Nieuwe vloerverwarming door oude vloerverwarming frezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larssie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 25-07 21:59
Hoi,

Mijn huis krijgt op dit moment een nieuwe aanbouw op de begaande grond. Om mijn huis warmtepomp geschikt te maken wil ik graag op de gehele onderverdieping vloerverwarming. Op dit moment bestaat de onderverdieping uit een gang, berging, woonkamer. Totaal ongeveer 50m2, met de nieuwe aanbouw krijg ik ongeveer 10m2 extra. Nu ligt er in enkel de huidige woonkamer vloerverwarming van 2 groepen. De berging wordt straks opengebroken en onderdeel van de woonkamer. Ik zou dan graag in de gang, berging, woonkamer en uitbouw vloerverwarming willen.

De huidige twee groepen liggen zeer onpraktisch en zijn ook niet geoptimaliseerd(lengte en oppervlakte) voor een laagtemperatuur warmtepomp. De huidige verdeler zit ook niet op de gewenste plek en de aanvoer diameter naar deze verdeler is slechts 16mm. Nu is mijn vraag, kan ik nieuwe vloerverwarming door de oude vloerverwarming heen frezen? Op deze manier zou ik de juiste layout kunnen neerleggen en heb ik kans om vanuit één verdeler ook alle plekken te bereiken (uitbouw en berging). Hieronder een schets van de huidige situatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obE6GcT5b_zfwdtoz3ILfbCKmjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n6hBX0OTLUDrzs73bAoliAVU.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reacties en suggesties!

Groet Lars

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 14:29
vloerverwarming door de oude frezen:
- Vloerverwarmingsleiding is geen probleem om doorheen te frezen (meerlagenbuis).
- wapening is meestal wel een probleem (overleg met je frezer).

Hangt dus af van je opbouw. is het nu al ingefreesd en is de dekvloer zonder wapening? dan kan dat prima.
Indien je alles opnieuw doet is natuurlijk egaler en minder temperatuurverschillen. echter is de vraag of de extra kosten het waard zijn iets wat je alleen zelf kunt beantwoorden.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-07 15:34
En bij twijfel: vrees niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larssie
soepah schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:51:
vloerverwarming door de oude frezen:
- Vloerverwarmingsleiding is geen probleem om doorheen te frezen (meerlagenbuis).
- wapening is meestal wel een probleem (overleg met je frezer).

Hangt dus af van je opbouw. is het nu al ingefreesd en is de dekvloer zonder wapening? dan kan dat prima.
Indien je alles opnieuw doet is natuurlijk egaler en minder temperatuurverschillen. echter is de vraag of de extra kosten het waard zijn iets wat je alleen zelf kunt beantwoorden.
De huidige vloerverwarming ligt in een zandcement dekvloer. Dus geen wapening. Ik maak me opzich ook geen zorgen om het frezen zelf. Vooral het ontstaan van de hole ruimte in de oude stukken buis die blijven liggen. Veroorzaakt dit significante problemen met warmteverdeling of andere problemen waar ik nu nog niet van op de hoogte ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Nu ben ik zelf zo a-technisch als maar kan, dus misschien is het wel een heel slecht idee, maar als je bang bent voor de holle ruimte: Kun je de leidingen die je niet meer wil gebruiken niet vol laten lopen met cement? Daarna frezen en je hebt ook geen holle ruimtes meer.
Maar ik denk (zonder onderbouwing) dat een klein beetje holle ruimte niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Even rekenkundige aanpak; uitgangspunt hart op hart 10 cm (100mm) en buizen van 16 mm diameter. Dan is er een holle ruimte van 16 mm over. worst case blijft er 100 liter lucht over bij een vloer van 50m2 (https://chatgpt.com/s/t_687f6ee5da4c8191b7c7e51125f7d743)
Lucht geleid warmte slecht tov zandcement (factor 40/50 volgens ChatGPT) waarbij worst-case een 7 tot 10% efficienctie verlies zou kunnen zijn.
Wellicht is opvullen met iets een optie, al is er ook een risico met verschil in uitzetting bij warmte?

Hoeveel efficiencie verwacht je te halen tov het laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larssie
jopie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:50:
Nu ben ik zelf zo a-technisch als maar kan, dus misschien is het wel een heel slecht idee, maar als je bang bent voor de holle ruimte: Kun je de leidingen die je niet meer wil gebruiken niet vol laten lopen met cement? Daarna frezen en je hebt ook geen holle ruimtes meer.
Maar ik denk (zonder onderbouwing) dat een klein beetje holle ruimte niet zoveel uitmaakt.
Ik ben bang dat het opvullen van een 16 mm buis met cement best een lastige klus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larssie
soepah schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:01:
Even rekenkundige aanpak; uitgangspunt hart op hart 10 cm (100mm) en buizen van 16 mm diameter. Dan is er een holle ruimte van 16 mm over. worst case blijft er 100 liter lucht over bij een vloer van 50m2 (https://chatgpt.com/s/t_687f6ee5da4c8191b7c7e51125f7d743)
Lucht geleid warmte slecht tov zandcement (factor 40/50 volgens ChatGPT) waarbij worst-case een 7 tot 10% efficienctie verlies zou kunnen zijn.
Wellicht is opvullen met iets een optie, al is er ook een risico met verschil in uitzetting bij warmte?

Hoeveel efficiencie verwacht je te halen tov het laten zitten?
Ik weet niet precies hoeveel efficiëntie ik ga winnen met een nieuwe layout. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik de verdeler op een andere plek wil en dat ik niet met de vloerverwarming bij de uitbouw kom zonder door de oude heen te vrezen ben ik bang. Dat maakt het verhaal een beetje lastig. Persoonlijk vind ik 10% verlies aardig wat eigenlijk. Iemand ervaring met het gewoon verwijderen van de leidingen uit de zandcement dekvloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
Larssie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Ik weet niet precies hoeveel efficiëntie ik ga winnen met een nieuwe layout. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik de verdeler op een andere plek wil en dat ik niet met de vloerverwarming bij de uitbouw kom zonder door de oude heen te vrezen ben ik bang. Dat maakt het verhaal een beetje lastig. Persoonlijk vind ik 10% verlies aardig wat eigenlijk. Iemand ervaring met het gewoon verwijderen van de leidingen uit de zandcement dekvloer?
Ik heb zelf in mijn eerste woning een complete zandcementvloer verwijderd (zonder vloerverwarming). Is een dagje werk met een fatsoenlijke kangoo. Met leidingen verwacht ik dat het sneller knapt rond de leidingen zelfs. Prima te doen maar kost wel wat tijd en levert veel puin op. Leidingen alleen verwijderen lukt denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larssie
Dank voor alle antwoorden! Ik zal eens kijken wat ik tegenkom straks als de vloer eruit ligt.
Pagina: 1