>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
de code RANDOMIZE of RANDOMIZE TIMER uitvoeren
je kan natuurlijk ook een loepje maken afhankelijk van de tijd en daar dan rnd in oproepen.
'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'
Kijk eens naar de functie "randomize()", in delphi husselt die dan de random(X) getallen, ik neem aan dat dat daar dan ook moet
Inderdaad, als ik er RANDOMIZE TIMER voorzet, dan is hij wel echt random.Op maandag 17 september 2001 19:59 schreef djexplo het volgende:
In qbasic dus waarschijnlijk ook in VB moet je eerst
de code RANDOMIZE of RANDOMIZE TIMER uitvoeren
je kan natuurlijk ook een loepje maken afhankelijk van de tijd en daar dan rnd in oproepen.
Bedankt
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Nee hoor.Op maandag 17 september 2001 20:06 schreef Hu9o het volgende:
Inderdaad, als ik er RANDOMIZE TIMER voorzet, dan is hij wel echt random.
Minder voorspelbaar
puristOp maandag 17 september 2001 20:52 schreef curry684 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Minder voorspelbaar
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Nou, zeg maar gerust bijna onmogelijkOp maandag 17 september 2001 20:45 schreef jelmervos het volgende:
Voor een computer is een random getal moeilijk te maken, maar met behulp van de tijd lukt het aardig.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Nou, zeg maar gerust onmogelijkOp maandag 17 september 2001 21:03 schreef Janoz het volgende:
Nou, zeg maar gerust bijna onmogelijk..
Of je mag mij gelijk uitleggen hoe een hedendaagse computer echt random kan genereren.
NietOp maandag 17 september 2001 21:10 schreef tomato het volgende:
[..]
Nou, zeg maar gerust onmogelijk
Of je mag mij gelijk uitleggen hoe een hedendaagse computer echt random kan genereren.
De waardes achter de komma van de realtime netspanning opmeten.Op maandag 17 september 2001 21:10 schreef tomato het volgende:
Dat is meten niet genereren!Op maandag 17 september 2001 21:52 schreef curry684 het volgende:
[..]
De waardes achter de komma van de realtime netspanning opmeten.
<elektro wijsheid>Op dinsdag 18 september 2001 14:29 schreef wasigh het volgende:
[..]
Dat is meten niet genereren!
meten is weten
</elektro wijsheid>
<it-wijsheid>Op dinsdag 18 september 2001 14:30 schreef D2k het volgende:
[..]
<elektro wijsheid>
meten is weten
</elektro wijsheid>
vertrouw nooit apparaten
</it-wijsheid>
Verwijderd
1
| this.seed = (seed ^ 0x5DEECE66DL) & ((1L << 48) - 1); |
uitleg: this.seed is je "random" getal. seed is je vorige random getal. Deze word vermenigvuldigd met een bepaald getal, en daarvan worden de laatste 48 bits gepakt. Dat is dus je nieuwe getal. Als je eerste seed altijd gelijk is, worden de volgende getallen ook altijd gelijk.
Veel randomizers werken op deze manier, maar ik heb ook projecten gezien waarbij iets een echt random getal werd aangemaakt. Bijvoorbeeld een computer met een webcam die gericht is op een stel lavalampen. Iedere keer als er een random getal nodig is, maakt die computer een foto waaruit een getal berekend word.
Verwijderd
[edit]» ff iets netter geformuleerd
Verwijderd
Kijk eens naar linux, en dan met name naar /dev/random. Dit is een pseudo-rng, maar er worden allerlei metingen in verwerkt zoals muisbewegingen, toetsaanslagen, disk seek times, enz. Het is nog steeds niet echt random, maar het is iig. een stuk onvoorspelbaarder dan een gewone pseudo-rng met een non-volatile seed.Op maandag 17 september 2001 21:10 schreef tomato het volgende:
Waarom zou je dan extreem moeilijk doen en resourcegebruikende methoden gebruiken?
Niet met moeilijke woorden strooien als je ze niet kentOp dinsdag 18 september 2001 14:44 schreef J.A.M.F. het volgende:
Er zijn tabellen met Random nummers. Deze zijn niet met een logaritme te voorspellen. Geloof niet dat deze in een chip worden ingebakken. De rnd nr.s worden dan wel met een logaritme bepaald?
Verwijderd
Voor die toepassingen waarvoor pseudo-random niet goed genoeg is?Op dinsdag 18 september 2001 15:34 schreef wasigh het volgende:
voor de meeste toepassingen is pseudo random goed genoeg.
Waarom zou je dan extreem moeilijk doen en resourcegebruikende methoden gebruiken?
Je hebt iets nodig vanaf 'buiten af'. Zoals hier al stond, een webcam+lavalamp. Is een optie, maar je kunt ook de gebruiker even de muis laten bewegen, of iets laten intypen. En hieruit een getal berekenen. Dan ben je aardig random, omdat je iets vanaf 'buiten af' gebruikt. Een mens is nou eenmaal beter in het bedenken van iets willekeurigs.Op maandag 17 september 2001 21:10 schreef tomato het volgende:
[..]
De (volledige) tijd kun je ook gebruiken. Deze komt immers maar 1x voor.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Had ik er eerst ook staan, maar ik wist het maar voor 99% zeker... Wat ik wel zeker weet is dat de getallen van de staatsloterij niet met een computer getrokken wordenOp maandag 17 september 2001 21:10 schreef tomato het volgende:
[..]
In principe zou je een stukje radio actief materiaal incl geigerteller kunnen 'bakken' in een chip.. Gaat dan wel niet eeuwig mee, maar wel redelijk random
Trouwens.. Over die webcam+javalamp.. Hoe kun je daarbij bewijzen of je een uniform verdeelde random generator hebt?
Een mens is alles behalve willekeurig en dus heel erg voorspelbaar. Dan heb ik het natuurlijk niet over het bewegen van een muis, maar meer keuzes enzo die die maakt. Als je heel veel mensen een getal tussen de 1 en de 10 laat noemen dan zal je zien dat 7 of 8 het meest genoemd wordenOp dinsdag 18 september 2001 17:35 schreef jelmervos het volgende:
[..]
Je hebt iets nodig vanaf 'buiten af'. Zoals hier al stond, een webcam+lavalamp. Is een optie, maar je kunt ook de gebruiker even de muis laten bewegen, of iets laten intypen. En hieruit een getal berekenen. Dan ben je aardig random, omdat je iets vanaf 'buiten af' gebruikt. Een mens is nou eenmaal beter in het bedenken van iets willekeurigs.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
je kunt natuurlijk wel 10000000 keer een random waarde op deze manier berekenen, en dan kijken hoe het verdeeld is, en daaruit een soort van opzoektabelletje/formule genereren die het wel goed verdeelt, en klaar is keesOp dinsdag 18 september 2001 17:44 schreef Janoz het volgende:
[..]
Trouwens.. Over die webcam+javalamp.. Hoe kun je daarbij bewijzen of je een uniform verdeelde random generator hebt?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Da's geen bewijsOp dinsdag 18 september 2001 17:51 schreef OiSyN het volgende:
[..]
je kunt natuurlijk wel 10000000 keer een random waarde op deze manier berekenen, en dan kijken hoe het verdeeld is, en daaruit een soort van opzoektabelletje/formule genereren die het wel goed verdeelt, en klaar is kees
Ik klink mischien miereneukerig, maar als je al vanalles gaat omzeilen om niet met pseudorandom te werken, dan lijkt me een bewijs van wat voor verdeling (uniform of normaal of wat dan ook) je creeerd niet minder dan logisch
Verwijderd
Om te testen of je een goede rng hebt geschreven, voldoet het dus een groot bestand vol met (binaire) random getallen te schrijven, en dit bestand vervolgens lossless (met winzip of zo) te comprimeren. Als het winzip bestand kleiner is dan het random bestand, is je rng niet erg random
Verder zijn er wiskundige mogelijkheden om de randomness van een bitstream te bepalen, bv. met de chi-kwadraat test. Zie http://random.mat.sbg.ac.at/
Zoals ik al zei: het gedeelte van de netspanning op je voeding achter de komma. Zodra je de weers- en overige natuuromstandigheden kunt voorspellen tussen de centrale en je computer is dat niet meer random, maar vraag maar aan het KNMI hoe waarschijnlijk dat isOp dinsdag 18 september 2001 17:57 schreef CBravo het volgende:
Normale randomgetallen worden uit ruisbronnen gehaald. Een goede is de spanning die een weerstand genereerd... Daarnaast worden ook zulke complexe systemen gemaakt dat het nauwelijks meer is uit te rekenen (lottoballetjes, one way hashes etc).
(iemand een vlindertheorietje?
Daarom wordt ie ook gebruikt bij het creeren van Globally Unique IDentifiers, omdat ie zo random is...Op dinsdag 18 september 2001 17:35 schreef jelmervos het volgende:
De (volledige) tijd kun je ook gebruiken. Deze komt immers maar 1x voor.
Verwijderd
Ja, jij programmeert zeker in windows...curry684:
Zoals ik al zei: het gedeelte van de netspanning op je voeding achter de komma. Zodra je de weers- en overige natuuromstandigheden kunt voorspellen tussen de centrale en je computer is dat niet meer random,
De spanning op een weerstand is fundamenteel van aard. Deze is _echt_ random.
De spanning op je stekker is niet fundamenteel random. Als je buurman een boormachine gebruikt kan je hele randomgenerator worden verandert... Oops, de wasmachine gaat aan...
Gebruik toch gewoon normale manieren om een random getal te krijgen. Is dat niet goed genoeg, verdiep je er dan in en koop iets goeds. Zoveel kan een weerstand+AD converter niet kosten.
Waar slaat dat nu weer op?Op dinsdag 18 september 2001 19:56 schreef CBravo het volgende:
Ja, jij programmeert zeker in windows...
Mag jij mij even uitleggen wat de enorme stroomleiding tussen energiecentrale en computer anders is dan een enorm lange licht variabele weerstand... supergeleiding bestaat nog niet voor thuisgebruik fyi.De spanning op een weerstand is fundamenteel van aard. Deze is _echt_ random.
De spanning op je stekker is niet fundamenteel random. Als je buurman een boormachine gebruikt kan je hele randomgenerator worden verandert... Oops, de wasmachine gaat aan...
* curry684 heeft geen idee waar deze jongen zo opgewonden over raakt...
Verwijderd
Op dinsdag 18 september 2001 16:38 schreef Morphs het volgende:
[..]
Niet met moeilijke woorden strooien als je ze niet kentWat jij bedoelt is een algoritme
Maar wie zegt dat een random nummer niet herhaald mag worden (dus niet maximale 'entropie' -> compressie kan). Dus dat een getal meerdere keren achter elkaar voormomt...of mis ik nu iets?Op dinsdag 18 september 2001 18:13 schreef mietje het volgende:
wiskunde opvatting van random....
Als ik deze reply nu op een random draadje had gedaan, hoe groot is dan de kans dat hij bij de goede terecht is gekomen?? Valt dit te berekenen met de random functie's die tot nu toe genoemd zijn??
neu das weer gewoon statistiekOp dinsdag 18 september 2001 21:12 schreef Hu9o het volgende:
Tjonge jonge zeg, wat mijn simpele vraag toch wel allemaal teweeg kan brengen.
Als ik deze reply nu op een random draadje had gedaan, hoe groot is dan de kans dat hij bij de goede terecht is gekomen?? Valt dit te berekenen met de random functie's die tot nu toe genoemd zijn??
Verwijderd
Stel je hebt een playlist: als hij 3 random nummers afspeelt, en dan klik je er zelf een aan omdat het random gekozen nummer je niet bevalt.
Als vervolgens dat nummer is afgelopen, dan begint hij weer met die 3 zogenaamd "random" nummers.
Verwijderd
Is idd. een bagger ding die WMP. Neem bijv. 4 nummers, zet dat ding in random en skip na een paar sec. het nummer. Blijf skippen, en jawel, zo random is dat ding niet: je krijgt bijv:Op vrijdag 18 januari 2002 11:02 schreef nerd-o-matic het volgende:
In de Windows media player van Windows XP zit ook zo'n random bug.
Stel je hebt een playlist: als hij 3 random nummers afspeelt, en dan klik je er zelf een aan omdat het random gekozen nummer je niet bevalt.
Als vervolgens dat nummer is afgelopen, dan begint hij weer met die 3 zogenaamd "random" nummers.
1
| 1-3-2-4-2-4-1-3-1-3-2-4-2-4-1-3-1-3-2-4-2-4-1-3-1-3-2-4-2-4-1-3 |
See the pattern?
Overigens heb ik dit wel iets simplistisch en overtrokken voorgesteld maar er zit echt gewoon een patroon in.
Conclusie: baggerding (kwa randomizing dan)