Een egelfamilie in de tuin, vlooienplaag..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
First of all, we vinden het superleuk dat we dus een egelfamilie in onze tuin hebben. Ze hebben zich een nestje gemaakt onder het speelhuis van onze dochter en lopen ‘s avonds een rondje door de tuin.

De moestuin is slakkenvrij, dat is echt heel fijn.

Het nadeel, het hele gazon rondom het nest/huis stikt van de vlooien. Onze hond had er laatst al een aantal, maar toen ik net even op mijn blote voeten op het gazon stond om met de buurman te praten, had ik er in 3 minuten zo’n 20 op elk onderbeen.

Dat is natuurlijk a-relaxed. Vooral nu in de zomer, we hebben nog wat verjaardagen en ik wil ook gewoon de tuin in kunnen.

Heeft iemand een idee over wat nu handig is?

Zelf bedacht:
- egel opvang bellen
- water met zout strooien
- nematoden zaaien
- pesticiden spuiten (dit wil ik eigenlijk echt niet)

Bovenstaande zijn op de eerste na allemaal reactief en symptoombestrijding. De vlooien kunnen dan nu wel dood gaan maar als meneer egel een rondje loopt herhaalt de cyclus zich natuurlijk.

Iemand hier ervaring mee? Liefst met behoud van egel maar dat lijkt me vrij onhaalbaar tenzij ik de egel behandel met een vlooien en teken middel ;')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

In ieder geval onder geen beding pesticiden; die egels (en vogels) eten insecten en krijgen dan die pesticiden binnen.
Zout water verpest je bodem en je planten, lijkt me ook niet handig. Tenzij je ergens in de duinen woont ;)

Verder geen werkbaar idee hoe je van die vlooien af komt. Eitjes gaan ook lekker in de grond en kunnen lange tijd goed blijven en bij een bepaalde temperatuur uitkomen. Het meest effectief lijkt mij een natuurlijke vijand van vlooien.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hoe weet je zo zeker dat het egelvlooien zijn en geen hondenvlooien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:20
De egel is een beschermende diersoort en een nest mag je niet verstoren. Ik zou zeggen leg je vragen neer bij een wildopvang in de buurt.

Blijf ondertussen een beetje uit de buurt van het nest, dan heb je ook geen/minder last van de vlooien. Overigens kunnen deze egelvlooien niet op mensen(bloed) overleven, net als vlooien van b.v. muizen.

https://www.dierenbescher...-papendrecht/egel-in-nood

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Yaksa schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:26:
Niet, volgens mij zeg ik dat ook nergens. Anyway ik heb er laatst een aantal op me gehad en had toch een aantal beten. Dat ze van de egel afkomstig zijn leek me het meest logisch, of het nog specifiek egelvlooien of wat anders zijn laat ik in het midden.

Onze hond is overigens behandeld dus daar kan deze plaag niet vandaan komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De vlooien die egels hebben zijn egel-specifiek en gaan niet over op mens en- of dier.

De enige juiste optie is bellen met de egelopvang voor overleg, of de plaatselijke dierenambulance, maar in mijn ervaring met egels heb je daar niet veel aan. De egel is beschermd en zelf handelen is bij wet verboden. Overleg met de opvang en laat hen je vertellen wat te doen. Msak foto's en filmpjes en stuur die ook op voor overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:26
Weet je zeker dat het vlooien zijn? Die zitten meestal niet met zijn allen in het gras.
Wat kan helpen is kort maaien en veel sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mathijs Kok schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:25:
Weet je zeker dat het vlooien zijn? Die zitten meestal niet met zijn allen in het gras.
Wat kan helpen is kort maaien en veel sproeien.
Ja, ik weet zeker dat het vlooien zijn. Het gras is gemaaid maar het gaat dus om het gazon rondom de plek waar ze hun nest gemaakt hebben. Op de rest van het gazon zitten ze (nog) niet gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
De_Bastaard schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Ja, ik weet zeker dat het vlooien zijn. Het gras is gemaaid maar het gaat dus om het gazon rondom de plek waar ze hun nest gemaakt hebben. Op de rest van het gazon zitten ze (nog) niet gelukkig.
Foto van de vlooien? Zijn het echt geen teken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
bramassendorp schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Foto van de vlooien? Zijn het echt geen teken?
Het zijn echt vlooien. Kruipen, springen en je kunt ze tussen je nagels zo “kapot knakken”. Teken zijn echt heel anders, maar ik zal straks een foto maken van de gezinsuitbreiding;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:22

MasterCypher25

Miss Patriotic

De_Bastaard schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Het zijn echt vlooien. Kruipen, springen en je kunt ze tussen je nagels zo “kapot knakken”. Teken zijn echt heel anders, maar ik zal straks een foto maken van de gezinsuitbreiding;)
Als het echt vlooien zijn, dan is er op zich een hele simpele oplossing om (gedeeltelijk) van ze af te komen en dat is sopwater in een verstuiver. Door de omgeving met een oplossing van bv. wat Dreft op een liter water en die in een verstuiver te doen en dan de omgeving van de egels nat te spuiten, verdwijnt de vetlaag op de vlooien en kunnen ze niet meer springen en gaan ze dood. Of het verstandig is om te doen, is een tweede, misschien hebben de egels de "vlooien" nodig (symbiotische relatie) en doodt je ook indirect de egels, daar zou je info over moeten inwinnen.
Bij huisvlooien werkt deze methode, maar het verdelgt niet de eitjes, dus meerdere behandelingen per dag om te beginnen zijn nodig. Binnen 1 a 2 weken ben je dan van de vlooien af.

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik heb net gebeld met de egelopvang. Advies is om Prioderm te kopen bij de Kruidvat en dat op de egel te spuiten.

Andere zaken:
- egel (mits alleen) oppakken en ergens in een park ofzo uitzetten
- als de egel(s) erg verzwakt zijn kunnen ze komen kijken
- nest openmaken om te kijken hoe t erbij staat
- nest dichtmaken als er niemand meer woont zodat ze niet terug komen.
- als de egels erg klein zouden zijn kunnen ze ook wel komen maar waarschijnlijk zijn ze dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:56
Buiten een beetje lastig, maar in het verleden heb ik een vlooienplaag binnen in tapuit opgelost met:

Kommetje met water met zeep erin en een theelichtje in het midden. Na een nacht had ik al honderden vlooien in het bakje, na een paar nachten vlooivrij. Buiten kan het theelichtje wellicht vervangen worden door een led theelichtje of iets anders vels gezien dat alleen gaat werken zonder wind.

[ Voor 12% gewijzigd door SCIxX op 20-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:31

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik heb 6 maanden vrijwilligerswerk gedaan bij Egelopvang Midden Nederland. Hokken schoonmaken, egels oppakken en wegen en eten geven. Geen vlooi tegengekomen. Dus bel de egelopvang even. Wist je dat augustus de tijd van het jaar is dat er kleine egeltjes komen?

[ Voor 19% gewijzigd door vdr01 op 20-07-2025 11:27 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

dat heeft hij dus al gedaan ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:23:
Ik heb net gebeld met de egelopvang. Advies is om Prioderm te kopen bij de Kruidvat en dat op de egel te spuiten.

Andere zaken:
- egel (mits alleen) oppakken en ergens in een park ofzo uitzetten
- als de egel(s) erg verzwakt zijn kunnen ze komen kijken
- nest openmaken om te kijken hoe t erbij staat
- nest dichtmaken als er niemand meer woont zodat ze niet terug komen.
- als de egels erg klein zouden zijn kunnen ze ook wel komen maar waarschijnlijk zijn ze dat niet meer.
Dat is wel raar advies. Advies in alle egelgroepen is nooit zelf iets geven aan egels, en als een egel vlooien heeft dan is er iets mee want egels hebben zelden vlooien. Ik heb het zelf 1x gezien en die egel werd direct op gehaald door de egelopvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Vanochtend dus inderdaad gebeld. Advies van hem was om te kijken hoe het met de egeltjes zat qua gezondheid. Indien slecht door bloedarmoede van die vlooien konden ze komen kijken.

Ik mocht de planken ook boven het nest weghalen om te inspecteren, dus net gedaan en er woont niemand meer. Op ontzettend veel spinnen en vlooien na. M’n kleren zaten alweer helemaal onder.

Enfin, nest weggehaald (dat mocht), alle bladeren en gras weggehaald want daar gedijen die vlooien goed in en daarna met water met zout besproeid. Hopen dat het nu snel minder wordt.

Oh ja nog een foto van zo’n vlo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_zaxeKaAHqS5wiDV7EYWtpvq9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx36h7cSO4y8n3cVIh4hMblp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Yaksa schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:26:
Egels zijn kraamkamers voor vlooien. Toen wij egels in de tuin hadden stikte het bij ons ook van de vlooien, je zag ze overal.

Bij ons is een park/bosje in de buurt. Dus de egels gevangen en daar weer los gelaten. Na een paar weken geen vlooien meer.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mad-Matt schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:35:
[...]Egels zijn kraamkamers voor vlooien. Toen wij egels in de tuin hadden stikte het bij ons ook van de vlooien, je zag ze overal.
Bij ons is een park/bosje in de buurt. Dus de egels gevangen en daar weer los gelaten. Na een paar weken geen vlooien meer.
Dat is een urban myth die je zelf door had kunnen prikken door even 15 seconden op internet te zoeken.
Alleen zieke of verzwakte egels kunnen vol vlooien zitten, bij gezonde egels komen enkel soms egelvlooien en egelteken voor. Die springen niet over naar mensen, en kunnen zich alleen via de egel voortplanten.
Indien je toch een egel vindt die helemaal onder de vlooien zit dan is het beste advies om de dierenambulance te bellen. Zij zullen het dier opvangen en behandelen.
Zelf een zieke egel gaan vangen en elders uitzetten leidt bijna zeker tot zijn dood.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
De_Bastaard schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:51:
Vanochtend dus inderdaad gebeld. Advies van hem was om te kijken hoe het met de egeltjes zat qua gezondheid. Indien slecht door bloedarmoede van die vlooien konden ze komen kijken.

Ik mocht de planken ook boven het nest weghalen om te inspecteren, dus net gedaan en er woont niemand meer. Op ontzettend veel spinnen en vlooien na. M’n kleren zaten alweer helemaal onder.

Enfin, nest weggehaald (dat mocht), alle bladeren en gras weggehaald want daar gedijen die vlooien goed in en daarna met water met zout besproeid. Hopen dat het nu snel minder wordt.

Oh ja nog een foto van zo’n vlo:

[Afbeelding]
Bijzonder :) neem mijn woorden terug, dat is een vlo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:26
Yaksa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:42:
Die springen niet over naar mensen, en kunnen zich alleen via de egel voortplanten.
<knip> S.v.p. vriendelijk houden, niet op de man spelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 23-07-2025 23:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Quote en reactie verwijderd, beiden waren onvriendelijk en op de man.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 23-07-2025 23:04 ]

Pagina: 1