Advies ophangen tv beugel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 21:51
De vorige bewoner van ons huis had bij de laatste verbouwing een mooi plekje gecreëerd voor de tv in de woonkamer. Een paar voorzetwandjes met daarachter een gashaard en een nisje waar tv en soundbar/center speaker mooi inpassen.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uWZ9CCJFJaySoptvx6HRQB97oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmNPpIpxY3vNw8VzueeZ19xh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu had de vorige bewoner een 55”‘Samsung hangen, toevallig precies hetzelfde model als wij ook hadden dus dat was een makkelijke installatie. Nu willen we na een aantal jaren wel eens wat anders, het liefst groter. De nis op de foto is 140cm breed, 90cm hoog en 8cm diep. Een 65 inch valt uit praktische overwegingen af, die zijn namelijk 144 breed en passen dus niet in de nis. Een 77 inch is groot genoeg om de hele nis af te dekken, maar mijn probleem is: hoe hang je zoiets degelijk op in deze situatie ?

Achter de tv zit de rookgasafvoer van de gashaard, de nis zelf lijkt cellenbeton/gasbeton te zijn met daarop een stuclaag. De huidige beugel zit in dat cellenbeton geschroefd en houdt prima zijn eigen gewicht + bijna 17kg van de tv

In de nieuwe situatie overlapt de TV compleet de nis dus ik moet het ophangpunt van de beugel 6-7 cm naar voren halen. De nieuwe tv weegt ca. 28 kilo. Ik heb gekeken naar een beugel die ik horizontaal uit kan trekken maar het probleem is dat al deze flexibele beugels een hefboomwerking hebben en er dus veel meer kracht op de muurplaat staat dan bij een traditionele vaste beugel. Vanuit praktische oogpunt is een flexibele (draaibaar, kantelbaar) beugel ook helemaal niet nodig.

Mijn huidige beste idee is om een balkje van 6-7cm dik op het celbeton te schroeven en dan vervolgens de beugel af te monteren op de balk.

Is dat de meest praktische oplossing of zie ik iets veel simpelers over het hoofd ?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Wat je over het hoofd ziet is dat je nieuwe tv dan ook lager komt te hangen dan de huidige.
De nieuwe tv is behalve breder ook hoger. Ik kan niet goed beoordelen of dat in deze situatie hinderlijk wordt, maar ik zou het wel even goed bekijken (met een groot stuk karton of zo). Beetje vervelend wanneer je hier over een half jaar een topic moet openen vanwege nekklachten van het naar beneden kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:06
Is het heel veel moeite om zelf een nieuw voorzetwandje met nisje te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De grootte van de tv is normaliter afhankelijk van de afstand tot de tv. Is deze gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nisje opvullen met een houten plaat met wat klosjes erachter en dan de tv strak tegen die plaat. Heb je meteen mooie optie om de kabels erachter weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wippie1234 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:04:
De grootte van de tv is normaliter afhankelijk van de afstand tot de tv. Is deze gewijzigd?
Nee hoor, er is geen wet die een te grote tv verbiedt.
Als je een echte bioscoopervaring wenst kan het niet groot genoeg.
Grotere tv’s worden ook steeds goedkoper dus de gemiddelde consument kan ook steeds groter kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-07-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
De kijkafstand is een goede 3,5 meter dus dat zou voor een 77 inch geen probleem moeten zijn (en voor de nek ook niet trouwens)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
nachtnet schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:03:
Is het heel veel moeite om zelf een nieuw voorzetwandje met nisje te maken?
In dit geval geen optie in verband met de gashaard die eronder zit (staat net niet op de foto). De hele voorzetwand veranderen zou betekenen dat de gashaard ook een andere positie krijgt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mr.Conroe schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:15:
[...]

In dit geval geen optie in verband met de gashaard die eronder zit (staat net niet op de foto). De hele voorzetwand veranderen zou betekenen dat de gashaard ook een andere positie krijgt.
Je kunt toch alleen het nisje opvullen zodat deze vlak wordt met de muur? Evt gladstucen en zelfde kleur schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je oplossing met een balkje aan de muur en daar de beugel op schroeven is inderdaad veruit de meest makkelijke en zou ik ook kiezen. Alle andere oplossingen vereisen bouw en/of verf dingen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1