Vloer bergzolder isoleren - wat te doen met leidingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vloer van de bergzolder van mijn begin jaren 60 woning is niet geïsoleerd. Mijn plan is om deze wel te gaan isoleren door isolatiemateriaal tussen de houten balken te stoppen, en er dan OSB platen overheen te leggen zodat ik daadwerkelijk wat kan opbergen.

Helaas lopen er naar de centraaldozen van de slaapkamers eronder allemaal 16mm (denk ik) pvc leidingen met daarin de bedrading. Deze zijn met beugeltjes vastgemaakt meestal bovenop de houten balken. Mijn plan is om sleufjes in de balken te frezen en daar de leidingen inleggen, zodat er OSB platen bovenop gelegd kunnen worden. De leidingen zelf lopen niet netjes langs de balken maar gewoon 'in vogelvlucht' van centraaldoos naar centraaldoos en van daaruit naar de diverse stopcontacten, zoals je op de foto kan zien (negeer de andere losse bekabeling, overgebleven troep van vorige bewoners die eruit gaat)

Aan de andere kant van de bergzolder (achter me, je ziet hier de halve zolder) liggen op deze manier al (spaan)platen met de leidingen zo in de balken gefreest, dus dat zal wel geen problemen opleveren denk ik? Wel hebben die nog geen isolatiemateriaal tussen de dwarsbalken

Nou heb ik wel een paar vragen voordat ik besluit dat ik dit zelf wel kan / ga doen:

- Klopt het inderdaad dat je die leidingen gewoon de balk in kan frezen? Zie een v/d foto's voor een voorbeeld
- Moet ik ze dan niet ook verankeren, aangezien ik de beugels waarmee ze nu bevestigd zijn weg zal halen
- Is dit veilig als er isolatiemateriaal (en waarschijnlijk een dampvel) tussen de dwarsbalken gepropt gaat worden, en dan de osb platen erop? De leidingen zelf zijn gewoon heel, en pvc lijkt me geen fantatische hittegeleider, dus ik gok dat warmte niet wegkunnen geen problemen gaat opleveren?

De nog te beplaten vloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2dnHijonVPnXb25EAsMrSXeV0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtZE7Y9WCCCVUU7JHSLSgKZH.png?f=fotoalbum_large

Bestaande ingefreesde leiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpwfx-IBIsUVkafMTYX8oE3CeTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCvAKNUi5ixfKZIKtTOom2b5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door brama op 19-07-2025 14:38 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Infrezen kan. Je kan eventueel ook ophogen met een 20mm panlat, kan er ook weer extra isolatie tussen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:14
Jan-man schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:39:
Infrezen kan. Je kan eventueel ook ophogen met een 20mm panlat, kan er ook weer extra isolatie tussen ;).
Veel betere, snellere en makkelijkere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Door de leidingen in te frezen maak je de balken dunner. Latjes er op zoals hier boven aangegeven is sneller en steviger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Idd latjes erop, ik zou niet de balken verzwakken door er een inkeping in te maken.

Heb je overwogen om de ruimte tussen de balken vol te (laten) blazen met easycell?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moet je de panlatten dan dwars op de balken (90 graden) leggen, en dan de platen dan weer dwars op de panlatten? Minder werk klinkt zeker beter.

Ik heb nog niet uigezocht welk isolatiemateriaal te gebruiken. Tips zijn zeer welkom! Ik wil vooral ook weten of dat geen probleem met de veiligheid gaat opleveren met die elektra-leidingen i.v.m. bijv. warmteontwikkeling.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, latjes in lijn met de balken. Doe er wel lijm onder aan beide kanten als je er vaak gaat lopen en kraken wilt voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvandeveen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-09 15:43
1. Ja, het is in veel situaties prima mogelijk om ondiepe sleuven in de bovenkant van de vloerbalken te frezen om PVC leidingen in weg te werken zolang:
- Je sleuven beperkt blijven tot maximaal 1/3 van de balkhoogte. Het liefst minder.
- Je niet in de onderste of middelste zones van de balk freest vanwege de structurele belasting.
- Je de sleuf in de lengterichting van het balk houdt.
Aangezien het hier een bergzolder betreft en er al eerder op deze manier is gewerkt is het in dit geval waarschijnlijk veilig. Toch even controleren of de balken verder gezond zijn (geen rottigheid of scheuren).

2. Als je de beugels verwijdert, zorg er dan voor dat de leidingen alsnog vastliggen in de sleuven. Dit kan je doen met kabelklemmen in de sleuf zelf of een laagje PUR schuim of een houten latje erbovenop om de leiding op z'n plek te houden.
Zo voorkom je dat ze gaan schuiven of piepen/kraken onder de vloerplaten.

3. Over het algemeen ja. PVC leidingen kunnen prima geïsoleerd worden zolang ze niet tegen structurele oververhitting aanlopen. In jouw situatie:
- De leidingen vervoeren 230V voor stopcontacten/verlichting -> lage belasting, nauwelijks warmteontwikkeling.
- Je gebruikt waarschijnlijk glaswol of steenwol, wat niet snel oververhit raakt.
- Een dampremmende folie is op zich geen probleem, maar zorg dat de leidingen eronder niet helemaal luchtdicht opgesloten zitten, zeker als ze in bundels lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
jeroenvandeveen schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:29:
1. Ja, het is in veel situaties prima mogelijk om ondiepe sleuven in de bovenkant van de vloerbalken te frezen om PVC leidingen in weg te werken zolang:
- Je sleuven beperkt blijven tot maximaal 1/3 van de balkhoogte. Het liefst minder.
- Je niet in de onderste of middelste zones van de balk freest vanwege de structurele belasting.
- Je de sleuf in de lengterichting van het balk houdt.
Aangezien het hier een bergzolder betreft en er al eerder op deze manier is gewerkt is het in dit geval waarschijnlijk veilig. Toch even controleren of de balken verder gezond zijn (geen rottigheid of scheuren).

2. Als je de beugels verwijdert, zorg er dan voor dat de leidingen alsnog vastliggen in de sleuven. Dit kan je doen met kabelklemmen in de sleuf zelf of een laagje PUR schuim of een houten latje erbovenop om de leiding op z'n plek te houden.
Zo voorkom je dat ze gaan schuiven of piepen/kraken onder de vloerplaten.

3. Over het algemeen ja. PVC leidingen kunnen prima geïsoleerd worden zolang ze niet tegen structurele oververhitting aanlopen. In jouw situatie:
- De leidingen vervoeren 230V voor stopcontacten/verlichting -> lage belasting, nauwelijks warmteontwikkeling.
- Je gebruikt waarschijnlijk glaswol of steenwol, wat niet snel oververhit raakt.
- Een dampremmende folie is op zich geen probleem, maar zorg dat de leidingen eronder niet helemaal luchtdicht opgesloten zitten, zeker als ze in bundels lopen.
Als je balken hebt die hoofdzakelijk op buiging (moment) worden belast, dan zijn juist de boven- en onderzijde even belangrijk. De ene kant op druk, de andere op trek. Juist het midden van de balk is dan een plek die je iets zou kunnen verzwakken.

Het gaat echter om leidingen van 16 mm, als je die goed wilt wegwerken moet je 20 mm ongeveer invrezen. Als ik het zo inschat ongeveer de helft van de breedte van de balk? Dat is best fors hoor. Liever niet.

Maar de belangrijkste boodschap is hierboven al gegeven: er is een (makkelijkere) oplossing die zelfs wat sterkte toevoegt ipv weghaalt.
Pagina: 1