Welke vloerverwarming in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 17:51
Ik wil graag vloerverwarming in mijn badkamer infrezen in de bestaande cement dekvloer (er hing een radiator, maar die heb ik afgedopt want daar komt nu een bad). Na aftrek van de douchecel en het bad kom ik uit op 5m2 vloeroppervlak.

Mijn plan was om in de inbouwkast (zie foto, had al elektra aangelegd voor de pomp) in de slaapkamer naast de badkamer de cv leidingen die er zitten te gebruiken. Mijn initiele idee was om daar een eengroep verdeler te installeren en dan 1 string maken, want dat zou genoeg moeten zijn voor 5m2.
Maar ik zou ook een RTL box kunnen gebruiken zag ik.

Hierover heb ik een paar vragen:
- ik heb nu nog een CV ketel, maar verwacht binnen 2 jaar over te gaan naar een all electric warmtepomp. Dus ik zou denk ik nu nog bij een verdeler ook een pomp moeten installeren. Beetje jammer geld en werk voor een periode van 2 jaar lijkt mij want bij een warmte pomp heb ik die denk ik niet meer nodig.
- Is de RTL box nadien wel geschikt voor een warmte pomp? Zo ja, dan snap ik nog niet goed hoe ik de temp laag kan houden, want momenteel stook ik met cv water van 55/60 graden (vloerverwarming begane grond is het volgende project.
- moet die RTL box in de badkamer, of mag die ook in de inbouwkast? Ik wil die namelijk liever niet in de badkamer.
- mijn wens is dat ik de temperatuur seperaat kan instellen. Dus ik wil bepalen op eelke tijden ik de badkamer verwarm en op welke temperatuur. Dus een zoneregeling. Op zich hoeft dit niet direct en kan ook straks bij de warmtepomp, maar ol wil er wel.op voorbereid zijn. Wat is wijsheid?
In het verleden had ik op de radiator in de badkamer een bluetooth thermostaatkraan waarop ik de verwarmtijden kon instellen
- een andere vraag, welke vloerverwarmingslang kan ik het best gebruiken, bij voorkeur iets waar ik een beetje makkelijk bochten mee kan maken. Wilde eerst dezelfde buis gebruiken als de waterleiding (multitubo 16mm), maar ik vind die net echt soepel voor het maken van bochten.

Hopelijk heeft iemand tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wzPX9AmQTj5wx_UBnIC10yqOvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU1ot9dnWYUan1Us5uyXQCwC.jpg?f=fotoalbum_large
-

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
Wat je vaak ziet is het aansluiten opde retour van je radiator. Dan gaat het al afgekoeld de vloer in. Bij WP dan parallel zetten.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
technopeuter schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:50:
Wat je vaak ziet is het aansluiten opde retour van je radiator. Dan gaat het al afgekoeld de vloer in. Bij WP dan parallel zetten.
Ja klopt dat is het RTL ventiel. Alleen heb ik alleen de CV hoofdleidingen (en dus geen radiator uitgang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:30
Rtl ventiel werkt goed en kan ook in een andere ruimte.

Waarom ga je infrezen? Ik neem aan dat de badkamer gerenoveerd word. Dan zou ik de dekvloer er uit halen en een nieuwe dekvloer storten. En liggen in een badkamer ook leidingen in je dekvloer, daar frees je anders doorheen als je vloerverwarming gaat infrezen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Makrolon schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:11:
Rtl ventiel werkt goed en kan ook in een andere ruimte.

Waarom ga je infrezen? Ik neem aan dat de badkamer gerenoveerd word. Dan zou ik de dekvloer er uit halen en een nieuwe dekvloer storten. En liggen in een badkamer ook leidingen in je dekvloer, daar frees je anders doorheen als je vloerverwarming gaat infrezen.
Klopt. De waterleidingen heb ik al vervangen door kunststof, dus de vloer kan gefreesd worden.

Hoe meet de rtl dan de temperatuur in de badkamer, als het thermostaat in de inbouwkast zit? Of is de thermostaat in de rtl er alleen voor dat er niet te heet water in de vloerverwarming komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:30
VivaAtloni schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Klopt. De waterleidingen heb ik al vervangen door kunststof, dus de vloer kan gefreesd worden.

Hoe meet de rtl dan de temperatuur in de badkamer, als het thermostaat in de inbouwkast zit? Of is de thermostaat in de rtl er alleen voor dat er niet te heet water in de vloerverwarming komt?
Hij meet t retourwater, en zorgt dat dat niet te hoog word. Als het lager word dan ingesteld laat hij weer wat water door.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ik heb het wat verder uitgezocht. Om in de toekomst iets te kunnen doen met zoneregeling, ga ik ook een normaal thermostaat ventiel plaatsen op de aanvoer naar de vloerverwarming. Hierop kan ik dan altijd in de toekomst iets aansluiten om zoneregeling mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier een RTL ventiel in de badkamer met warmtepomp en dat werkt uitstekend. In de praktijk staat die gewoon altijd helemaal open.

Overigens zou ik even uitzoeken hoe het met je badkamervloer zit. Ons huis is uit 1990 en wij konden zonder problemen de hele dekvloer eruit slopen. Bij mijn schoonouders zijn we een paar maanden geleden begonnen met hetzelfde project en daar zit zoveel shit in de vloer dat we ermee gestopt zijn. Riool (100mm), gas, water, elektra, CV. En allemaal vlak onder het oppervlak 8)7. En het is niet zo dat hun huis uit een compleet andere tijd is.. hun huis is uit 92. Zelfs het vrij uithakken van de bestaande afvoerputje was een uitdaging. Rondom zaten allemaal PVC buizen met elektra.

Zoneregeling in de badkamer zou ik overigens echt uit mijn hoofd zetten. 16mm buisje heeft veel te weinig flow om zelfstandig een WP aan de gang te houden. Duurt ook veel te lang om op te warmen. Gewoon lekker altijd open laten staan. KISS!

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 20-07-2025 10:57 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1