Water spuit uit draaiknop buitenkraan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 21:44
Hi medetweakers,

We hebben een vorstvrije buitenkraan laten plaatsen in een nieuwbouwwoning. De kraan tapt het water van de waterleiding in de keuken en gaat vervolgens via de muur naar buiten. Zie de afbeeldingen hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiMko0iBLkMzxgjAkElkftFSh4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEjjCNDEpIZ4B33raCoul6SH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT9ytLUL6U2ekpAILXOiBQlweF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2U5iiueqFWHVZVSiqx42Rn6d.jpg?f=fotoalbum_large

De tuinman heeft op de buitenkraan een splitsing aangebracht, zodat de buitenkraan permanent open kan staan voor een automatisch bewateringssysteem en we ook nog een kraantje hebben voor de tuinslang. De buitenkraan staat dus permanent open, maar met de rode hendel kunnen we dan de water naar de tuinslang aan/uit zetten (zie de afbeelding hieronder).

Als we nu in de keuken de kraan openzetten, komt er water uit de buitenkraan gespoten op de plek waar de draaiknop zit om de buitenkraan open/dicht mee te zetten. Dit is alleen het geval als de buitenkraan open staat en de rode hendel dicht. Als we de buitenkraan dichtdraaien of de buitenkraan open hebben en de rode hendel staat open, dan komt er geen water uit gespoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbPCdWBi4Er2gnMkbDxFjUxWTZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNaM3GGC83ILg1r6E9zbQsoG.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur van de buitenkraan is langs geweest en die zegt dat het komt door de constructie van de tuinman. Die geeft tegendruk en daardoor zou water uit de buitenkraan (uit de sleutel??) komen gespoten. De tuinman zegt echter dat ze dit soort installaties vaak gebruiken en dat dat nooit problemen oplevert. Kortom, ze wijzen naar elkaar en nu is de vraag bij wie ik moet zijn.

Is er hier iemand die enig idee heeft wat de oorzaak is en wie van de twee het zou moeten oplossen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:14
Bij een gewone kraan kan zoiets gebeuren als de afdichting tussen de knopsteel en het kraanhuis lekt.
Dat kan je dan verhelpen door een moertje iets aan te draaien of het afdichtingsrubber vervangen. Maar dat zou die loodgieter ook moeten weten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 08:07
Even samenvattend:

De constructie
- Aftakking van de waterleiding in de keuken.
- Buiten een splitsing:
1 aftakking naar de rode hendel om de tuinslang open en dicht te kunnen zetten.
1 directe open leiding naar het sleuteltje.....

Zet je de kraan in de keuken aan dan gaat het sleuteltje spuiten.
Zet je de kraan in de keuken uit dan spuit het sleuteltje niet?

Vraag: als je de kraan in de keuken uit zet, heb je dan lopen water in de tuin? Werk de tuinslang dan als je de rode hendel overhaalt?

Zo neen, dan is er verkeer afgetakt binnen in huis (heel raar).

Zo ja, dan lijkt het er op dat bij het openen van de kraan in de keuken er een licht druk verschil in het leidingnet plaatsvindt.

Het sleuteltje ken ik niet....wat is dat voor een apparaat? Het lijkt er op dat die bij een bepaalde druk open gaat. En mogelijk wordt die druk bereikt als er een drukverschil plaatsvindt na het openen van de kraan in de keuken.

Kortom, plaats effe wat info over het sleuteltje dat er buiten geplaatst is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 08:07
JukeboxBill schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:56:
Bij een gewone kraan kan zoiets gebeuren als de afdichting tussen de knopsteel en het kraanhuis lekt.
Dat kan je dan verhelpen door een moertje iets aan te draaien of het afdichtingsrubber vervangen. Maar dat zou die loodgieter ook moeten weten.
Maar dat verklaart toch niet dat TS zegt dat hij alleen lekt als de keukenkraan open staat?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:14
Panzer_V schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Maar dat verklaart toch niet dat TS zegt dat hij alleen lekt als de keukenkraan open staat?
Overheen gelezen :( Ja, dat is wel raar.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
Dit is een vorstvrije kraan.
Door de tegendruk van de installatie er achter wordt de keerklep welke normaal voor luchttoevoer zorgt geopend. Lucht gaat normaal langs de sleutel naar binnen om het water er uit te laten stromen.

Ik denk dat je hem moet laten wisselen naar een reguliere kraan. Je zult binnen dan een kraantje met aftapfunctie moeten plaatsen om hem te legen bij vorst.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
JukeboxBill schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Overheen gelezen :( Ja, dat is wel raar.
Op zich niet raar. Door de kraan in de keuken open te zetten is er minder druk achter de keerklep en de druk vanuit de tuin-installatie hoger.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BennieWolters schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Op zich niet raar. Door de kraan in de keuken open te zetten is er minder druk achter de keerklep en de druk vanuit de tuin-installatie hoger.
Klinkt logisch, maar dan zou het spuiten moeten stoppen zodra de druk heerlijk is lijkt mij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeath
BennieWolters schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Dank voor al jullie reacties mensen. Dat wordt enorm gewaardeerd!

Het is inderdaad een vorstvrije buitenkraan. Als ik je goed begrijp neemt de druk voor de vorstvrije kraan af als ik de keukenkraan aanzet. De druk achter de vorstvrije kraan blijft gelijk. Er is dus een drukverschil voor en achter de buitenkraan. Gelet op de werking van de vorstvrije kraan zal hij de druk achter de vorstvrije kraan verlagen om deze in lijn te krijgen met de druk voor de vorstvrije kraan door er (wat) water uit te spuiten.

Inmiddels staat er een keuken voor/op de leiding, dus vervangen en een aftapkraantje plaatsen gaat lastig worden. Bovendien is het een nieuw kraantje dat we net hebben laten plaatsen (nieuwbouwhuis), dus voelt ook ietwat zonde. Is er wellicht een andere oplossing die we kunnen onderzoeken/proberen?

Als ik de keukenkraan aanzet hoor je overigens ook een soort bonk/slag binnen. Dat kan ik niet goed plaatsen gelet op het verhaal over de drukverschillen hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het bij een beetje water blijft is accepteren natuurlijk de makkelijkste optie.
Die bonk/slag kan een loszittende waterleiding zijn ergens. Hoor je dit ook met de buitenkraan dicht?
Dan op zoek naar de loszittende leiding en nadenken over een waterslagdemper.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:02
Op een vorstvrije buitenkraan mag je nooit een slang aangesloten laten. Garantie voor kapot gaan van de vorstvrije buitenkraan. heb ik me recent laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeath
ahbart schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:14:
Op een vorstvrije buitenkraan mag je nooit een slang aangesloten laten. Garantie voor kapot gaan van de vorstvrije buitenkraan. heb ik me recent laten vertellen.
Alleen als er vorst is buiten neem ik aan? Want dan versla je een beetje het nut van de vorstvrije buitenkraan. Of ook in de zomer? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:20
Moet dat bewatering systeem dan niet aangesloten worden met een keerklep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martin_v_z schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:30:
Moet dat bewatering systeem dan niet aangesloten worden met een keerklep?
Hopelijk zit er in die buitenkraan een goedgekeurde keerklep.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 22-07-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De tuinman maakt er een prutswerk van om zo een aansluiting te maken.
Maak dan een aparte kraan om het automatische bewatering systeem op aan te sluiten.
Veel merken vorstvrije buitenkranen kunnen niet met zo'n beregening computer overweg en lekken dan uit de beluchter.
Volgens mij is Kemper een van de weinige kranen die dit wel kan.

De installateur heeft ook een steek laten vallen zo te zien, er zit geen keerklep tussen.
Of hij heeft deze in de aansluiting in de muur gemaakt maar dat is niet te zien.
Bij Rada wordt de keerklep met een aansluitknie er los bij geleverd.
Zie de handleiding https://www.radacontrols....00-vorstvrije-gevelkraan/

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
edsandje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:20:
De tuinman maakt er een prutswerk van om zo een aansluiting te maken.
Maak dan een aparte kraan om het automatische bewatering systeem op aan te sluiten.
Veel merken vorstvrije buitenkranen kunnen niet met zo'n beregening computer overweg en lekken dan uit de beluchter.
Volgens mij is Kemper een van de weinige kranen die dit wel kan.

De installateur heeft ook een steek laten vallen zo te zien, er zit geen keerklep tussen.
Of hij heeft deze in de aansluiting in de muur gemaakt maar dat is niet te zien.
Een aansluiting in de muur :X

Dit is duidelijk niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:15
edsandje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:20:
Dit is niet waar. Aan de rada zit een 15mm koperen buis welke in te korten is en waarop aan te sluiten is. Waar de 15mm koperen buis op gesoldeerd zit bevat de keerklep en tevens is dat ook het punt waar de kraan zichtzelf afsluit.

Andere kraan met het zelfde idee/type binnenwerk
Afbeeldingslocatie: https://www.bonfix.nl/userfiles/vorstvrije%20buitenkraan/kraan%202-0.png

[ Voor 11% gewijzigd door Gotenx op 23-07-2025 19:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gotenx schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:47:
[...]

Dit is niet waar. Aan de rada zit een 15mm koperen buis welke in te korten is en waarop aan te sluiten is. Waar de 15mm koperen buis op gesoldeerd zit bevat de keerklep en tevens is dat ook het punt waar de kraan zichtzelf afsluit.

[Afbeelding]
Alsnog moet er een Kiwa gekeurde EA keerklep op de leiding bij het aftakpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gotenx schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]
Nee bij Rada zit de keerklep er los bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uxERVGBxJwtf4AAtc18yTs1vk0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xP5X1uQsFCkAeYMKmcsZdwZc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeath
Zou het nog zin hebben om dan een keerklep te maken tussen de buitenkraan en het stukje dat naar de installatie van de tuinman gaat? Hieronder rood gemarkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0qvJjW7E6uIGzpeVuqxJjW374o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gOz8ixbm8IFSjHQ1Qq3wcXJO.png?f=fotoalbum_large

En hoe zou ik kunnen checken of er een keerklep ergens in/rond de buitenkraan zit? De installateur heeft in dit huis enorm veel steken laten vallen en fout op fout gemaakt, dus het zou mij niets verbazen als ook daar iets fout is gegaan.

Overigens kwamen we er net achter dat er ook water uit de buitenkraan spuit en je een slag hoort als we het toilet doorspoelen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wolly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Lijkt me wel zo veilig vwb legionella

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Lijkt me wel zo veilig vwb legionella
Het is ook verplicht.
3.1.4 Een leidingwaterinstallatie moet zo zijn uitgevoerd, dat bij gebruik overeenkomstig de
ontwerpcondities dat:
• een zodanige doorstroming van alle leidingen wordt bereikt, dat een voldoende
verversing is gewaarborgd;
• langdurige stilstand wordt voorkomen;
• de leidingen éénmaal per week ververst c.q. gebruikt worden in verband met de
organoleptische aspecten (geur, kleur en smaak);
• aan het begin van een leidingdeel minimaal een terugstroombeveiliging EA is
aangebracht indien de inhoud van dat leidingdeel niet wekelijks wordt ververst,
en op dit leidingdeel geen tappunten zijn aangesloten voor hygiënische en
consumptieve doeleinden;
• een dode leiding / dood eind niet voorkomt.
Waterwerkblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
Wolly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Dat klopt, met betrekking op dood water.
edsandje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Nee bij Rada zit de keerklep er los bij.
[Afbeelding]
Zelf heb ik al tientallen rada fp1-200 kranen gemonteerd en deze is toch echt nieuw voor mij. Ken alleen het model met aansluitknie maar zonder keerklep, deze aansluitknie is gewoon vrij van binnen en bevat geen keerklep.

[ Voor 30% gewijzigd door Gotenx op 23-07-2025 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gotenx schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Dat klopt, met betrekking op dood water.

[...]

Zelf heb ik al tientallen rada fp1-200 kranen gemonteerd en deze is toch echt nieuw voor mij. Ken alleen het model met aansluitknie maar zonder keerklep, deze aansluitknie is gewoon vrij van binnen en bevat geen keerklep.
Ik gebruik ook de Rada kranen, heb er nog twee liggen en wat blijkt: we hebben allebei gelijk.
Inde ene zit een knie met keerklep en de andere niet 8)7
In de aansluitbuis zelf zit geen keerklep.
Ik heb er weer een paar besteld voor de voorraad, ben benieuwd welke ik nu krijg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ps8g4EtLN5gOL0RKL7wMeV0Ahas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lXSwmySS00vApg5kZhH9kjw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eMTvZatzEwuLYyvITKPz_b8lnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGhshl99u84o024bxargZUi2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS0QIL-1eKfDFkfAme40f9H8haY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtJT77coZIg59WWRR5Rx5Xky.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1CKo7QdHoF4PkBGv7oVX4Azr2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryPcNurg0Pe8cr5fnwNE9elO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
edsandje schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Ik gebruik ook de Rada kranen, heb er nog twee liggen en wat blijkt: we hebben allebei gelijk.
Inde ene zit een knie met keerklep en de andere niet 8)7
In de aansluitbuis zelf zit geen keerklep.
Ik heb er weer een paar besteld voor de voorraad, ben benieuwd welke ik nu krijg.
haha mooi dit.
Enige toevoeging die ik dan nog wel heb is dat het einde van het binnenwerk als keerklepje werkt, deze waar die ook op afsluit is veer belast en ik heb wel eens getest en gemerkt dat je niet van buiten naar binnen kan blazen met de kraan open, zoals je verwacht van een keerklep hoe die werkt.

En nou weten we alleen nog niet precies hoe het zit bij TS enkel dat de knie met keerklep zeer zeker niet is toegepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Gotenx op 24-07-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Gotenx schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:56:
[...]

haha mooi dit.
Enige toevoeging die ik dan nog wel heb is dat het einde van het binnenwerk als keerklepje werkt, deze waar die ook op afsluit is veer belast en ik heb wel eens getest en gemerkt dat je niet van buiten naar binnen kan blazen met de kraan open, zoals je verwacht van een keerklep hoe die werkt.

En nou weten we alleen nog niet precies hoe het zit bij TS enkel dat de knie met keerklep zeer zeker niet is toegepast.
Bijzonder wel dit :+
Ja de afsluiter sluit wel af als je er door door blaast en loost dan via de beluchter. (dat gebeurt dus ook bij @DrDeath )
Bij @DrDeath zal een keerklep geplaatst moeten worden bij de aftakking om te voldoen aan de eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeath
Alright, veel dank voor die tip!

En met de 'aftakking' bedoel je dan achter de kraan, tussen het flexibele stukje dat op de kraan zit aangesloten dat uiteindelijk naar de koperen leiding loopt?

Zou daarmee het spuit/slagprobleem zijn opgelost, of is dit enkel om te voorkomen dat vervuild water terug de leiding in stroomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee bij het t-stuk.
De waterslag kan je beter opsporen wat het veroorzaakt. Vaak wasmachine of vaatwasser, daar kan je dan een waterslagdemper plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeath
edsandje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:36:
Nee bij het t-stuk.
De waterslag kan je beter opsporen wat het veroorzaakt. Vaak wasmachine of vaatwasser, daar kan je dan een waterslagdemper plaatsen.
En bedoel je dan deze T:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_Ppey9t5w6KlX3WLtFlnoFcP_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OL51wmbxiR0UnyxdGPm7RupH.png?f=user_large

Of deze T:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFTv-K5Ec1jpq6xUw6KCsXd0s_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uirgXx50g2hV2ZvnDEoeTa2V.png?f=fotoalbum_large

Is voor mij niet helemaal duidelijk en dit maakt het verschil of ik de installateur/loodgieter moet bellen of de tuinman terug moet laten komen. :)

Zal eens kijken of ik kan vinden waar die de slag veroorzaakt. Dank in ieder geval voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DrDeath schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:42:
[...]

En bedoel je dan deze T:
[Afbeelding]

Of deze T:
[Afbeelding]

Is voor mij niet helemaal duidelijk en dit maakt het verschil of ik de installateur/loodgieter moet bellen of de tuinman terug moet laten komen. :)

Zal eens kijken of ik kan vinden waar die de slag veroorzaakt. Dank in ieder geval voor alle hulp!
De eerste T, waar de aftakking wordt gemaakt van het leidingnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DrDeath schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:42:
[...]

En bedoel je dan deze T:
[Afbeelding]

Of deze T:
[Afbeelding]

De eerste inderdaad.
Die constructie van de tuinman zou ik ook verwijderen.
Installateur laten komen en dan gelijk een aparte aansluiting laten maken met een stopkraan voor een gewone buitenkraan waar de tuinman dan zijn beregeningsinstallatie op kan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door edsandje op 28-07-2025 13:19 ]

Pagina: 1