Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyLuc14
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 23:07
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera, omdat de oude camera niet meer naar behoren functioneert (zoals het bewegen tussen menu’s, zonder een knop aan te raken; kapotte knop).

Deze camera is voornamelijk bedoeld om foto’s en korte video’s te maken op vakantie en tijdens andere gelegenheden.

Omdat ik het belangrijk vindt om de camera snel aan te kunnen zetten en foto’s te maken, wil ik liever geen lens-kit (vandaar dus de zoektocht naar een compactcamera). Ook lijkt het dragen van een losse lens wat onhandig, naast andere spullen die ik meeneem.

Daarnaast lijkt het mij handig om te vermelden dat ik zoek naar een camera met minimaal 5x zoom.

Het budget is tot +/- €650.

Nu heb ik al even onderzoek gedaan naar compactcamera’s binnen de gegeven prijsrange. Ik zag bijvoorbeeld de Panasonic Lumix DC-FZ82(D) en de Canon PowerShot SX740 HS (Lite), maar na nader onderzoek viel de kwaliteit van de foto’s van deze compactcamera’s mij flink tegen.

Daarom vroeg ik mij ook af: Is het voor deze prijsrange handiger om voor een smartphone te gaan (zoals een Google Pixel 8 pro of 9 pro refurbished) of zijn er compactcamera’s die ik over het hoofd heb gezien (of schat ik de kwaliteit toch verkeerd in)?

Ik hoor het graag van jullie en laat het maar weten als er nog onduidelijkheden zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
De Panasonic en de Canon zouden foto's van goede kwaliteit moeten kunnen maken in ieder geval (veel) beter dan de gemiddelde smartphone. Op een klein beeldschermpje van een smartphone lijken het goede foto's maar ga je die uitvergroten dan vallen de foto's van een smartphone echt door de mand.
Je kunt ook nog een Sony of Nikon overwegen waarbij ik de voorkeur voor Sony heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Wat nog een optie is, maar dan 2de hands als je dat aan zou durven, is bv een Canon G7X of een Sony RX100.

Die hebben een 1" sensor t.o.v. 1/2.3" sensor.

Nieuw zijn ze duurder, tweede hands hebben ze hun originele prijs behouden en kun je die wel vinden voor €650.
De Canon G7X III is bv alleen bij Kamera-Express verkrijgbaar voor een hoge prijs.

Dit geeft echt een groot verschil t.o.v. andere compact camera's in de beeldkwaliteit, groter dynamisch bereik.

Door de lichtsterke lens, klein diafragma kun je ook meer spelen met scherpte / diepte.

Je hebt daarmee wel een beperkter zoombereik dan de door jouw genoemde camera's. Je benoemd 5x, de Canon G7X heeft 4x.

Daarmee heb je echt een nog grotere stap in kwaliteit.

De genoemde camera's die je zelf benoemd t.o.v. een smartphone kun je (vind ik) nog altijd meer mee dan een smartphone camera, al is het alleen al vanwege het zoombereik.

Helaas is de markt verschoven en de keus een stuk beperkter geworden.

[ Voor 61% gewijzigd door Myliobatis op 20-07-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyLuc14
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 23:07
Allereerst dank voor jullie reacties!

Toch wil ik nog een aantal kanttekening plaatsen.
Zo hoorde ik in de review van de genoemde Panasonic (FZ82(D)) dat de software verouderd aanvoelde, wat de kwaliteit van foto's verminderde.
Als je dit vergelijkt met de nieuwere software voor bijv. de Google Pixel 9 pro, dan kan het zo zijn dat de foto's van de 9 pro de voorkeur verdienen, of zie ik dat verkeerd?

Daarnaast - en misschien had ik dit in de eerste post moeten verwerken - gebruik ik geen fotobewerkingsprogramma, dus de foto die ik maak, wordt de definitieve versie ervan. Nu hebben de smartphones tegenwoordig AI functies die dat eigenlijk automatisch doen en hadden de compactcamera's dat niet.

Als laatste nog even over de optische zoom. Ik heb gekeken naar de Canon G7X en erover nagedacht, maar meer optische zoom lijkt mij toch wel een vereiste (5x als minimum). Voor de toepassingen van de camera is dat toch wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Een optische zoom zoals die van een goede compact camera heeft de voorkeur voor de (meestal) digitale zoom van een smartphone. Een smartphone heeft tegenwoordig wel een telelens maar de zoom is heel beperkt en gaat vaak digitaal. De software snijdt gewoon een gedeelte van de foto uit terwijl een optische zoom het zoomen met de lens doet, je ziet de lens dan ook echt naar buiten komen.
Als je foto's van een digitale zoom op een groot beeldscherm bekijkt dan zie je dat de pixels groter zijn en de foto ook niet super scherp is terwijl dat bij een optische zoom de pixels klein blijven.
Een smartphone heeft wel het voordeel dat je je camera altijd en overal bij hebt en dat is ook wat waard.
Een compact camera kan vaak ook nog extra digitaal zoomen maar dat komt de kwaliteit van de foto niet ten goede.
Meestal is de lens van een goede compact camera ook beter dan die van een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
LuckyLuc14 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:10:
Zo hoorde ik in de review van de genoemde Panasonic (FZ82(D)) dat de software verouderd aanvoelde, wat de kwaliteit van foto's verminderde.
Als je dit vergelijkt met de nieuwere software voor bijv. de Google Pixel 9 pro, dan kan het zo zijn dat de foto's van de 9 pro de voorkeur verdienen, of zie ik dat verkeerd?
Geen idee wat voor reviews je hebt bekeken, maar software die verouderd aanvoelt doet niets met de kwaliteit van de foto die er uit rolt. Het zegt alleen maar iets over de gebruikerservaring.
Je vergelijkt nu een camera, met een flinke lens er op, met een telefoon waar slechts een minieme sensor en lens in zitten. De camera gaat dat spelletje altijd winnen. Realiseer je dat het softwarematig bewerken van foto's (computational photography) een leuke truc is om dingen er initieel beter uit te laten zien, maar het komt de kwaliteit echt niet zomaar ten goede. Ja, we worden er steeds beter in, maar vooral om de technische tekortkomingen van de minieme sensors en lenzen in telefoons te compenseren, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat wil je met de foto's en filmpjes doen, wat is je verwachting ervan. Ik schat in dat het vooral op je telefoon of laptop bekeken gaat worden. Samen met geen nabewerking, kies dan maar voor een telefoon.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:10
Klopt. En dat is niet alleen het geval bij een vergelijking met kleine compactcamera's zo.
Mijn Pixel 8 maakt ook mooiere foto's dan mijn Olympus EM-1 II in vol automatische stand.
Die laatste is dan met een klein beetje werk wel veel meer uit te halen.
Uiteraard is een camera veel beter te bedienen en kun je inzoomen, enz. Maar voor puur point & shoot werk is een smartphone vaak beter geschikt.
Archer_VC10 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:46:
[...]
Je vergelijkt nu een camera, met een flinke lens er op, met een telefoon waar slechts een minieme sensor en lens in zitten.
De sensor van een beetje smartphone is groter dan die van een compact camera.
De sensor van bijv. een Galaxy A56 is 1/1,56". (https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_a56-13603.php)
Die van een uitvoering: Panasonic Lumix DC-FZ82D Zwart is 1/2,3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Een Google Pixel 9 pro heeft een 1/1.31" sensor, dat is 7.66mm x 5.74mm (~9.6mm diagonaal). De Panasonic sensor afmeting is kleiner dan ik aannam, maar ligt daar aardig in de buurt met 6.17mm x 4.55mm. Bij dat soort kleine sensoren ga je het effect van het glas wel merken en dan is meer lens (zoals op de Panasonic) gunstiger dan wat je op een telefoon tegenkomt. Maar het gaat om de foto's die er uit komen als je het mij vraagt. Voor snapshop werk is een telefoon inderdaad prima geschikt. En de softwarematige trucs die telefoons tegenwoordig uithalen zorgen er voor dat we die foto's snel 'mooier' vinden, maar in mijn ogen zijn het geen betere foto's. Afijn, dat is alleen maar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 19:02
Wil je echt een stap maken in beeldkwaliteit in vergelijking met een telefoon dan zou ik echt naar een compactcamera kijken met minstens een 1 inch sensor (bijvoorbeeld de Canon g7x). Ook als je wat zoom inlevert ga je echt veel blijer zijn met de foto's die je maakt.

En ik zou toch ook een m43 camera in overweging nemen. Zoek bijv. op markplaats naar een Panasonic GX800, GX850 of GX880.
Heel compact met de Panasonic 12-32mm waarmee ze meestal aangeboden worden. En als je een betaalbare lichsterke lens wil (of makkelijker vage achtergronden wil creëren) is een tweedehands Panasonic Lumix 25mm f1.7 ook redelijk goedkoop.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Allereerst dank voor jullie reacties!

Toch wil ik nog een aantal kanttekening plaatsen.

Daarnaast - en misschien had ik dit in de eerste post moeten verwerken - gebruik ik geen fotobewerkingsprogramma, dus de foto die ik maak, wordt de definitieve versie ervan. Nu hebben de smartphones tegenwoordig AI functies die dat eigenlijk automatisch doen en hadden de compactcamera's dat niet.

Als laatste nog even over de optische zoom. Ik heb gekeken naar de Canon G7X en erover nagedacht, maar meer optische zoom lijkt mij toch wel een vereiste (5x als minimum). Voor de toepassingen van de camera is dat toch wel nodig.
Als je minimaal 5x optische zoom wilt waarom overweeg je de uberhaupt nog om voor een mobiel te gaan? Die optie valt dan toch sowieso helemaal weg? Of heb ik een ontwikkeling gemist en zijn er mobiele telefoons die dat aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:20
Je zou ook nog de Fujifilm XT-2 met 18-55 f2.8-4.0 kunnen overwegen als tweedehandse camera. Zelf ben ik begonnen met de panasonic Lumix DZ-FZ82 dat hetzelfde model is, en de XT2=18-55 heb ik ook. Als je ook maar iets geïnteresseerd bent in hoe foto's maken werkt, is een XT2 met kitlens geweldig om mee op vakantie te nemen.
Zelf knapte ik al erg snel af op de Lumix vanwege beeldkwaliteit, vage menu's, berperkte mogelijkheden om instellingen aan te passen, slechte zoeker (hopelijk verbeterd bij degene die jij overweegt?) en hij voelde erg goedkoop aan. Enige pluspunt voor mij was het wijde zoombereik, maar de 60x zoom is alleen een beetje te gebruiken voor de maan wat wel grappig was.
Er zijn ook vast meer opties, maar ik ben nog steeds erg blij met de XT2! Waarde voor geld kan niet beter als je een fatsoenlijke kan vinden voor ~400 euro. Als je niks weet over de licht-driehoek alles op automatisch zetten en los gaan.
BTW, een camera setup van 650 euro goed voor zowel foto als video is lastig. Zoals @bombus zegt zou ik ook zeker M43 overwegen, Olympus heeft zelfs waterbestendige systeemcamera's, super handig voor de wildere vakanties.

Hopelijk heb je er wat aan en veel succes met je creatieve avontuur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Altamyr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:24:
Je zou ook nog de Fujifilm XT-2 met 18-55 f2.8-4.0 kunnen overwegen als tweedehandse camera. Zelf ben ik begonnen met de panasonic Lumix DZ-FZ82 dat hetzelfde model is, en de XT2=18-55 heb ik ook. Als je ook maar iets geïnteresseerd bent in hoe foto's maken werkt, is een XT2 met kitlens geweldig om mee op vakantie te nemen.
Zelf knapte ik al erg snel af op de Lumix vanwege beeldkwaliteit, vage menu's, berperkte mogelijkheden om instellingen aan te passen, slechte zoeker (hopelijk verbeterd bij degene die jij overweegt?) en hij voelde erg goedkoop aan. Enige pluspunt voor mij was het wijde zoombereik, maar de 60x zoom is alleen een beetje te gebruiken voor de maan wat wel grappig was.
Er zijn ook vast meer opties, maar ik ben nog steeds erg blij met de XT2! Waarde voor geld kan niet beter als je een fatsoenlijke kan vinden voor ~400 euro. Als je niks weet over de licht-driehoek alles op automatisch zetten en los gaan.
BTW, een camera setup van 650 euro goed voor zowel foto als video is lastig. Zoals @bombus zegt zou ik ook zeker M43 overwegen, Olympus heeft zelfs waterbestendige systeemcamera's, super handig voor de wildere vakanties.

Hopelijk heb je er wat aan en veel succes met je creatieve avontuur! :)
De recensies van de Lumix waren altijd heel goed en de Lumix kwam regelmatige als beste uit de test.
Als je veel gaat inzoomen heb je een statief nodig, zeker als de lichtomstandigheden niet geweldig zijn (langere sluitertijden). Je gaat de camera niet stil genoeg houden zonder statief en dat geeft dan wazige plaatjes.
60x zoom is inderdaad ook een beetje overkill voor een compactcamera.
Pagina: 1