Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceloV
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 16:45
Beste lezers,

Allereerst: Ik ben een totale leek in de TV-wereld. Ik begreep dat OLED altijd de beste optie zou zijn, maar is dit echt zo?

Ik twijfel ontzettend tussen de LG B4 65" OLED 2024-model en de QNED86 Mini-LED uit 2025, beiden van LG.

Ik kan de B4 voor €921 krijgen, de QNED86 voor =/- €840. Nieuwprijs is 1199, maar via een kortingsprogramma van mijn werk en de €100 tijdelijke cashback-deal komt dit neer op een aantrekkelijke prijs.

Mijn oude Samsung Plasma-TV heeft het na 16 jaar trouwe dienst begeven, dus elke TV zal een upgrade zijn. Ik ben bereid meer te betalen als het echt de toegevoegde waarde is. Ik gebruik mijn Apple TV 4K-kastje in combinatie met twee grote Apple Homepods. Oftewel: De ingebouwde OS-systemen of de standaard televisie-audio zal ik niet gebruiken.

Wat zou jullie advies zijn? voor die 8 tientjes meer toch voor de OLED, of is Mini-LED tegenwoordig een waardig alternatief?
Ik hoop er de komende 10 jaar weer mee tegen aan te kunnen.

Beste antwoord (via MarceloV op 20-07-2025 16:16)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
De B4 is de betere keuze, biedt voldoende helderheid in SDR en betreft beeldkwaliteit imo superieur aan de genoemde QNED.

Ik hoop ook voor je dat je er weer 10 jaar tegen aan kunt, hou er wel rekening mee dat de TV's van tegenwoordig niet meer zo degelijk gemaakt worden als toen je jouw Pasma-TV kocht. Een gemiddelde levensduur van rond de 6 a 7 jaar is gangbaar, als je dat meeneemt kan het alleen maar meevallen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 20-07-2025 10:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De B4 is de betere keuze, biedt voldoende helderheid in SDR en betreft beeldkwaliteit imo superieur aan de genoemde QNED.

Ik hoop ook voor je dat je er weer 10 jaar tegen aan kunt, hou er wel rekening mee dat de TV's van tegenwoordig niet meer zo degelijk gemaakt worden als toen je jouw Pasma-TV kocht. Een gemiddelde levensduur van rond de 6 a 7 jaar is gangbaar, als je dat meeneemt kan het alleen maar meevallen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 20-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Alleen als je een zeer sterke casus voor LCD hebt, moet je voor de QNED86 gaan. De QNED86 heeft een IPS-paneel, dat betekent slecht contrast en wat betere kijkhoeken. Het lage aantal zones, slechts 180, kan het slechte contrast maar moeilijk compenseren.

De OLED is op alle punten veruit superieur: Contrast, kijkhoeken, reactietijden. Dus wat deze vergelijking betreft, wat mij betreft geen discussie dat 'ie die €81 extra waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarceloV
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 16:45
Dank voor jullie antwoorden!

Ik zie op verschillende websites twee varianten voorbij komen. De 46LA en de 42LA. Weten jullie misschien wat het verschil is? Of is dit gewoon de benaming voor retailers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MarceloV schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:39:
Dank voor jullie antwoorden!

Ik zie op verschillende websites twee varianten voorbij komen. De 46LA en de 42LA. Weten jullie misschien wat het verschil is? Of is dit gewoon de benaming voor retailers.
Graag gedaan!

Beeldtechnisch is er geen verschil, ik meen me te herinneren dat bij een van de twee versies een afstandsbediening met NFC ondersteuning wordt geleverd.

*Enige reden om geen OLED TV te kopen is directe zonlicht op het paneel of extreem veel lichtinval. Aangezien beide variabelen ook voor issues zou hebben gezorgd bij jouw huidige Plasma TV zie ik geen nadelen m.b.t. een OLED TV in jouw user case.