125mm gat boren in terras tegel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Ik heb ene Makita accu klopboor met boor en hamer stand. Daarnaast heb ik een 125mm diamantboor gehaald.

Ik heb een poging gedaan om een gat te boren (nat) maar ben ongeveer 2mm diep en de boor wordt wel warm en toen ik stopte zag ik toch een pufje rook. Ik ben dus maar gestopt, zal dit makkelijker gaan als ik een zwaardere (niet accu) boor zou huren of kan ik beter iets anders bedenken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Door beton? Dan heb je wel een serieuzere hamer boor nodig

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Zou koelen met meer water niet enigszins helpen?
En vooral niet kloppen, niet teveel druk zetten en de diamantboor z'n werk laten doen.
Ja, dat gaat langzaam, waarschijnlijk heb je aan een volle accu niet genoeg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:19
Als je boor door je gehamerd nog niet naar de vernieling is: zonder klop/hamer, rustig en met genoeg water. Anders een degelijke diamantboor met standaard huren. Uit de hand valt niet mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Paide22 op 19-07-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Ik had hem niet op kloppen staan, dus was aan het draaien. Maar een boor huren met statief is denk ik geen gek idee. Of anders kiezen voor een minder mooi gat en gewoon hoek met een slijptol eraf halen, heb ik maar een vierkant gat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:35
Kun je niet gewoon op een uitgetekende cirkel langs de rand met een 6mm boortje kleine gaatjes boren? En het er dan voorzichtig uittikken of met je diamant boor het netjes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:22
Ik zou 't nog eens een poging geven voor je er zwaarder (duurder) geschut tegenaan gooit, die diamantboor heb je nu toch al. Boor op stand 1 (langzaam), geen vol gas geven maar rustig laten lopen, en actief koelen (tuinslang er op met een klein straaltje). Als je boor met stromend water er op nog steeds heet is geworden heb je waarschijnlijk op een veel te hoog toerental geprobeerd te boren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
een dergelijk gat met een accu machine lijkt me lastig of je moet een enorme accu hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Welk type boor gebruik je?
Niet elke diamantboor is bedoeld om nat te boren.
Mocht het toch een droogboor zijn, dan is die niet bedoeld voor hardere steen soorten.

Live from Denmark

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
sjors86 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:02:
Ik had hem niet op kloppen staan, dus was aan het draaien. Maar een boor huren met statief is denk ik geen gek idee. Of anders kiezen voor een minder mooi gat en gewoon hoek met een slijptol eraf halen, heb ik maar een vierkant gat ;)
Een statief voor een betontegel is wel extreem overdreven. Met een goeie boor fiets je daar zo doorheen. Een accutol is wel extreem onpraktisch voor zo'n klus. Maar, als de boor rond ging en zelfs te heet werd was dat blijkbaar nog niet de bottleneck.

Let op met de hoeveelheid water, niet te weinig maar zeker ook niet teveel. Dit moet met gevoel.

Ik heb vorige week nog gat geboord horizontaal door 30cm funderingmuur; ook gewoon uit het handje. Vorig jaar meer gaten gehoord inclusief gewapende beton ook allemaal uit de hand.

Wel met geschikt materiaal (behalve dat ik geen handgreep had)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O_MMH9OIdNuKk1rIiYtDK7TbLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXtw4f2idpQ18TLuY7ygniBW.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je zegt "terrastegel", is dat een gewone betontegel? Als je daar verticaal boven kunt staan en je gewicht kan gebruiken moet genoeg kracht leveren echt geen probleem zijn (en dat is het enige waar een statief mee helpt)

Ik denk dat je langzamer moet draaien en dan harder moet drukken. Vervolgens verwacht ik dat je accumacine dat niet gaat trekken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BCC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:38:
Nee, je hebt een kernboormachine nodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
sjors86 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:02:
Of anders kiezen voor een minder mooi gat en gewoon hoek met een slijptol eraf halen, heb ik maar een vierkant gat ;)
Als het in plaats van een betontegel om een keramische tegel van een paar cm dik gaat dan zou ik dit sowieso overwegen. Afhankelijk van de dikte (en maar slijptol) kan je ook voor een zeskant gaan; dan gaat het er echt al wel strak langs.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 20-07-2025 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
assje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 07:14:
[...]Ik denk dat je langzamer moet draaien en dan harder moet drukken.
Ik acteer meestal ook zo wanneer mijn dure Narex houtbeitel bot begint te raken. Gewoon harder slaan.....
Dat ik daarbij zowel de beitel als het werkstuk aan het vernielen ben neem ik dan maar op de koop toe. 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Yaksa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:22:
Ik acteer meestal ook zo wanneer mijn dure Narex houtbeitel bot begint te raken. Gewoon harder slaan.....
Dat ik daarbij zowel de beitel als het werkstuk aan het vernielen ben neem ik dan maar op de koop toe. 8)
?

Met boren is de juiste druk belangrijk, met uit de hand 125mm boren met een SDS accumachine denk ik eerder aan te weinig druk dan aan teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
@sjors86 over wat voor terrastegel hebben we het eigenlijk?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
assje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:24:
[...]Met boren is de juiste druk belangrijk, met uit de hand 125mm boren denk ik eerder aan te weinig druk dan aan teveel.
Dat gaat op bij hout en metaal.
Bij hardere materialen is het toerental en het materiaal waar de boor van gemaakt is van meer belang.
Diamant bijvoorbeeld mag je nooit onder druk zetten, op micro niveau gaat het dan versplinteren en slijt het heel snel weg. Het is een combi van geduld, voldoende (maar zeker niet veel) druk en een goede koeling.
Boren in harde materialen zoals beton of steen kost nou eenmaal tijd wil je je gereedschap ook nog een beetje sparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Je woont niet echt in de buurt anders zou ik zeggen wip maar even langs dan prikken we er een gaatje in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_f9q6w6UrJypDfYjemKd4_GzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQxDmgbWUvz6RYj2EmPCk7H0.jpg?f=fotoalbum_large

In beton is het vooral dat het langer duurt omdat het nu eenmaal hard is.
Voldoende snelheid en water en geduld.
Door gewoon stenen muren hoef je eigenlijk nagenoeg niet te drukken met beton heb ik meestal wel iets meer gewicht op de boor.
Heb laatst nog een 200mm door 20 cm gewapend beton geboord uit de hand dat was ruim een half uur boren.
Door een stenen muur is dat op 5 minuten gepiept.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Yaksa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:33:
Diamant bijvoorbeeld mag je nooit onder druk zetten, op micro niveau gaat het dan versplinteren en slijt het heel snel weg. Het is een combi van geduld, voldoende (maar zeker niet veel) druk en een goede koeling.
Tja wat is "veel". Met 125mm heb je het over 10-20kg druk ofzo; dat is ook wat je aan zou houden met gebruik statief.

Te weinig druk resulteert in verglazing en is wel degelijk een probleem. TS gaf aan dat toerental hoog bleef, er nauwelijks iets gebeurde en boor wel heet werd. Dat klinkt voor mij toch echt eerder als te weinig druk.

Dit moet allemaal een beetje op gevoel en de slurry is een goede indicator of e.e.a. klopt.

Maar goed, zonder te weten over wat voor soort tegel we het eigenlijk hebben blijft het gissen. Ik ging in eerste instantie uit van een betontegel en dat is waarschijnlijk niet het geval. Als het gaat om een keramische tegel gaat het verhaal van zo min mogelijk druk waarschijnlijk wel op. Ook de vraag of je met een kernboor van een paar tientjes veel su ces gaat hebben. Ik zou snel neigen naar slijpen in dta geval.

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 20-07-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:35
Misschien is aftekenen en met een sdsboor gaatjes boren tot je hem rond hebt uitgeboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
wokkelz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:14:
Misschien is aftekenen en met een sdsboor gaatjes boren tot je hem rond hebt uitgeboord?
Dat is toch veel meer werk en gedoe?

Ofwel slijpen voor snel en makkelijk of een (geschikte) kernboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
BCC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:38:
een diamantboor en hameren... echt niet! koelen is het toverwoord! Gewoon met de tuinslang en water er bij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Totdat we weten waar we het over hebben (tegel en boor) komen we nergens. Onderstaande zijn beide diamantboren maar vereisen een heel verschillende aanpak. Dit verklaart ook de spraakverwarring in de benodigde hoeveelheid druk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEcbXjgwSnVoJjJzUW48tLgHGYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHtWSHtou8rFw88xr2V2aK3S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5eZljle_14nypUHAyDnwUQe8Xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3wrrn8NsWc2khuQcEfXIAicC.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:49
sjors86 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:36:
Ik heb een poging gedaan om een gat te boren (nat) maar ben ongeveer 2mm diep en de boor wordt wel warm en toen ik stopte zag ik toch een pufje rook.
Waar komt de rook eigenlijk van af, de gatenboor, of de machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Ronald.42 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:42:
Je woont niet echt in de buurt anders zou ik zeggen wip maar even langs dan prikken we er een gaatje in.

[Afbeelding]

In beton is het vooral dat het langer duurt omdat het nu eenmaal hard is.
Voldoende snelheid en water en geduld.
Door gewoon stenen muren hoef je eigenlijk nagenoeg niet te drukken met beton heb ik meestal wel iets meer gewicht op de boor.
Heb laatst nog een 200mm door 20 cm gewapend beton geboord uit de hand dat was ruim een half uur boren.
Door een stenen muur is dat op 5 minuten gepiept.
Die ziet er exact het zelfde uit als de levens gevaarlijke Chinese kernboormachine zonder anti kickback of slip die ik heb gehad :+

Heeft wel redelijk wat gaten met de nodige angst kunnen boren :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Die ziet er exact het zelfde uit als de levens gevaarlijke Chinese kernboormachine zonder anti kickback of slip die ik heb gehad :+

Heeft wel redelijk wat gaten met de nodige angst kunnen boren :+
Ja je moet niet bang zijn met dat apparaat.
Altijd rekening houden met het moment dat ie vast slaat.
Dat je dan de knop loslaat inplaats van stevig vastgrijpen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Een hoop reacties over het weekend, waarvoor bedankt.
Het betreft een beton tegel van ca. 3-4 dik. Er zitten wat obstakels omheen, maar kan er van bovenaf redelijk wat druk op uitoefenen.

De rook kwam niet van de diamantboor zelf, ik had de tuinslang met een klein straaltje water ernaast liggen.
Rook kwam er ook pas uit toen ik stopte met boren en kwam een pufje uit aan de achterkant van de boor, daar zitten ook ventilatie gaten o.i.d.

Deze boor heb ik, blijkbaar geen diamant maar wolfraamcarbide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTJ8nNKeebuaA6TiaHJXKdM567g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6s4sqTnAv4od3x5Q6PuSSUa7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48

RvV

Die boortjes zijn prima voor steen, niet voor beton.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
sjors86 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:20:
Een hoop reacties over het weekend, waarvoor bedankt.
Het betreft een beton tegel van ca. 3-4 dik. Er zitten wat obstakels omheen, maar kan er van bovenaf redelijk wat druk op uitoefenen.

De rook kwam niet van de diamantboor zelf, ik had de tuinslang met een klein straaltje water ernaast liggen.
Rook kwam er ook pas uit toen ik stopte met boren en kwam een pufje uit aan de achterkant van de boor, daar zitten ook ventilatie gaten o.i.d.

Deze boor heb ik, blijkbaar geen diamant maar wolfraamcarbide.
[Afbeelding]
Zodra je stopt met boren stopt ook de koeling van je machine. Beter is dan om deze nog even in de vrijloop te laten draaien zodat nog wat warmte wordt afgevoerd.
Pagina: 1