Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1980
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08 21:51
Goedemorgen,

Ik heb een Kobo Libre Colour, afgelopen week aangeschaft. Via de online bibliotheek heb ik een aantal boeken gedownload, zowel voor volwassenen als voor kinderen. De boeken voor de volwassenen worden goed weergegeven, die voor de kinderen niet. De bladzijden worden soms te klein in de linker bovenhoek weergegeven, en soms past de pagina van het boek niet op de ereader.

Ik heb Adobe Digital Editions 4.5 gebruikt om ze op de ereader te zetten.

Ik heb de boeken al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ook de ereader opnieuw opgestart en 'gespeeld' met het vergoten of verkleinen van het lettertype.

Ik heb een paar voorbeelden van onjuiste weergaven bijgevoegd. Hopelijk kan iemand hierbij helpen, anders toch maar weer naar de bieb voor een stapel 'echte' boeken. ;(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

Reinier

\o/

Ik ben wel benieuwd naar de afbeeldingen. Ik heb hetzelfde apparaat en herken het niet.
Kun je ze in de bibliotheek app wel goed lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardetteJ
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-07 16:16
Ik heb precies hetzelfde probleem! In de bibliotheek app zijn ze prima te lezen maar op de ereader krijg ik het ook niet voor elkaar. Ik heb de Kobo clara bw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:06
Heb je een titel? Dan kan ik hetzelfde boek lenen en kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1980
Dag allemaal,

Ik dacht de afbeeldingen ook geplaatst te hebben, maar dat was blijkbaar niet het geval. Bij deze alsnog, hopelijk helpt het jullie een beeld te krijgen waar ik tegenaan loop.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Brno1wRiDDlqCGit5vB9OSJV2wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gGRmAmohp2k6OD6Q5MtEykP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjwlzwtwTDayr7aVLr5yd5CZSrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xa4DQg41MeoS46NiiDwUVW5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FskxlizBvdE6_f_3FID3EUsENQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36LpWUkMsLy5238UNEUECDnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc6FtYRIbWkzZSCzAW5xrUX03Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P50PvqbMB1cgd8GGZIAvjTxp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardetteJ
Ik heb net gesproken met de helpdesk van BOL en zij geven aan dat dit soort boeken niet op een ereader te lezen zijn door de vele plaatjes. Kan alleen op een tablet of telefoon helaas. Iets met fixed format wat niet kan op een ereader maar ik heb geen idee was een lange uitleg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardetteJ
Via de helpdesk van RakutenKobo zeggen ze dat ze het boek kunnen upgraden maar ik weet niet of ik dat durf of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1980
Goed dat je gebeld hebt met Bol en contact met de helpdesk van RakutenKobo hebt gehad.
Kan je een mailadres of linkje naar een website van RakutenKobo sturen? Ik wel wel even een boek toesturen om het te proberen.

Dit lees je dan weer niet wanneer je zo'n ereader aanschaft, we hebben het juist vooral voor de kinderen gekocht. De boeken zijn voor hen niet aan te slepen, zeker niet in de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1980
@zetmolm : onderstaand een paar van de titels:
- De avonturen van Rutger, Thomas en Paco
- Floor is smoor
- Allemaal hondjes

Ik ben benieuwd of het bij jou wel goed gaat. Wat voor ereader heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
Ik liep tegen hetzelfde aan, vaak verschillen de boeken ook al enorm in bestandsgrootte.

Waar volwassenen epubs vooral tekstdocumenten met soms een afbeelding zijn, zijn kinderboeken vaak een serie plaatjes in een epub container.

Kan alleen nog niet verklaren waarom afbeeldingen niet uitgerekt op de gehele breedte worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Robert1980 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:52:
@zetmolm : onderstaand een paar van de titels:
- De avonturen van Rutger, Thomas en Paco
- Floor is smoor
- Allemaal hondjes

Ik ben benieuwd of het bij jou wel goed gaat. Wat voor ereader heb je?
Nog niet aan toegekomen om een van deze boeken uit te proberen. Binnenkort hopelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:32

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

jappas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:09:
Ik liep tegen hetzelfde aan, vaak verschillen de boeken ook al enorm in bestandsgrootte.

Waar volwassenen epubs vooral tekstdocumenten met soms een afbeelding zijn, zijn kinderboeken vaak een serie plaatjes in een epub container.

Kan alleen nog niet verklaren waarom afbeeldingen niet uitgerekt op de gehele breedte worden..
BernardetteJ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:12:
Ik heb net gesproken met de helpdesk van BOL en zij geven aan dat dit soort boeken niet op een ereader te lezen zijn door de vele plaatjes. Kan alleen op een tablet of telefoon helaas. Iets met fixed format wat niet kan op een ereader maar ik heb geen idee was een lange uitleg :-)
Hier kan ik dus zo boos om worden :( . Als ze een beetje moeite doen met het formatteren van de ebook, kunnen afbeeldingen gewoon geschaald worden. Dezelfde constructie als je voor de omslag gebruikt:
code:
1
<div><svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" height="100%" width="100%" preserveAspectRatio="xMidYMid meet" version="1.1" viewBox="0 0 700 440" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink"><image width="700" height="440" xlink:href="../Images/title.jpg"/></svg></div>

Gewoon de width en height aanpassen en dan schaalt elke afbeelding netjes naar ratio. Bah. Ik moet echt elke ebook die ik heb handmatig aanpassen want niemand doet het goed. Geen elke commerciële uitgever.

TS, als je de losse bestanden hebt wil ik je best uitleggen hoe je dit kan fixen (als ze niet met DRM beveiligd zijn, maar die zijn meestal simpel te kraken met openbare tooltjes) (als het epubs zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetmolm
Ik heb Allemaal Hondjes geleend en op mijn PocketBook Verse Pro Color gezet. De native epub2- en epub3-leesapps van PocketBook maken er een potje van. Die bieden kennelijk geen goede ondersteuning voor fixed format epubs. Maar Koreader kan wel uit de voeten met het boek! Tekst en plaatjes worden wel uit elkaar getrokken. Een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivt5SzrkcFqLGp6i_XVyvzhLtxw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5iFCqWQJDe4A2olgSWAGM7Z6.jpg?f=user_large

Je kunt Koreader ook op je Kobo installeren (zou ik je als tweaker sowieso aanraden - legio instelmogelijkheden!), waarmee het probleem hopelijk opgelost is. Je moet dan wel de DRM van de boeken verwijderen, want Koreader kan nou ook weer niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
Hier hetzelfde probleem. Zowel met een oude Kobo Clara HD als een Libra Colour. As we speak ben ik e-book van de online bibliotheek op de e-readers van mijn kinderen aan het zetten, maar het is echt hit & miss wat wel en niet werkt. Niet alleen bij illustraties, maar ook tekstboeken die dan in het klein in de linkerbovenhoek verschijnen.

Ik dacht even snel voordat we vanmiddag op vakantie vertrekken wat e-books te lenen, maar wat een hel is dit. Om nog maar niet te spreken van de ongebruiksvriendelijkheid van Adobe Digital Editions. Wat dat betreft verdient Adobe ook wel een trofee voor programma's met een waardeloze interface die toch op grote schaal de consumentenmarkt bedienen. Onbegrijpelijk...

Hoe dan ook, uiteindelijk gelukkig wat boeken kunnen vinden die wel werken. Ik betwijfel of de oplossing van @zetmolm werkt, maar ik ben inmiddels bijna 2 uur verder en om dan ook nog DRM van de boeken zien te verwijderen die sowieso al in een raar formaat worden binnengehaald en enkel via Adobe Digital Editions kunnen worden toegevoegd, gaat mij wat te ver. Nog een paar uur knutselen om boeken werkend te krijgen die na 20 dagen al niet meer te lezen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1980
Aerkhanite schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:02:
[...]

[...]

Hier kan ik dus zo boos om worden :( . Als ze een beetje moeite doen met het formatteren van de ebook, kunnen afbeeldingen gewoon geschaald worden. Dezelfde constructie als je voor de omslag gebruikt:
code:
1
<div><svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" height="100%" width="100%" preserveAspectRatio="xMidYMid meet" version="1.1" viewBox="0 0 700 440" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink"><image width="700" height="440" xlink:href="../Images/title.jpg"/></svg></div>

Gewoon de width en height aanpassen en dan schaalt elke afbeelding netjes naar ratio. Bah. Ik moet echt elke ebook die ik heb handmatig aanpassen want niemand doet het goed. Geen elke commerciële uitgever.

TS, als je de losse bestanden hebt wil ik je best uitleggen hoe je dit kan fixen (als ze niet met DRM beveiligd zijn, maar die zijn meestal simpel te kraken met openbare tooltjes) (als het epubs zijn).
Bedankt voor alle reacties! En sorry voor mijn late reactie, iets met vakantie 😉

Ik baal er ook enorm van, ereaders zijn een mooie oplossing voor het meezeulen van kilo's papier. Nou ben ik verre van handig met die dingen, maar ik kan me (ook) haast niet voorstellen dat dit technisch niet oplosbaar is.

@zetmolm In die codes en waar te plaatsen ben ik totaal niet thuis helaas. Als je mij een eenvoudige uitleg zou kunnen geven graag, maar ik leen de boeken altijd via de bieb dus die beveiliging zit er waarschijnlijk wel op. Uiteraard wil ik me er zelf ook wel in verdiepen, maar een paar tips qua welke programma's ik dan nodig heb zijn welkom!

Alvast dank! Dan kunnen we volgend jaar hopelijk kilo's lichter op reis 8)
Pagina: 1