UV LED of andere lamp om 10 jaar simuleren zonlichtb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 07:35
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project waarbij ik wil testen hoe materialen (zoals kunststof, verf of inkt) verkleuren of degraderen onder langdurige blootstelling aan zonlicht. Het doel is om in korte tijd het effect van ongeveer 10 jaar zonlicht (UV-blootstelling) te simuleren.

Hiervoor zoek ik advies over het gebruik van UV LED's of lichtbronnen. Een paar vragen waar ik tegenaan loop:

1. Welke UV-golflengte is het meest relevant voor kleurveroudering? UVA (315–400 nm) lijkt het meest genoemd te worden, maar is UVB ook van belang?

2. Hoeveel wattage of lichtintensiteit heb ik nodig om in pakweg enkele weken het effect van 10 jaar zon na te bootsen?

3. Heeft iemand ervaring met het gebruik van bruininglampen of blacklight (365 nm) voor materiaalveroudering?

4. Hoe voorkom ik dat warmte in de lampen zelf het materiaal aantast, i.p.v. alleen het UV-effect?

Doel is dus een versnelde test op kleurdegradatie door UV. Geen exacte wetenschap, maar wel een praktische simulatie.

Alle tips zijn welkom – ook merken, lampen of opstellingen die jullie aanbevelen!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is het een hobbyproject of moet een en ander voldoen aan bijv. https://www.nen.nl/nen-en-iso-4892-3-2024-en-330899 / https://www.nen.nl/nen-en-iso-16474-3-2021-en-279267 ?

A en B verkleuren vziw anders. B verkleurt sneller, A dieper in de stof.

Je bent misschien op zoek naar of een partij a la https://m2lab.nl/testaanbod/verweringstesten/ (random Google hit, geen ervaring mee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-07 07:35
Het gaat bij mij om een commercieel project, maar niet met zo'n budget/marge dat ik dit soort testen extern kan uitbesteden of gecertificeerd kan laten uitvoeren. Ik wil een feeling krijgen wat ik de klant beloof. Ik wil prints op folie aanbieden voor buitengebruik. De drukker biedt 2 jaar garantie op de kleur, maar ik wil zelf kunnen inschatten hoe het materiaal zich houdt over een langere periode, bijv. 5 tot 10 jaar. Ik wil vooral begrijpen hoe snel kleur degradeert per jaar, met speciale aandacht voor kwetsbare kleuren zoals magenta, en bepalen of en wanneer vervanging nodig is, en of ik het ontwerp moet aanpassen door minder rood/paars te gebruiken

Mijn idee is nu om een eenvoudige testopstelling te bouwen met:

Een doos bekleed met alu-folie, 2 × 100W UV-LED COB (365 nm), paar koelblokken, passende voeding, en een goedkope UV-A lichtsensor (AliExpress) om intensiteit in mW/cm² te meten.

Op basis van o.a. 500–1.000 MJ/m² per jaar aan natuurlijke UVA (in NL, zuidzijde), en een 100W LED op ~20 cm afstand (typisch ±10–20 mW/cm²), zou je in 1 uur belichting al bijna een maand aan zonlicht simuleren. Zo hoop ik in enkele weken een beeld te krijgen van jarenlange verkleuring Ppuur richtinggevend dus.

Suggesties zijn uiteraard welkom. Maar ik mik dus op een low-budget < 100/150 euro, richtingsgevend testje voor kleurbehoud, geen ISO-onderbouwde eindcertificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:04

SomerenV

It's something!

Toevallig laatst een video op het YouTube kanaal van Tested gezien dat ging over UV resin en daar gebruikte ze een speciale lamp die echt bizar krachtig was om de hars te 'drogen'. Die was wel wat duurder (rond de 600 dollar geloof ik) en geen idee of die de golflengtes gebruikt die jij nodig hebt.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Is uv licht het enige wat invloed heeft op de kleur? De regen, warmte/kou en sneeuw niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Idd UV is juist een heel beperkt spectrum dat is geen realistische test.

Waar ik werk (drukwerk voor buiten) is dit een van de dingen die getest worden en veelal ontkom je er niet aan om dingen daadwerkelijk langdurig te testen gezien degradatie van materiaal over tijd niet altijd te simuleren is.
Wij hebben achter ons bedrijf een kas en een buiten opstelling om zo realistisch mogelijk na te bootsen, samen met de garanties van de leveranciers (op basis van hun eigen testen) en specificaties van de materialen kunnen wij zo een vrij nauwkeurige voorspelling (want meer is het niet) doen op de kwaliteit en levensduur daarvan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1