Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 23:32
Recent heb ik per email een bericht binnen gekregen waarbij er aangegeven wordt dat de afgelopen jaren er teveel pensioen is uitbetaald. Het bedrag wordt niet teruggevorderd uit goodwill maar de maandelijkse pensioenuitkering wordt verlaagd en aangepast naar een nieuw bedrag. Het gaat om kleine bedragen.

Maar er heerst heel veel onduidelijkheid bij mij. Ik heb geen toelichting gekregen waar de fout lag. Geen berekeningen en onderbouwingen van nieuwe vastgestelde maandbedragen. Er is totaal geen transparantie. Ik moet hun nu geloven op hun woord. Ook krijg ik eerst een mail in plaats van een officiële brief van pensioenuitvoerder.

Ik vroeg mij af of dit de normale gang van zaken is bij fouten bij pensioenuitvoerder en pensioenfonds.

Hebben mensen hier ervaring mee?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Als je daadwerkelijk onterecht extra geld hebt ontvangen, dan lossen ze dit toch nog wel netjes op vind ik.
Maar je wilt natuurlijk weten wáár het dan fout is gegaan, bel ze op en laat ze alle documentatie opsturen?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 23:32
JohanNL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:27:
Als je daadwerkelijk onterecht extra geld hebt ontvangen,
Ik kan op dit moment niet zien waar dat uit blijkt. Zonder toelichting, cijfers en berekeningen kan ik geen conclusie trekken. Het is op dit moment heel erg eenzijdig. Ik heb al contact opgenomen met pensioenfonds voor aanvullende informatie. maar hoort deze informatie niet gelijk meegeleverd te worden bij een dergelijke beslissing?

Ik vroeg me met name af, of dit gebruikelijk is in pensioenland of dat ik hier te maken heb met een uitzonderlijke situatie.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
Het fonds moet op z'n minst jouw inzicht geven in jouw opgebouwde pensioen. Dus het aantal jaren, je inleg, en welke aanspraken/rechten daaruit komen. Dan zou het duidelijk moeten zijn waar hun fout zat, en waarom je nu dus minder krijgt.

Als het bij hun zelf in hun totale pensioenpot zit qua fout, dan zou dat naar alle deelnemers gecommuniceerd moeten worden.

Een wilde gok, maar kan me voorstellen dat ze jouw opgebouwde rechten moesten herzien en nu op een ander bedrag uitkomen. Bijvoorbeeld als ze nieuwe, gecorrigeerde informatie van je voormalige werkgever(s) krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Monkeydancer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:46:
maar hoort deze informatie niet gelijk meegeleverd te worden bij een dergelijke beslissing?
Het zou netjes zijn om dat wel te doen. Maar ook het gros van de getroffen mensen heeft geen idee hoe die extra informatie door te nemen. Daar is de summiere melding van we hebben een foutje gemaakt en trekken dat nu recht voldoende. Ze moeten het natuurlijk wel kunnen aantonen bij navraag.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.