[QNAP] Hoe RTRR backup over OpenVPN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:37
Ik slaag er maar niet in om een backup op te zetten van een QNAP bij me thuis naar een QNAP die ik bij mijn schoonouders heb staan.
Ik kan mijn NAS thuis via OpenVPN verbinden met de andere NAS, maar de backup faalt.
Wie zet me terug op de goeie weg?

De belangrijkste folders waarvan ik een remote backup wil heb ik eerst op het thuisnetwerk al backupped naar de andere QNAP. Zo kon ik de eerste backup wat versnellen, en ben ik zeker dat dit stuk al werkt.

Op de remote QNAP heb ik RTRR Server geconfigureerd om de backup te doen. Zo kan ik client-side encryptie opzetten, en version managent gebruiken. Dit leek me de betere optie tov een gewone 1-way sync.
Om de remote QNAP te kunnen bereiken over een dynamisch IP heb ik DDNS in myQNAPcloud geactiveerd.
Het leek me veiliger om deze NAS slechts over OpenVPN te kunnen bereiken. Volgens wat ik online vond is OpenVPN een goeie keuze qua snelheid/veiligheid. Op de router heb ik 1 port forwarded naar de OpenVPN port van de NAS.

Op de NAS thuis had ik voor die eerste lokale backup dus al een Remote NAS in de Storage Spaces geconfigureerd staan. In deze config heb ik het nieuwe fixed IP van de remote NAS gezet.
In QVPN heb ik het OpenVPN profiel geimporteerd, en kan ik de VPN connectie opzetten.
In de advanced settings van Network & Virtual Switch heb ik een static route toegevoegd zodat het subnet van mijn schoonouders hun thuisnetwerk gerouteerd wordt over de OpenVPN link. Anders zou mijn lokale NAS de remote NAS proberen zoeken in mijn lokale netwerk, wat natuurlijk niet meer zou lukken.
Om die reden heb ik ook hun IP range aangepast. Eerder gebruikten wij dezelfde 192.168.x.x range.

Maar de backup faalt dus...
In de Log zie ik eerst een info event 'Using network interface "Default Route". Interface selection: Automatic'. Dit is al 1 ding waar ik wat twijfels bij heb... De gateway van de default route is die van mijn eigen thuisnetwerk, nl het IP van de router van mijn ISP.
Kort nadien volgt een error 'Destination NAS does not support QuDedup. Check the RTRR server connection settings and verify if HBS is updated to version 3.0 or later on the destination NAS'. Maar de backup heeft dus wel gewerkt. En het enigste wat nadien is aangepast geweest is het IP in de Storage Spaces. Sowieso, QuDedup kan niet meer worden afgezet in de huidige backup job. En ook een nieuwe backup job naar deze remote NAS kan niet worden aangemaakt.

Iemand suggesties?