Honda PX 50 rijd maar max 35km/u

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotosai
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 19:18
Hallo iedereen! Dit is mijn eerste post op tweakers, heb deze site ontdekt terwijl ik opzoekingswerk deed om te weten wat er mis is met mijn brommer..

Ik heb vorig jaar een Honda PX gekregen van de buren, is een oude brommer van 1980. Hij starte niet, maar dat heb ik opgelost. Hij startte, maar reed niet zo snel (max 37km/u). Wegens omstandigheden heb ik mijn am rijbewijs pas dit jaar kunnen doen, en nu rijd hij maar max 33km/u! Ik heb de carb en luchtfilter er nu al een stuk op 15x eruit gehaald en alles gekuist. Nieuwe segmenten gestoken rond de piston en alle pakkingen van de cilinder en carburator vernieuwd. Ik heb ook de compressie gemeten in de cilinder, die was 4.75 bar. Ik zou niet weten wat er nog aan kan schelen maar hij gaat niet sneller dan 35km/u.

Als ik stevig bergaf ga gaat hij soms gelijk in 2e versnelling en pakt hij het vast, dan rijd ie 50km/u. Na een tijdje of vanaf dat ik rem is het weer weg. Ook bereik ik mijn topsnelheid al bijna vanaf dat ik de gashendel 1/2 draai, als ik daarna nog gas bijgeef ga ik maar een heel heel klein beetje sneller en is het eigenlijk vooral het geluid dat toeneemt. Niets meer.

Kunnen jullie me verder helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door dotosai op 21-07-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:50
Als je compressie meet, en je meet minder dan 5 bar, is het probleem toch duidelijk?

Heb je wel gemeten met het gas open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:03
Zit er niet gewoon een begrenzer in de inlaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alfadude1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:02
Hoeveel smurrie zit er in je uitlaat?
Vroeger branden we die dingen wel eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotosai
Hallo iedereen! Merci alvast voor de reacties, over de compressie. 4.75 bars is oke voor een brommer, niet het beste maar is ook niet super slecht of 'veel' te weinig. (heb het gedaan met kickstart).
De uitlaat zelf weet ik niet hoe ik die zou moeten kuisen/open doen. Maar ik heb er al veel op gereden en hij klonk altijd goed, klinkt helemaal niet verstopt. Het probleem licht dat ik niet tot een bepaald toerental kan geraken. Aangezien ik de brommer grati van de buren heb gekregen ga ik er vanuit dat zei die misschien hebben begrensd maar ik zou niet weten waar ik die begrenzer kan vinden op de brommer. Heb al gezocht voor een CDI onder het zadel maar daar niets te vinden.

Kan er een begrenser in de uitlaat of bij de riem zijn?
Merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik werk ook genoeg aan 2 takt. 4.75 is niet oke voor een brommer, (of voor welk voertuig dan ook) dat is wel gewoon veel en veel te weinig. Ik vind het eigenlijk al heel bijzonder dat hij daar überhaupt nog op rijd. Daarom vraag ik me ook wel een beetje af of die meting wel echt klopt. Nogmaals, heb je gemeten met het gas vol open?

Wat voor meter heb je? Goedkope meters zijn vaak ook gewoon rommel.

Er kunnen meerdere redenen zijn voor slechte compressie in een 2 takt.

https://scootertuub.nl/tecdata.html

Als je hem hier op zoekt moet hij volgens de specificaties minimaal 8.5 bar hebben.

[ Voor 147% gewijzigd door WEBGAMING op 22-07-2025 03:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:02
dotosai schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:43:
Nieuwe segmenten gestoken rond de piston en alle pakkingen van de cilinder en carburator vernieuwd.
Wat bedoel je hiermee, heb je ook nieuwe zuigerveren geplaatst?
Wellicht is daar iets mis gegaan en verklaart dat de lage compressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Goede vraag idd. Cilinder zelf kan natuurlijk ook gewoon versleten zijn. Maar de keerringen zouden ook kapot kunnen zijn, of een slecht membraan.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 21-07-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotosai
Hey! Webgaming: Dankjewel voor die link! gaat me veel helpen denk ik..
Ik ben dus naar een garagist gegaan (vriend van ouders) die hoofd van de lotus garage in Oostende is. Ik bedoel dus dat hij wel goed is (met auto's alleszinds). Nu, hij heeft mijn compressie gemeten via de cilinder kop terwijl ik kickstarte. Verschillende keren, redelijk stabiel 4,75 bar. Nu, de reden dat we ook naar daar zijn gegaan is omdat zijn zoon vroeger ook een Honda PX had! Hij heeft hem omgezet naar een 70cc etc maar maakt niet uit. Hij heeft dus een brommer handboek voor Honda PX.

Wat kan zorgen voor drukverlies als alle pakkingen goed zijn? Mischien is het geen drukverlies maar eerder dat er gewoon maar 4,75 bar word gemaakt. Dus, misschien te kleine sproeier? Helaas kan ik die niet veranderen, die zit er fixt op. Het enige onderdeel waar ik nog niert aan heb gezeten is het riem gedeelte, wat de het wiel degelijk doet draaien. De bouten zijn zo versleten dat het gewoon cirkels zijn dus daarmee. Morgen ga ik eraan werken, een sneetje slijpen in de bout en dan mert platte schroevedraaier ze eruit draaien. Guys, supper merci voor jullie antwoorden. Ik hou julllie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:02
Nog terugkomend op mijn vraag, had je de zuigerveren vervangen.? Dat zou de eerste boosdoener zijn, in mijn optiek, voor drukverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik heb het nu iets al 2x gevraagd, ik ga het niet nog een keer herhalen.

Iemand die er verstand van heeft, maar denkt dat minder dan 5 bar prima is? Een handboek heeft, maar niet gewoon even de waardes opzoekt?

Klinkt niet als iemand die er echt verstand van heeft.

Een sproeier verandert je mengsel. Dat heeft natuurlijk helemaal niets met compressie te maken.

Begint een beetje vermoeiend te worden zo. De helft van de vragen beantwoord je niet, en de andere helft beantwoord je maar half. Je luistert ook niet echt.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 25-07-2025 10:22 ]

Pagina: 1