Zeecontainer isoleren (mobiele werkplaats)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-09 19:23
Ik zit er aan te denken om een zeecontainer te isoleren, deze wordt nu gebruikt als opslag, maar wil hem ombouwen naar een mobiele werkplaats voor metaalbewerking.

Nu heb ik hier al wat op zitten te zoeken en mijn keuze is in principe gevallen op steenwol i.v.m. de brandveiligheid en aan de binnenkant van de container.

Ik zit er alleen nog mee met condensvorming waar ik ook best veel over lees. Hoe zou ik dat het beste kunnen aan pakken, moet er nog een andere materiaal tussen de steenwol en het staal van de container ?

Of wellicht dat een ander isolatiemateriaal en werkwijze beter is ? (Ik heb veel technische kennis, maar weinig van isoleren en de bouw)

Beste antwoord (via carbidsjitter op 21-07-2025 12:00)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
carbidsjitter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Dit is dus een van de redenen dat ik het hier even vraag...

Maar is het dan ook verkeerd/erg dat het isolatie materiaal direct tegen het ijzer aan zit ?

Ik zit er nu aan denken om dan een 'zwevend' frame te maken van staal (omdat ik dit veel heb liggen) en dan daar toch wel direct staal plaat op, omdat dit weining ruimte in neemt. Ruimte is ook wel belangrijk elke cm telt. In zo'n container

Zou dat kunnen werken ? Het is voor mij ook even zoeken naar een goede compromis. Ik zal ook proberen mij nog wat meer in te lezen.
je zult even uit je comfort zone moeten en een ander materiaal dan staal moeten nemen Staal geleid heel goed kou en warmte, dat wil je juist voorkomen. Maak een vrijstaand frame (ik weet niet hoe jij staal wil laten zweven) van houten balken. hou je balken net aan vrij van je containerwand, vul de ruimte tussen balk en containerwand en de ruimte tussen de balken met steenwol of houtvezel isolatie. span daar KLIMAATfolie over en werk dan af met gips. Gips kan tegen je slijspetters en is in staat om eventueel vocht wat in je ocnstructie zit eruit te laten icm de klimaatfolie.

Alternatief, maak eenzelfde balkenconstructie, laat een isolatiebedrijf alles tussen de balken met pur volspuiten en dek weer af met gips of in dit geval met het door jou zo geliefde staal.

Of, koop een alreeds geïsoleerde container, oude koelcontainer oid, en ga gelijk aan de slag.

wat je ook bedenkt, het staal van de buitenwand mag nooit via een warmte of kou geleidend materiaal je binnenconstructie raken, als die ook van bv staal is. Anders krijg je koudebruggen en condens en schimmel.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 21-07-2025 11:38 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@carbidsjitter
Op Youtube staan echt enorm veel filmpjes van mensen die zeecontainers hebben omgebouwd.
Er zijn echt enorm veel opties om dit aan te pakken.

Makkelijkste is om een houten frame maken die van de stalen buitenkant los staat. Ruimte opvullen met steenwol, een membraam aanbrengen tegen vocht en dan gips aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
steenwol met klimaatfolie. hele binnenkant laten purren, allerlei oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
carbidsjitter schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:12:
Nu heb ik hier al wat op zitten te zoeken en mijn keuze is in principe gevallen op steenwol i.v.m. de brandveiligheid en aan de binnenkant van de container.
Hoe wil je hem afwerken? Dus met welke wandafwerking? Heb je daar al over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
Ik heb nog een hele stapel koker 40x40 liggen, dus ik had het idee om hiermee aan de binnenzijde een raamwerk te maken (afstanden moet ik nog uitzoeken i.c.m. met de afmeting van het steenwol en de zettingen in de container wand), met punt lassen aan de wand vast maken.

Tussen de kokers dan opvullen met steenwol en dan afwerken met dun staalplaat, deze geschroefd op de kokers. Staalplaat i.v.m. met de vonken etc. er zal heel veel in geflext worden, vandaar dat ik dacht aan een staal, geen hout etc.

Oplossingen met pur zie ik idd veel voorbij komen, maar is dit wel verstandig met vonken, lassen etc. ?, zou wel het gemakkelijkst zijn voor m'n gevoel, ik denk soms wat te vaak in 'worst case' zeg maar. En nog bedankt voor de reactie's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Maar dan helpt isolatie toch niet veel als je de boel van onder en boven weer staal aan vast gaat maken en gaat afwerken met staal? Dan kan je beter houten balken pakken. Dan een houten plaat als afwerking en daar wat dun staalplaat tegenaan zetten als je bang bent voor vonken.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 19-07-2025 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
carbidsjitter schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:50:
Ik heb nog een hele stapel koker 40x40 liggen, dus ik had het idee om hiermee aan de binnenzijde een raamwerk te maken (afstanden moet ik nog uitzoeken i.c.m. met de afmeting van het steenwol en de zettingen in de container wand), met punt lassen aan de wand vast maken.

Tussen de kokers dan opvullen met steenwol en dan afwerken met dun staalplaat, deze geschroefd op de kokers. Staalplaat i.v.m. met de vonken etc. er zal heel veel in geflext worden, vandaar dat ik dacht aan een staal, geen hout etc.

Oplossingen met pur zie ik idd veel voorbij komen, maar is dit wel verstandig met vonken, lassen etc. ?, zou wel het gemakkelijkst zijn voor m'n gevoel, ik denk soms wat te vaak in 'worst case' zeg maar. En nog bedankt voor de reactie's
ja dat schiet dus niet op, je wilt de stervenskoude buitenkant juist loskoppelen van binnen. dus geen metaal aan metaal een metaal en dat dan binnen zichtbaar hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
Dit zou mijn eindopdracht worden als ik een cursus isoleren zou geven.

Mooi voorbeeld van koudebruggen, condensatie etc.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
No Hands schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:05:
[...]

ja dat schiet dus niet op, je wilt de stervenskoude buitenkant juist loskoppelen van binnen. dus geen metaal aan metaal een metaal en dat dan binnen zichtbaar hebben.

Maar is het dan ook verkeerd/erg dat het isolatie materiaal direct tegen het ijzer aan zit ?

Ik zit er nu aan denken om dan een 'zwevend' frame te maken van staal (omdat ik dit veel heb liggen) en dan daar toch wel direct staal plaat op, omdat dit weining ruimte in neemt. Ruimte is ook wel belangrijk elke cm telt. In zo'n container

Zou dat kunnen werken ? Het is voor mij ook even zoeken naar een goede compromis. Ik zal ook proberen mij nog wat meer in te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 09:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Vergeet niet dat je ook echt wel moet ventileren.

Er is een youtube kanaal over een kamp in Portugal die ook zo'n zeecontainer heeft en die mogen fijn na elke winter alles eruit trekken en schoonmaken omdat er overal schimmel zit.

blup

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
carbidsjitter schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:25:
[...]

je zult even uit je comfort zone moeten en een ander materiaal dan staal moeten nemen Staal geleid heel goed kou en warmte, dat wil je juist voorkomen. Maak een vrijstaand frame (ik weet niet hoe jij staal wil laten zweven) van houten balken. hou je balken net aan vrij van je containerwand, vul de ruimte tussen balk en containerwand en de ruimte tussen de balken met steenwol of houtvezel isolatie. span daar KLIMAATfolie over en werk dan af met gips. Gips kan tegen je slijspetters en is in staat om eventueel vocht wat in je ocnstructie zit eruit te laten icm de klimaatfolie.

Alternatief, maak eenzelfde balkenconstructie, laat een isolatiebedrijf alles tussen de balken met pur volspuiten en dek weer af met gips of in dit geval met het door jou zo geliefde staal.

Of, koop een alreeds geïsoleerde container, oude koelcontainer oid, en ga gelijk aan de slag.

wat je ook bedenkt, het staal van de buitenwand mag nooit via een warmte of kou geleidend materiaal je binnenconstructie raken, als die ook van bv staal is. Anders krijg je koudebruggen en condens en schimmel.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 21-07-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Bezulba schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:26:
Vergeet niet dat je ook echt wel moet ventileren.

Er is een youtube kanaal over een kamp in Portugal die ook zo'n zeecontainer heeft en die mogen fijn na elke winter alles eruit trekken en schoonmaken omdat er overal schimmel zit.
Goed punt, ik neem aan dat er bij metaalbewerking wordt gewerkt met afzuiging of de deuren open maar anders wordt het inderdaad een vieze boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
Dank, dank, met zwevend bedoelde ik idd vrijstaand. Het is gewoon zo dat ik het liefst met staal werk vandaar. Ik laat het even bezinken, het is nog niet direct aan de orde.

Toen ik op zoek was naar containers waren er idd ook wel geïsoleerde, alleen dat prijsverschil was mij te groot (2k-3k op een standaard 20 ft container van 1k-2k). Volgens mij gebruiken die dunne sandwich panelen, ik weet niet of dit ook vrijstaand is:

https://www.brinkbox.nl/a...isoleerde-container-nieuw

Ik heb zelf een zogenaamde highcube container daar is alles even wat duurder.

En over de afzuiging, luchttoevoer wordt ook nagedacht.

[ Voor 4% gewijzigd door carbidsjitter op 21-07-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

chrisborst schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:25:
@carbidsjitter
Op Youtube staan echt enorm veel filmpjes van mensen die zeecontainers hebben omgebouwd.
Er zijn echt enorm veel opties om dit aan te pakken.

Makkelijkste is om een houten frame maken die van de stalen buitenkant los staat. Ruimte opvullen met steenwol, een membraam aanbrengen tegen vocht en dan gips aanbrengen.
Dus bouw je eigenlijk een schuur in je container 🤔 waarom zet je dan niet gewoon een schuur ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BCC schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Dus bouw je eigenlijk een schuur in je container 🤔 waarom zet je dan niet gewoon een schuur ?
staat in openingspost, moet verplaatsbaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

No Hands schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:45:
[...]

staat in openingspost, moet verplaatsbaar zijn.
Kun je dan niet beter zo’n kantoor unit nemen? Die hebben al ramen en isolatie ed.

https://all-in-containers...U143pu9d39AYaAptaEALw_wcB

[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 21-07-2025 13:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is dat wel stevig genoeg voor de TS? Kan me voorstellen dat dit prima is voor een bureau. Maar misschien moet de TS ook een dikke kolomboor kwijt
Aan de andere kant is het waarschijnlijk makkelijker de vloer te verstevigen dan een zee container isoleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Mr_gadget op 21-07-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat mij nog niet duidelijk is, is wat het nut is van de isolatie. Als je gaat lassen dan verwacht ik dat de deuren open worden gezet. Of komer er ook ramen in?
Als je wilt verwarmen dan zou ik over grotere diktes nadenken dan de 40mm van de de profielen die je in gedachten had. Denk eerder aan 180 of 200mm steenwol isolatie. Vanaf 120mm haal je met PIR ook hele nette isolatiewaardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Ik werk zelf regelmatig in de containerbouw. En dan met name offshore containers die altijd geïsoleerd worden. Je hebt stiftlasapparaten waarmee je pennetjes op de wand van de container kan schieten. Die zitten dan gelijk vast gelast.

Daar druk je dan isolatiemateriaal op, en vervolgens een stalen dop over de pennetjes, zodat het geen kant meer op kan en ook niet uit gaat scheuren. Het geheel kun je afdekken met een dunne staalplaat van 1,5 mm ofzo.

Die afdekplaten kun je schroeven, popnagelen of lassen. Er moet uiteraard wel iets van een profiel zitten waar die plaat aan vast moet komen. In de containers waar ik het over heb doen ze dat meestal middels i profielen of kokers.

Al met al nog een behoorlijk klusje denk ik.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Pagina: 1