Ervaringen met wonen binnen 100m van de snelweg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob0
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-09 15:14
Beste Tweakers,

Ik ben aan het overwegen om een bod te doen op mijn droomhuis, maar met één groot nadeel. Het ligt pal aan de snelweg, minder dan 100m, https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten zegt 60-65dB. Er zit wel een geluidswal tussen, en de snelweg ligt een paar meter lager.

Het huis is goed genoeg geïsoleerd dat je het met de ramen dicht binnen niet hoort. En toen ik daar bij het open huis in de tuin stond, tjah, het is een whitenoise op de achtergrond. Waar ik alleen bang voor ben is dat het me toch op de zenuwen gaat werken, dat ik er neurotisch over wordt elke keer als ik een motor hoor met illegale uitlaat.

Wat betreft gezondheid zijn de PM2.5 PM10 en roet waardes eigenlijk niet heel anders dan midden in de stad wonen, waar ik nu zit. En die waardes zijn de afgelopen 10 jaar op die locatie (en de rest van Nederland) sowieso al 30-40% afgenomen. Al zie ik wel dat bij cohortstudies er alsonog een negatief effect waarneembaar is.

Wat zijn jullie ervaringen met dicht aan de snelweg wonen?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wij wonen op zo’n 400 meter van de A15, vlak bij knooppunt Ridderkerk. Toen we het huis kochten, hebben we daar eigenlijk niet op gelet , en eerlijk hebben we achteraf best spijt van. Vooral bij nat wegdek en ongunstige windrichting is het snelweg geluid behoorlijk aanwezig. In de tuin moeten we dan echt harder praten om elkaar goed te verstaan.

Als jouw afstand maar 100 meter is, zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Maar nogmaals, mij keuze :)

We merkten het verschil heel duidelijk tijdens de avondklok in coronatijd: toen was er nauwelijks verkeer, en dat verschil in stilte was echt opvallend. Zó rustgevend…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb geen idee over welke snelweg het gaat, maar ik ken meerdere locaties waarbij ik prima op 100m van de snelweg kan wonen zonder dat ik dat hoor.

Denk aan de A4 tussen Delft en Schiedam die verdiept ligt, daar moet je echt kijken waar hij ligt omdat je hem echt niet hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob0
robertpNL schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:38:
Wij wonen op zo’n 400 meter van de A15, vlak bij knooppunt Ridderkerk. Toen we het huis kochten, hebben we daar eigenlijk niet op gelet , en eerlijk hebben we achteraf best spijt van. Vooral bij nat wegdek en ongunstige windrichting is het snelweg geluid behoorlijk aanwezig. In de tuin moeten we dan echt harder praten om elkaar goed te verstaan.
Het gaat om de A50 2x2 baans, ongeveer 80000 voertuigen op een werkdag, Knooppunt Ridderkerk is dan wel flink heftiger met 270000 voertuigen. Maar dank voor de anekdote. Heb er ook niet aan gedacht dat de herrie flink meer is bij nat wegdek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:39
Zou vooral adviseren om uit te zoeken hoe de wind doorgaans staat en om te gaan luisteren bij ‘goede’ en ‘foute’ wind. Iedereen ervaart geluid/overlast anders namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is er iets van een geluidsbarrière neergezet daar? Zo niet, dan zou ik er 4x extra over nadenken voordat ik voor die woning zou kiezen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:16
Ik ga zelf beter op een snelweg naast de deur dan een rustige (provinciale) weg. Bij de snelweg is er lawaai maar dat is wel vrij consistent. Ik kan daar persoonlijk aan wennen en heb ik ook gedaan.

Juist bij de rustigere 50/80 wegen, word ik elke keer wakker als er dan weer een auto of motor langs komt. Juist omdat het niet continue is.

Maar goed, dit is wel echt een persoonlijk iets. Waar ik goed op ga (slaap bijvoorbeeld ook met white noise op), kan een ander weer als verschrikkelijk ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Goed dat je kijk naar het omgevingsgeluid. Locatie is het belangrijkste punt bij de aankoop van een woning, want dat kan je later nooit meer aanpassen.

Probeer eens op een gewone doordeweekse dag (bij voorkeur op dinsdag of donderdag) een gehele dag rondom dat huis te begeven. Bijvoorbeeld kijken hoe de omgeving eruit ziet en kijken naar de voorzieningen in de buurt. Dan krijg je vanzelf een beeld van het verkeer en geluid wat daarbij vrij komt.

Daarnaast maakt het qua geluid zeker uit of jouw tuin tussen het huis en de snelweg ligt, of dat het huis tussen de snelweg en tuin ligt. Bij dat laatste heeft het huis ook nog een functie van een geluidswal. Maar aan de andere kant zullen de ramen zeker wat geluid opvangen, ook al zit je op een kilometer van de snelweg vandaan.
De brullende motoren en de zware vrachtwagens zullen zeker dan nog te horen zijn. Of je hier wakker van ligt is geheel persoonlijk.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:54:
Zou vooral adviseren om uit te zoeken hoe de wind doorgaans staat en om te gaan luisteren bij ‘goede’ en ‘foute’ wind. Iedereen ervaart geluid/overlast anders namelijk.
Wind komt meestal uit het westen. En inderdaad bij verschillende weersomstandigheden erheen gaan. Ook 's nachts als je aan die kant met ramen open wil slapen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

Reinier

\o/

Ik woon 402 meter van de A1 volgens Google Maps. Ja, ik hoor het en nee, ik heb er in bijna tien jaar tijd nog nooit last van gehad. Behalve van het relatief grote aantal politieheli's :)
Het is wel een gezondheidsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob0
Chaki schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Wind komt meestal uit het westen. En inderdaad bij verschillende weersomstandigheden erheen gaan. Ook 's nachts als je aan die kant met ramen open wil slapen
Ja gelukkig ligt het huis aan de westkant van de A50 (die min of meer NZ loopt). Ik ga nog even op het weer letten aankomende week om wat andere situaties te kunnen ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OM602
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 18:56
Ik heb ook ervaring met naast de snelweg wonen, en ben het eens met wat eerder gezegd is. Je hebt meer last van provinciale/lokale weg door het optrekken etc. Vooral nu met het raam open hoeft er maar 1 motorrijder het op zijn heupen te krijgen bij het verkeerslicht. Ik snap dat dat leuk is maar hij/zij beseft niet dat er zoveel mensen last van hebben 's-nachts.

Hetzelfde geldt voor de uitstoot van fijnstof bijv, volgens mij is er meer uitstoot door het remmen bij de verkeerslichten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@Bobo
Heb je eerder langs een drukke weg gewoond? Werd je daar neurotisch van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:25
Wij hebben in het begin van het jaar voor deze keuze gestaan. Een prachtige woonboerderij op 100m van de A67. Je kon de snelweg niet zien want er stonden bomen tussen.
Uiteindelijk niet gedaan.
We hebben twee zeer jonge kinderen en mochten ze ooit luchtwegproblemen ontwikkelen zou ik dit nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Ik had het idee dat je het rol geluid niet zo hoort maar juist trillingen/lage tonen in het huis.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob0
Chaki schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:06:
@Bobo
Heb je eerder langs een drukke weg gewoond? Werd je daar neurotisch van?
Nee niet eerder, wel in de stad de hele dag verschillende geluiden, mensen met luide muziek, opgevoerde brommers, mensen die s'nachts dronken thuiskomen. En daar heb ik niet bijzonder veel last van. Ik wordt denk ik gewoon een beetje risicoavers met de huidige huizenprijzen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:32
bob0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Nee niet eerder, wel in de stad de hele dag verschillende geluiden, mensen met luide muziek, opgevoerde brommers, mensen die s'nachts dronken thuiskomen. En daar heb ik niet bijzonder veel last van. Ik wordt denk ik gewoon een beetje risicoavers met de huidige huizenprijzen haha.
Als je daar al geen last van had is een snelweg peanuts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bob0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Als je je daar niet kapot aan ergerde, en de wind meestal goed staat, denk ik niet dat je er veel last van zult hebben. Zelfde huis op een andere plek, duurder, meer concurrentie, meer overbieden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het ligt ook erg aan de geluidswal die er zit. Ik ben opgegroeid op iets van een kilometer van de snelweg. Als de wind verkeerd stond hoorde we er meer van dan degene die er direct naast woonde. Maar daar lag ook een gigantische geluidswal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb in het VK op 400m van een drukke A-weg gewoond (geen M-wegen in die provincie, dit was de drukste weg). Een continu gezoem/white noise. Aan het begin merkte ik het als ik buiten zat, maar je hersenen leren snel het uit te filteren.

Ik heb ook jaren aan de Catharijnesingel in Utrecht gewoond toen het nog vol verkeer was (begin jaren 90), en je leert het snel negeren.

Maar ik zou er niet snel weer gaan wonen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
Ik woon ver genoeg (hemelsbreed 1400 meter) van de A12 om er niet direct last van te hebben, je hoort het wel enigszins.
Maar ik zou me qua geluid niet zoveel zorgen maken, eerder vanwege de gezondheidseffecten die er (vlak) naast een drukke (snel)weg kunnen optreden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:48
bob0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:28:
En toen ik daar bij het open huis in de tuin stond, tjah, het is een whitenoise op de achtergrond.
White noise is niet per se vervelend, massa’s mensen vinden het prettig om bij in slaap te vallen. Het stoppen en optrekken bij een verkeerslicht is veel vervelender, omdat het geen permanent geluid is. Leg je oor dus eens te luisteren op een zaterdagmiddag, wat zou je horen als je in de tuin zou zitten?
Overigens, als je in een heel stille omgeving woont, valt elk geluid juist op. Hier een wijk met ‘s nachts weinig tot geen omgevingsgeluid, maar die krantenbezorger op de brommer en huilende baby paar deuren verder hoor je ‘s nachts meteen. Maar ook dat went.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 20:18
Ik woon zelf 100 meter van de A326. Er staat een geluidswal en nog 2 rijen met huizen tussen mij en de snelweg. Ik moert wel zeggen dat de geluidswal helemaal begroeid is.De achtertuin licht van de snelweg af.

Overdag hoor ik eigenlijk niks omdat er voldoende ander geluid is. In de avond en nacht hoor ik vaak alleen motors of snelle auto's rijden. En zodra iets met sirenes voorbij rijdt hoor ik het. Dat is als ik in de achtertuin zit.

Moet er wel bij vermelden dat we altijd de ramen dicht hebben.

Ik zou zeker eens in de avond uren rond 22:00 eens gaan luisteren.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:42
Ik zou me ook druk maken om de gezondheidsrisico's.
Geluid went enigszins wel, vooral als het toch vaak constante ruis is van het wegdek. Maar binnen 100meter van een drukke weg zijn de risico's gewoon enorm groot.

Vooral als je kinderen hebt dan zou ik ze dit niet aan willen doen. Anders is het nog altijd je eigen keuze of je eventuele risico's accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Draakje5 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:47:
Ik zou me ook druk maken om de gezondheidsrisico's.
Geluid went enigszins wel, vooral als het toch vaak constante ruis is van het wegdek. Maar binnen 100meter van een drukke weg zijn de risico's gewoon enorm groot.

Vooral als je kinderen hebt dan zou ik ze dit niet aan willen doen. Anders is het nog altijd je eigen keuze of je eventuele risico's accepteert.
Ik ga mijzelf echt afvragen of die gezondheidsrisico’s zo hoog zijn. Want ik denk dat de invloed van een open haart en verkeer in een stad ook meespelen.

In de Randstad weet ik dat de schoorstenen van de industrie juist neerkomen op 20km van de locatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Maeslant schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:17:
[...]Ik ga mijzelf echt afvragen of die gezondheidsrisico’s zo hoog zijn. Want ik denk dat de invloed van een open haart en verkeer in een stad ook meespelen.
In de Randstad weet ik dat de schoorstenen van de industrie juist neerkomen op 20km van de locatie.
Ik gaf een link naar een pagina van de Rijksoverheid waar de gezondheidsrisico's duidelijk omschreven staan en dan vraag je je dat nog steeds af?
Waarom denk je dat een dergelijke pagina nonsens zou verspreiden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-09 14:40
heb zelf eens 2 jaar geleden een huis bekeken die op ongeveer 100-200m van de A2 af lag, hier stond een geluidswal EN bebossing tussen het perceel en de snelweg. Was hier toen rond 14:00 tijdens een warme en windstille dag, toen ik achter in de tuin stond was het geluid per direct een afknapper en reden om niet tot kopen over te gaan. Was het geluid er niet geweest had ik het huis meteen gekocht.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:15
mijn huis grenst direct aan een doorgaande weg met continue verkeer tot circa 20:00 (zo'n 200 auto's per uur gok ik), daarna is het een stuk rustiger. Onze voortuin is zo'n 15m diep, en dat is hoever we van de weg zitten.
Ja we horen de auto's, ook met de ramen dicht, maar ik en mijn vrouw hebben er totaal geen last van.

Denk dat het super belangrijk is hoe gevoelig je ervoor bent.
Ik heb echt een veel grotere hekel aan het geluid van schreeuwende kinderen etc. dan van het verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:42
Mijn ouders wonen tussen en snelweg en spoorlijn, ik ben daar geboren. Los van 2 weilanden zit er verder niks tussen en de afstand is vrij klein.

Persoonlijk heb ik er nooit last van gehad, totdat ik uit huis ging wonen. Ik kon er aan wennen en uiteindelijk hoor je het niet echt meer. Nu ik er niet meer dagelijks ben hoor ik het wel en dan wordt het vervelend. Mijn partner kon in het begin van onze relatie slecht slapen door de treinen bijvoorbeeld, dat heb ik inmiddels ook. Zij is hooggevoelig, onder andere voor geluid. Haar hersenen filteren het er niet uit helaas.

Maar ook dan merk je het constant op. Ik heb een paar jaar in een kantoor gewerkt waar je een afzuiging hoorde. Om 18:00 ging dat systeem uit, wat een verademing! Terwijl je er gevoelsmatig geen last van had overdag.

Ik denk dus dat je er prima aan kunt wennen, maar persoonlijk wil ik dat ook niet meer. In mijn zoektocht naar een woning hebben we dan ook juist gelet op de omgeving. Nu wonen we overigens in een wijk met wat pubers die het leuk vinden om honderden keren vuurwerk af te steken vanaf augustus. Dus garanties voor rust heb je nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:10
Windrichting is waar je rekening mee moet houden inclusief waar een geluidswal staat. Ik woon zo'n 100 meter van de A44, maar aan de westelijke kant, waardoor we alleen met oosten wind (wintermaanden) 'last' hebben. Plus er staat een hoge geluidwand. Kom je dichter bij of aan de andere kant van de snelweg waar ook een wijk ligt, dan is het geluid een stuk meer aanwezig. En met de wind komt geluid, maar ook meer fijnstof die kant op.

Zou zelf kritischer zijn op het wonen aan de oostkant / noordkant van een snelweg dan de westen of zuiden van dezelfde weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:33
Net even gemeten hoe ver de snelweg (A28) hier vandaan is, 725m zie ik. 95% van de tijd horen we het niet doordat de wind de goede kant op staat. Als de wind onze richting waait plus het is nat weer (meer bandengeluid) dan hoor je het wel vrij duidelijk, maar niet storend. Dat de wind bijna altijd goed staat was ook qua fijnstof afkomstig van de snelweg een geruststelling.

De rondweg op 70m afstand hoor je, ondanks geluidwal, veel duidelijker. Met name de hard optrekkende auto's/motoren en de vele hulpdiensten met sirenes. Die weg ligt dan ook aan de kant waar de wind meestal vandaan komt.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2025 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:38
Alleen al vanwege de gezondheidsrisico's mbt fijnstof zou ik dat al afraden, laat staan de continue geluidsbelasting van een snelweg.

Volgens de ggd is de minimale afstand tot een snelweg 150m
https://ggdleefomgeving.n...groeien-in-gezonde-lucht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Ik gaf een link naar een pagina van de Rijksoverheid waar de gezondheidsrisico's duidelijk omschreven staan en dan vraag je je dat nog steeds af?
Waarom denk je dat een dergelijke pagina nonsens zou verspreiden?
Zo bedoelde ik het niet, maar elke stad heeft zoveel verkeer, dat zal zodoende altijd schadelijk zijn.

Industrie is hierin niet meegenomen, hoever woon je van boeren? Wat is daar de impact van.

Mijn vraag was meer is de snelweg veel schadelijker als een boerenbedrijf of industrie om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Maeslant schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:09:
[...]Zo bedoelde ik het niet, maar elke stad heeft zoveel verkeer, dat zal zodoende altijd schadelijk zijn.
Industrie is hierin niet meegenomen, hoever woon je van boeren? Wat is daar de impact van.
Mijn vraag was meer is de snelweg veel schadelijker als een boerenbedrijf of industrie om de hoek.
Waarom denk dat steeds meer steden overgaan tot het weren van brandstofauto's uit het centrum?
En dat uitstootemissies van fabrieken en boeren steeds meer aan wettelijke banden worden gelegd is ook vanwege het inzicht dat dit schadelijk kan zijn.
Maar de continue stroom (24/7) van (vracht)wagens vlak bij je voordeur doet veel meer, lees de gelinkte rapporten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Waarom denk dat steeds meer steden overgaan tot het weren van brandstofauto's uit het centrum?
En dat uitstootemissies van fabrieken en boeren steeds meer aan wettelijke banden worden gelegd is ook vanwege het inzicht dat dit schadelijk kan zijn.
Maar de continue stroom (24/7) van (vracht)wagens vlak bij je voordeur doet veel meer, lees de gelinkte rapporten maar.
Wat ik bedoel, als je het rapport leest is het advies 250m van een boer en 100m van een snelweg. Niemand begint over de boeren, wel over de snelweg. Perceptie.

Sowieso ben ik het met je eens dat je ergens wil wonen dat geen schadelijke uitstoot heeft. Maar velen willen wel in de Randstad wonen waar je niet ontkomt aan de adviezen die gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:29
Denk ook aan de struiken/bomen. Nu staat alles in blad en dempt het meer dan in de winter als alles kaal is. Ja in de winter zit je niet zo snel ik de tuin, maar het voorjaar wellicht wel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Alleen al dit soort discussies zorgt ervoor dat er een flinke discount moet zitten op de verkoopprijs omdat een deel van de kopers niet eens komt kijken bij zo'n woning. Los van het feit of je er zelf wil wonen. Vastgoed is vooral locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Zelf woonplaats in het oosten van het land. Aan het einde van een snelweg, ongeveer 20.000 voertuigen per dag volgens de cijfers van RWS. Deze zit ongeveer op 550 tot 800m van het huis. De A-weg / N-weg loopt een beetje om het dorp. Je hoort vooral het snelweg gedeelte omdat de snelweg ten zuid-westen van het dorp ligt. Zeker zo in de ochtend met de deuren en ramen open. Overdag heb je vaak ook andere geluiden dan hoor je het niet echt. Alleen als de hulpdiensten met toeters en bellen op de snelweg aankomen. Naast de snelweg horen we het spoor en dan vooral de overweg. Dat zit op ongeveer 1 km van het huis. Die hoor je dan als het rustiger is. Je went aan dat geluid. Volgens de kaart zitten we op een geluidsniveau van 46 - 50 dB. De doorgaande weg van het dorp loopt ook op 30 meter. Daar zal het voornamelijk door komen. Al heb ik het gevoel dat de snelweg op de achtergrond meer aanwezig is.

Dan ook even gekeken naar de luchtkwaliteit PM10 en PM2,5. Het valt op dat de concentratie van PM10 dezelfde hoogte heeft als locaties in de randstad. Als je in het algemeen de kaart bekijkt dan zie je vooral de concentraties van PM2,5, PM10 en roet in het midden van het land. Niet alleen in de "randstad". De stikstofoxiden volgen veelal de snelwegen en vooral in de randstad.

De enige gebieden waar de waarden van de diverse onderdelen zoals PM2,5, PM10 en Roet liggen grofweg boven de lijn Emmeloord - Emmen. Dan moet je trouwens ook niet in de buurt van grotere wegen, dorpen en wegen zijn. Nu is de vraag ben je afhankelijk van bepaalde zaken in de buurt van de randstad? Je gaat dan voor de luchtkwaliteit ergens wonen maar om dan met de auto heen en weer te karren. Dan zo een deel veroorzaker te worden van een slechtere luchtkwaliteit voor anderen is natuurlijk een vraag. Mensen willen graag in een gezonde omgeving wonen. Maar wel met alle gemakken / comfort. De gemakken / comfort kunnen voor anderen de overlast geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-09 07:57
Hoi, hier ervaring met A2 westkant, perceel pal er tegen aan.

Zoals hierboven gemeld, white noise meestal waar je aan kan wennen. Of niet, maar dat moet je wel echt ff goed bepalen. Wij zitten hier in een 70+ dB zone die uiterlijk '27 gesaneerd gaat worden, we wisten waar we aan begonnen en hadden geluk dat in het jaar dat we het huis kochten er zoab kwam. Dat scheelt al 6 dB.

Waar je denk ik meer last van kan hebben is het snoeien en onderhoud van Rijkswaterstaat, dat gebeurt sinds enkele jaren hier altijd onaangekondigd en altijd midden in de nacht.

Verder natuurlijk ideaal als je zelf ook ongehinderd wilt doe waar je zin in hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:53
Wij wonen op 100m van de A20. Er staat een stevige geluidswal tussen, wate ervoor zorgt dat wij eigenljik niets horen als we in de tuin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:58
Wij wonen ver weg van de snelweg, maar de overburen hebben een oude kluswoning waar 365 dagen per jaar aan geklust wordt. Al 2,5 jaar. Geen dag zonder herrie, dan zou ik liever de snelweg verkiezen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Wij hadden een jaar geleden dezelfde vraag, zo'n 250 meter van de snelweg, zonder geluidswal, vonden we ons droomhuis.
We zijn meerdere malen op verschillende tijden gaan luisteren, ook hebben we een tijdje in de tuin gezeten en een broodje gegeten om te kijken of het storend is tijdens gesprekken. Het werd al gauw een ruis op de achtergrond, alsof je de branding hoort, of in de buurt van een waterval woont.

We hebben 't huis gekocht :)

Luchtkwaliteit kan een issue zijn, maar hebben we deels ondervangen door het huis te voorzien van een flinke WTW installatie met hepa filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:51

JanB

Het ken rotter !!!

Ga vooral eens luisteren als het regent/geregend heeft. Met een nat wegdek zul je veel meer geluid van de snelweg horen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik woon zelf nu zo'n 10 jaar op ~130m van de A77. Achter een flinke geluidswal van zand die mooi begroeid is met gras en andere wilde planten en bijgehouden wordt door een schaapsherder. Als de schapen er staan hoor ik ze zeker, maar van de auto's echt geen last. In de tuin ook weinig geluid omdat de gehele rij woningen tussen de snelweg en de tuin staan. 's nachts bij specifieke windrichtingen met het raam open hoor ik soms wat autogeluiden maar zodra ik het raam dicht doe is dit onhoorbaar. Ik wandel met veel plezier bijna dagelijks met mijn vrouw door het groene gedeelte van deze geluidswal, veel beter dan wandelen door de gemiddelde woonwijk wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 25-09 20:17
Wij wonen pal aan de A1, de geluidswal is zelfs voor de helft van ons :P
ik heb zelf tinnitus en dan is wat permanent achtergrondgeluid heerlijk :+
Geen last van, ook niet als we buiten zitten. Laatst was mijn moeder er een keer en we liepen buiten: "heb je nou geen last van de snelweg?" Pas toen ze t vroeg hoorde ik hem :P
(en ik ben opgegroeid in 1 van de meest rustige plaatsjes van NL dus was het zeker niet gewend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 08:54
Ik ben opgegroeid vlak naast de Kennedylaan in Gent wat een deel is van de ring met volgens Google in 2019 160.000 voertuigen per dag. 70m tuin (voornamelijk gras) en dan een begroeide aarden berm van 15m hoog en 20m diep.

Nooit last van gehad van geluid. Wel als er een goederentrein in de haven passeerde, dan stond mijn crt-monitor te dansen :9

Toen ze het vlak voor corona verkochten, waren er veel mensen die afknapten over het geluid. Dan ben ik nog eens langs geweest en als ik er op letten dan hoorde ik in de tuin inderdaad geraas van de auto's. Maar na een paar sec hoorde ik het al niet meer. Conclusie: je geraakt aan alles gewend en zeker als je er mee opgroeit.

Case in point: ik heb 6 jaar gewoond op 20m van één van de drukste spoorwegen in België (spoor tussen Gent en Brussel). Mijn kinderen zijn nooit wakker geworden van de trein en zij sliepen langs de kant van het spoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:57

Mad-Matt

TheDoctor#2181

nevermind, dom van me, verkeerd gelezen

[ Voor 88% gewijzigd door Mad-Matt op 25-08-2025 09:50 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 11:35
Veel Tweakers hierboven geven aan dat het went. Ik woonde aan een rondweg (80km/u) in Veenendaal, mijn huis was onderdeel van de geluidswal. Ja, klopt, het geluid went (behalve zware vrachtwagens en motoren op zaterdag, die wennen nooit). Maar sinds we verhuisd zijn, genieten we keer op keer van de rustige omgeving. We realiseerden ons niet wat voor verschil dat geeft. En de fijnstof, die missen we ook niet. Ik zou niet snel terugkeren naar een plek vlakbij een drukke weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:54
T-!-M schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:59:
Veel Tweakers hierboven geven aan dat het went. Ik woonde aan een rondweg (80km/u) in Veenendaal, mijn huis was onderdeel van de geluidswal. Ja, klopt, het geluid went (behalve zware vrachtwagens en motoren op zaterdag, die wennen nooit). Maar sinds we verhuisd zijn, genieten we keer op keer van de rustige omgeving. We realiseerden ons niet wat voor verschil dat geeft. En de fijnstof, die missen we ook niet. Ik zou niet snel terugkeren naar een plek vlakbij een drukke weg.
Wij hebben eenzelfde beslissing gemaakt en pas dan besef je wat voor een aanslag geluidsdruk op je lichaam kan Zijn.

Ikzelf ga ook nooit meer terug naar een drukke baan op te wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:42

charlie7

pr0

Niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar wel vergelijkbaar, denk ik.

Ik woon hemelsbreed zo'n 100m van het spoor. Daar rijden 's nachts en 's avonds ook goederen treinen over.
De eerste paar nachten ben ik wakker geschrokken maar inmiddels hoor ik het niet meer.

Tussen mijn huis en het spoor, zit ook nog een 50 weg. Daar hoor ik wel met enige regelmaat motoren en golfjes voorbij knallen met open uitlaat. Persoonlijk stoor ik mij daar niet aan, maar dat zou wel hinderlijk kunnen zijn. Nu denk ik wel dat een snelweg minder heftig is dan een 50 weg.

Eigenlijk zou je moeten vragen of je er een dag/nacht mag doorbrengen, alvorens je een bod plaatst. Maar dat zal in deze tijd wel geen optie zijn...

Succes!

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-09 23:27

Jorissie87

No diggity

Ik woon hemelsbreed misschien 300 meter bij de snelweg vandaan (A12). Toen we het huis kochten twijfelden we er wel erg over maar het valt ons reuze mee. We hadden bij het bezichtigen overigens een hele gelikte verkoopmakelaar ("en als je de achterdeur opendoet, dan hoor je de zee"). Het voordeel van de snelweg is dat het een constant geluid is dus je filtert het makkelijk weg. Het is ook niet luid of storend maar het is er wel op de achtergrond, voornamelijk in de winter wanneer de bomen tussen de A12 en ons huis niet in het blad staan. Ik denk dat als je bij een N-weg in de buurt woont vlakbij een kruispunt of rontonde waarbij je auto's hoort optrekken en afremmen dat het storender is. Zelf hoor ik het al lang niet meer, ik bemerk het eigenlijk alleen als ik bij mijn ouders ben die erg afgelegen wonen dat je alleen maar vogels hoort. Persoonlijk denk ik dat de gevolgen voor de gezondheid (luchtkwaliteit) kwalijker zijn dan het geluid, voor mij zal dat dan ook de enige reden zijn om verder weg van een snelweg te gaan wonen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
bob0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:28:
Beste Tweakers,

Ik ben aan het overwegen om een bod te doen op mijn droomhuis, maar met één groot nadeel. Het ligt pal aan de snelweg, minder dan 100m, https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten zegt 60-65dB. Er zit wel een geluidswal tussen, en de snelweg ligt een paar meter lager.

Het huis is goed genoeg geïsoleerd dat je het met de ramen dicht binnen niet hoort. En toen ik daar bij het open huis in de tuin stond, tjah, het is een whitenoise op de achtergrond. Waar ik alleen bang voor ben is dat het me toch op de zenuwen gaat werken, dat ik er neurotisch over wordt elke keer als ik een motor hoor met illegale uitlaat.

Wat betreft gezondheid zijn de PM2.5 PM10 en roet waardes eigenlijk niet heel anders dan midden in de stad wonen, waar ik nu zit. En die waardes zijn de afgelopen 10 jaar op die locatie (en de rest van Nederland) sowieso al 30-40% afgenomen. Al zie ik wel dat bij cohortstudies er alsonog een negatief effect waarneembaar is.

Wat zijn jullie ervaringen met dicht aan de snelweg wonen?
En, heb je een bod gedaan? Horen, hinderen, ergeren - het zit vooral tussen de oren. Hinder wordt ergernis als je het niet kunt of wilt accepteren als iets "dat erbij hoort". Er staan meer dan voldoende woningen op die afstand van een snelweg, vaak ook in landelijk gebied. Ik zou zo'n lokatie nooit willen inruilen voor een stadslokatie MAAR, dan moet t tussen de oren van ALLE bewoners wel goed blijven.

Ik herinner me mensen die hinder hadden van/zich ergerden aan het gekwaak van de kikkers in de sloot of aan het fluiten van de vogeltjes.... Ja, dat heb je in de stad niet en dus moet je daar aan wennen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Opgegroeid in een woning naast een drukke steenweg (woning staat op circa 5m afstand van de steenweg, 70km/u en zeer slecht wegdek van betonnen platen). Als jonge pummel had ik er weinig last van, maar toen ik terugkeerde omdat ik (bij de bouw van mijn woning) dit huis gratis kon gebruiken als tijdelijke woonst, werd ik echt gek van het lawaai.

Akkoord, het huis is echt niet modern (gewoon geen isolatie, wel dubbel beglazing) maar stoorde mij hier echt mateloos aan. Ik kwam van een veel rustigere omgeving en terug daar wonen was eigenlijk verschrikkelijk. Heb er 2 jaar gewoond en kon het eigenlijk niet meer gewoon geraken.
Ik was zeer blij toen mijn nieuwbouw af was en ik terug rust kon hebben.

Hoe dit zich uitte: een noise cancelling headset gebruiken voor tv te kijken, raam niet meer open zetten als het wat warm werd, de grote tuin gewoon amper benutten want niet aangenaam (was gewoon een karwei om proper te houden, maar buiten eten ofzo zat er niet in), bij thuiswerk zeer snel afgeleid / weinig kunnen concentreren (ik was een van de weinige die vaak naar kantoor kwam), altijd vroeg opstaan (zodra het verkeer op gang komt)...

Ik woon nu net buiten het centrum van een "grotere" gemeente in een rustige woonwijk (doodlopende speelstraat) en de "overlast" die je kan opmerken is misschien de 2 honden van enkele buren verder die je hoort. Weliswaar in de verte een treinspoor (hoorbaar als je erop gaat focussen) en op 200m nog een belangrijke verbindingsweg maar waar je maar 50km/u met een buffer van andere huizen zodat ik er eigenlijk geen last van heb. Als ik ooit nog eens zou verhuizen, een drukke straat is echt een no go voor mij.

Heb ook gewoond waarbij er een best drukke straat (50km/u) op amper 2m was van mijn huis. Dat was vooral "spits verkeer" (een ietswat belangrijke verbindingsweg die veel mensen gebruiken als alternatief om file te vermijden) en dus prima te doen. Enkel wat in de ochtend / avond verkeer, maar omdat de huizen zo dicht bij de straat hielden de meeste zich wel aan de max snelheid.
Woning had ook de bijzondere buur namelijk een luchthaven, al woonde ik aan "de goede kant" (eerder vliegtuigen die laden). Verrassend genoeg in die jaren nog maar 1x echt last van gehad.

Mogelijk dat het deels tussen de oren zit, maar ik ben er alvast zeer gevoelig aan geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Excuus als iemand dit al geopperd heeft, maar wou even twee puntjes voor nadenken toevoegen:

1. Kun je het huis redelijkerwijs weer verkopen als het toch tegenvalt? Mogelijk kun je iets met de prijs nu, of als het goed te doen is even voorzichtig doen met dure investeringen en het uitkijken. Want "droomhuis" bestaat niet (niet voor the common man) IMO, alles heeft concessies.
2. Heb je een campingstoeltje en een boek ofzo? Ga er gewoon eens heen. En in de tuin mag vast niet, maar er zal ongetwijfeld een vergelijkbaar plekje zijn. Of met een kennis en een drankje eens een uurtje.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:00:
Ik woon ver genoeg (hemelsbreed 1400 meter) van de A12 om er niet direct last van te hebben, je hoort het wel enigszins.
Maar ik zou me qua geluid niet zoveel zorgen maken, eerder vanwege de gezondheidseffecten die er (vlak) naast een drukke (snel)weg kunnen optreden.
Mss offtopic. Wij wonen in een klein dorp aan de doorgaande 30km/h weg + omgeving vliegveld. Met name in de spits verkeer, gemiddeld 4500/24h.Vanwege zulke onderzoeken heb ik dus luchtfilters in de dauwerluftungs geplaatst en in de voorste slaapkamer (dochter) een luchtreiniger neergezet.
Ik vraag me wel af hoe onze situatie in verhouding staat tot steden met alle uitstoot die daar plaatsvind uit andere bronnen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
SalexSun schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:39:[...]Ik vraag me wel af hoe onze situatie in verhouding staat tot steden met alle uitstoot die daar plaatsvind uit andere bronnen
De Rijksoverheid verstrekt al jaren kaartjes met daarop de verspreiding van o.a. fijnstof.
Meer info daarover kun je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:49

martijn v o

Certified by Enphase.

Martijn.C.V schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:33:
Excuus als iemand dit al geopperd heeft, maar wou even twee puntjes voor nadenken toevoegen:

1. Kun je het huis redelijkerwijs weer verkopen als het toch tegenvalt? Mogelijk kun je iets met de prijs nu, of als het goed te doen is even voorzichtig doen met dure investeringen en het uitkijken. Want "droomhuis" bestaat niet (niet voor the common man) IMO, alles heeft concessies.
2. Heb je een campingstoeltje en een boek ofzo? Ga er gewoon eens heen. En in de tuin mag vast niet, maar er zal ongetwijfeld een vergelijkbaar plekje zijn. Of met een kennis en een drankje eens een uurtje.
Goeie tip, heb ik ook ooit eens gedaan en inderdaad na een kratje hoor je het veel minder :-)
Nee grapje. Wij wonen een paar honderd meter van de A1 af maar ook onder de vliegroute van Schiphol.
De snelweg is de ene keer meer hoorbaar dan de andere, ligt aan de windrichting denk ik, maar die vliegtuigen van Schiphol dat went niet, wat een pokke herrie. Ik moet overigens als consument met mijn warmtepompje wel aan de geluidseis van 45 dB(A) overdag en 40 dB(A) in de nacht voldoen want anders ben ik in overtreding. Nou ze mogen komen meten hier, ik denk dat als mijn warmtepompje uitstaat ze al boven dat niveau zitten.
Ik hoop dat ze de milieu vergunning van Schiphol niet verstrekken en dat ze flink krimpen. Van mij mag die hele plek worden gesloten en mogen ze van mij woningen bouwen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:53
Hier ongeveer 300m van de A1, maar helaas ook een provinciale weg met verkeerslicht in de buurt. Van de snelweg horen we vrijwel niets, maar de provinciale weg is een veel groter probleem. Het lawaai is niet constant en veel asos met luide motoren en mensen die koste wat kost als eerste het einde van de samenvoeging willen bereiken na het stoplicht. Vooraf maakten we ons zorgen over de snelweg, maar die provinciale weg hebben we onderschat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rixvet
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 23:58
Woon nu ongeveer 10 jaar pal naast verdiepte A4 nabij knooppunt A4/N11 en kom orgineel uit een rustige omgeving.

Huis is goed geluid geïsoleerd (suskappen, etc) echter zal je het altijd horen 'ruizen', vooral laagfrequent of resoneren wil zich lastig wegfilteren. Tuin/Buiten blijft geen fijne plek om te verblijven, ik kan niet wennen aan het 'lawaai', je loopt altijd de 'herrie' in als je naar buiten gaat.

Een vakantiehuisje in een rustige omgeving is een ijkpunt voor mij dat de constante 'geluidsdruk' niet bevoordelijk is voor het menselijk gestel.

Meet al tijden fijnstofwaardes en die lijken binnen de wettelijke waardes te vallen. Mijn data wordt geüpload voor 'citizen science' project op:
https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/. Ook zwarte neerslag/aanslag valt reuze mee. Of de 'wettelijke waardes' heel gezond zijn is andere vraag, ik denk persoonlijk dat de spreekwoordelijke berglucht in de Zwitserse Alpen een stuk beter alternatief is.

Voordeel is wel dat naast de snelweg steeds beter vertoeven wordt met de toenemende elektrificatie. Over 10-20 jaar zal het vast een topplek zijn om te verblijven, tot die tijd goed afwegen of de voordelen tegen de nadelen opwegen.

PS: Verder bij vrienden gemerkt dat pal achter de geluidswal beter vertoeven is dan een stukje verderop vooral als aan beiden kanten een geluidswal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

rixvet schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:11:
Woon nu ongeveer 10 jaar pal naast verdiepte A4 nabij knooppunt A4/N11 en kom orgineel uit een rustige omgeving.

Huis is goed geluid geïsoleerd (suskappen, etc) echter zal je het altijd horen 'ruizen', vooral laagfrequent of resoneren wil zich lastig wegfilteren. Tuin/Buiten blijft geen fijne plek om te verblijven, ik kan niet wennen aan het 'lawaai', je loopt altijd de 'herrie' in als je naar buiten gaat.

Een vakantiehuisje in een rustige omgeving is een ijkpunt voor mij dat de constante 'geluidsdruk' niet bevoordelijk is voor het menselijk gestel.

Meet al tijden fijnstofwaardes en die lijken binnen de wettelijke waardes te vallen. Mijn data wordt geüpload voor 'citizen science' project op:
https://samenmeten.rivm.nl/dataportaal/. Ook zwarte neerslag/aanslag valt reuze mee. Of de 'wettelijke waardes' heel gezond zijn is andere vraag, ik denk persoonlijk dat de spreekwoordelijke berglucht in de Zwitserse Alpen een stuk beter alternatief is.

Voordeel is wel dat naast de snelweg steeds beter vertoeven wordt met de toenemende elektrificatie. Over 10-20 jaar zal het vast een topplek zijn om te verblijven, tot die tijd goed afwegen of de voordelen tegen de nadelen opwegen.

PS: Verder bij vrienden gemerkt dat pal achter de geluidswal beter vertoeven is dan een stukje verderop vooral als aan beiden kanten een geluidswal staat.
Heb je geen mogelijkheid te verhuizen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:40

Theo

moederbord

Ik woon aan een lokale doorgaande weg (50 km/h) en 500 meter van de A12 vandaan. De A12 ligt verhoogd en heeft geen geluidswal vanwege de op/afritten die er zijn. Ik kan de snelweg net niet zien vanuit mijn woning, maar dat is meer omdat er één huis hiervoor mij dat zicht op de A12 blokkeert :+

Het snelweggeluid hoor je niet binnen. Buiten hoor je het wel, maar enkel; zacht op de achtergrond wanneer je er op let. De doorgaande weg voor het huis, die hoor je wel, en is daarmee ook 99% van het verkeer wat je in de woning kan horen. Fijnstof hebben we geen last van in huis, dat is gewoon een kwestie van de juiste filters in de ventilatie stoppen :) Mijn inziens zou fijnstof nooit een reden hoeven te zijn om ergens niet te gaan wonen, zelfs met een HEPA en koolstof filter in de woning kun je nog gezonde lucht krijgen als je op een snelweg knooppunt bij Moerdijk woont.

@T-!-M Dat blok huizen die zijn ook een gevalletje apart. Ik heb nooit gesnapt dat aan zo'n weg (binnenkort een 2x2 baans 80 km/weg als ik het goed heb?) tot zowat aan de vangrail gebouwd is, er een geluidswal is aangelegd bij het verwamingsstation pal naast deze woningen, maar deze niet door is getrokken waardoor die rij woningen nu dienst moeten doen als een operation human shield voor de rest van de wijk....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:33
Theo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:05:
Ik woon aan een lokale doorgaande weg (50 km/h) en 500 meter van de A12 vandaan. De A12 ligt verhoogd en heeft geen geluidswal vanwege de op/afritten die er zijn. Ik kan de snelweg net niet zien vanuit mijn woning, maar dat is meer omdat er één huis hiervoor mij dat zicht op de A12 blokkeert :+

Het snelweggeluid hoor je niet binnen. Buiten hoor je het wel, maar enkel; zacht op de achtergrond wanneer je er op let. De doorgaande weg voor het huis, die hoor je wel, en is daarmee ook 99% van het verkeer wat je in de woning kan horen. Fijnstof hebben we geen last van in huis, dat is gewoon een kwestie van de juiste filters in de ventilatie stoppen :) Mijn inziens zou fijnstof nooit een reden hoeven te zijn om ergens niet te gaan wonen, zelfs met een HEPA en koolstof filter in de woning kun je nog gezonde lucht krijgen als je op een snelweg nooppunt bij Moerdijk woont.

@T-!-M Dat blok huizen die zijn ook een gevalletje apart. Ik heb nooit gesnapt dat aan zo'n weg (binnenkort een 2x2 baans 80 km/weg als ik het goed heb?) tot zowat aan de vangrail gebouwd is, er een geluidswal is aangelegd bij het verwamingsstation pal naast deze woningen, maar deze niet door is getrokken waardoor die rij woningen nu dienst moeten doen als een operation human shieldd voor de rest van de wijk....
Buiten dat wegfilteren wordt nogal lastig ;) Wij zitten graag in de tuin, zou ik op dergelijke locaties niet graag doen, dus fijnstof is zeker een punt van aandacht, mits je wel eens buiten wil zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:24
Is fijnstof ook niet afhankelijk hoe de wind waait? vaak heb je wind vanuit zuid/westen. Dus als de woning gunstig staat zou ik daar niet heel erg van wakker liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 11:35
Theo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:05:
..

@T-!-M Dat blok huizen die zijn ook een gevalletje apart. Ik heb nooit gesnapt dat aan zo'n weg (binnenkort een 2x2 baans 80 km/weg als ik het goed heb?) tot zowat aan de vangrail gebouwd is, er een geluidswal is aangelegd bij het verwamingsstation pal naast deze woningen, maar deze niet door is getrokken waardoor die rij woningen nu dienst moeten doen als een operation human shield voor de rest van de wijk....
Offtopic; Tja, de huizen waren er op ontworpen. Met suskasten en ramen konden aan de rondwegkant niet open bijvoorbeeld. Je ziet het type huis vaker, bij Amersfoort langs de A1 bijvoorbeeld. Maar je tuin is er niet op ontworpen ;)

100 meter verderop zoals TS is natuurlijk heel wat anders dan 5 meter ernaast, maar ik blijf erbij; Je kunt vrijwel alles aan je huis aanpassen, behalve de locatie. Hoeft niet erg te zijn, maar het moet wel een bewuste keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:09
Ik ben weleens in een huis aan de Alkmaarse Vasallistraat geweest (aan de andere kant grenst direct de N245 @ 80 km/h) en daar hoorde je letterlijk niets van de drukke 6-strooks weg. Die woningen zijn daar letterlijk de geluidswal voor die woonwijk Vroonermeer.
Een andere keer in Alkmaar in Oudorp in een woning pal aan de N242 geweest voor een bezichtiging. Ondanks dat die weg daar voorzien is van uitgebreide geluidwering en de snelheid slechts 80 km/h is, hoorde je het daar zeer duidelijk. Een hele duidelijke ruis die af en toe overstemd wordt door een motorfiets of oude vrachtwagen. Ik durfde het wel aan maar mijn vrouw gaf een resolute nein. Blij dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan, want je wil toch graag vaak je raam openen.

Ik woon nu 400m van een van de drukste snelwegen van het land en heb nergens last van. Als ik op het dak sta, hoor ik hooguit een licht gezoem.
Het is dus per situatie totaal anders en de afstanden zijn niet vergelijkbaar. Ook heb ik nog op een plek gewoond wat op de Atlas Leefomgeving een oranje krijgt. En ik werd daar al horendol van alle herrie. Dan te bedenken dat er ook nog rood en donkerrood is.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Pagina: 1