ATX 3.0 of 3.1 stekker beter voor een RTX 5080?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-08 08:01
Heb een 5080 gekocht met voeding uitvoering: Gigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum ICE 850W is deze GPU stekker even goed als de ATX 3.1 van NZXT hieronder.

Deze gigabyte PSU is "ATX 3.0 and PCIe Gen 5.0 ready (compatible with ATX 3.1) versie.

Nu kom ik vandaag deze ATX 3.1 voeding tegen uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Wit

Begrijp ik nu dat de gigabyte ook de nieuwe atx 3.1 gpu stekker erbij heeft gedaan?
Ik heb een 1 naar 3x verloopstekker bij de 5080 erbij gekregen, maar ik gebruik liever een enkele stekker straks.

Is de Gigabyte voedingsstekker even goed en veilig als die van NZXT?

Daniel.K

Beste antwoord (via magerhert op 21-07-2025 15:47)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Het "voordeel" is dat de kabel aan een standaard onderhevig is binnen de ATX spec.

Zowel de "oude" kabel, de zgn. 12VHPWR en diens "opvolger" de 12V-2x6 zijn qua pinout gelijk, hetzij met een paar optimalisaties n.a.v. ervaringen uit de praktijk. Ja de 12V-2x6 is technisch iets beter dan de voorganger 12VHPWR maar beide zullen werken met de 5080.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Het "voordeel" is dat de kabel aan een standaard onderhevig is binnen de ATX spec.

Zowel de "oude" kabel, de zgn. 12VHPWR en diens "opvolger" de 12V-2x6 zijn qua pinout gelijk, hetzij met een paar optimalisaties n.a.v. ervaringen uit de praktijk. Ja de 12V-2x6 is technisch iets beter dan de voorganger 12VHPWR maar beide zullen werken met de 5080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magerhert
nelizmastr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:49:

Ik had dit min of meer gelezen kon het enkel niet zo verwoorden. :-)

Maar bedoe je met "beter" dat de nieuwe kabel geen brand kan veroorzaken en de oude nog wel?

Ik zou dus gek zijn om dus iet voor een 3.1 PSU te gaan.?!

Daniel.K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Beide kunnen in theorie brand veroorzaken door onjuist gebruik, zoals in behuizingen waar de kabel tegen het zijpaneel komt etc. of door te veel stress/buiging. Van beide connectoren zijn situaties bekend waarbij ze kunnen smelten. De kans is in theorie wat kleiner in de gereviseerde 12v2x6 connector.

Alleen daarvoor een andere voeding te kopen is m.i. geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magerhert
Belangrijke UPDATE over de GP-AE850PM-PG5-ICE

De versie die ik vandaag ontvangen heb is REV 1.1 en dus "ATX 3.1 and PCIe Gen 5.1".

Dit was mij al die tijd onduidelijk, maar had dit wel begrepen van de Gigabyte website en de gok gewaagd: https://www.gigabyte.com/...P-AE850PM-PG5-ICE-rev-11"

Ik zal het asap ook in een review gaan vermelden

Daniel.K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02
De stekkers zijn domweg gelijk. De connector op de kaart zelf is tov de 40 serie iets verbeterd en stekker gaat er ook voelbaar strakker in. Ik heb de 4090 en de 5080 en voelde duidelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
magerhert schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Ik had dit min of meer gelezen kon het enkel niet zo verwoorden. :-)

Maar bedoe je met "beter" dat de nieuwe kabel geen brand kan veroorzaken en de oude nog wel?

Ik zou dus gek zijn om dus iet voor een 3.1 PSU te gaan.?!
Vond het zelf niet helemaal goed uitlegt. Dus je had je antwoord niet helemaal.

Nieuwe model connector heeft kortere sense pinnen.. Dus dan moet je de connector al helemaal erin drukken voordat de verbinding goed is. Zit die er half in, dan zal er waarschijnlijk een ledje op je kaart rood branden of enige waarschuwing krijgen dat de connector niet goed zit.

Bij het oude model was het zo dat de sense pinnen langer zijn.. Dus al zat de connector niet helemaal goed, dan zal het systeem het toch goed keuren en dus stroom door laten gaan.

Technische is de kans groter dat je met de oude connector eerder brand hebt dan met de nieuwe.
Maar dit zegt niet dat de nieuwe connector niet heilig is, en dus brand een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Alleen die kans is net wat kleiner.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Pagina: 1