Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmertjuhh
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-09 20:08
Hallo,

Ik heb mijn buitenstroom nog aangelsoten op de keukengroep (zo aangelegd door vorige eigenaren).

Nu wil ik een nieuwe groep aanleggen. Ik ga een nieuwe mantelbuis leggen met daarin grondkabel 2x6mm2 en internet(shielded). Deze leg ik vanaf mijn meterkast naar de schuur. Nu wil ik in de schuur een extra groepenkastje/verdeelkast.

De grondkabel wil ik in de woning op een alamat 20A zetten. Dan wil ik in de schuur een hoofdschakelaar en daarachter een 16A alamat met max 4 installatiegroepen erachter. Is die dubbele aardlek toegestaan/geschikt?

Ik heb een hoofdaansluiting van 1x25A

Graag verneem ik hoe dit op te lossen.

Mvg

Beste antwoord (via timmertjuhh op 19-07-2025 15:15)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Upgrade naar 35A, C25 in je meterkast die leidt naar je onderverdeler met hoofdschakelaar 40A, en alamat B16 groepen. (Of A bij alleen lampen)

Dan zit je redelijk tegen de nen 1010 536.2.4 aanbeveling.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:43
Let op je selectiviteit. Als je nu 3x25a hebt. Wat ik zomaar vermoed omdat je een kookgroep hebt. Moet je die 25a per fase delen door 1.6 en dat is dan de volgende automaat in de rij. Daardoor mag je geen 20A alamat zetten maar wel een 16A alamat. Die mag je vervolgens in de schuur dan weer onderverdelen met 10A's. Ik zou ook met je aardlek 1 punt kiezen en niet op meerdere plekken.

Dus

Netaansluiting 25A -> Groepenkast -> Alamat 16A 30mA -> Grondkabel -> 4x automaat 10A

Let dus ook op, je eindgroepen in totaal niet belasten met meer dan 2300watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Selectiviteit is geen verplichting. Het beschermt de afnemers van de voorliggende verdeler. Het voorkomt dat wanneer er kortsluiting ontstaat dat de automaat van de voorliggende verdeler niet uitschakeld.

Stel je een vakantiepark voor, daar wordt uiteraard selectiviteit toegepast. Je wilt bij kortsluiting niet het gehele park zonder stroom, maar een gedeelte.

[ Voor 4% gewijzigd door Spiral op 19-07-2025 13:07 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Volgens mij denkt de netcode daar anders over Spiral.
Wat ben je exact van plan in de schuur?
Zou je niet 5x6mm² leggen zodat dit geschikt is voor de toekomst (3-fase). Heb je echt 1x25A of gaat het om 3x25A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmertjuhh
Allen al dank voor de antwoorden.

Ik heb echt 1x 25A (opgevraagd bij enexis, netbeheerder). Ik kan evt gratis naar 1x35A. 3 fasen ga ik niet zo gauw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02

BCC

Ik zou qua kabel idd en krachtstroom kabel trekken - als je in de toekomst zonnepanelen of een electrische auto auto koopt ben je daar ook erg blij mee - een mantelbuis is altijd top.

Verder kun je misschien beter een trage automaat met eigen aardlek in de meterkast zetten, dan kan je prima 20A zetten.

Zoiets https://www.elektramat.nl...20a-c-kar-100ma-85006015/

En dan zet je in de schuur gewoon een 30ma aardlek groepenkast

[ Voor 53% gewijzigd door BCC op 19-07-2025 13:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:25:
Volgens mij denkt de netcode daar anders over
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."
https://wetten.overheid.n...0voedende%20net%20toepast.

Zoals ik het lees is dat tussen het voedende net en de meterkast. Wat daarachter gebeurt zegt de netcode niks over. Ook hier is de reden van selectiviteit dat een fout in de meterkast geen impact heeft op de woonwijk.

@timmertjuhh sorry voor gedeeltelijk off-topic gaan, maar het heeft wel invloed op jouw keuze.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Upgrade naar 35A, C25 in je meterkast die leidt naar je onderverdeler met hoofdschakelaar 40A, en alamat B16 groepen. (Of A bij alleen lampen)

Dan zit je redelijk tegen de nen 1010 536.2.4 aanbeveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Spiral schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:46:
[...]Zoals ik het lees is dat tussen het voedende net en de meterkast. Wat daarachter gebeurt zegt de netcode niks over. Ook hier is de reden van selectiviteit dat een fout in de meterkast geen impact heeft op de woonwijk.
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

Hier gaat het om. Niet het stukje na de ''of''. Daarom noemt de netbeheerder het ook een HAK.
Onlangs een paar duizend aansluitingen laten verlagen naar 1x10A en ik kreeg direct commentaar vanuit de netbeheerder L dat de afgaande groepen B16A en C16A waren en dat dit niet de bedoeling was. Nu weten we allemaal dat ook een 16A achter een 25A maar gedeeltelijk selectief is maar zeker als het echt een 25A hoofdzekering is zou ik goed benoemen in de oplossing dat die er gewoon uitgaat bij een probleem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmertjuhh
Iedereen bedankt voor de nuttige reacties! Waardeer ik enorm. Ik zal sowieso de 25A laten verzwaren naar 35A! Ik zal qua kabel even kijken, ik ga zelf sowieso niks op krachtstroom doen buiten of in de schuur. Ik heb al zonnepanelen dus ook dat zal niet nodig zijn, wel zal ik de kabel overwegen voor de evt volgende bewoner.
Pagina: 1