Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn TP-Link 16 poort switch vervangen door een Ubiquiti USW-Lite-16-POE variant. Nu wil het zo zijn dat de SAVS G10 Gateway (rook en brandmelders) niet online wil komen als ik deze in 1 van de poorten van de switch duw.

Situatieschets:
- USG 3P
- Cloud key gen2
- USW-Lite-16-POE

De USW-Lite geeft met tijden een STP error en blokkeert de poort. Ok, dus de SAVS Gateway lijkt zich niet helemaal netjes te gedragen en spamt het hele netwerk vol. De USQ-Lite grijpt dan in.
Vervolgens heb ik een simpele 5 poorts gigabit switch van TP-Link er tussen gezet. Dus USW-Lite naar TP-Link naar de SAVS Gateway. Dit werkt vervolgens wel.
Ik heb geprobeerd om alle "protections" uit te zetten op die ene specifieke port van de USW-Lite (waaronder dus de STP), maar nog steeds wil de SAVS gateway geen verbinding maken met internet.

Heeft iemand een idee wat ik hier over het hoofd kan zien? Wat kan ik nog meer proberen om dit op te lossen?
SAVS is gelukkig een Nederlands bedrijf, dus ik kan uiteraard een mail sturen, maar wellicht heeft 1 van jullie nog een tip.

Signature van nature

Beste antwoord (via rens-br op 24-07-2025 00:12)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:38:
STP is een protocol dat voorkomt dat er een netwerkloop ontstaat.
Dat wordt onder andere gebruikt als je bijvoorbeeld twee switches zo configureert dat het verkeer over beide switches zou kunnen lopen ten behoeve van redundancy.

Stp zorgt er dan voor dat in normaal bedrijf een van die twee paden wordt gesloten door een poort te blokkeren en om zo een netwerk loop te voorkomen.

Als STP dus actief wordt heb je twee paden die gelijk zijn en een wordt dan door STP geblokkeerd.

Vaak ontstaat dat als een device zowel wifi als via de kabel kan werken en je aansluit via die kabel.
Als je die SAV dus via de kabel hebt aangesloten is een snelle test hem van de kabel af te halen en te kijken of hij via alleen wifi wel goed werkt.
Ja precies, dat begreep ik inderdaad uit de beschrijving van STP (ben absoluut geen netwerk expert). Maar dan zou ik verwachten dat de gateway op zowel LAN als WiFi te vinden zou zijn als client. Ik zie hem alleen in het overzicht van Wired clients.
Op de SAVS gateway zelf kan ik niets instellen. Onder het kopje "WiFi" in de UI staat "wired". Oftewel, de SAVS Gateway geeft aan dat deze wired verbonden is met het netwerk.

Ik zal eens proberen om de kabel eruit te trekken en dan kijken of deze verbindt met de WiFi.

edit:

De gateway is niet eens geconfigureerd voor WiFi. Moet dan de hele setup door. Dus dat lijkt het niet zijn. Heb ondertussen de Cloud Gateway Max binnen en deze heeft ook 4 LAN poorten. Heb hem daar nu in geprikt en nu werkt het wel. Dus ik begrijp het even niet, maar lijkt voor nu "opgelost".

[ Voor 10% gewijzigd door Sircuri op 22-07-2025 17:33 ]

Signature van nature

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Staat de wifi aan op de SAVS gateway?

[ Voor 7% gewijzigd door FredvZ op 20-07-2025 20:02 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Trouwens wel belangrijk dat je die USG-3P eens gaat vervangen, die is End of Life en krijgt al geruime tijd geen security patches meer. De directe vervanger is de UXG lite.

Hoe is je poort geconfigureerd? Heb je het apparaat in een apart VLAN geplaatst? Zo ja, werkt het wel als je de poort in je default netwerk hangt? Het is iig duidelijk dat je Unifi switch gedrag ziet wat hij niet accepteert, wellicht een firmware issue aan de switch of SAVA gateway kant.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 20-07-2025 21:39 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
FredvZ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:02:
Staat de wifi aan op de SAVS gateway?
Ehm. Kan me niet herinneren dat ik daar ergens een instelling voor heb gezien. Ga ik nakijken.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:39:
Trouwens wel belangrijk dat je die USG-3P eens gaat vervangen, die is End of Life en krijgt al geruime tijd geen security patches meer. De directe vervanger is de UXG lite.

Hoe is je poort geconfigureerd? Heb je het apparaat in een apart VLAN geplaatst? Zo ja, werkt het wel als je de poort in je default netwerk hangt? Het is iig duidelijk dat je Unifi switch gedrag ziet wat hij niet accepteert, wellicht een firmware issue aan de switch of SAVA gateway kant.
Toevallig heb ik een Cloud Gateway Max besteld en komt een deze dagen aan. Dus de USG 3P en de Cloud key gen2 zullen dan vervangen worden.

Qua poort configuratie is alles standaard. Dus geen aparte VLAN en standaard staat STP aan. De STP setting heb ik overigens uitgeschakeld gehad voor enkel deze ene poort. Maar dat leek niet veel te doen. De USW is gloedje nieuw en hangt net 3 dagen in het netwerk. Mogelijk dat er inderdaad iets niet lekker gaat aan de SAVS kant.
Ga in ieder geval nog even de settings nalopen van de SAVS gateway. En dan met name de wifi kant. Wellicht zit ie nu op 2 kanalen te schreeuwen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Dat wordt onder andere gebruikt als je bijvoorbeeld twee switches zo configureert dat het verkeer over beide switches zou kunnen lopen ten behoeve van redundancy.

Stp zorgt er dan voor dat in normaal bedrijf een van die twee paden wordt gesloten door een poort te blokkeren en om zo een netwerk loop te voorkomen.

Als STP dus actief wordt heb je twee paden die gelijk zijn en een wordt dan door STP geblokkeerd.

Vaak ontstaat dat als een device zowel wifi als via de kabel kan werken en je aansluit via die kabel.
Als je die SAV dus via de kabel hebt aangesloten is een snelle test hem van de kabel af te halen en te kijken of hij via alleen wifi wel goed werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:38:

Ja precies, dat begreep ik inderdaad uit de beschrijving van STP (ben absoluut geen netwerk expert). Maar dan zou ik verwachten dat de gateway op zowel LAN als WiFi te vinden zou zijn als client. Ik zie hem alleen in het overzicht van Wired clients.
Op de SAVS gateway zelf kan ik niets instellen. Onder het kopje "WiFi" in de UI staat "wired". Oftewel, de SAVS Gateway geeft aan dat deze wired verbonden is met het netwerk.

Ik zal eens proberen om de kabel eruit te trekken en dan kijken of deze verbindt met de WiFi.

edit:

De gateway is niet eens geconfigureerd voor WiFi. Moet dan de hele setup door. Dus dat lijkt het niet zijn. Heb ondertussen de Cloud Gateway Max binnen en deze heeft ook 4 LAN poorten. Heb hem daar nu in geprikt en nu werkt het wel. Dus ik begrijp het even niet, maar lijkt voor nu "opgelost".

[ Voor 10% gewijzigd door Sircuri op 22-07-2025 17:33 ]

Signature van nature

Pagina: 1