porto33 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:40:
ben vergeten te vragen of er een verschil is als de achterlichten op dat moment uit staan, dus op dat moment niet als achterlichten fungeren.
APK regels zeggen dat zowel achterlicht als remlicht niet mogen knipperen, maar dat is volgens mij alleen als ze actief zijn, niet als ze uit staan.
Ik ga je uit die droom helpen, want als het remlicht gaat knipperen zodra jij je richtingaanwijzers aanzet, is het voor een voertuig achter jou net alsof je de hele tijd met tussenpozen aan het remmen bent. Dat is dus zeker niet toegestaan, het remlicht op een motorfiets mag enkel en alleen dienen om aan te geven dat je aan het remmen bent. Het verhaal dat het 'normale' achterlicht wel zou mogen mee knipperen is onzin. Op het moment dat de verlichting uit is, is het voor een bestuurder achter jou niet te beoordelen of dit het normale achterlicht betreft, of dat je een slecht functionerend remlicht hebt. Dit is ronduit gevaarlijk.
Voor auto's die van oorsprong uit de VS komen met een rood knipperlicht is een uitzondering, omdat je altijd aan de andere kant van het voertuig een tweede remlicht hebt dat wel correct aangeeft of de auto op dat moment vaart mindert of niet (en daarnaast nog het derde remlicht bij voldoende moderne voertuigen).
Voor motorfietsen bestaat een uitzondering enkel en alleen wanneer er drie losse lampen zijn, waarvan het middelste licht uitsluitend mag functioneren als achterlicht/remlicht. Dit mag dus, met twee roodgekleurde knipperlampen aan de buitenkant, en die buitenste lampen mogen ook feller branden wanneer je aan het remmen bent (als tweede en derde remlichten als het ware), maar de middelste lamp mag IN GEEN ENKEL GEVAL knipperen:
Natuurlijk wel met de voorwaarde dat de motor van oorsprong is geregistreerd in een land komt waar dit is goedgekeurd (dat is dus met Europese motorfietsen sowieso al niet het geval), en dat de verlichting als zodanig bij het RDW is goedgekeurd ten tijde van registratie in Nederland. Dat stukje ben je volgens mij sowieso al niet van plan om je aan te houden, maar ik wil het maar wel even gezegd hebben dat het waarschijnlijk niet mag wat je van plan bent.
[
Voor 6% gewijzigd door
naarden 4ever op 22-07-2025 14:47
]