High-end audio setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Mijn vraag: ken jij een zaak waar echte technische kennis en nuchterheid samenkomen?

Ik ben me aan het oriënteren op een hoogwaardige stereo hifi-installatie (budget >€10.000), met de focus op (geluids)kwaliteit boven marketingverhalen. Voor de versterker denk ik aan merken zoals Lyngdorf, NAD, of Hegel. Als het gaat om vloerstaande luidsprekers kijk ik naar merken als DALI, Bowers & Wilkins en Sonus.

Wat ik zoek: een Nederlandse speciaalzaak met verstand van zaken én eerlijke advisering – dus geen upsellpraatjes of blind geloof in exotische accessoires. Ik ben bereid wat meer te investeren als de kwaliteitswinst objectief onderbouwd kan worden, maar ik val niet in het kamp dat gelooft dat een stroomkabel van €400 of een extra eindversterker van €4.000 per se “meer beleving” betekent.

Mijn ervaringen met zaken als Hifi Klubben en Smits zijn gemengd – de producten zijn prima, maar het advies neigt naar mijn mening soms te veel naar wat de marge dicteert in plaats van wat het geluidssysteem echt nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:16
Waarom nu al binden aan merken als je nog niets hebt gehoord?

Je zou eens contact kunnen opnemen met Michel van Audiofile in ‘s Gravenmoer. Die houdt er een andere benadering op na dan de meeste zaken en is zeer hulpvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Duclaasie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:43:
Waarom nu al binden aan merken als je nog niets hebt gehoord?

Je zou eens contact kunnen opnemen met Michel van Audiofile in ‘s Gravenmoer. Die houdt er een andere benadering op na dan de meeste zaken en is zeer hulpvaardig.
Bedankt voor de tip!

Wat betreft merken zit ik overigens nog nergens aan vast. Het was meer bedoeld om een indruk te geven van de richting waarin ik momenteel denk. Ik ben niet op zoek naar JBL, Sony of Philips om het anders te verwoorden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Squawk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:34:
Mijn vraag: ken jij een zaak waar echte technische kennis en nuchterheid samenkomen?

Ik ben me aan het oriënteren op een hoogwaardige stereo hifi-installatie (budget >€10.000), met de focus op (geluids)kwaliteit boven marketingverhalen. Voor de versterker denk ik aan merken zoals Lyngdorf, NAD, of Hegel. Als het gaat om vloerstaande luidsprekers kijk ik naar merken als DALI, Bowers & Wilkins en Sonus.

...
Dit moet niet zo moeilijk zijn.
Verstekers zijn doorgaans neutraal en veranderen niets aan je geluid.
Of je nu Lyngdorf, NAD, of Hegel neemt, die zullen allemaal voor de geluidskleur hetzelfde klinken.
Voor de versterker is het belangrijker om naar de features en het vermogen te kijken.
Hebben ze genoeg kanalen?
Genoeg vermogen per kanaal?
etc etc

Speakers.... dat is echt een heel ander verhaal.
Hier is waar de kleur van je geluid verschilt.
Er is geen objectief goed of slecht, alleen wat jij mooi vindt klinken.
De enige manier om dit te bepalen, is door veel te gaan luisteren bij verschillende opstellingen, verschillende zaken en vooral je eigen geluid meenemen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:39
Squawk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Bedankt voor de tip!

Wat betreft merken zit ik overigens nog nergens aan vast. Het was meer bedoeld om een indruk te geven van de richting waarin ik momenteel denk. Ik ben niet op zoek naar JBL, Sony of Philips om het anders te verwoorden. :)
Ik zou idd ook vooral eerst gaan luisteren naar alle componenten die je op het oog hebt. De meeste audiozaken willen geld verdienen en zullen je dus altijd wel wat aan proberen te smeren. Maar als je zelf al goed weet wat je wil dan kan je veel gerichter winkelen.

Ik ben bij Stassen gaan luisteren naar luidsprekers en de hoeveelheid technische babbels er op me afkwamen was niet te bevatten. Maar ik kwam daar om te luisteren en heb daar wel mijn luidsprekers gekocht. Verder werd er alleen maar gevraagd of ik nog kabels nodig had. Aangegeven dat ik die al had en dat was dat.
Als je om advies gaat vragen krijg je daar waarschijnlijk ook wel wat elfenspul aanbevolen. Zaak is dus om goed vooronderzoek te doen.
Met een budget van rond de 10,000 zou ik eerst goed reviews en Reddit afstruinen om je keuzes wat te beperken.

Edit: nog even toevoegen dat ik wel alle tijd kreeg om te luisteren wat ik maar wilde en er was geen verkoper bij aanwezig.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikG2 op 18-07-2025 09:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik zoek: een Nederlandse speciaalzaak met verstand van zaken én eerlijke advisering – dus geen upsellpraatjes of blind geloof in exotische accessoires. Ik ben bereid wat meer te investeren als de kwaliteitswinst objectief onderbouwd kan worden, maar ik val niet in het kamp dat gelooft dat een stroomkabel van €400 of een extra eindversterker van €4.000 per se “meer beleving” betekent.

Mijn ervaringen met zaken als Hifi Klubben en Smits zijn gemengd – de producten zijn prima, maar het advies neigt naar mijn mening soms te veel naar wat de marge dicteert in plaats van wat het geluidssysteem echt nodig heeft.
Laat het eerlijke, nuchtere advies dan meteen hier beginnen:
Voor de kwaliteit van de audio of de opties van de versterker/receiver hoef je niet bij deze dure merken uit te komen. Een goede versterker/receiver is akoestisch transparant, oftewel hij mag geen enkele invloed op het geluid hebben. Verschillen die je wel hoort komen door volume, equalizer settings (maar op pure direct is alles hetzelfde), ruimtekalibratie of psycho-akoestiek (je denkt dat het beter klinkt, omdat de apparatuur duurder was, of er mooier uitziet)

Ik zou daarom in eerste instantie wél gaan kijken bij Denon, Marantz, Sony, Onkyo, Pioneer en Yamaha. Deze merken hebben een uitgebreid gamma aan versterkers en receivers waarmee je voor een goedkopere prijs dezelfde geluidskwaliteit in huis haalt én meer afspeel-/aansluitopties hebt. Wat je dan in je portemonnee overhoudt kan je investeren in de speakers die je het mooiste vindt klinken, of van op vakantie gaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
Jorgen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Laat het eerlijke, nuchtere advies dan meteen hier beginnen:
Voor de kwaliteit van de audio of de opties van de versterker/receiver hoef je niet bij deze dure merken uit te komen. Een goede versterker/receiver is akoestisch transparant, oftewel hij mag geen enkele invloed op het geluid hebben. Verschillen die je wel hoort komen door volume, equalizer settings (maar op pure direct is alles hetzelfde), ruimtekalibratie of psycho-akoestiek (je denkt dat het beter klinkt, omdat de apparatuur duurder was, of er mooier uitziet)

Ik zou daarom in eerste instantie wél gaan kijken bij Denon, Marantz, Sony, Onkyo, Pioneer en Yamaha. Deze merken hebben een uitgebreid gamma aan versterkers en receivers waarmee je voor een goedkopere prijs dezelfde geluidskwaliteit in huis haalt én meer afspeel-/aansluitopties hebt. Wat je dan in je portemonnee overhoudt kan je investeren in de speakers die je het mooiste vindt klinken, of van op vakantie gaan.
Dat is zeker goed advies. Ik luister hier met veel plezier naar een Marantz Cinema 70s, volgens ASR een niet aan te bevelen receiver :+ . Bevalt mij prima. Maar soms wil het oog ook wat (niet dat ik de Marantz niet mooi vind, integendeel), en dan is een wat duurder merk wel heel leuk en als je het budget hebt, waarom niet. Maar spendeer het grootste deel van het budget altijd aan de luidsprekers, daar haal je het meeste plezier uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28

Ik zou zeggen, scroll eens door de reviews op Audiosciencereview, daar wordt luisteren gekoppeld aan objectieve data. Er zijn aanraders in ieder budget. Maak een voorselectie en ga dan ergens luisteren waar een systeem voorradig is.

https://www.audiosciencer.../index.php?pages/Reviews/

Edit: belangrijke vraag is ook nog, welke audio bronnen wil je gebruiken? Online, lokaal digitaal, vinyl, CD, etc?

[ Voor 3% gewijzigd door Falco op 18-07-2025 10:35 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikG2
Falco schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Ik zou zeggen, scroll eens door de reviews op Audiosciencereview, daar wordt luisteren gekoppeld aan objectieve data. Er zijn aanraders in ieder budget. Maak een voorselectie en ga dan ergens luisteren waar een systeem voorradig is.

https://www.audiosciencer.../index.php?pages/Reviews/
Ik wil hier wel op aanvullen dat de grootste bijdrager op ASR, Amir, daar niet luistert naar de apparatuur maar alleen maar meet. Als iets niet goed genoeg meet naar zijn zin wordt het product meteen afgeraden en door veel van de forumleden wordt die mening dan ook overgenomen. Ik vind dat wel een gebrek in zijn reviews. Mijn receiver zou volgens hem niet goed genoeg zijn maar dat is onzin, en dat zou hij ook merken als hij eens zou luisteren naar wat hij meet, er zijn dan wel gelukkig ook mensen die dat onder zijn review bevestigen/ontkrachten dus lees vooral ook de reacties bij die reviews.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
ErikG2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Ik wil hier wel op aanvullen dat de grootste bijdrager op ASR, Amir, daar niet luistert naar de apparatuur maar alleen maar meet. Als iets niet goed genoeg meet naar zijn zin wordt het product meteen afgeraden en door veel van de forumleden wordt die mening dan ook overgenomen. Ik vind dat wel een gebrek in zijn reviews. Mijn receiver zou volgens hem niet goed genoeg zijn maar dat is onzin, en dat zou hij ook merken als hij eens zou luisteren naar wat hij meet, er zijn dan wel gelukkig ook mensen die dat onder zijn review bevestigen/ontkrachten dus lees vooral ook de reacties bij die reviews.
Ik weet niet precies wanneer Amir wel/niet luistert, maar bijvoorbeeld mijn speakers werd ook een luistersessie mee gedaan, inclusief lijstje van beluisterde nummers. Kan inderdaad zijn dat hij niet luistert als de metingen niet goed zijn, maar dat geldt dus niet voor al zijn reviews. Reacties daar zijn vaak wel heel waardevolle info/aanvulling inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Falco schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Ik weet niet precies wanneer Amir wel/niet luistert, maar bijvoorbeeld mijn speakers werd ook een luistersessie mee gedaan, inclusief lijstje van beluisterde nummers. Kan inderdaad zijn dat hij niet luistert als de metingen niet goed zijn, maar dat geldt dus niet voor al zijn reviews. Reacties daar zijn vaak wel heel waardevolle info/aanvulling inderdaad!
Ah inderdaad, dat is dan de 1e review die ik zie waar er ook geluisterd wordt. Dus het gebeurt dan wel af en toe. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ErikG2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Ah inderdaad, dat is dan de 1e review die ik zie waar er ook geluisterd wordt. Dus het gebeurt dan wel af en toe. Weer wat geleerd!
Hij doet bij redelijk wat reviews (beperkte) luistertests maar misschien in sommige categorieen meer dan andere. Maar of je er echt veel aan hebt is een tweede.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 18-07-2025 12:18 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties!

Door jullie antwoorden en vragen zal ik nog iets specifieker zijn. We hebben de volgende wensen:

- HDMI eARC
- Phono
- Room correction zoals Dirac of RoomPerfect
- Hifi streaming via bijvoorbeeld Tidal of Apple Music
- Continu vermogen: 200W bij 4 Ohm (o.b.v. bijvoorbeeld de Dali Rubikore 6/8)

Ik ben daarom op zoek naar een geïntegreerde streaming versterker. Geen AV-versterker. DAB+ zou mooi meegenomen zijn, maar is geen must.

Voor de versterker sta ik zeker open voor de genoemde merken als Yamaha en Marantz. Als ik echter naar het vermogen kijk, wordt de spoeling al snel dun.

Vandaar dat ik graag eens met een professional in gesprek ga over de mogelijkheden. Maar dan wel iemand die niet meteen de duurste kabeltjes uit de kast trekt.

Het Audio Science Review Forum ken ik, maar dat is voor mijn gevoel wel heel erg zwartwit. Wat ErikG2 ook schreef, zijn ze vaak erg gefocust op meten, zonder het volledige plaatje in het oog te houden. Objectief meten ben ik helemaal voor, maar er spelen in mijn afweging ook andere zaken mee zoals: gebruiksgemak, garantieafhandeling, bouwkwaliteit, esthetiek en dergelijke.

Dus mochten er nog suggesties zijn voor een betrouwbare winkel met kennis, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Squawk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:23:
Het Audio Science Review Forum ken ik, maar dat is voor mijn gevoel wel heel erg zwartwit. Wat ErikG2 ook schreef, zijn ze vaak erg gefocust op meten, zonder het volledige plaatje in het oog te houden. Objectief meten ben ik helemaal voor, maar er spelen in mijn afweging ook andere zaken mee zoals: gebruiksgemak, garantieafhandeling, bouwkwaliteit, esthetiek en dergelijke.
Niet alleen dat, maar meten en zeggen dat een vervorming van 0.0001% beter is, heeft buitengewoon weinig met "audio science" te maken.
Dan worden er nmlk gemakshalve een aantal andere wetenschappelijke dingen overgeslagen.

Dat even terzijde.

We kunnen eeuwen over allerlei soorten en smaken praten, het verhaal begint altijd bij de kamer.
Je zal nmlk niet de eerste zijn trost eigenaar denken te zijn van een setup die gewoon niet in een ruimte werkt.

Dus dat zou dan ook mijn eerste vraag zijn.
Wat is de ruimte, hoe is de verdeling en is er al voldoende gedacht aan de akoestiek?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Squawk / allen: verplaatst naar het aankoopadviesforum zodat de vraag van TS beter tot zijn recht komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:21
Ik ben daarom op zoek naar een geïntegreerde streaming versterker. Geen AV-versterker. DAB+ zou mooi meegenomen zijn, maar is geen must.
Geen goed idee in mijn optiek.....

Je combo versterker/speakers gaat zo ongeveer levenslang mee. Daar moet je ook kritisch op zijn kwa uitstraling en klank in je ruimte. Kijk ook eens naar wat er als actieve speakers te krijgen is, vaak goed op elkaar afgestemde combinaties.

Input bronnen zoals streamers zijn gewoon aan snellere ontwikkelingen onderhevig en zijn verder eigenlijk ook gewoon een black box verhaal. Plaats ze uit het zicht en vervang ze als je wensen veranderen of als je iets anders wilt.

En bij streamers is vaak na een tijdje het bedieningsgemak doorslaggevend. Beetje afhankelijk allemaal hoe je situatie eruit gaat zien maar dingen als bediening via bijvoorbeeld iets als een Apple TV icm met een TV zijn erg prettig. Maar ook een tablet is eigenlijk een prima en heel flexibele audio streamer als je via USB naar iets als een DAC/voorversterker kan.

Ik stream mijn audio via een 13" iPad. Veel beter als scherm en flexibiliteit kan je het niet krijgen. Enige waar je over na moet denken is de plaatsing ervan omdat je met een (USB) kabel zal moeten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door TweakGP op 18-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Je zou een Wiim product (er zijn er vele) kunnen gebruiken voor het HDMI, roomcorrection en streaming deel. Dan ben je vrij in welke versterker je daar aan hangt. Zoals TweakGP al aangeeft kan je op die manier langer met je apparatuur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
ik ben heel blij met mijn yamaha spul, heb een A1080 versterker in de woonkamer (daar zijn genoeg duurdere varianten van als je toch van je geld af wilt) en een R-N803-D op kantoor. Het zijn goede speakers die het verschil maken. (en een goede platenspeler natuurlijk de rest is allemaal digitaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bedankt voor alle reacties!

Door jullie antwoorden en vragen zal ik nog iets specifieker zijn. We hebben de volgende wensen:

- HDMI eARC
- Phono
- Room correction zoals Dirac of RoomPerfect
- Hifi streaming via bijvoorbeeld Tidal of Apple Music
- Continu vermogen: 200W bij 4 Ohm (o.b.v. bijvoorbeeld de Dali Rubikore 6/8)

Voor de versterker sta ik zeker open voor de genoemde merken als Yamaha en Marantz. Als ik echter naar het vermogen kijk, wordt de spoeling al snel dun.

Vandaar dat ik graag eens met een professional in gesprek ga over de mogelijkheden. Maar dan wel iemand die niet meteen de duurste kabeltjes uit de kast trekt.

Dus mochten er nog suggesties zijn voor een betrouwbare winkel met kennis, dan hoor ik dat graag.
Met HDMI eARC kom je uit op een receiver. Die zijn beter toegerust voor de combinatie van audio en video dan een versterker zou zijn. Qua kwaliteit van het geluid maakt dat ook niks uit. Er is ook geen enkele reden om niet voor een receiver te kiezen. Dat zijn gewoon versterkers, maar dan met extra kanalen en video-aansluitingen en de bijbehorende technische opties

Phono is zeer handig als het ingebouwd zit, máár er zijn 3 opties. (a) Een platenspeler met ingebouwde phono-versterker; of (b) een versterker/receiver met speciale phono-aansluiting, of (c) een losse phono-versterker die je tussen de platenspeler en de versterker/receiver aansluit. In het geval van a of b, heb je c vanzelfsprekend al niet meer nodig.

Dat continu vermogen heb je nergens voor nodig tenzij je een stadion van geluid wilt voorzien. In de praktijk gebruik je in 99% van de huis-tuin-en-keukensituaties maar enkele Watts of zelfs nog minder. Vrijwel elke gangbare passieve speaker past op vrijwel iedere gangbare versterker/receiver. Een speaker heeft ook niet zoveel vermogen en evenmin heeft een speaker vermogen nodig. Het is de max die erdoorheen kan. En aangezien alle fabrikanten op hun eigen creatieve manieren meten om tot mooie cijfers te komen, kun je dingen ook nauwelijks 1 op 1 met elkaar vergelijken. Maar in de praktijk geeft het nooit problemen. Je moet hooguit de volumeknop wat meer naar links of naar rechts draaien.

Over hifi-streaming verschillen ook de meningen. Sommigen menen het te kunnen horen, anderen menen dat het onzin is. Dat is vooral een kwestie van gevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 18-07-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Met HDMI eARC kom je uit op een receiver.
Een losse streaming unit kan ook.
Er zijn er zelfs met een DSP/room-correctie etc ingebouwd.
Daar zou je dan vervolgens losse eindversterkers op kunnen aansluiten.
Dat zou sowieso mijn voorkeur zijn ivm flexbiliteit.
Daarnaast is de integratie met veel receivers niet best.

Dus je komt zeker niet altijd uit op een receiver.
eARC is trouwens ook geen video, maar vrijwel hetzelfde als S/PDIF (soms gebalanceerd gedaan via eARC_p en N)
Volume control wordt vervolgens via CEC en SDA/SCL pinnen gedaan.
Mits de TV dit een beetje goed ondersteund.

Het heeft hoe dan ook niet veel te maken met video, behalve de fysieke connector.
Dat continu vermogen heb je nergens voor nodig tenzij je een stadion van geluid wilt voorzien. In de praktijk gebruik je in 99% van de huis-tuin-en-keukensituaties maar enkele Watts of zelfs nog minder. Vrijwel elke gangbare passieve speaker past op vrijwel iedere gangbare versterker/receiver.
De wens is om een degelijk audio systeem neer te zetten icm met eventuele room-correctie.
Voor subwoofers heb je toch wel nodige vermogen nodig.
Uiteraard kun je ook subwoofers nemen waar de versterker erbij in zit.

Als algemene opmerking hoort daar dus wel de toevoeging bij dat dit enkel geldt voor doorsnee speakers en geen subwoofers.
Overigens zijn er hier en daar wel speakers die meer vermogen nodig hebben.

De hele discussie of iets "voldoende" zou zijn (vermogen in dit geval) is bij voorbaat een beetje loos.
Dat is namelijk een vraag die vanzelf antwoord gaat krijgen wanneer andere dingen ingevuld en afgestreept gaan worden.

Belangrijkste blijft de akoestiek en het soort speaker wat daarbij hoort.
Eventueel incl bepaalde looks en feel.
Vervolgens vult de rest zich daarbij in.

Er zijn bv ook zeer goede actieve speakers die aan de meeste eisen voldoen (incl streaming etc).
In dat geval is hele receiver/versterker discussie niet eens meer nodig.

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dus je wilt simpelweg goed geluid voor een platenspeler, Tidal en TV. Tidal is, tenzij je de high quality subscriptions neemt, gewoon CD kwaliteit. TV is belabberde geluidskwaliteit, en Phono hangt af van je platenspeler en platen.

Leuk idee hoor, een hifi van 10k of meer, maar dan moet je ook zorgen dat je muziekbronnen echt kwaliteit kunnen aanleveren, en dat hoor ik niet. Ik lees niks over bijvoorbeeld een eigen high res audio bibliotheek (FLAC etc), Tidal of Roon opties. Ik hoor ook niet wat je voor platenspeler hebt, of wat voor platen en hoe oud die zijn.

verder zit ca 90% van de klank thuis in de speakers en de akoestiek. Daar kun je ook in een bos verdwalen, maar dat heeft niks met de apparatur te maken. Gevaar is echter wel dat je jezelf iets laat opspelden. Er is namelijk zoveel meer te krijgen dan NAD, Hegel, cq DALI, Bowers & Wilkins of Sonus. En dat moet je horen en bij je passen.

Qua winkels: er is veel te krijgen her en der, maar welke regio zit je?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:00:
TV is belabberde geluidskwaliteit,
Er zijn genoeg TVs die gewoon pass-through via spdif/hdmi hebben, zonder dat geluid wordt aangetast.

Daarnaast zijn er genoeg apps, die gewoon FLAC, of zelfs CD's (mocht je dat willen), kunnen afspelen.
Buiten al de bekende streaming en direct play apps uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 18-07-2025 14:05 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:00:
Dus je wilt simpelweg goed geluid voor een platenspeler, Tidal en TV. Tidal is, tenzij je de high quality subscriptions neemt, gewoon CD kwaliteit. TV is belabberde geluidskwaliteit, en Phono hangt af van je platenspeler en platen.

Leuk idee hoor, een hifi van 10k of meer, maar dan moet je ook zorgen dat je muziekbronnen echt kwaliteit kunnen aanleveren, en dat hoor ik niet. Ik lees niks over bijvoorbeeld een eigen high res audio bibliotheek (FLAC etc), Tidal of Roon opties. Ik hoor ook niet wat je voor platenspeler hebt, of wat voor platen en hoe oud die zijn.

verder zit ca 90% van de klank thuis in de speakers en de akoestiek. Daar kun je ook in een bos verdwalen, maar dat heeft niks met de apparatur te maken. Gevaar is echter wel dat je jezelf iets laat opspelden. Er is namelijk zoveel meer te krijgen dan NAD, Hegel, cq DALI, Bowers & Wilkins of Sonus. En dat moet je horen en bij je passen.

Qua winkels: er is veel te krijgen her en der, maar welke regio zit je?
*knip* Mijn vraag was of mensen tips hadden voor een winkel, niet of mensen mij kunnen helpen met het samenstellen van een geluidssysteem.*knip*

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 18-07-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Even teruggaand naar de originele vraag, hier is een optie voor je: https://www.eijnde.nl/
Zelf nooit gewinkeld hier, maar ik heb een goede indruk van de eigenaar. Volgens mij is hij niet elke dag open, dus neem even contact op voordat je op je fiets stapt.

[ Voor 22% gewijzigd door Archer_VC10 op 18-07-2025 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Squawk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:36:
[...]

*knip* Mijn vraag was of mensen tips hadden voor een winkel, niet of mensen mij kunnen helpen met het samenstellen van een geluidssysteem.*knip*
Die heb ik doorgelezen. En jij hebt die gepost voordat je topic verplaatst werd naar het aankoopadvies gedeelte, want dat is eigenlijk gewoon wat je vraagt :)

Mijn redactie is niet aanvallend bedoeld overigens. Waar ik op trigger:
- ik heb budget van 10k
- ik wil geluidskwaliteit
- mijn wensen zijn (lijstje)

Maar totaal niks over "ik weet wat geluidkwaliteit is, ik heb nu X, mis Y, etc etc. Je wilt gewoon fatsoenlijk geluid volgens mij, bent bereid daar diep voro in de buidel te tasten. Maar misschien moet je eerst voor jezelf eens bepalen wat voor jou geluidskwaliteit is, voordat je daar een budget aan vast hangt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 18-07-2025 16:35 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Ik denk dat je vraag tevergeefs is. Ik heb in mijn zoektocht winkels door heel Nederland aangedaan, maar overal zul je verkopers treffen die proberen te verkopen. De enige optie die je hebt m.i. is om je zelf er op zo'n manier in te verdiepen dat je precies weet wat je wil.

Er is geen verkoper die - als'ie eenmaal weet dat jij 10k te besteden hebt - zal zeggen dat die set van 3k net zo goed klinkt. Maar het zijn ook vaak de kleinste opmerkingen waardoor jij als klant kan gaan twijfelen.

Ik was eens in een kleine audiozaak en ik wilde vloerstaande speakers beluisteren, maar ze stonden niet in de luisterhoek, dus die verkoper, die slecht ter been was, ging alles met heel veel moeite naar de luisterhoek tillen. Dat alleen al kan jou beïnvloeden...

Mijn advies zou dus zijn: zoek een winkel waar je zelf kan switchen tussen speakers, waar de verkoper je met rust laat voor een uur of 2 zodat je op je gemak je eigen muziek (die je goed kent) kan luisteren.

En dus niet van die stomme "audiofiele" muziek gaan beluisteren die je zelf eigenlijk niet kent want daar schiet je geen snars mee op.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Maar misschien moet je eerst voor jezelf eens bepalen wat voor jou geluidskwaliteit is, voordat je daar een budget aan vast hangt :)
Dat is het probleem wel erg versimpelen.

Er valt namelijk al prima een lijst te maken van dingen die je nooit wilt hebben, ongeacht wat nu de smaak is qua "geluidskwaliteit".

Galm en reflecties klinken bijvoorbeeld nooit goed.
Niet bij een speaker van 500 euro, maar ook niet bij een speaker van 100k euro.
Een luidspreker of versterker die volledig scheef klankbeeld heeft, ook maar zelden.

Naar mijn ervaring kun je beter vanuit een zo'n neutraal oogpunt beginnen.
Vanuit daar kun je altijd nog peper en zout toevoegen.
De weg andersom is vooral lang, ingewikkeld en vooral verwarrend voor veel mensen.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 18-07-2025 15:40 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:31:
Er is geen verkoper die - als'ie eenmaal weet dat jij 10k te besteden hebt - zal zeggen dat die set van 3k net zo goed klinkt. Maar het zijn ook vaak de kleinste opmerkingen waardoor jij als klant kan gaan twijfelen.
De correlatie tussen prijs en kwaliteit is buitengewoon slecht.

Er zijn genoeg zeer dure audio merken die er audio technisch/akoestisch een totale puinhoop van maken.
Daar koop je duidelijk vooral voor de materialen en/of de naam.
Ik ken ook genoeg merken die voor 3000 euro (of zelfs minder) HEEL veel meer speaker neerzetten.

Nu spreek ik zelf uit ervaring, maar inmiddels kun je bij Erin's Audio Corner ook heel goed zien waar je met vooral met een zeer grote bocht omheen moet lopen:

https://www.youtube.com/@ErinsAudioCorner
https://www.erinsaudiocorner.com/

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 14:38
Bij een dergelijk budget zou ik het inrichten van een luisterruimte uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Zij kunnen je ook wel adviseren waar je op moet letten als je ergens gaat luisteren. Het moet wel overeenkomen met je eigen ruimte thuis. Alleen dan kan je goed beoordelen wat je in huis haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Een fancy high-end audiomerk kan interessant klinken op een verjaardag maar is dit daadwerkelijk wat jij wilt?Duur(der) is niet automatisch altijd beter. Dus ga op nuchtere verkenning met je oren en blijf hierbij realistisch.

Daarnaast moet je je ook afvragen welke kwalteit media je hoofdzakelijk door de high-end audio setup gaat sturen. Als dit hoofdzakelijk streaming media is, moet je oppassen dat je geen caravan achter een Ferrari koopt. Speakers geven grotendeels het uiteindelijke resultaat, maar de mediakwaliteit moet ook in balans zijn.

En misschien is het nog een overweging om de nodige tweedehands high-end websites eens af te struinen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En begin ook alsjeblieft met vertellen wat je baseline is. Dus: wat heb je nu staan, en wat mis je daar aan dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[...]

Waarom deze aanvallende reactie? Mijn vraag was of mensen tips hadden voor een winkel, niet of mensen mij kunnen helpen met het samenstellen van een geluidssysteem. Lees anders mijn bericht van 12.23 uur nog eens op je gemak door en kijk dan nog een naar jouw eigen reactie… :)
Inderdaad eerst maar eens ergens gaan luisteren. Je eigen muziek, vinyl, flac o.i.d., meenemen. Ik ben benieuwd of het verschil kan horen tussen een 1k en een >10k systeem.... Voor streaming en/of TV is >10k weggegooid geld.
In welke regio zoek je een winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mensen zijn er van bewust dat streaming in bepaalde gevallen exact dezelfde informatie heeft als wat er op de CD staat (en in sommige gevallen beter)?

Ik zie het nu een paar keer langskomen, maar algemeen stellen dat streaming per definitie slechter zou zijn, is een uitspraak zonder goede fundering.
Dan nog is het in veel gevallen op zijn best, een kwestie van verschil in nuance.
Absoluut niet vergelijkbaar met akoestiek van de ruimte en interactie tussen luidspreker en ruimte.

Je kunt en mag die dingen dan ook absoluut niet met elkaar vergelijken.
Goede kwaliteit streaming (ook al is het niet "bit-perfect"), maakt niet direct een goed systeem compleet waardeloos.
Dat is echt appels met aardappelen vergelijken.

Zeggen dat het als een caravan achter een Ferrari spannen is, is de boel dramatiseren.
Tenzij we het misschien over extreem belabberde kwaliteit hebben.
De meeste doorsnee diensten leveren echter 320kbps kwaliteit of beter.
Dat valt absoluut niet in de categorie.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Obbink Winterswijk, één van de beste audio zaken die ik ken.
Ze hebben dat ook de wat onbekendere merken en goed personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

B_FORCE schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:54:
[...]

Een losse streaming unit kan ook.
Er zijn er zelfs met een DSP/room-correctie etc ingebouwd.
Daar zou je dan vervolgens losse eindversterkers op kunnen aansluiten.
Dat zou sowieso mijn voorkeur zijn ivm flexbiliteit.
Daarnaast is de integratie met veel receivers niet best.

Dus je komt zeker niet altijd uit op een receiver.
eARC is trouwens ook geen video, maar vrijwel hetzelfde als S/PDIF (soms gebalanceerd gedaan via eARC_p en N)
Volume control wordt vervolgens via CEC en SDA/SCL pinnen gedaan.
Mits de TV dit een beetje goed ondersteund.

Het heeft hoe dan ook niet veel te maken met video, behalve de fysieke connector.

[...]

De wens is om een degelijk audio systeem neer te zetten icm met eventuele room-correctie.
Voor subwoofers heb je toch wel nodige vermogen nodig.
Uiteraard kun je ook subwoofers nemen waar de versterker erbij in zit.

Als algemene opmerking hoort daar dus wel de toevoeging bij dat dit enkel geldt voor doorsnee speakers en geen subwoofers.
Overigens zijn er hier en daar wel speakers die meer vermogen nodig hebben.

De hele discussie of iets "voldoende" zou zijn (vermogen in dit geval) is bij voorbaat een beetje loos.
Dat is namelijk een vraag die vanzelf antwoord gaat krijgen wanneer andere dingen ingevuld en afgestreept gaan worden.

Belangrijkste blijft de akoestiek en het soort speaker wat daarbij hoort.
Eventueel incl bepaalde looks en feel.
Vervolgens vult de rest zich daarbij in.

Er zijn bv ook zeer goede actieve speakers die aan de meeste eisen voldoen (incl streaming etc).
In dat geval is hele receiver/versterker discussie niet eens meer nodig.
ARC en eARC zijn bedoeld om audio terug te sturen vanaf de televisie. Als je videobronnen op je receiver aansluit en hun audio naar de tv stuurt en vervolgens brongeluid van de tv (ingebouwde tuner, ingebouwde apps of aangesloten videodevices) via dezelfde kabel terug naar de receiver stuurt, hebben we het dus over een apparaat dat audio vanaf videobronnen behandeld (en videobronnen direct kan verwerken). Een receiver dus. De meeste versterkers zijn niet bedacht om direct aangesloten videobronnen te verwerken of om video naar de tv te sturen en audio terug te ontvangen. Zowel: dan is het een receiver.

Losse streamingunits kunnen zeker, maar behalve een leuke interface bieden ze niet veel extra's ten opzichte van de ingebouwde Spotify Connect, Apple en Tidal op je receiver. Dat ze zich profileren als 'beter/luxer' wil nog niet zeggen dat het zo is en je er op vooruit gaat. Diezelfde makkelijke bediening kan je ook via je laptop, telefoon, of tablet verkrijgen op een apparaat dat je al in huis hebt, of voor de fractie van de prijs via de apps op een mediaspeler regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ramon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:31:
Ik denk dat je vraag tevergeefs is. Ik heb in mijn zoektocht winkels door heel Nederland aangedaan, maar overal zul je verkopers treffen die proberen te verkopen. De enige optie die je hebt m.i. is om je zelf er op zo'n manier in te verdiepen dat je precies weet wat je wil.

Ik was eens in een kleine audiozaak en ik wilde vloerstaande speakers beluisteren, maar ze stonden niet in de luisterhoek, dus die verkoper, die slecht ter been was, ging alles met heel veel moeite naar de luisterhoek tillen. Dat alleen al kan jou beïnvloeden...

Mijn advies zou dus zijn: zoek een winkel waar je zelf kan switchen tussen speakers, waar de verkoper je met rust laat voor een uur of 2 zodat je op je gemak je eigen muziek (die je goed kent) kan luisteren.

En dus niet van die stomme "audiofiele" muziek gaan beluisteren die je zelf eigenlijk niet kent want daar schiet je geen snars mee op.
Inderdaad. Ik mocht bij Stassen gewoon 2 uur lang zelf luisteren in een ruimte geheel voor mij. Dat was erg prettig. Ik had mijn favoriete muziek meegenomen en kon tussen een stuk of 6 speakers schakelen.
Bij iEar (waarik overigens verder uitstekend geholpen ben) mocht ik niks zelf doen en bediende de verkoper de knoppen. Ik vond de luistersessie bij Stassen daarom prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:32:
[...]

ARC en eARC zijn bedoeld om audio terug te sturen vanaf de televisie. Als je videobronnen op je receiver aansluit en hun audio naar de tv stuurt en vervolgens brongeluid van de tv (ingebouwde tuner, ingebouwde apps of aangesloten videodevices) via dezelfde kabel terug naar de receiver stuurt, hebben we het dus over een apparaat dat audio vanaf videobronnen behandeld (en videobronnen direct kan verwerken). Een receiver dus. De meeste versterkers zijn niet bedacht om direct aangesloten videobronnen te verwerken of om video naar de tv te sturen en audio terug te ontvangen. Zowel: dan is het een receiver.

Losse streamingunits kunnen zeker, maar behalve een leuke interface bieden ze niet veel extra's ten opzichte van de ingebouwde Spotify Connect, Apple en Tidal op je receiver. Dat ze zich profileren als 'beter/luxer' wil nog niet zeggen dat het zo is en je er op vooruit gaat. Diezelfde makkelijke bediening kan je ook via je laptop, telefoon, of tablet verkrijgen op een apparaat dat je al in huis hebt, of voor de fractie van de prijs via de apps op een mediaspeler regelen.
Je kunt prima enkel audio sturen over HDMI via ARC/eARC zonder heen en weer te lussen.
ARC/eARC = spdif

- Ik werk er dagelijks thuis mee
- Heb producten ontwikkeld die dit prima kunnen.

Dit werkt ook met (sommige) apparaten die helemaal niks met een video signaal kunnen.
Zolang een versterker/receiver/apparaat ARC ondersteuning heeft, kun je daar direct audio naar toesturen vanuit TV of andere bron.
Dit wordt heel veel gedaan met bijvoorbeeld actieve speakers met "HDMI" ingang.

Zoals ik al eerder zei, bieden sommige streaming units (van bv miniDSP) een hoop meer mogelijkheden die op veel receiver niet te vinden zijn.
Geeft daarnaast de mogelijkheid om losse eindversterkers te kiezen.

Maar goed, zoals ook al eerder gezegd, is dat nu allemaal nogal spijkers op laagwater zoeken in dit stadium.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
High-end audio vind ik iets heel erg persoonlijks want het is ook je eigen klankenkast (kamer) waar deze komt te staan en de eigen geluidsbeleving. Sommige mensen zijn al helemaal gelukkig met een soundbar en zelf ben ik terug gegaan naar een 2.1 setup. Vond de Sonos soundbar totaal niet klinken.

Was laatst ook bij een klant met dure setup, alleen het klonk gewoon niet, alsof iemand met een mondmasker aan het zingen was. Dat zijn de speakers dus.

Zelf vind ik persoonlijk Stassen in Venlo geweldig, helpen goed, hebben veel verstand en heerlijke vlaai als je op tijd bent. Dat vind ik wel een zaak met aandacht en ook als je daar aankoop doet en je hebt wat, geen probleem. Zeker voor duurdere apparatuur zou ik Stassen aanraden.

[ Voor 11% gewijzigd door itsalex op 18-07-2025 18:14 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
[...]

[mbr]*knip*[/mbr] Mijn vraag was of mensen tips hadden voor een winkel, niet of mensen mij kunnen helpen met het samenstellen van een geluidssysteem.[mbr]*knip*[/mbr]
Wat denk je nou zelf..... dat je in ergens in een winkel een objectief verhaal gaat krijgen?

Combineer dat met het feit dat ze overal maar een heel beperkt merkenaanbod en ze ook nog maar een paar modellen zullen hebben staan en het is een redelijk zinloze vraag als je niet een beter idee hebt wat je wilt dan een onsamenhangend lijstje zonder motivatie (of in ieder geval een motivatie die je niet wil delen).

Er zijn genoeg zaken waar je met jouw budget met een goed gevoel de deur uit kan gaan. De meeste zelf als je van gladde (of iets minder gladde) verkooppraatjes houdt. Dat is namelijk gewoon hun business.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TweakGP schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Dat is namelijk gewoon hun business.
Nee dat is een keuze.

Je kunt ook prima goede business runnen door gewoon eerlijke dingen te maken en verkopen.
Ik ken fabrikanten die dat al ruim 30 jaar zo doen.

Dat mag ook best een prijskaartje hebben voor mensen die dat er voor over hebben/belangrijk vinden/trots voor gespaard hebben.
Of misschien zelfs een minder prijskaartje, mocht dat gewoon beter bij de klant passen.

Om eerlijk te zijn, vind ik het extreem kwalijk dat tegenwoordig nog maar zeer weinig te vertrouwen is.

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 18-07-2025 18:31 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
TweakGP schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Wat denk je nou zelf..... dat je in ergens in een winkel een objectief verhaal gaat krijgen?

Combineer dat met het feit dat ze overal maar een heel beperkt merkenaanbod en ze ook nog maar een paar modellen zullen hebben staan en het is een redelijk zinloze vraag als je niet een beter idee hebt wat je wilt dan een onsamenhangend lijstje zonder motivatie (of in ieder geval een motivatie die je niet wil delen).

Er zijn genoeg zaken waar je met jouw budget met een goed gevoel de deur uit kan gaan. De meeste zelf als je van gladde (of iets minder gladde) verkooppraatjes houdt. Dat is namelijk gewoon hun business.
Voor wat betreft keuze kun je bij Stassen wel terecht. Die hebben echt heel veel keuze en ze kunnen alles voor je opstellen om te beluisteren. Objectief advies zal wat moeilijker worden om onder andere bovengenoemde reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
B_FORCE schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:30:
[...]
Om eerlijk te zijn, vind ik het extreem kwalijk dat tegenwoordig nog maar zeer weinig te vertrouwen is.
Niet overdrijven.... de hifi wereld en zeker de verkopers erin zijn gewoon altijd van bedenkelijk niveau geweest. Was in de hoogtijdagen al zo en is er zeker niet beter op geworden. High-end audio bestaat om te beginnen natuurlijk ook al voor een belangrijk deel uit onzin verkopen of in ieder geval voor hele kleine aanpassingen en een luxe uitstraling heel veel extra vragen.

Objectiviteit kan je in mijn optiek ook niet verwachten. Ze verkopen altijd maar een klein aantal merken en hebben gewoon een commercieel belang. Ze moeten ook wel giga marges maken anders kan zo'n zaak nooit uit. En wat denk je ook met bijvoorbeeld speakers, luisteren in een ruimte die compleet afwijkt van je eigen situatie en vaak ook met andere randapparatuur.

Dus als je zelf niet een beetje beslagen ten ijs komt dan ben je gewoon een sukkel rijp voor het plukken in 95% van de zaken.

[ Voor 23% gewijzigd door TweakGP op 18-07-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En dat laatste is dus, gezien de reacties van de topicstarter, exact waar het zo te horen aan schort.

Eerst een beetje huiswerk doen, daarna pas gaan shoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Beginnen met de basis: een set goede speakers. Ga wat van die hifi zaken bij langs en bezoek audio shows. Een aanrader is de dutch audio event op 4 en 5 oktober in Veldhoven. https://dutchaudioevent.nl/

Vertrouw voornamelijk op je eigen gehoor en ga de komende periode heel veel luisteren. Neem geen overhaaste beslissingen en besteed ongeveer de helft van je budget, 5-6k aan speakers en een eenvoudige versterker en streamer.

De rest van de elektronica komt later, maar pas op je budget: dit soort uitbreidingen zijn zeer verslavend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Misschien een rare vraag, maar wat heb je nu staan?
Of ga je van niks naar een 10k+ setup? Met een 'first-time-right' gedachte?

Want zoals het bij de meeste gaat, is het een proces van jaren. Waar je wensen en smaak wat meer uitgesproken worden en je zo meer naar je ideale setup groeit.

Mijn advies zou zijn, zoals andere ook al aangeven, ga véél combinaties luisteren en neem er de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Om even simpel de vraag van @Squawk te beantwoorden: https://hifi.nl/hi-visits

Lijstje met ervaringen met zon beetje alle high end audio zaken in NL en BE. Soms over specifieke merken, soms algemeen.
Meer dan dat kunnen we zonder locatie niet doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TweakGP schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:32:
[...]

Niet overdrijven.... de hifi wereld en zeker de verkopers erin zijn gewoon altijd van bedenkelijk niveau geweest.
Dit deel ben ik echt niet met je eens.

Er zijn tal van merken en fabrikanten die gewoon goed spul maken en leveren, zonder al de voodoo, woeha en poespas er omheen.
OF als ze dat wel doen, ze ook daadwerkelijk een basis hebben dat als een huis staat.

Als je naar je gemiddelde audio zaak gaat, kom je deze ook niet of nauwelijks tegen.
Ik zou er met een grote boog omheen lopen, de gemiddelde basiskennis akoestiek is vaak al afwezig.

Als je echter bedoelt dat er een aanzienlijke groep is die wel allerlei spookverhalen bewust of onbewust probeert te verkopen, dan ben ik het wel me je eens.
Afgelopen High-end show in München werd ik bv alles behalve gelukkig van.

Laten we alleen niet alles over 1 kam scheren.

Mijn reactie was op het feit dat het "keiharde business" zou zijn.
Nogmaals, dat is en blijft een keuze van de verkoper.
In het verleden genoeg zaken gezien de prima werden gedraaid vanuit passie.

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 18-07-2025 21:23 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 17:19
Het beste zou zijn om de audioapparatuur die je op het oog hebt thuis te beluisteren.
Voor de 10.000 euro die je er aan wilt uitgeven, zou een audiowinkel je dat moeten aanbieden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 21:02
Ik zou het wel interessant vinden om te horen wat voor apparatuur de topic starter al gehad heeft.
Dat geeft een beetje referentiekader.

Meestal heeft iemand al wat goedkopere spullen gehad en een bepaald idee wat daar wel of niet goed genoeg aan was.

Verder denk ik dat je in dit soort topics niet altijd maar moet roepen dat duurder niet beter is, dat soort ge***.

De meeste van ons hebben nog nooit zo'n dure set gehoord en kunnen er dus niet iets zinnigs over zeggen.
Daarnaast lijkt het haast een soort afgunst om op die manier te reageren.

Iedereen geeft z'n geld uit zoals hij of zij dat zelf wil.

Misschien heb jij een hele dure auto, waarvan we dan kunnen zeggen, wat is het nut?
Een Fiat Panda haalt ook alle legale snelheden en brengt je ook van A naar B.

Het helpt de topic starter ook niet om op die manier te reageren, als iemand naar Hegel H190 o.i.d. kijkt, dan moet je niet verwachten dat een Denon X1700 opeens wel voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
RobbieT schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:34:
...
De meeste van ons hebben nog nooit zo'n dure set gehoord en kunnen er dus niet iets zinnigs over zeggen.
Daarnaast lijkt het haast een soort afgunst om op die manier te reageren.

Iedereen geeft z'n geld uit zoals hij of zij dat zelf wil.

Misschien heb jij een hele dure auto, waarvan we dan kunnen zeggen, wat is het nut?
Een Fiat Panda haalt ook alle legale snelheden en brengt je ook van A naar B.

Het helpt de topic starter ook niet om op die manier te reageren, als iemand naar Hegel H190 o.i.d. kijkt, dan moet je niet verwachten dat een Denon X1700 opeens wel voldoet.
Ja en nee.
Ik heb zelf een relatief goedkoop setje staan met een Denon versterker en wat Dali speakers, maar ik weet voldoende dat zowel de kabels als de versterker praktisch niks doen als het gaat om audio kwaliteit.
Andere kabels of andere versterkers gaan hetzelfde geluidsbeeld geven.

De belangrijkste factor waar @Squawk zich op zou moeten focussen, is de speakers en de ruimte waarin deze komen te staan.
Gezamenlijk bepalen die 2 factoren voor meer dan 99% hoe het geluid gaat klinken.
En dat is toch immers het enige wat belangrijk is?
Als TS eenmaal een leuk setje speakers heeft gevonden, dan zou ik er een versterker bijpakken die voldoet aan zijn wensen en de speakers van fatsoenlijk vermogen kan leveren.
En voor kabels is waarschijnljk bijna alles oke.

En goede speakers vinden... dat is heel persoonlijk.
Wat 1 persoon mooi vind, vindt een andere weer afschuwelijk.
Het enige wat je kan doen, is luisteren, luisteren, luisteren....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:16
Ow Ow ow mag ik het zeggen???

Muziek herbeluisteren is erg lastig om goed te doen waarbij je apparatuur bijna een bijkomstigheid is.

In de juiste volgorde:
- de muziek is waar het om draait, zoek mooie betekenisvolle muziek muziek die je raakt (geen goede set voor nodig)
- wil je toch echt een live ervaring van een stuk horen, akoestiek akoestiek akoestiek. Zonder goede akoestiek slechte tonaliteit, dynamiek, micro informatie en plaatsing in de ruimte. Je hebt dit allemaal nodig voor een goede, wat zeg ik, EXCELLENTE beleving 😀
- de ruimte dicteert vervolgens de kenmerken van je muziekset. Met een beetje mazzel kun je probleemloos tot 80 hz luisteren en ben je binnen!!! Wauw, dan ga je wat beleven hoor. Zelfs een simpel Denon setje met wat full range speakers zonder al te veel gekkigheid gaat iedereen in vervoering brengen. Veel kef speakers hebben (binnen grenzen) erg fraai geluid. Mijn tip, koop een 2e hand speaker set of zelfbouw speakers van gerenommeerde merken...

Ik heb sets gehoord van 100k plus (easy) welke het gewoon niet hadden hoewel de kwaliteit er vanaf spatte, en ik he. 2e hands klipsch speakers (marktplaats 100 euro) op een buizen zelfbouw set gehoord welke de tranen lieten stromen van vervoering....

Dus met geld gaan gooien wordt ALLEEN MAAR de verkoper blij van.

Mijn advies, ga eerst muziek luisteren terwijl je een goede akoestiek laat maken in je huis (en dat kan best leefbaar zijn hoor). Die akoestiek jongens zijn zo goed dat ze je meteen vertellen welke kenmerken je set moet hebben. En denk daarbij, eerst de maten van je kamer goed maken, en pas later de problemen gaan dempen. Niet andersom dus.....

Toine Dingemans is er zo eentje, ben even kwijt hoe Ijn site ook al weer heette.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:08
Ben zelf erg blij met de combi van NAd C298 en C658. Heeft alle mogelijke instellingen, meer dan genoeg power en ziet er naar mijn smaak best strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:37
Zoveel mensen, zoveel wensen. Binnen een budget van jouw kaliber moet een absolute top set haalbaar zijn. Maar wat voor jouw top is, kan mij misschien niet bekoren. Zoals hierboven aangegeven is akoestiek de meest bepalende factor. Dus woon je in een VT catalogus, is dat stap 1 om mee aan de slag te gaan.

Dat gezegd hebbende ben ik zelf ook een gearhead. Als het op apparatuur aan komt moet je gaan bepalen wat jij belangrijk vindt. Geluidskwaliteit is één, maar hoe belangrijk is bouwkwaliteit, nieuw vs vintage, exclusiviteit, gebruiksgemak, de looks, het gevoel, spreekt het merk je aan, etc.

Ik lever zelf liever wat sinad in voor een mooie behuizing en stevige knoppen. Dat zorgt bij mij voor meer meeslepende ervaring. Waardoor ik graag nog een extra plaat of cd opzet. Wijn smaakt nou eenmaal ook lekkerder uit een Zalto dan uit een koffiebeker.

Dus waar moet je met die poen naar toe?

- Smits, prima zaak als je weet wat je wil. Niet voor advies IMHO.
- iEar, op mijn gemak kunnen luisteren naar een voorselectie van speakers. Geen bemoeienis, of ongevraagd advies. Of ze goed advies geven kan ik je dus ook niet vertellen.
- H&C (Venray), echt een top zaak. Goed advies, mooie spullen, van ultra high end tot vintage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 17:49
Persoonlijk zou ik een zaak zoeken die de nieuwe Quad 33/303 heeft staan en de integratie met tv heel snel vergeten. Als je audio wilt kopen, koop dan audio, liefst iets dat je leuk vindt om te hebben en waar je wat mee hebt als je t ziet staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Een beetje laat maar je zou ook eens bij https://www.atube-highfidelity.nl/ kunnen kijken. Deze zaak is echt gericht op het hogere segment. Met €10000 zit je daar bij de instap klasse. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@sjaool Ik weet niet of @Squawk nog steeds op zoek is.

Wat me opviel aan die website is dat ze meteen een deel van je creditcardnummer in beeld zetten nog voordat je überhaupt ergens een bestelproces bent ingegaan. Bijzonder onaangename praktijk vanwege privacy en verkooptactieken.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Jorgen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 01:55:
@sjaool Ik weet niet of @Squawk nog steeds op zoek is.

Wat me opviel aan die website is dat ze meteen een deel van je creditcardnummer in beeld zetten nog voordat je überhaupt ergens een bestelproces bent ingegaan. Bijzonder onaangename praktijk vanwege privacy en verkooptactieken.
Dat doen zij niet, dat doe G Pay. Dus als jij G Pay hebt zet Google dat dus al in beeld (dit is schijnbaar een optie). Het is niet zo dat als jij het niet in beeld ziet dat die gegevens er niet zijn. Dit gebeurt bij alle websites die G Pay als service hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 28-08-2025 09:06 ]

"When you grow up your heart dies"

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

sjaool schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Dat doen zij niet, dat doe G Pay. Dus als jij G Pay hebt zet Google dat dus al in beeld (dit is schijnbaar een optie). Het is niet zo dat als jij het niet in beeld ziet dat die gegevens er niet zijn. Dit gebeurt bij alle websites die G Pay als service hebben.
Ik heb geen GPay. Wel een creditcard. En daarvan hoort mijns inziens ook niet buiten het bestelproces om al zo maar een deel te zien te zijn.

Enfin, mijn opmerking is verder offtopic - maar ik vond het opmerkelijk genoeg om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:33
Ik wil ook even reclame maken voor Van Deynen in Sint Nicolaasga(Friesland)
3 broers met een “grote” audio zaak met passie voor muziek en film.

Zeker de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 23:54

Church of Noise

Drive it like you stole it

Moest @Squawk nog zoeken, kan ik zeken Audio Laan aanraden.
Mark - de eigenaar - is zelf een echt audiofiel en zo wat de minst pushy verkoper die je je kan inbeelden. Vermoedelijk omdat ie eigenlijk ook een andere zaak heeft waar ie van leeft.
Hij zoekt specifieke, interessante merken en producten die je bij de grotere jongens niet vindt.

Waarom zeg ik dat allemaal? Gisteren waren we met een paar leden van htforum daar op bezoek voor een luisternamiddag en 't was erg relaxt en op geen enkel moment kwam er een verkoopspraatje aan te pas. Enkel wanneer wij om prijsinfo vroegen, kwam dit bvb.

Gisteren hebben we daar MoFi 888's gehoord, ATC SCM50A Pro's en Zeiler SP-01.

Zelf tot nu toe niks bij Audio Laan gekocht, en gaat voorlopig ook niet gebeuren wegens 3 paar speakers, 2 versterkers, 3 subs en nog wat spul gekocht in de laatste 6 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:43
Ben een enorme muziekliefhebber maar al snel gestopt met het aanschaffen van nieuw spul, zonde geld. Afschrijving als eerste eigenaar is enorm. Speel alweer enige tijd met een klimax (streamer voorversterker met akoestisch software programma (Dat ik zelf overigens niet gebruik)) en een exaktbox-i met daarin per kanaal een eigen eindtrap en dac met Keltiks als speakers. Allemaal van Linn, voor nog geen 8k.

Mijn punt is: luisteren kan je overal, vertrouw op je eigen oren en koop je spul tweedehands online. Doe ik al 25 jaar, nog nooit problemen mee gehad.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:44
Ik weet niet vanwaar je komt.

Maar kijk eens bij hobo hifi in den bosch
Pagina: 1