Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een NAS die full disk encryptie heeft.

Tot nu toe gezien dat de Synology DS224+ dit ondersteunt maar die is aardig aan de prijs met €339 en nog zonder disken.

De use case is om de NAS bij een familielid thuis neer te zetten om daar dan automatisch een backup van de belangrijke documenten en foto’s naar toe te maken via een VPN verbinding.
Doe dit nu nog met een losse externe harddisk waar ik af en toe een backup naar toe maak maar dat is verre van optimaal.

Cloud diensten wil ik niet gebruiken.

Zijn er nog goedkopere alternatieven?
Misschien een add-on op een goedkopere NAS?
Hoeft niet veel performance te hebben want is eigenlijk alleen maar om een kopie van een paar folders op mijn eigen NAS in sync te houden, dus geen punt als dat wat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
Neem dan een iets oudere tweedehands Synology NAS of die aan je eisen voldoet. Je hebt een specifieke toepassing. Dan kan het wel zijn dat je bij de wat duurdere oplossingen moet kijken. Of een investering van ongeveer 500 - 600 euro veel is voor een apparaat dat makkelijk 10 of meer jaar meegaat is een vraag. Zelf zou ik daar niet zo wakker van liggen. De 100 of 200 euro die je goedkoper uit bent spreid zich toch uit over 5 of 10 jaar. Dat merk je dan niet meer. Die afweging mag je zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36
Is een 2de hands sff pctje niks met wat software erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RonnieKo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:33:
Neem dan een iets oudere tweedehands Synology NAS of die aan je eisen voldoet.
Dat is inderdaad ook nog eel een goede optie ja, moet ik wel zien te achterhalen welke dat zijn maar hopelijk lukt dat.
Meeste fabrikanten zijn goed in weergeven van specs van hun huidige producten met mooie filters enzo maar van oudere meestal niet.
Je hebt een specifieke toepassing. Dan kan het wel zijn dat je bij de wat duurdere oplossingen moet kijken.
Wat bedoel je met specifiek, de disc encryption?
Of een investering van ongeveer 500 - 600 euro veel is voor een apparaat dat makkelijk 10 of meer jaar meegaat is een vraag. Zelf zou ik daar niet zo wakker van liggen. De 100 of 200 euro die je goedkoper uit bent spreid zich toch uit over 5 of 10 jaar. Dat merk je dan niet meer. Die afweging mag je zelf maken.
Daar heb je wel een punt ja want mijn huidige NAS, een Netgear ReadyNAS 104 van 8TB (4x 2TB) heb ik 1 januari 2015 gekocht maar die was toen maar €399 inclusief harde schijven. (Maar ik heb geen gevoel voor inflatie dus misschien is dat wel hetzelfde. Maar aangezien dit om een 4 bay ging vraag ik me dat toch af.)

Vandaar dat ik de huidige prijzen tegen vond vallen en dan staat er straks als backup een veel betere NAS voor de backup te draaien als ik de DS224+ zou kopen en dat voelt op de een of andere manier niet goed.
Die ReadyNAS heeft geen encryptie anders had ik die daar wel neergezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
amiaima schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:39:
Is een 2de hands sff pctje niks met wat software erop?
Aangezien de NAS ergens bij de familie in de meterkast of ergens uit de weg geplaatst moet worden en ik er ook niet makkelijk fysiek bij kan moet het wel compact zijn en liefst zo weinig mogelijk onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:05:
[...]
t.
Wat bedoel je met specifiek, de disc encryption?
Yep. Je hebt een speciale wens voor een functie of een eigenschap die de NAS moet hebben. Dan kan het zijn dat je niet automatisch bij een "goedkope" oplossing uit komt.

Voor de inflatie: Zie ook eens [url=https://www.inflatiecalculator.nl/ De CBS-inflatie calculator[/url]. Dan zal je zien dat de oude prijs van 399 nu iets van 520 euro is.

Synology's zijn altijd wat duurder geweest dan andere merken. Dit voornamelijk om de naam en de software.

[ Voor 28% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zat te denken dat ik misschiennaar on-the-fly encryptie gaan kijken, dus dat mijn bestanden individueel versteluteld worden weggeschreven. Dat kan ik dan aan mijn kant doen. Hoewel ik vermoed dat daar dan weer geen standaard oplossing voor te vinden is en ik ben helaas geen programmeur.

Of anders een container of volume op de NAS aanmaken waar de bestanden op weggeschreven worden, dat is hopelijk haalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:14:
Zat te denken dat ik misschiennaar on-the-fly encryptie gaan kijken, dus dat mijn bestanden individueel versteluteld worden weggeschreven. Dat kan ik dan aan mijn kant doen. Hoewel ik vermoed dat daar dan weer geen standaard oplossing voor te vinden is en ik ben helaas geen programmeur.
Mijn oude DS213+ maakt een versleutelde backup naar de Cloud. Dat is een standaard programma. Volgens mij kunnen de standaard backup-apps (hyperbackup e.d.) dat ook. Het is even uitzoeken. Het voordeel van Synology is dat er apps voor het DSM te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:38
Meterkast bij de voordeur? Hoe hard slaat men de voordeur dicht? UPS, stroomverbruik en kosten daarvan? Als de familie ook een NAS wil gebruiken is het misschien handiger (wel grotere investering) om een Synology een versleutelde backup te laten maken naar een tweede Synology.
Notes:
If the system can access the vault at startup, it will use the stored keys to unlock the encrypted volumes. However, if the vault is unavailable, such as when the KMIP server containing the vault is disconnected, the encrypted volumes will become locked and its data inaccessible.
Disk encryptie is prima maar als de keys lokaal blijven om te ontsleutelen, is jouw data toch gewoon te lezen na het starten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

Klippy

Still Game

Hoe maak je nu de backup naar je NAS?
Want het klinkt makkelijker om dan op je lokale PC de encryptie te doen, dan heb je op beide NAS systemen dezelfde backup bestanden. Hoef je ook niet apart de encryptie te testen op een NAS op afstand, als beide NAS bestanden identiek zijn en je restore werkt vanaf je lokale NAS is het in orde.

En encryptie kan in dit geval gewoon ZIP/RAR/TAR bestand zijn met een wachtwoord, maar als je een backup gebruikt die gewoon bestandsversies vergelijkt zoals Synology Drive Client werkt dat weer niet. Synology Hyper Backup of een andere backup tool kan dat dan weer wel.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:38:
Tot nu toe gezien dat de Synology DS224+ dit ondersteunt maar die is aardig aan de prijs met €339 en nog zonder disken.
De DS224+ heeft géén full disk encryptie, sterker nog, er is geen enkele synology die dat kan gezien je geen toegang hebt tot TPM.
Je kan wél volumes en shares encrypten maar als je dat veilig wilt hebben dan moet je dus iedere keer handmatig de code ingeven als bijvoorbeeld de stroom is weggevallen.

Je kan ook remote een .vhd mounten en daar encrypted in wegschrijven. Dan zit je ook niet vast aan een specifieke NAS functionaliteit zolang je maar het bestand kan.

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2025 13:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:14:

Of anders een container of volume op de NAS aanmaken waar de bestanden op weggeschreven worden, dat is hopelijk haalbaarder.
Gewoon Nextcloud of Owncloud waar je naar synced en die doet dan Encryptie van de bestanden.
Dat kan op bijne iedere NAS of PC(linux).

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Bijna alle backup software ondersteund encrypted backup dus dat hoef je niet perse over te laten aan het device waar je de backup wilt opslaan.

Een DS124 is in de Synology range de goedkoopste oplossing zo rond de 150 euro nieuw.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RonnieKo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Mijn oude DS213+ maakt een versleutelde backup naar de Cloud. Dat is een standaard programma.
Dingen in de cloud zetten ben ik geen fan van vandaar juist een eigen NAS.
Volgens mij kunnen de standaard backup-apps (hyperbackup e.d.) dat ook. Het is even uitzoeken. Het voordeel van Synology is dat er apps voor het DSM te krijgen zijn.
Als een standaard backup app bestanden versleutelt kan wegschrijven is dat ook nog wel een goede optie, zal daar eens naar gaan kijken.
Vraag me wel af hoe dat dan gaat met wijzigingen of wissen van bestanden en de replicatie naar de backup, dan moet er wel een link zijn tussen het versletelde en niet-versleutelde bestand. Maar daar zal wel aan gedacht zijn ga ik vanuit.

Andere uitdaging is waar deze sofware te draaien, de ReadyNAS lijn is al een tijd gestopt dus daar is vast niets meer voor te krijgen en heb verder geen andere dingen die permanent aanstaan behalve Home Assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
biomass schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:22:
Meterkast bij de voordeur? Hoe hard slaat men de voordeur dicht? UPS, stroomverbruik en kosten daarvan?
Is me niet duidelijk wat je hiermee probeert te zeggen, dat een NAS stuk kan gaan als iemand de deur te hard dicht doet?
Een UPS ga ik niet inzetten, mocht de stroom uitvallen dan is er wel een optie dat de NAS zichzelf weer opstart als er weer stroom is.
Het stroomverbruik van een NAS is niet echt iets om wakker van te liggen naar mijn idee.
Volgens mij gaan die dingen in slaapstand als ze een tijdje niet gebruikt worden en anders kan ik alsnog instellen dat hij op een schedule aan eb uit gaat en daar de backup op afstemmen.
Hoeft geen near real time sync te zijn.
Als de familie ook een NAS wil gebruiken is het misschien handiger (wel grotere investering) om een Synology een versleutelde backup te laten maken naar een tweede Synology.
Denk niet dat zij daar op zitten te wachten en een apparaat gebruikt door beiden kan alleen maar tot gedoe leiden dus wil ik ook niet aan beginnen.
[...]
Disk encryptie is prima maar als de keys lokaal blijven om te ontsleutelen, is jouw data toch gewoon te lezen na het starten
Heb me nog niet in de precieze techniek verdiept maar ga er eigenlijk vanuit dat je een externe locatie kan opgeven om de sleutels voor het decrypten kan ophalen.
En dat de bestanden leesbaar zijn als de NAS draait is geen probleem, gaan er om om de data at rest te beveiligen, mocht dat ding worden meegenomen of per ongeluk verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

Neem de simpelste fanloze NUC met nvme / 2.5”

Koop een of 2 flinke ssds. Installeer iets als truenas of weet ik wat, en gebruik dan een fatsoenlijke backup app om encrypted deduplicates incrementals te maken.

Hebben zij ook geen zoemende disks en fans, en loopt de rekening ook niet zo op

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Klippy schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:39:
Hoe maak je nu de backup naar je NAS?
Niet, de NAS bevat juist de data die naar een backup moet.
Die gaat nu nog naar een losse harddisk met TrueCrypt encryptie
Want het klinkt makkelijker om dan op je lokale PC de encryptie te doen, dan heb je op beide NAS systemen dezelfde backup bestanden. Hoef je ook niet apart de encryptie te testen op een NAS op afstand, als beide NAS bestanden identiek zijn en je restore werkt vanaf je lokale NAS is het in orde.

En encryptie kan in dit geval gewoon ZIP/RAR/TAR bestand zijn met een wachtwoord, maar als je een backup gebruikt die gewoon bestandsversies vergelijkt zoals Synology Drive Client werkt dat weer niet. Synology Hyper Backup of een andere backup tool kan dat dan weer wel.
Snap bovenstaande verhaal niet helemaal eigenlijk.
Bestanden op mijn laptop of foto’s van een sdkaart overzetten naar de NAS maar ze voordat ik dat doe eerst in een beveiligd archive zetten klinkt nu niet heel praktisch eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:43:
[...]

De DS224+ heeft géén full disk encryptie, sterker nog, er is geen enkele synology die dat kan gezien je geen toegang hebt tot TPM.
Je kan wél volumes en shares encrypten maar als je dat veilig wilt hebben dan moet je dus iedere keer handmatig de code ingeven als bijvoorbeeld de stroom is weggevallen.
Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd verwoord en gaat het inderdaad om volume encryptie.
Kwam bij het zoeken dit artikel tegen Welke Synology NAS-modellen ondersteunen volume-encryptie?

Daar werd als goedkoopste optie de DS224+ genoemd.

En wat betreft die code, ik ging er vanuit dat er wel een manier zou zijn om een key van een renote locatie af te halen.
Je kan ook remote een .vhd mounten en daar encrypted in wegschrijven. Dan zit je ook niet vast aan een specifieke NAS functionaliteit zolang je maar het bestand kan.
Een vdh is toch niet meer dan een disc file?
Wat is dan het voordeel van versleutelde bestanden daarin wegschrijven itt direct op de NAS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

Klippy

Still Game

Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Niet, de NAS bevat juist de data die naar een backup moet.
Die gaat nu nog naar een losse harddisk met TrueCrypt encryptie

[...]

Snap bovenstaande verhaal niet helemaal eigenlijk.
Bestanden op mijn laptop of foto’s van een sdkaart overzetten naar de NAS maar ze voordat ik dat doe eerst in een beveiligd archive zetten klinkt nu niet heel praktisch eigenlijk.
Je noemt in de startpost specifiek belangrijke documenten van je PC waarvan je een backup wil.
Dus PC -> Eigen NAS -> NAS op afstand. Dan was mijn punt dat als je al zorgt dat de bestanden versleuteld zijn in stap 1, en dus ook op je eigen NAS, dat je niet specifiek een NAS met encryptie nodig hebt op afstand.
Dan is de synchronisatie tussen de twee NAS systemen ook makkelijker en jij hebt client-side 100% controle over je wachtwoord of sleutels.
Truecrypt zou je kunnen blijven gebruiken, maar dan is een incrementele backup lastiger.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:38
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Is me niet duidelijk wat je hiermee probeert te zeggen, dat een NAS stuk kan gaan als iemand de deur te hard dicht doet? .......

Denk niet dat zij daar op zitten te wachten en een apparaat gebruikt door beiden kan alleen maar tot gedoe leiden dus wil ik ook niet aan beginnen.

Heb me nog niet in de precieze techniek verdiept maar ga er eigenlijk vanuit dat je een externe locatie kan opgeven om de sleutels voor het decrypten kan ophalen.
En dat de bestanden leesbaar zijn als de NAS draait is geen probleem, gaan er om om de data at rest te beveiligen, mocht dat ding worden meegenomen of per ongeluk verdwijnen.
De NAS zelf zal niet zomaar stuk gaan van fysieke schokken, maar je schijven zullen het echt niet leuk vinden. Bij mij zit de voordeur zo dicht op de meterkast dat ik de wandjes in de kast zie bewegen als de deur enigszins enthousiast wordt dichtgegooid.

40W continu voor een jaar lang tegen 0.20 cent per kWh is 70 euro 10, da's inderdaad wel te overzien, maar vergis je niet hoeveel 'gedoe' het is om Dynamische DNS in te stellen, de routering naar de NAS in te regelen op manier die eenvoudig te herstellen is als de internetprovider een modem reset o.i.d. Hoe bereikbaar is de NAS als die inderdaad gaat slapen?

Als je niet wil dat anderen je backup(s) kunnen inzien moet je ze lokaal al versleutelen voor je ze wegstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
djmuggs schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Gewoon Nextcloud of Owncloud waar je naar synced en die doet dan Encryptie van de bestanden.
Dat kan op bijne iedere NAS of PC(linux).
Ik ken die producten niet, zal er naar kijken.
Cloud klinkt me wel meer in de oren als een systeem voor opslag van bestanden vanaf eindgebruikersapparatuur en niet als een NAS naar NAS sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:52:
Bijna alle backup software ondersteund encrypted backup dus dat hoef je niet perse over te laten aan het device waar je de backup wilt opslaan.

Een DS124 is in de Synology range de goedkoopste oplossing zo rond de 150 euro nieuw.
Heb ook nog een oude 2 bay Synology staan bedenk ik me nu, een of ander J-model maar vermoed dat die inmiddels wel te oud zal zijn.

Backup software klinkt wel meer als de juiste oplossing ipv disc of volume encryptie op de backup NAS zelf, zit je ook niet met gedoe met sleutels op de backup NAS krijgen zonder ze er permanent op te slaan. :)

Blijft nog wel de vraag waar ik die software moet gaan draaien.

Zou dit op een redelijk moderne Synology NAS kunnen?
De uitvoering: Synology DS423 ziet er wel goed uit :)
Dan zou ik mijn huidige ReadyNAS kunnen demoten tot remote backup NAS en een nieuwe voor thuis aanschaffen.

De uitvoering: Synology DiskStation DS425+ is vast ook mooi maar wel een stuk duurder en dan las ik dit nog in de Pricewatch er over:
“Voor units uitgebracht in 2025 en later geldt dat alleen eigen merk (Synology dus) schijven officieel worden ondersteund. Zie https://www.synology.com/nl-nl/compatibility voor meer info en de Compatibility list”

Dat klinkt ook nog eens als duurdere harddisken die er voor nodig zijn dus moeten er wel veel meer voordelen aan dat 425+ model zitten tov de 423 wil ik die kopen.
Klinkt nu vooral als voordeel voor Synology om hogere omzet te halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jrz schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:59:
Neem de simpelste fanloze NUC met nvme / 2.5”

Koop een of 2 flinke ssds. Installeer iets als truenas of weet ik wat, en gebruik dan een fatsoenlijke backup app om encrypted deduplicates incrementals te maken.
Is dat echt zo simpel en goedkoop dan?
Solid state opslag en goedkoop associeer ik eerlijk gezegd niet met elkaar, eerder met duur en snel maar dat laatste heb ik echt niet nodig voor een backup disk, wil juist meer opslagruimte voor mijn geld, niet meer snelheid.

En zelfbouw ben ik toch huiverig voor de stabiliteit en het zelf moeten beheren,
Hebben zij ook geen zoemende disks en fans, en loopt de rekening ook niet zo op
Het geluid maak ik me echt geen zorgen over, hoor dat ding bij mij in de meterkast totaal niet. Is natuurlijk ook niet dat daar de hele dag volle bak van gelezen of naar geschreven wordt. Gaat enkel om een scheduled backup of sync.
En qua energieverbruik kan de NAS in powersaving of zelfs op schema aan en uit mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Klippy schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Je noemt in de startpost specifiek belangrijke documenten van je PC waarvan je een backup wil.
Ik heb daar niet expliciet benoemd waar ze vandaan komen maar dat is meestal van mijn telefoon en soms mijn laptop.
En de foto’s van mijn telefoon en sdkaartjes in mijn camera.
Dus PC -> Eigen NAS -> NAS op afstand. Dan was mijn punt dat als je al zorgt dat de bestanden versleuteld zijn in stap 1, en dus ook op je eigen NAS, dat je niet specifiek een NAS met encryptie nodig hebt op afstand.
Zou inderdaad mooi zijn wanneer de bestanden gelijk bij overzetten naar de eigen NAS versleuteld worden maar zie eigenlijk niet hoe ik dat praktisch moet uitvoeren.
Vraag me ook af hoe dat transparant moet gaan werken, dat ik dan gewoon wel de leesbare bestanden zie als ik de NAS benader vanaf mijn telefoon of laptop en niet enkel versleutelde bestanden.
Je hebt wel gelijk dat ik eigenlijk iets van disc of volume encryptie op mijn eigen NAS zou moeten hebben want dat is nu wel een risico.
Historisch zo gegroeid en daar toen nog niet over nagedacht.
Dan is de synchronisatie tussen de twee NAS systemen ook makkelijker en jij hebt client-side 100% controle over je wachtwoord of sleutels.
Alles versleuteld op beiden NASen lijkt me om eerder vermelde reden niet handig, dat de remote backup NAS wel niet direct benaderbare bestanden heeft is echter geen probleem.
Vandaar dat ik toch voor twee verschillende manieren van encryptie moet gaan volgens mij.
Truecrypt zou je kunnen blijven gebruiken, maar dan is een incrementele backup lastiger.
Gebruik dat nu enkel om een encrypted volume op de losse harddisk te kunnen maken, hoef daar niet aan vast te houden, lijkt me voor de NAS niet zo praktisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Vliegvlug schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:10:
Een vdh is toch niet meer dan een disc file?
Wat is dan het voordeel van versleutelde bestanden daarin wegschrijven itt direct op de NAS?
Ja, het voordeel is dat je de encryptie verlegt van de destination naar de source en dus ook niet vast zit aan het systeem wat bijv. synology gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Ja, het voordeel is dat je de encryptie verlegt van de destination naar de source en dus ook niet vast zit aan het systeem wat bijv. synology gebruikt.
Oke, dat klinkt op zich goed.
Zie alleen de praktische uitvoering nog niet voor me.
Is het dan een encryted vdh image op de thuis NAS ergens op mounten en dan elke nacht die vdh naar de backup NAS kopiëren?

Daar zie ik namelijk twee problemen mee.
  1. Ik kan de bestanden niet leesbaar op de eigen NAS benaderen want zie dan alleen het vdh bestand.
  2. Er moet elke nacht een compleet vdh bestand worden gestuurd naar de backup NAS van ettelijke terabytes terwijl er misschien maar een paar MB aan bestanden bij zijn gekomen, lijkt me niet echt efficiënt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, je mount remote de .vhd en als je klaar bent unmount je hem weer. Maar als je de losse bestanden wilt zien op je NAS dan is dat geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
biomass schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:34:
[...]

De NAS zelf zal niet zomaar stuk gaan van fysieke schokken, maar je schijven zullen het echt niet leuk vinden. Bij mij zit de voordeur zo dicht op de meterkast dat ik de wandjes in de kast zie bewegen als de deur enigszins enthousiast wordt dichtgegooid.
Ik vermoed dat jij dan een vrij oud houten huis hebt of iemand slaat die de voordeur wel heel hard dicht. ;)
Mijn meterkast zit niet strak naast de meterkast maar wel dichtbij en die geeft geen krimp bij dichtslaan van de deur, zijn gibo wandjes.
40W continu voor een jaar lang tegen 0.20 cent per kWh is 70 euro 10, da's inderdaad wel te overzien,
Fijn dat je het hebt uitrekent, is wel meer dan ik dacht maar vraag me af of de NAS echt continu 40W trekt.
Zal daar eens een smartplug op aansluiten.

Heb wel gegevens van het hele stopcontact in mijn meterkast die rond de 76W continu zit maar niet van de NAS los.
maar vergis je niet hoeveel 'gedoe' het is om Dynamische DNS in te stellen,
Dat viel heel erg mee moet ik zeggen
Toevallig net vorige week ingesteld: Vliegvlug in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
:)
de routering naar de NAS in te regelen op manier die eenvoudig te herstellen is als de internetprovider een modem reset o.i.d.
Idee is simpelweg als volgt:
  1. Een WireGuard client kastje bij de familie op de switch van hun provider modem inprikken. ( Ik zat te denken aan de uitvoering: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX)
  2. Deze een Wireguard tunnel naar mijn huis laten opzeten
  3. Daarop de backup NAS aansluiten.
  4. En op mijn router thuis een custom route via de Wireguard tunnel naar de backup NAS configureren.
Mocht het internet daar wegvallen dan zal het Wireguard client kastje blijven proberen een tunnel op te zetten net zo lang tot het internet weer terug is en kan de familie of hun provider naar hartelust de moden resetten in geval van problemen. :)
Hoe bereikbaar is de NAS als die inderdaad gaat slapen?
Weet niet of WoL (wake on LAN) inmiddels beter werkt dan vroeger maar aan en uit zetten op een schema moet zeker kunnen en dat dan afstemmen op het backup moment.
Is ook niet erg als er een dagje gemist wordt. Is een backup, hoeft geen real time sync van de thuis NAS te zijn.
Als je niet wil dat anderen je backup(s) kunnen inzien moet je ze lokaal al versleutelen voor je ze wegstuurt.
Gaat me primair om versleuteling van data at rest maar als het ook versleuteld is als de NAS aan staat is dat inderdaad nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Kijk even naar apps als duplicacy (https://duplicacy.com/) en andere. Die doen alles voor je, support voor o.a. disk, smb, sftp.
Alles clientside encrypted, incremental, en deduplicated.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:44:
Nee, je mount remote de .vhd en als je klaar bent unmount je hem weer. Maar als je de losse bestanden wilt zien op je NAS dan is dat geen optie.
Oh, over internet die vdh van de backup NAS mounten en daar de bestanden naar toe schrijven van de thuis NAS en die daarna weer unmounten.

Dat zou geen probleem zijn want dat de backup NAS niet direct benaderbare bestanden heeft is geen probleem, ik had het over mijn thuis NAS waar dat wel een probleem is.

Maar ik heb het gevoel dat het mounten van een vdh over internet best fout gevoelig is en kan mijn NAS wel die remote vdh mounten, er een backup naar maken en dan weer unmounten?

Dan klinkt backup software op de thuis NAS draaien die een encrypted backup maakt naar de backup NAS beter en flexibeler, die software is daar tenslotte specifiek voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jrz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:01:
Kijk even naar apps als duplicacy (https://duplicacy.com/) en andere. Die doen alles voor je, support voor o.a. disk, smb, sftp.
Alles clientside encrypted, incremental, en deduplicated.
Klinkt interessant, hopelijk is dit ook op een NAS te installeren.

Had even gezocht en kwam dit tegen How to Install Duplicati on Your Synology NAS maar dat klinkt als een ander stukje software :P

Dit lijkt er al wat meer op: Duplicity Backup, My personal NAS backup script(s), maar hij gebruikt een Rapberry Pi voor het runnen van zijn scripts. Weet niet of dat ook op een NAS kan maar een ondersteunt package wat op de NAS zekf draait heeft toch wel mijn voorkeur.

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 21-07-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Vliegvlug schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Klinkt interessant, hopelijk is dit ook op een NAS te installeren.

Had even gezocht en kwam dit tegen How to Install Duplicati on Your Synology NAS maar dat klinkt als een ander stukje software :P

Dit lijkt er al wat meer op: Duplicity Backup, My personal NAS backup script(s), maar hij gebruikt een Rapberry Pi voor het runnen van zijn scripts. Weet niet of dat ook op een NAS kan maar een ondersteunt package wat op de NAS zekf draait heeft toch wel mijn voorkeur.
Dat zijn 3 verschillende apps die bijna hetzelfde heten :)
Lees vooral even de stabiliteit/performance/het restoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jrz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Dat zijn 3 verschillende apps die bijna hetzelfde heten :)
Lees vooral even de stabiliteit/performance/het restoren :)
Ai, dacht ik de tweede keer toch de juiste te hebben maar is inderdaad ook weer wat anders. :o

Denk dat ik het vanaf de andere kant moet aanvliegen, niet kijken naar een specifieke backup oplossing maar beter gaan kijken welke backup apps er op NASen beschikbaar zijn, waar Synology en QNAP waarschijnlijk de twee voor de hand liggende zijn, en dan op basis daarvan de meest geschikte backup app kiezen voor wat ik wil doen.
Pagina: 1