Opstookprotocol vloerverwarming met maar 20mm aanvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:53
Er komt later dit jaar nog een warmtepomp, en daarvoor heb ik een vloerverwarming gelegd van 10 groepen van 85-90 meter.
Nu vraag ik me af of ik met de huidige CV het opstookprotocol alvast kan doen als ik maar 20mm uponor aan/afvoer heb?

Gaat dan om een afstand van 8 meter tussen CV en de verdeler.

Of moet ik echt wachten op de warmtepomp?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het opstook protocol is me name om zwakheden aan het licht te brengen. a.k.a. je forceerd extremen waardoor je veroudering simuleerd zodat scheuren die zouden komen na 10 jaar er na 10 uur inzitten. om die vervolgens te kunnen herstellen of andere maatregelen te nemen zodat je afwerkning er geen last van heeft.
Het maakt dus niet uit waneer je het doet, maar als je lang genoeg wacht hoef je het niet meer te doen :P opzich kan je een vloerverwarming doorgaans wel voeden middels 20mm + CV heb je een pomploze verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is je eindvloer (tegels, pvc, ….) al gelegd?
Vaak wil de leverancier daarvan dat de vloer het opstook protocol al heeft uitgevoerd.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Straks gaat er water van pakweg 25-30 graden doorheen, iets wat je in deze tijd van het jaar al grofweg gaat behalen zonder te stoken. Dus ik ben het helemaal eens met @twain4me.
Hier ook de tegels gelegd zonder op te stoken. Ik koel ook met de vloer, maar er is niemand die een afkoelprotocol doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_ferry_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:59:

Hier ook de tegels gelegd zonder op te stoken. Ik koel ook met de vloer, maar er is niemand die een afkoelprotocol doet ;)
die zijn er wel en ik hoor er inmiddels al iets vaker mensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het laatste advies vanuit de branchevereniging:
https://www.tbafbouw.nl/w...col-nog-wel-actueel-1.pdf

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:23
Is het nu nog een mengverdeler of al een gesloten verdeler voor de warmtepomp? Kijk anders goed uit dat je niet te warm water door de vloer stuurt

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
wat zou de dikte van de aanvoer van invloed hebben op het opstookprotocol? het gaat erom dat die vloer een keer opgewarmd is zodat er geen scheur oid meer ontstaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Nee de eindafwerking is nog niet gelegd, ik kan de CV op een maximale temperatuur limiteren en er zit idd geen pomp op de verdeler. CV kan beginnen bij 20 graden dus da's ook ideaal...

Zojuist even schema opgevraagd bij de aannemer, en dan maar spullen kopen om de boel aan elkaar te sluiten.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Zit dan toch deze nog even door te lezen, een van de conclusies: pas opstookprotocollen niet meer toe...
Pagina: 1