Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Beste tweakers!

Mijn vraag
Zijn er installateurs aanwezig die kunnen helpen met de vraag of de bypass op de goede plek zit?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nefit cw5 cv ketel. 2 vloerverwarming verdelers. Bij enkel de verste verdeler zit de bypass zoals op de foto aangesloten. Normaal zie ik de bypass aangesloten tussen de aanvoer en afvoer voordat deze de verdeler ingaat ( dus tussen de 2 grijze leidingen boven). Ik begreep dat dat is omdat de verdeler de aanvoer kan knijpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCZtt77bI2qKa39as-x2L-Y0eB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mu7vhmx1JnsUqjklr16b5uLK.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb online gezocht en zie de bypass normaal altijd dus anders aangesloten. Maar nog niet duidelijk of dit ook mogelijk is of niet. De installateur zegt dat dit ook kan omdat de witte thermostaatknop altijd een beetje warm water doorlaat en nooit helemaal dichtknijpt.

Ik wil graag jullie kennis raadplegen,

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee want die thermostaatknop sluit gewoon af.
En een paar ontluchters op het hoogste punt van de aansluitingen kan ook geen kwaad.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Nee, deze bypass heeft geen nut en doet mogelijk kwaad. De witte thermostaatknop sluit inderdaad gewoon af als de temperatuur te hoog is.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
Erg bedank voor jullie reactie! @edsandje @luckremers

Zou er nog een reden kunnen zijn dat de installateur het zo heeft geplaatst of is er een situatie waarin dit gepast zou zijn?

En zou de verplaatsing van de bypass naar boven tussen de grijze aanvoer en afvoer (voordat deze de verdeler bereiken) de juiste plek zijn?

Alvast bedankt!

Alvast bedankt?

[ Voor 3% gewijzigd door klotezke op 21-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Reden dat de installateur het zo geplaatst heeft? Gebrek aan kennis ;)

De bypass moet voor de thermostaat knop geplaatst worden.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl