Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-09 15:26
Warmtepomp met een buffervat voor sww en voor vloerverwarming. Is het logisch dat wanneer de hele dag de vloerkoeling aan is en mijn aanvoerlijn naar buffervat voor vloerverwarming bij opwarmen buffervat voor sww ook van 18 naar 40 graden ‘meelift’? Is toch zonde dat het vat daarna weer moet afkoelen?

Effectiviteit van de vloerkoeling is al zo laag :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22
Het zou wel eens kunnen dat de installateur geen rekening heeft gehouden met vloerkoeling. Als je geen zoneregeling hebt die de vloerverwarming uit kan schakelen kun je mogelijk wel zonder buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
basfromasd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:25:
Het zou wel eens kunnen dat de installateur geen rekening heeft gehouden met vloerkoeling. Als je geen zoneregeling hebt die de vloerverwarming uit kan schakelen kun je mogelijk wel zonder buffervat.
Stel even het is zo dat daar geen rekening mee is gehouden. Maar gewoon vloerkoeling uit zetten? Of in zomer beste ‘s nachts sww laten opwarmen en dan overdag alleen maar koelen? Niet direct favoriet met hogere stroomprijzen in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:09
Dat lijkt me heel gek aangesloten. Een boilervat, voor je sww dus, heeft in de meeste gevallen een eigen warmtewisselaar. Een buffervat zou ná de driewegklep moeten zitten aan de CV kant.

Hoe je het nu hebt klinkt het een beetje alsof de buffer tussen buiten en binnenunit zit, en alles na de binnenunit is gewoon direct aangesloten. Dat zou ik echt laten aanpassen als dat zo is, want daar verlies je wel erg veel energie mee. Niet alleen voor koelen, maar ook stilstandsverlies van tapwater verwarming die je nooit gaat gebruiken.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
ik ben zowel niet technisch en niet grafisch maar poging gedaan om weer te geven hoe aangesloten :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaLQvLwSoI0aHSSTDAVOEdHcWdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEJQzOmDnnhrPB0BsBuwYHe1.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:11
1979sentinel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:53:
ik ben zowel niet technisch en niet grafisch maar poging gedaan om weer te geven hoe aangesloten :*)

[Afbeelding].
In dit schema zou het verwarmingsbuffervat niet moeten opwarmen bij verwarmen van de boiler. Als dit toch gebeurt heb je waarschijnlijk een lekkende driewegklep

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
luckremers schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:48:
[...]

In dit schema zou het verwarmingsbuffervat niet moeten opwarmen bij verwarmen van de boiler. Als dit toch gebeurt heb je waarschijnlijk een lekkende driewegklep
Gaat de warmte normaliter via de onderste leiding het vat in het of via het bovenste? Oftewel wat is de aanvoerleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:11
1979sentinel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Gaat de warmte normaliter via de onderste leiding het vat in het of via het bovenste? Oftewel wat is de aanvoerleiding?
De aanvoerleiding hoort boven te zitten. Echter zit normaal gesproken de Driewegklep ook in de aanvoer.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
luckremers schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:40:
[...]

De aanvoerleiding hoort boven te zitten. Echter zit normaal gesproken de Driewegklep ook in de aanvoer.
Ik zie nu inderdaad dat de aanvoerleiding boven zit, daar zit ook de pomp vanuit de warmtepomp. De afvoer heeft de 3wegklep die gestuurd lijkt te worden vanuit sensoren vanuit buffervat van sww op de aanvoer en temperatuur in het vat.
Pagina: 1