omvormer heeft 2+2 strings. Oftewel, twee groepen van zonnepanelen worden samen parallel op één string van de omvormer aangesloten.

En dan rood als - (min gebruiken) gaat mijn OCD al jeuken!

De uitgangsspanning is denk ik meer behulpzaam dan 't vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:49:
Ja die heb ik ook, maar zou niet weten of je daarmee net congestie kan zien[Afbeelding]

Kijk even naar je overvoltage grafiek in HomeWizard, dan zie je het snel genoeg

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
Kunnen wolken zijn - kijk eens bij spanningsgrafiek, bij 253 V schakelt je omvormer uit.
Waar staat je omvormer ergens? want als die aan andere kant van huis staat moet je ook spanningsval over kabels naar omvormer toe meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38
De kleuren van de solar bekabeling oogt op zijn zachts gezegd bijzonder…

Kan @RusFighter onder de panelen op de dakkapel kijken wat er op de stickers staat welk paneel type het is?

Dit systeem ruikt naar een geitenpaadjes bewandelende installateur

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:49:
Ja die heb ik ook, maar zou niet weten of je daarmee net congestie kan zien[Afbeelding]

Dit is stroomtotaal oftewel som van productie en verbruik. Dus alles bij elkaar opgeteld.
Wolken hebben daar invloed op, maar ook 't draaien van de wasmachine, opladen van je auto, warmtepomp etc. kan er voor zorgen dat de grafiek alle kanten op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
PROnline schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Zonder enig idee van de specs van de zonnepanelen zou 't opbrengst ergens tussen nul en oneindig kunnen liggen. Maar goed.

[...]

Ik zie er maar twee? Om iets specifieker te zijn, deze omvormer heeft 2+2 strings. Oftewel, twee groepen van zonnepanelen worden samen parallel op één string van de omvormer aangesloten.

En dan rood als - (min gebruiken) gaat mijn OCD al jeuken!

De uitgangsspanning is denk ik meer behulpzaam dan 't vermogen.
Owh dan is mijn begrip van "string" anders. Ik dacht namelijk dat een string de kabel paar was die vanuit het dak komt (daar dus eventueel parallel of in serie gekoppeld en niet bij de omvormer).

Zie afbeelding van de uitgangsspanning:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aghtESt4nm278SwipEn_LZWpl0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCDrqQnhzzwfySx9d4dPFb7r.png?f=fotoalbum_large
revolution-nl schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Kijk even naar je overvoltage grafiek in HomeWizard, dan zie je het snel genoeg
Helaas ondersteund mijn slimme meter het niet (volgens HW).

99ruud99 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:

Kunnen wolken zijn - kijk eens bij spanningsgrafiek, bij 253 V schakelt je omvormer uit.
Waar staat je omvormer ergens? want als die aan andere kant van huis staat moet je ook spanningsval over kabels naar omvormer toe meenemen.
Als ik de grafiek van 17 juli bekijk zie ik nergens dat de ac spanning boven de 240 komt.
De omvormer hangt precies onder het dak waar de panelen op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ronald schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:02:
De kleuren van de solar bekabeling oogt op zijn zachts gezegd bijzonder…

Kan @RusFighter onder de panelen op de dakkapel kijken wat er op de stickers staat welk paneel type het is?

Dit systeem ruikt naar een geitenpaadjes bewandelende installateur
Ik kan niet zo 123 het dak op. Maar heb bij de vorige bewonders nagevraagd om de offerte die ze kregen of enige documentatie hierover.
PROnline schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Dit is stroomtotaal oftewel som van productie en verbruik. Dus alles bij elkaar opgeteld.
Wolken hebben daar invloed op, maar ook 't draaien van de wasmachine, opladen van je auto, warmtepomp etc. kan er voor zorgen dat de grafiek alle kanten op gaat.
Ja dit klopt als je naar de homewizard grafiek kijkt. Andere grafieken komen uit solaredge (omvormer statistieken) en hebben alleen te maken met de zonnepanelen zover ik het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Zie afbeelding van de uitgangsspanning:[Afbeelding]
Daar kunnen we meer mee.
[...]

Als ik de grafiek van 17 juli bekijk zie ik nergens dat de ac spanning boven de 240 komt.
De omvormer hangt precies onder het dak waar de panelen op liggen.
Dat ziet er inderdaad prima uit. Kan 't op andere dagen nog steeds anders uitpakken, maar op deze dag lijkt er geen netcongestie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ik heb ook het gevoel dat de 2 panelen links van het dakkappel (staan ook deels in schaduw s'ochtends) alles in het roet gooien. Volgens mij berekeningen kan je makkelijk 12 panelen (die op het dak en op het dakkappel) als een string aansluiten. Nu zou ik ook niet weten hoe de 2 strings verdeelt zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door RusFighter op 21-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als er geen maatregelen genomen zijn in de strings heb je redelijk wat nadeel van de schaduw op je panelen door de dakkapel. Die is niet uit te sluiten.

Verder: aantal wp per paneel is redelijk bepalend (en dan daarna die schaduw er nog bij bedenken…)

Als er 3 kabelsetje van het dak komen schat ik in dat die twee naast de dakkapel een string zijn, die 2 op de dakkapel en alles boven de dakkapel. Op en boven de dakkapel maak je dan 1 string en die 2 naast de dakkapel ook als string. Dan is het goed in de context… Je kan dan ook nog op die 2 panelen naast de dakkapel een optimizer zetten.

Als het niet zo is aangelegd kan je de strings aanpassen door het dak op te gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door Miezie op 21-07-2025 13:24 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
Wat mij verder opvalt is dat MPP2 veel stabieler is kwa spanning dan MPP1.
Als je kan achterhalen welke panelen er op MPP1 en op MPP2 zitten, dan is er misschien wat te zeggen over schaduwval. Er zitten nogal wat pijpjes en een dakkappel op 't dak, maar gevoelsmatig zou 't daarmee te maken kunnen hebben.
Er zit ook een flinke dip tussen 18u en 21u om vervolgens nog even flink omhoog te gaan tot de zon echt onder is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Dit oogt als een paneel in de SunPower maxeon series. De 8 cellen in de breedte is vrij uniek.

Die panelen zitten vaak boven de 50V Vmpp en relatief lage stromen per string.

Dan klopt wat we zien op Mpp2 met 2 strings van 2: 2x52V en 11A is iets wat deze panelen niet in 1 string kunnen leveren.

Echter wat we zien op Mpp1 met niet dat er 10 panelen aan moeten hangen. Het is de stroom en spanning van ongeveer 5

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RusFighter
Ben iets in verleden gedoken kwa statistieken en heb hier wat stabiliere plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HoVno1DZ4Y1U7ixjj7XAVbPm3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RoIelYZ7Ns4nITSXnujcSLCC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door RusFighter op 21-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De fronius datasheet geeft aan usable Mpp range 80V - 800V. Dus in die string van 2 moeten we weinig bypassdiode schaduwbeheer verwachten (wat bij polystring nog meer een complex iets is) Maar met de 2 strings parallel is dat maar beperkt een probleem.

Mijn vermoeden is dat er 5 panelen niet aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Dus als ik goed begrijp en de aanname is dat de panelen SunPower maxeon series zijn. Zouden de 10 panelen op de Mpp1 rond de 500 V moeten zitten ipv van 250 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RusFighter dat is correct

Deze omvormer vind hele hoge spanning fijn. dus 1x10 is beter dan 2x5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 09:06

teunos93

discover discovery

Je hebt 2 groepen, maar er komen 3 sets kabels van het dak af, waarvan 2 sets in parallel op MPP2 zitten, welke ook een significant lagere spanning geven die doen aangeven dat je daar veel minder panelen hebt liggen.
Ik sluit me aan bij de vorige bevindingen, deze string correct in serie aansluiten zou je problemen verhelpen.
Let wel op, dit is een gevaarlijke DC spanning en je moet ze zo te zien direct loshalen op de omvormer, met alle gevaren van dien!

[ Voor 36% gewijzigd door teunos93 op 21-07-2025 15:36 ]

Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ronald schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:51:
@RusFighter dat is correct

Deze omvormer vind hele hoge spanning fijn. dus 1x10 is beter dan 2x5.
Mijn gedachte is eigenlijk dat je beste gewoon 12 panelen (boven op het dak + op het dakkappel, ong zelfde hoek) op een MPP kan zetten wat zou resulteren in 600V. Ook zijn die 2 panelen links van het dakkappel in mijn inziens overbodig en verstoren eigenlijk alleen maar alles? In principe zou je alle 14 in serie kunnen zetten maar dan heb je bij de 2 nogsteeds schaduw wat weer niet goed is voor de serie.

Wat zijn nu beste stappen om te ondernemen volgens jullie? Op het dak kan ik niet zomaar komen en kleine kans dat ik het bedrijf kan benaderen om te vragen hoe de groepen toen in elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nu gaan je aannames verkeerd.

Schaduw verstoort niets. Daar konden de eerste omvormers (SMA) in 1998 al mee omgaan.

14 in serie kan ook niet. En teveel spanning, verschillende oriëntatie: dus ander opbrengst (stroom) profiel wat of beperkend, of bypass veroorzaakt.

Als mijn aanname klopt, dan heb je niet overgedragen gekregen wat beloofd is… dus heb je een discussie met verkoper… bel de rechtsbijstand voor advies, voor je conflict onnodig opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ronald schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:22:
Nu gaan je aannames verkeerd.

Schaduw verstoort niets. Daar konden de eerste omvormers (SMA) in 1998 al mee omgaan.

14 in serie kan ook niet. En teveel spanning, verschillende oriëntatie: dus ander opbrengst (stroom) profiel wat of beperkend, of bypass veroorzaakt.

Als mijn aanname klopt, dan heb je niet overgedragen gekregen wat beloofd is… dus heb je een discussie met verkoper… bel de rechtsbijstand voor advies, voor je conflict onnodig opzoekt.
Buiten wie voor de koste moet opdragen is het volgens jouw wel verstandig om hier iemand naar laten kijken (dus het dak op en kijken of alles goed aangesloten is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja, en in eerste instantie zou de originele installateur in de gelegenheid gesteld moeten worden de installatie af te maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ronald schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:33:
Ja, en in eerste instantie zou de originele installateur in de gelegenheid gesteld moeten worden de installatie af te maken ;-)
Denk dat het best lastig wordt na 5 jaar 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Ronald schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:22:

Tenzij de verkoper specifieke mededelingen gedaan (als in: garanties) over wat TS van deze zonnepanelen mag verwachten is dat een vrij kansloze exercitie.

Met specifieke mededelingen zou je dan kunnen denken aan het vermelden van de jaaropbrengst in de Vragenlijst.

Zonnepanelen die beneden de redelijke verwachting presteren staan normaal gebruik van de woning nog niet in de weg, en uitgangspunt in de gebrekenregeling in de standaard NVM-koopakte is dat het risico van gebreken bij de koper ligt.

Wat TS wél overgedragen heeft gekregen als de standaard NVM-koopakte is gevolgd, zijn de aanspraken op derden. Zoals de installateur van de zonnepanelen. Al is dat 5 jaar na installatie ook wat discutabel of je daar nog iets uit mag verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 21-07-2025 16:58 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ik ga eerst proberen achter te halen wat voor panelen hierop liggen. Heb namelijk nog wat metingen gekeken en op sommige dagen komt de spanning van MPP1 boven de 320V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 21:38
Laat een installateur voor een paar cent langs komen om eens na te laten kijken, met een uurtje kunnen ze vaak al vrij snel wat zeggen / aanpassen . Vraag dan ook meteen of hij die paar kapotte dakpannen wilt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Ja dat ga ik wss doen. Ik trek voor nu wel de conclusie dat de panelen/installatie niet presteren hoe ze horen te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fronius is in basis wel een kwalitatief goed merk. Qua omvormer heeft men niet de goedkoopste optie gekozen. Dat botst wat met hoe de panelen aangesloten zijn. Meestal kiest men dan ook voor goedkope onderdelen. Ik zou trouwens ook de aansluiting in de meterkast een keer goed nalopen. Als A niet klopt, betekent dat niet dat B wel gaat kloppen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Milmoor schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:00:
Fronius is in basis wel een kwalitatief goed merk. Qua omvormer heeft men niet de goedkoopste optie gekozen. Dat botst wat met hoe de panelen aangesloten zijn. Meestal kiest men dan ook voor goedkope onderdelen. Ik zou trouwens ook de aansluiting in de meterkast een keer goed nalopen. Als A niet klopt, betekent dat niet dat B wel gaat kloppen.
Dat ding maakt wel redelijk veel herrie vind ik (1 kleine ventilator die het koel moet houden).

We hebben de kabel van de omvormer naar de meterkast anders gelegd dus dat zit wel goed (en zat enigzins al goed)

[ Voor 7% gewijzigd door RusFighter op 21-07-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:33
Vrijwel zeker zijn dit SunPower 360 wp panelen, maar het zouden ook 327wp kunnen zijn.

Dit zijn panelen uit de bovenkant van de markt die kwalitatief goed zijn en ook in die tijd duur! (Ik heb ze ook) .. vreemd dat ze dan niet goed aangesloten zijn!

DATASHEET E20 327 320.pdf https://share.google/igoD2b8pZ5lF4rCDA

Datasheet SunPower X22-360.pdf https://share.google/fzvKDZd1S1IxYPrPu

Je zou er vrij zeker van kunnen zijn als je de afmetingen van de panelen kan bepalen. Door het aantal dakpannen te tellen misschien x breedte van de dakpan

[ Voor 47% gewijzigd door timpel_800 op 21-07-2025 19:55 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Zou je niet met een mutlimeter de stringspanning in de ochtend kunnen meten door de pinnen op de DC aansluitpunten van de DC kabels te zetten? Let op dat je een multimeter gebruikt die + 600V aan kan.

Als het goed is moet je dan in totaal de spanning meten van de hoeveelheid panelen x 69,5V (in het geval van 360wp panelen) of aantal panelen x 64,9V (in het geval van de 327wp panelen)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
Dat kan TS al prima inzien in de portal van de omvormer, zonder het risico te lopen op een dodelijke schok of een vlamboog te creëren.

Die panelen hebben een hoge spanning, in serie staat er meer dan 600V op. Bloedlink als je niet bedreven bent met elektrawerkzaamheden.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
timpel_800 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:50:
Zou je niet met een mutlimeter de stringspanning in de ochtend kunnen meten door de pinnen op de DC aansluitpunten van de DC kabels te zetten? Let op dat je een multimeter gebruikt die + 600V aan kan.

Als het goed is moet je dan in totaal de spanning meten van de hoeveelheid panelen x 69,5V (in het geval van 360wp panelen) of aantal panelen x 64,9V (in het geval van de 327wp panelen)
Ja dit kan ik doen, alleen heb ik een multimeter die tot 600VDC gaat. Helaas zijn de kabels ook niet in setjes. Er is een buis vanuit het dak waar alle positieve en een andere buis waar alle negative draden uit komen. Hoe ze nu op de omvormer aangesloten zijn zegt ook niks lijkt me (volgens fronius kan je ze willekeurig op - aansluiten). Wellicht is eerste stap om uit te zoeken welke kabels bij elkaar horen (- en de +)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Wat ik ook verwarrend vind is hoe nu de mpp2 aangesloten is. Normaal zou ik zeggen als je parallel iets wilt aansluiten dan doe je zelfde pol op elkaar, maar zie in mijn eerste post waarbij zwarte draad en rode draad op mpp2 string zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Ja dit kan ik doen, alleen heb ik een multimeter die tot 600VDC gaat. Helaas zijn de kabels ook niet in setjes. Er is een buis vanuit het dak waar alle positieve en een andere buis waar alle negative draden uit komen. Hoe ze nu op de omvormer aangesloten zijn zegt ook niks lijkt me (volgens fronius kan je ze willekeurig op - aansluiten). Wellicht is eerste stap om uit te zoeken welke kabels bij elkaar horen (- en de +)
Ik heb laatst uitgevonden dat als je niet de goede setjes meet, je niks meet, dus op die manier zou je er wel achter kunnen komen welke Plus en Min kabel bij elkaar horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
timpel_800 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Ik heb laatst uitgevonden dat als je niet de goede setjes meet, je niks meet, dus op die manier zou je er wel achter kunnen komen welke Plus en Min kabel bij elkaar horen :)
Ben stiekem wel beetje bang voor de 600v dc spanning 😅

Edit: ik heb de panelen gemeten mbv dakpan afmetingen en de meting komt goed in de buurt van de SunPower panelen.

[ Voor 14% gewijzigd door RusFighter op 21-07-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:26:
Wat ik ook verwarrend vind is hoe nu de mpp2 aangesloten is. Normaal zou ik zeggen als je parallel iets wilt aansluiten dan doe je zelfde pol op elkaar, maar zie in mijn eerste post waarbij zwarte draad en rode draad op mpp2 string zitten.
Ik denk dat er domweg “verkeerd” rood en zwart gebruikt is.

Als het elektrisch gezien verkeerd zou zitten zouden de panelen geen spanning moeten laten zien.

De grafieken komen overeen met 2x2

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-07-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:00

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

RusFighter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:43:
[...]

Denk dat het best lastig wordt na 5 jaar 8)7
Kan best na 5 jaar… je hebt de data, je mag voor de levensduur garantie verwachten en dit is typisch iets wat ze best even na kunnen kijken.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:49
Als ze tijd hebben kunnen ze betaald je best van dienst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RusFighter
Heb de originele offerte gekregen van de vorige bewoner en het blijkt om de Sunpower 327 WHT Zonnepanelen te gaan (op offerte stond wel andere omvormer dan de huidige fronius maar ga vanuit dat het wel om de juiste panelen gaat). Ook heb ik het bedrijf opgezocht en wat blijkt, ze zijn failliet.

Ook heb ik nog een foto bijgekregen waar ik niet perse blij van word:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVQTiPaIUvy8uI_hMA1UhrPsDEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmZWEJETU94I8JNT7LbR0RLs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
niet zo blij? Behoorlijk boos denk ik?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Maar wat doe je eraan. Installateur bestaat niet meer. Nu is het zaak het op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:25
Tja dit is (was) de pv markt. Bij de aanschaf of overname van zonnepanelen kan je in de praktijk niet verwachten een goed werkend systeem te krijgen. Direct na aankoop kan je nog iets van garantie krijgen. Het feit dat de installateur failliet is is kenmerkend maar bespaart je een hoop stress om het alsnog via hem te laten herstellen.
Nu als woningeigenaar de portemonnee trekken om het te laten fixen. Of het zo laten als je de kwh's niet nodig hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Kanoet op 28-07-2025 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RusFighter
Update:

Ik ben inmiddels het dak opgeweest met iemand die ervaring had met PV systemen en het bleek inderdaad een zooitje te zijn. De strings zagen als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd-lNpXF6Kv2jO1kUMF2PEG2NAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r1jItIafjVmRDVTQcIcyFhYP.jpg?f=user_large

Waarbij rood op MPPT1 aangesloten was en geel en groen parallel op MPPT2 ( 8)7 8)7 )

Nu hebben we de bovenste 10 panelen als 1 string op MPPT1 gezet. De panelen op het dakkapel en 2 langs het dakkapel zijn nu parallel aangesloten op MPPT2. Dit is niet optimaal omdat de redelijk veel schaduw (tot 11 uur) op de panelen langs het dakkapel vallen en ze op andere hoek liggen dan die van op het dakkapel.

Resultaat is dat de MPPT1 alleen al evenveel opbrengt als de volledige installatie voorheen. Ik gok dat de opbrengst nu ongeveer 25% op vooruit is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Xt4PNM3VAioM5xFMK9mWVNN9kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IapjR5x18GkglyAyw8ngJeQx.png?f=fotoalbum_large

Ik wil alle bedanken hier voor al jullie advies en suggesties.

[ Voor 13% gewijzigd door RusFighter op 27-08-2025 11:07 ]

Pagina: 1