Nieuwbouw; is dit 3 fase of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 18:38
Beste mede tweakers,

wij zijn bezig met ons nieuwbouwhuis en ik had om een 3 fase kookgroep gevraagd.
Nu was gisteren een kijkdag en ik heb even een vraagje:
Is datgene dat ik op de foto zie een 3 fase kookgroep, of is dat gewoon 3 groepen op 1 fase en wordt dat dan "verkocht" als 3 fase?
het wordt namelijk aangesloten op een 3-fase perilex, maar ik twijfel dus ernstig of deze manier van aansluiten straks geen problemen gaat veroorzaken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GnS8xFCgEAqE3mDpcbG0tQiYDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjDI1FbeXOpG9lwUttckGy7T.jpg?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => Schopje naar DEI

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 20-07-2025 10:20 ]

Beste antwoord (via roel visseren op 19-07-2025 14:48)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt 3x 3F aardleks met zo te zien een 3F gekoppelde kookgroep dus ja.
Houd er echter rekening mee dat inductie zelden 'verdeeld', vaak is deze intern ook gegroepeerd per kant.

Persoonlijk had ik alles met volautomaten gedaan (zoals je pv en wp), dan kan je veel makkelijker de fasen verdelen en aanpassen wanneer nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Lekkere foto's wel..

Hoofdaansluiting lijkt 3f, je aansluiting van de kookgroep ook..

Maar ik kan er geen chocolade van maken door de aardappel foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Een 3-fase schakelaar is altijd minimaal 2 posities breed, die heb je niet.
En eventueel losse schakelaars horen aan elkaar gekoppeld te zijn, en bij jou is dat niet het geval. Dat hoort sowieso niet, ongeacht wat voor kookgroep je hebt. :(

Edit:
Met die betere foto is nu te zien dat het 3 automaten (waarvan 1 uit) zijn, met een wit verbindingsstuk aan elkaar zijn gekoppeld. Dus 3x een enkelfase automaat (ABB HAF installatieautomaat fase+nul1-polig+nul 16A B-kar, type 0025-060), dus dat ziet er inderdaad uit als 3 fasen kookgroep.

[ Voor 38% gewijzigd door Onbekend op 19-07-2025 14:30 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
@Koekstra inderdaad een bagger foto; ik heb hem nu gewijzigd voor een iets betere versie (de foto was even in de haast gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat staat er op je meter? Je kan prima een 3 fasen voorbereide kast op 1 fase aangesloten hebben.
Maar gezien je WP en kook groep indeling zal dat niet het geval zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
het is nieuwbouw en wordt op 3 fase geleverd. wat ik mij afvroeg is of alles dat dus op de gele aardlek is aangesloten per definitie ook maar op 1 van de 3 fases is aangesloten.
het idee was dat straks met de inductie de power wordt verdeeld over de 3 fases en niet alles (11kw) op 1 fase geknald wordt. Vandaar dat ik een 3 fase groep had aangevraagd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd er echter rekening mee dat inductie zelden 'verdeeld', vaak is deze intern ook gegroepeerd per kant.

Persoonlijk had ik alles met volautomaten gedaan (zoals je pv en wp), dan kan je veel makkelijker de fasen verdelen en aanpassen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
tja, dat laatste had ik ook liever gehad, maar de electricien van de bouwer doet het blijkbaar anders (goedkoper?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

3 fasen alamat's zijn idd prijzig maar daar zou je er dan maar 2 van nodig hebben (één meer dan nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Als je een foto hebt van de meter dan is het binnen 2 seconden met zekerheid te zeggen (staat een symbool op dat het aangeeft, kun je zelf ook googlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
DukeBox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:20:

waar Kookgroep bij staat zijn toch gewoon drie losse groepen met een klemmetje erop? 1 van die groepen staat nota bene uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

No Hands schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:44:
waar Kookgroep bij staat zijn toch gewoon drie losse groepen met een klemmetje erop? 1 van die groepen staat nota bene uit.
Ja, dit is de (3f) busboard uitvoering voor ABB groepenkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:48
@roel visseren Check wel even of de nullen gebrugd zijn aan de afgaande kant van de 3 automaten van de kookgroep. Kun je je kookplaat kosten als dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Out.of.Control schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:32:
@roel visseren Check wel even of de nullen gebrugd zijn aan de afgaande kant van de 3 automaten van de kookgroep. Kun je je kookplaat kosten als dat niet het geval is.
Dat kan niet anders bij deze busboard automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
DukeBox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Dat kan niet anders bij deze busboard automaten.
Ik heb het over de afgaande kant. Als die niet gebrugd is en de automaat wat de nul op is aangesloten schakelt uit, dan blijven de andere twee in, zonder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Out.of.Control schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:01:
Ik heb het over de afgaande kant. Als die niet gebrugd is en de automaat wat de nul op is aangesloten schakelt uit, dan blijven de andere twee in, zonder nul.
Ja, goed dat je het meld d:)b

Geeft des te meer aan dat dit soort kookgroep constructies eigenlijk niet zou mogen bestaan in een 3 fasen omgeving.

Gewoon een normale 3p+n of vol automaat kan heel wat 'foutjes' met ernstige gevolgen voorkomen.

Bij een 1 fase kookgroep ben ik in alle gevallen die ik heb aangesloten nog een brug tegengekomen in de plaat zelf. Hoe dan ook heb je dan altijd 2 setjes fase en nul dus loop je daar niet zo snel tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@DukeBox Maar die brug hoort er dan juist weer niet te zijn. Althans niet als je een kookplaat op een 2L+2N kookgroep aansluit. Als je 'm op een 3-fasen groep aansluit met een enkele N heb je de brug meestal wel nodig.

Het probleem met die brug in een 2L+2N kookgroep is dat je het dan niet door hebt als één van de twee N geleiders onderbroken zou zijn. Maar je kunt de andere N dan wel overbelasten.
Zonder brug doet je plaat het maar half of helemaal niet en weet je dat er iets loos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Out.of.Control schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:47:
@DukeBox Maar die brug hoort er dan juist weer niet te zijn. Althans niet als je een kookplaat op een 2L+2N kookgroep aansluit.
Volgens mij hebben o.a. AEG en Elektrolux een gedeelde nul die je moet bruggen als je hem niet als 2 fase aansluit (zie bovenste situatie) intern schakelt hij uit als een van de 2 L er er niet is waardoor in theorie de nul niet overbelast kan raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua83k4SSaTN3l_UtlFQ-fDQMetE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9T6sWo2QnavbhdNjPAaerZnH.jpg?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 20-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:50
De vraag is of er, buiten de kookgroep, enkelfasige groepen achter een 3-fase-aardlekschakelaar mogen worden geplaatst. Iemand met verstand van zaken die daar wat over kan zeggen?
Ook is de verwachting dat het verbod om 1 fase eindgroepen achter een vierpolige aardlekschakelaar te plaatsen wordt genuanceerd. De verplichting wordt waarschijnlijk gewijzigde in een aanbeveling.
Deze (verouderde) bron doet vermoeden dat deze nieuwbouwinstallatie niet toegestaan, of in elk geval niet aan te bevelen is.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1