Vraag

• Pr0spectr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:52
Hoi Mede tweakers,

Ik heb een vreemd probleem. Af en toe heb ik problemen met het booten van mijn (relatief nieuwe) zelf gebouwde systeem.
Ik heb de indruk dat dit vaker gebeurt als de temperatuur buiten (en dus ook binnen in huis) hoger is.
Mijn systeem is stof-vrij, en ik heb totaal geen problemen tijdens gamen oid. Temps zijn allemaal normaal en goed.
Als ik mijn systeem boot gaan alle fans draaien, maar de lighting van de fans blijft uit. Soms duurt het enkele tellen, soms enkele minuten, en een enkele keer zelfs wat langer. Uiteindelijk springen de fans aan en gaat de pc over in zijn normale boot. Geen meldingen of wat dan ook. Het enige is dat op het moederbord, tijdens het 'hangen' een controle lampje (cpu) op rood blijft staan.

1. Herkent iemand dit probleem?
2. Is er een quick-fix. Ik overweeg zelf de cpu en ram te gaan reseaten, maar ivm een closed loop koeling op de cpu, die bescheiden in de kast past, doe ik die moeite pas als jullie denken dat dit zou kunnen werken)
Wellicht is er een snellere fix, of in elk geval iemand die weet hoe dit komt.
Het probleem komt en gaat, en dat maakt het imo erg gek. Soms gaat het weken goed, soms gaat het zelfs ook helemaal prima als het buiten/binnen erg warm is. Ik kan mijn vinger er dus niet eenduidig op leggen.

systeem:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 171,99€ 171,99
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC€ 663,31€ 663,31
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 134,90€ 134,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360 A-RGB€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 60,60€ 60,60
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 123,54€ 123,54
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 104,39€ 104,39
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 69,90€ 69,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 117,99€ 117,99
Totaal€ 1.446,62

Bij voorbaat dank voor meedenken!

Groet, Pr0spectr

[ Voor 52% gewijzigd door Pr0spectr op 20-07-2025 14:43 . Reden: specs toegevoegd ]

Beste antwoord (via Pr0spectr op 26-07-2025 14:27)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 19:41
De memory training gaat bij am5 regelmatig opnieuw en dit kan best lang duren en zorgt dus voor lange startup tijden.

Mijn gigabyte b650 aorus elite AX heeft dit heel soms terwijl mijn gigabyte b650 eagle ax systeem dit zeer vaak deed. Soms was je bang dat hij het helemaal niet ging doen.

In bios zit een optie memory context restore. Dan boot hij veel sneller en is er geen (of veel minder vaak?) de geheugentraining. Loste bij mij het probleem op iig.

Heb ook g.skill 6000 cl30.

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 21-07-2025 15:19 ]

Alle reacties

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Natuurlijk MOET je de specs geven. Nu is het "het doet soms zeer".

Gewoon moeite doen en zoveel mogelijk informatie geven, ook wat je zelf al hebt geprobeerd en gevonden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Pr0spectr
gambieter schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:32:
Natuurlijk MOET je de specs geven. Nu is het "het doet soms zeer".

Gewoon moeite doen en zoveel mogelijk informatie geven, ook wat je zelf al hebt geprobeerd en gevonden.
Je hebt gelijk, is toegevoegd!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Wie las er nog meer boot 🛳️🚢⛴️🙈?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • Beste antwoord

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 19:41
De memory training gaat bij am5 regelmatig opnieuw en dit kan best lang duren en zorgt dus voor lange startup tijden.

Mijn gigabyte b650 aorus elite AX heeft dit heel soms terwijl mijn gigabyte b650 eagle ax systeem dit zeer vaak deed. Soms was je bang dat hij het helemaal niet ging doen.

In bios zit een optie memory context restore. Dan boot hij veel sneller en is er geen (of veel minder vaak?) de geheugentraining. Loste bij mij het probleem op iig.

[ Voor 3% gewijzigd door meljor op 21-07-2025 15:19 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@Pr0spectr Bios up to date?

• Pr0spectr
Ik ga in elk geval MCR proberen en kijken wat dat oplevert. Ik hou het up to date.

• Pr0spectr
Werkt helemaal top! Geen issues gehad tot nu toe. Ook geen instabiliteit. Thanks!

• Pr0spectr
Nou. Zo langzamerhand toch weer problemen. Het probleem was al af en toe weer terug, met als gevolg soms een halve minuut wachten voor hij door boot heen kwam. Maar vandaag is het helemaal bont. Hij komt ineens helemaal niet voorbij het 'dram' check lampje. Ook na 10 minuten niet. Het is nu ook niet erg warm dus we zijn terug bij af.

Net de ram gereset, geen resultaat. 1 losse stick Ram in beide slots A2 en B2 geprobeerd. In B2 kreeg ik een boot failure melding en ging hij wel door naar bios. In A2 enkel bleef hij ook hangen op dram lampje.

Iemand inmiddels nog nieuwe briljante ideeën?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:47

SpamLame

niks

BIOS reset al gedaan.
BIOS is up to date.

Je hebt 1 RAM stick geprobeerd , heb je ook die andere geprobeerd, wat waren de resultataen daar?
Heb je ook A1 en B1 met die ene (en de andere) RAM stick geprobeerd.

Heb je de beschikking (of kan je dat relatief makkelijk verkrijgen) over een andere componenten om RAM uit te sluiten?

• Pr0spectr
Ik heb 1 stick in alle ramslots geprobeerd. Daarna de andere ramstick in alle slots geprobeerd.

Cmos verwijderd. 5 min.

Maar ik kan niet eens in bios komen. Dus kan ik die ook niet resetten. Hoewel ik hoopte dat de cmos clear dat zou doen.

Ik kan enkel Ram kopen om het uit te sluiten helaas. Maar denk dat het haast niet de Ram is, dan zouden beide sticks simultaan kapot moeten zijn gegaan. Unlikely. Denk ik.

Weet niet goed wat de volgende stap is. Kan cpu en gpu reseaten. (Cpu is wel wat gedoe, want moet ik ook koelpasta kopen, die ik nog heb is te oud)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:44
meljor schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:16:

Als je dit gaat doen (wat wel werkt, btw) vergeet dan niet Geardown mode ook aan te zetten. Sommige bordjes vinden alleen MCR niet leuk en worden instabiel. Memory geardown lost dit op.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:44
Pr0spectr schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:06:
Nou. Zo langzamerhand toch weer problemen. Het probleem was al af en toe weer terug, met als gevolg soms een halve minuut wachten voor hij door boot heen kwam. Maar vandaag is het helemaal bont. Hij komt ineens helemaal niet voorbij het 'dram' check lampje. Ook na 10 minuten niet. Het is nu ook niet erg warm dus we zijn terug bij af.

Net de ram gereset, geen resultaat. 1 losse stick Ram in beide slots A2 en B2 geprobeerd. In B2 kreeg ik een boot failure melding en ging hij wel door naar bios. In A2 enkel bleef hij ook hangen op dram lampje.

Iemand inmiddels nog nieuwe briljante ideeën?
Dit begint te lijken op een niet goed werkend moederbord.

• Pr0spectr
Ik vermoed ook het moederbord. Heb helaas geen onderdelen liggen om het vast te stellen. Inmiddels heb ik de ssd's ook eruit gehaald. Geen effect. Geardown mode zou een poging kunnen zijn als ik überhaupt in de bios zou kunnen komen, maar vooralsnog lukt dat niet.

Ik denk dat ik hem maar even moet laten onderzoeken bij een bedrijfje, die hebben in elk geval testonderdelen om er sneller achter te komen. Als tweaker zijnde voelt dat fout, maar is toch de kortste klap.

Dank voor het meedenken in elk geval!

• Pr0spectr
Update: OPGELOST ! _/-\o_

Toch 1 van de twee ram-modules stuk. Blijkbaar in het uitsluiten van de modules ben ik toch iets te haastig geweest. In elk geval doet de pc het weer, waarschijnlijk liep die module ook eerder al wat te kl*ten, gok ik. Zit nog garantie op, dus we gaan zien wat NBB er mee gaat doen. Dank voor het meedenken in elk geval allemaal!

• Pr0spectr
Update: OH NEE TOCHNIET OPGELOST! :O

Een paar dagen was het goed. En nu ook wéér geen post! Net de ram-module opgestuurd ter garantie. Extra moederbord voor testen teruggestuurd naar Azerty.

Nu dus terug bij af. Echt waardeloos dit. Volgende stap is dus dan maar nog meer nieuwe onderdelen halen, tot het opgelost is. Kut-proces. maar na alles terug te sturen wel goedkoper dan ergens te laten onderzoeken.

Tenzij er een tweaker met wat extra parts in Groningen zit, die kan helpen met uitsluiten van dit vage probleem?!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
BCC schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:48:
Wie las er nog meer boot 🛳️🚢⛴️🙈?
Zelfs in de eerste zin nog.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

gysman11 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Zelfs in de eerste zin nog.
Ik net nog een keer toen in de notificatie hiervan kreeg 🤣

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Misschien heb je het inmiddels al opgelost... Zoniet, dan zou ik het zo aanpakken:

- BIOS update: er zijn in 2025 door Gigabyte verschillende updates gebracht die vooral memory-training schijnen te verbeteren. Je hebt al met een ander moederbord getest, dus dat lijkt niet het probleem te zijn. Alsnog -> BIOS update checken voor je eigen moederbord.

- Memory context restore aan (had je al gedaan).

- Je zou je voltage naar 1.25V kunnen verhogen. Dit is nog onder de limiet van 1.30V, maar kan de stabiliteit verhogen, vooral bij 6000 MT/s.

- Zet de geheugensnelheid handmatig terug naar bijv. 5600 MT/s.

Mocht dat alles niet baten, of kun je echt niet meer je BIOS in, dan zul je toch echt even apart CPU, voeding en geheugen moeten testen. Je zou met behulp van een derde je geheugen kunnen testen met bijvoorbeeld memtest86.

Veel sucees gewenst! Dit soort problemen maken moedeloos!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Pr0spectr
Ik heb nu weer een moederbord, Ram en cpu besteld. Zodat ik uitvoerig kan testen. Maar misschien is het het waard om nog een keer bios flash te proberen. Vorige keer lukte dat niet. Maar misschien nog even verder proberen.

Dank voor de tips in elk geval.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:09
Misschien dat ik erover heen lees, maar ik lees nergens dat je je modules gecheckt hebt met de QVL van de fabrikant van je moederbord?

Heb je dat gedaan en nagekeken of je modules op de QVL staan en dus volledig getest en werkend bevonden zijn? Als ze daar al niet op staan, dan kan je net zo goed stoppen met testen en een andere set kopen die WEL op de lijst staat.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1