Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwes
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-08 12:37
Ik wil de radiator op onze badkamer verwijderen omdat er een elektrische verwarming voor in de plaats komt. Mjn vraag is hoe, en in welke volgorde ik dat het beste kan doen. Op onze zolder bevindt zich een warmtepomp (incl. buffervat) en een CV-ketel. Een verdieping lager bevindt zich onder de trap de verdeler en op de badkamer de radiator. Dien ik de CV-ketel en de warmtepomp uit te schakelen, dien ik (een deel van) het CV-systeem af te tappen? De radiator op de badkamer zal sowieso afgetapt dienen te worden. De leiding die vanaf de verdeler naar de badkamer loopt wil ik droogblazen en afdoppen. Bedankt voor de reactie(s) alvast!

Schopje naar DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 23-07-2025 19:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:46
CV en warmtepomp uitzetten inderdaad. Vervolgens op een lager punt het water uit het systeem halen, alles hoger gelegen aan dezelfde kant als de radiator moet leeglopen. Vaak splitst een CV op zolder naar bijv de west / oost kant. Hier hangt onze badkamer radiator op west, dus ik tap hem aan de westkant op een lager punt af. Dan is het water wat in de leidingen / radiatoren op zolder en badkamer zit ook weg. Hou er rekening mee dat het water onder druk staat, dus zorg dat je een handdoek tussen de muur / vloer en de tap legt. Vaak hebben radiatoren een tap waar je een slang op kunt aansluiten. Die tap draai je open en zo laat je het water weglopen. Het makkelijkste is via een tuinslang naar een afvoer als die in de buurt zit, maar ik doe het hier ook met emmers.

Kijk bij het afdoppen op je het systeem niet breekt. Alsin: er is geen flow meer doordat aanvoer en afvoer niet meer verbonden zijn. Meestal gaat dat goed omdat de radiator op een splitsing zit, maar ik heb wel eens een scenario gezien waarin de afvoer van radiator A de invoer van radiator B was. Als je A afdopt loopt er niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:22
Stuur een foto van de radiator en vooral van hoe die aangesloten is.

Dit is om te controleren of je een 1 pijp of 2 pijp systeem hebt. Met een 1 pijp systeem zul je een verbinding moeten maken tussen de twee aansluitingen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwes
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-08 12:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od7WZshNthVDjsDIKiC4BwF8caU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33CvhwZi4525Njf8YFit9Fra.jpg?f=fotoalbum_large