tussen achterlicht en knipperlicht schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
hallo,

ik wil met een wisselrelais (5 polig) een lamp schakelen tussen een actief achterlicht en het knipperlicht zodra ik deze laatste aanzet; als ik het knipperlicht weer uitzet moet het achterlicht weer gaan branden.

Hoe moet ik de 5 pinnen precies aansluiten?

Bvd... Davy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:06
Wat voor een relais ga je gebruiken? Meer info is gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat je zoekt is een XOR sturing, een CD4070 IC heeft deze functie in zich en kan op 12v draaien. Transistor erachter dat je relais stuurt en je bent klaar hoewel ik eerder voor een P-FET zou gaan.

Als je 2 wisselrelais hebt kan je die als een hotelschakeling aansluiten voor een dezelfde effect zonder elektronica

[ Voor 23% gewijzigd door memphis op 20-07-2025 10:25 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Het betreft dit relais.

https://images.app.goo.gl/RCZ7ANKoDmUrYBvX8

Ik gebruik bvk geen electronica, maar 2 relais gebruiken is geen probleem als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
porto33 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:37:
Ik gebruik bvk geen electronica, maar 2 relais gebruiken is geen probleem als het niet anders kan.
En wat snap je niet aan het schema wat op het relais staat aangegeven? Dat lijkt mij toch een vrij duidelijk schema... 2 polen om het relais te activeren. 3 polen om te schakelen. Waarbij 1 voor naar het lampje is de andere twee voor de bronnen. Wat wil je nu exact weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Als ik het schema snapte, had ik hier niet gepost... Ik weet hoe polariteit werkt maar van relais heb ik geen kaas gegeten, maar heb gehoord dat ik die moet gebruiken voor deze toepassing.

Ok, ik zal een poging wagen:

pin 30 gaat naar de lamp die geschakeld moet worden

pin 87a naar achterlicht (want ik zie dat dat streepje standaard is verbonden, dus dat circuit primair open staat)

pin 87 naar knipperlicht (streepje gaat naar die pin als relais bekrachtigd wordt, gok ik)

pin 85 naar grond (bron: Google) ;)

pin 86 naar... weetikveel... ik gok dat dit de schakelaar moet zijn, dus geactiveerd moet worden door het knipperlicht... naar 12v kabel van het knipperlicht ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@porto33 just checking:
Je snapt dat je achterlicht dus gaat knipperen, tegenovergesteld?

De enige optie is direct vanaf de stuurkolom/knipperlicht schakelaar een kabel te pakken en die laat je je achterlicht uitschakelen.

Ps. Dit is redelijk basaal werk, vraag even iemand in je buurt die meekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Ja, dat is idd de bedoeling. Nu overruled de constante 12v van het achterlicht het knipperlicht, dus werkt simpel doorverbinden niet. (knipperlicht blijft constant branden)

Dus pin 86 moet naar de stuurhendel?

[ Voor 10% gewijzigd door porto33 op 20-07-2025 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:47
porto33 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 02:15:
hallo,

ik wil met een wisselrelais (5 polig) een lamp schakelen tussen een actief achterlicht en het knipperlicht zodra ik deze laatste aanzet; als ik het knipperlicht weer uitzet moet het achterlicht weer gaan branden.

Bvd... Davy
Rommelen aan je achterlichten en uitzetten terwijl ze aan moeten blijven lijkt me niet veilig en illegaal. (Controleer de wetgeving hierop)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

porto33 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 02:15:
hallo,

Bvd... Davy
Dus je wilt bereiken dat als je je knipperlicht gebruikt, je achterlicht meeknippert, gelijk met het knipperlicht. Als je je hem niet gebruikt, je achterlicht normaal brand?

Als ja: ik denk dat dat niet is toegestaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Ik krijg bijna het gevoel dat je op deze manier je auto opnieuw een typekeuring moet laten geven omdat je de auto aanpast nadat de fabrikant hem heeft laten goedkeuren voor de Europese wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat je wil is dus een soort Amerikaans knipperlicht? Zoals https://www.circuitsonline.net/forum/view/159043

Wat dus waarschijnlijk wel gebonden is aan de wet en regelgeving daaromtrent, dus ik zou wel even uitzoeken of het mag.

Bij mijn USA auto heb ik ook een apart rem- en knipperlicht, die mochten overigens wel beide rood zijn, wat we in Nederland dan weer niet zo gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Ferry,

Precies, remlicht en knipperlicht houd ik gescheiden, maar achterlicht combineren met knipperlicht zou mogen heb ik ergens gelezen... Ik ga het nog eens goed uitzoeken want ik moet idd wel zeker weten.

Mijn USA auto voert ook rood knipperlicht, wat ik ook veel mooier vind passen bij zo'n auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnieKo
porto33 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:00:
Mijn USA auto voert ook rood knipperlicht, wat ik ook veel mooier vind passen bij zo'n auto.
Die hebben een bepaalde type-goedkeuring voor Europa. Net als je eigen "dagelijkse" auto die heeft ook een type-goedkeuring. Het ligt eraan wat je aanpassingen zijn of het toegestaan is. Dat is even uitzoekwerk voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
RonnieKo schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Die hebben een bepaalde type-goedkeuring voor Europa. Net als je eigen "dagelijkse" auto die heeft ook een type-goedkeuring. Het ligt eraan wat je aanpassingen zijn of het toegestaan is. Dat is even uitzoekwerk voor je :)
Moet zoiets niet opnieuw gekeurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hmmmm, ok, heb het uitgezocht door echt een apk meneer gevraagd te hebben en de achterlichten mogen idd NIET meeknipperen met het knipperlicht; ben vergeten te vragen of er een verschil is als de achterlichten op dat moment uit staan, dus op dat moment niet als achterlichten fungeren. Als ze aan staan mag het dus niet en eigenlijk snap ik dat ook wel, het is wel verwarrend voor achterop komend verkeer dus met dit laatste ga ik niet verder. Remlicht knippert nooit mee omdat er simpelweg een constante 12v op de specifieke leds komt en het remlicht hiermee een GEDEELTE van het knipperlicht overneemt/overruled (dus knipperlicht blijft aanwezig); ze knipperen niet, dus officieel zou het mogen. APK regels zeggen dat zowel achterlicht als remlicht niet mogen knipperen, maar dat is volgens mij alleen als ze actief zijn, niet als ze uit staan.

Ik heb een extra EU goedgekeurde set achterlicht units liggen die ik altijd nog kan monteren als de auto voor de APK gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
RonnieKo schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Rood knipperlicht mag hier in NL sowieso, alleen rood en oranje trouwens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
porto33 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:40:

Ik heb een extra EU goedgekeurde set achterlicht units liggen die ik altijd nog kan monteren als de auto voor de APK gaat. ;)
apk is niet je probleem.
om 1 uur snachts aan de kant gezet worden door de politie omdat je op wil vallen wel.
met geluk kom je er met een boete vanaf, als je pech hebt rij je geen meter meer omdat de politie er niet zo blij mee is. (met woks, keuren, laten zien dat het niet meer zo is binnen een week)

Persoonlijk, zou ik er niet mee kloten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het is gewoon illegaal. Je achterlichten mogen nooit knipperen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:04
porto33 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:40:
ben vergeten te vragen of er een verschil is als de achterlichten op dat moment uit staan, dus op dat moment niet als achterlichten fungeren.

APK regels zeggen dat zowel achterlicht als remlicht niet mogen knipperen, maar dat is volgens mij alleen als ze actief zijn, niet als ze uit staan.
Ik ga je uit die droom helpen, want als het remlicht gaat knipperen zodra jij je richtingaanwijzers aanzet, is het voor een voertuig achter jou net alsof je de hele tijd met tussenpozen aan het remmen bent. Dat is dus zeker niet toegestaan, het remlicht op een motorfiets mag enkel en alleen dienen om aan te geven dat je aan het remmen bent. Het verhaal dat het 'normale' achterlicht wel zou mogen mee knipperen is onzin. Op het moment dat de verlichting uit is, is het voor een bestuurder achter jou niet te beoordelen of dit het normale achterlicht betreft, of dat je een slecht functionerend remlicht hebt. Dit is ronduit gevaarlijk.

Voor auto's die van oorsprong uit de VS komen met een rood knipperlicht is een uitzondering, omdat je altijd aan de andere kant van het voertuig een tweede remlicht hebt dat wel correct aangeeft of de auto op dat moment vaart mindert of niet (en daarnaast nog het derde remlicht bij voldoende moderne voertuigen).

Voor motorfietsen bestaat een uitzondering enkel en alleen wanneer er drie losse lampen zijn, waarvan het middelste licht uitsluitend mag functioneren als achterlicht/remlicht. Dit mag dus, met twee roodgekleurde knipperlampen aan de buitenkant, en die buitenste lampen mogen ook feller branden wanneer je aan het remmen bent (als tweede en derde remlichten als het ware), maar de middelste lamp mag IN GEEN ENKEL GEVAL knipperen:
Afbeeldingslocatie: https://www.customdynamics.com/media/catalog/product/cache/d1a84922bf4bbc0101f3c36f79c91d25/c/d/cd-tl_gen-4-56.jpg

Natuurlijk wel met de voorwaarde dat de motor van oorsprong is geregistreerd in een land komt waar dit is goedgekeurd (dat is dus met Europese motorfietsen sowieso al niet het geval), en dat de verlichting als zodanig bij het RDW is goedgekeurd ten tijde van registratie in Nederland. Dat stukje ben je volgens mij sowieso al niet van plan om je aan te houden, maar ik wil het maar wel even gezegd hebben dat het waarschijnlijk niet mag wat je van plan bent.

[ Voor 6% gewijzigd door naarden 4ever op 22-07-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Voor de duidelijkheid, het betreft hier een auto, een (usa) Ford Mustang uit 2014. De achterlicht unit van deze auto bestaat uit 6 aparte lampen, 3 grpte ovale leds en daarbinnen 3 rechthoekige leds. Dus ik kan creatief zijn en eea combineren en toch legaal blijven.

Remlicht (3 rechthoekige leds) gaat nooit knipperen, daar ga ik niet mee door. Ik moet alleen nog iets verzinnen om ook achterlicht, de drie ovale leds, en knipperlicht te scheiden... Dwz, dat achterlicht niet meeknippert, want ik ben het met je eens dat eea verwarrend kan zijn voor achterop komend verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
porto33 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:32:
Dwz, dat achterlicht niet meeknippert, want ik ben het met je eens dat eea verwarrend kan zijn voor achterop komend verkeer.
Nog maar te zwijgen wat de verzekering gaat doen bij een ongeluk nadat je knutsel werkje faalt. ;)
Lekker zo laten zoals de RDW het gekeurd had toen de auto in Nederland toegelaten werd.
Pagina: 1