Upgrade RX590

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07 21:19
ik haak even in op dit topic omdat ik een vraag wilde stellen die hier heel dicht bij ligt, hopelijk hebben we er beide wat aan @LankHoar .

Dit is mijn huidige, ook wat jaartjes oudere, systeem (lijkt heel erg op wat LankHoar noemt):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Phantom Gaming X Radeon RX590 8G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool QS-240€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 43,39€ 43,39
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 193,-€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,39

Ik zat erover te denken de Radeon RX590 te vervangen door zoiets als een RTX3060 (2e hands dan denk ik).
Build doet op zich al 5 jaar uitstekend dienst, ook de wat videozwaardere spellen (Satisfactory, BG3, Dune bijv), al merk ik met de nieuwste wel dat ik een verouderde heb. Ook de luide blazer en hoge temperatuur van de rx590 ben ik na 5 jaar wel een beetje bue.
Dat moederboard heeft wel PCi-e 3.0 (x16) slot, geen 4.0, wat vrijwel alle GPU's die een goeie upgrade zouden zijn hebben. Is dat erg? Ga ik dat verschil merken?
Geldt hier hetzelfde advies dat ik mijn budget beter over een gpu én cpu upgrade kan spreiden?
Is een moederupgrade nog iets om te overwegen?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Een topic kapen voor je eigen vraag is niet de bedoeling dus hierbij afgesplitst :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moederbord is prima, zolang je geen pcie x8 videokaarten neemt.

Je verouderde cpu en zeer matige en ondermaatse voeding zul je eerder als beperkende factoren gaan zien.

Qua tweedehandsprijs is m.i. de 3060 momenteel nogal overgewaardeerd. Ik zie hem voor €200 en meer te koop staan, voor maar een klein beetje meer heb je ook de best wat snellere 3060Ti of nog veel sneller, de AMD RX6700XT en RX6750XT. Helaas moet je voor die kaarten sowieso je voeding vervangen door een hoger kwaliteit en wattage exemplaar.

uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart

Stel dat je deze pc daarnaast echt de ultieme upgrade nog wilt geven:

uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07 21:19
nelizmastr schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:15:
Je moederbord is prima, zolang je geen pcie x8 videokaarten neemt.

Je verouderde cpu en zeer matige en ondermaatse voeding zul je eerder als beperkende factoren gaan zien.

Qua tweedehandsprijs is m.i. de 3060 momenteel nogal overgewaardeerd. Ik zie hem voor €200 en meer te koop staan, voor maar een klein beetje meer heb je ook de best wat snellere 3060Ti of nog veel sneller, de AMD RX6700XT en RX6750XT. Helaas moet je voor die kaarten sowieso je voeding vervangen door een hoger kwaliteit en wattage exemplaar.

uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart

Stel dat je deze pc daarnaast echt de ultieme upgrade nog wilt geven:

uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
Dank voor de hulp en tips.
Die AMD's die je noemt hebben inderdaad hogere kloksnelheden en meer ram de een 3060.
Maar als ik naar Benchmarks kijk, bijvoorbeeld hier, dan lijkt een 3060 ongeveer dezelfde prestaties te hebben. En de 3070 weer een stuk beter nog. Hoe komt dat dan?

Andere vraag over de voeding. Wat maakt degene die je linkt zoveel beter? Gaat het 'm puur om de hogere wattage (650 ipv 450)? Of zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken bij een voeding?
En als ik een modulaire neem, moet ik dan nog losse kabels kopen voor al mijn onderdelen, of zou ik die er zo in moeten kunnen pluggen?
br00ky schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:03:
Een topic kapen voor je eigen vraag is niet de bedoeling dus hierbij afgesplitst :).
Dank ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:38

nelizmastr

Goed wies kapot

CitizenVeen schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Dank voor de hulp en tips.
Die AMD's die je noemt hebben inderdaad hogere kloksnelheden en meer ram de een 3060.
Maar als ik naar Benchmarks kijk, bijvoorbeeld hier, dan lijkt een 3060 ongeveer dezelfde prestaties te hebben. En de 3070 weer een stuk beter nog. Hoe komt dat dan?

[...]

Dank ook!
Je vergelijkt een 6700 non-XT die is werkelijk een andere klasse. De 3070 is een concurrent van de 6700XT. De 6750XT is sneller.

Userbenchmark is overigens nonsens, je kunt beter de grote reviewers op YouTube en de grotere techblogs bekijken. Voorbeelden van goede reviewers op YouTube bijv. Hardware Unboxed en Gamers Nexus (er zijn er uiteraard meer) en qua blogs Techspot of Tom's Hardware.

https://www.tomshardware....adeon-rx-6700-xt-review/3
https://www.techspot.com/review/2216-amd-radeon-6700-xt/
Andere vraag over de voeding. Wat maakt degene die je linkt zoveel beter? Gaat het 'm puur om de hogere wattage (650 ipv 450)? Of zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken bij een voeding?
En als ik een modulaire neem, moet ik dan nog losse kabels kopen voor al mijn onderdelen, of zou ik die er zo in moeten kunnen pluggen?
Wattage is maar een onderdeel. Het feit dat hij niet hoger scoort dan 80+ white duidt op een bijzonder goedkoop intern ontwerp. Er zijn veel zaken (met name de interne layout en gebruikte componenten) die een voeding goed is slecht maken.

Ga niet lager dan een C tier uit deze lijst (liefst B of hoger).

https://docs.google.com/s...Wkc/htmlview?usp=drivesdk

De RM650e is een B+ tier en dus prima.

Bij en modulaire voeding zitten alle kabels die je nodig hebt. Deze zijn niet uitwisselbaar met andere voedingen (behalve binnen dezelfde serie).

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 22-07-2025 15:21 ]

I reject your reality and substitute my own