inbouw airco of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 11:21
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een airco-oplossing en overweeg een inbouw variant. Tijdens mijn zoektocht ben ik vooral twee opties tegengekomen:

Kanaal unit (ducted airco die via kanalen koelt); voordeel hiervan zou dus kunnen zijn dat je een binnenunit zou kunnen plaatsen die via kanalen meerdere kamers "bediend", met een electronische plenum zou je deze kamers ook van een thermostaat kunnen voorzien.
Staand inbouw model (ingebouwd in bijvoorbeeld een kast of nis)

Mijn situatie: het gaat om een semi bungalow, met op de bovenverdieping dus een schuin dak. Hierdoor is er weinig ruimte voor een normaal hang of wandmodel. Ik heb wel een voorzetwand onder de dakkapel met daar achter ongeveer een meter diepte, hier zou ik dus achter wel iets kunnen maken.

Tot nu toe heb ik bij installateurs te horen gekregen dat dit eigenlijk wel erg dure systemen zijn en dat ze dit dus eigenlijk niet willen doen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een van deze systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Het is duur, maar wel mooier.
Dus het is puur wat je zelf wilt, hoe belangrijk is het uiterlijk van de airco. Want zo'n unit waar je tegenaan kijkt is meestal minder favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-09 14:52
Prijs vragen, en dan beslissen of je het dat waard vind of niet.
Eventueel ook prijs vragen van de andere oplossing, om te kunnen vergelijken hoeveel duurder het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
Ik heb ondertussen meerdere installateurs over de vloer gehad, deze wilden alleen prijsopgave maken voor staande vloer units, echter beperkt dat de ruimte gigantisch in de kamer, of wand modellen voor een raam waardoor deze niet meer (goed) open kan. Niet echt mooie opties dus, maar een prijsopgave voor inbouw of kanaal units willen ze niet eens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Bij een kanaalunit komt veel meer kijken dan alleen de koeltechniek. Plafonds / vloeren / muren zullen geopend en weer hersteld moeten worden. Valt niet direct onder de specialiteit van een installateur. Misschien is een aannemer een beter beginpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CJ_Latitude schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:30:
Bij een kanaalunit komt veel meer kijken dan alleen de koeltechniek. Plafonds / vloeren / muren zullen geopend en weer hersteld moeten worden. Valt niet direct onder de specialiteit van een installateur. Misschien is een aannemer een beter beginpunt?
En een gemiddelde aannemer doet niets met airco’s.
Zo blijf je in een loop zitten

Qua muren openen valt het op zich wel mee, er zullen gaten geboord moeten worden voor de aan en afvoer van lucht. Als dat netjes gedaan wordt dan hoeft er weinig hersteld te worden, maar valt er mooi een rooster over het gat.
Maar het is gewoonweg niet standaard, dus zal een airco boer z’n vingers er niet aan willen branden.
Wellicht kun je een zzp airco monteur vragen of ie het op uurbasis kan/wil uitvoeren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:46:
[...]

Qua muren openen valt het op zich wel mee, er zullen gaten geboord moeten worden voor de aan en afvoer van lucht. Als dat netjes gedaan wordt dan hoeft er weinig hersteld te worden, maar valt er mooi een rooster over het gat.
Maar het is gewoonweg niet standaard, dus zal een airco boer z’n vingers er niet aan willen branden.
Wellicht kun je een zzp airco monteur vragen of ie het op uurbasis kan/wil uitvoeren.
Dit lijkt inderdaad een beetje het probleem te zijn, men wil alleen de standaard "kwak tegen de muur" klussen uitvoeren lijkt het.

Ik wil ook best zelf de gaten in de muren/wandjes maken maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden die dat aan wilt gaan.

Maar wat zijn de ervaringen hier over een dergelijk systeem, bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
trebium schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Dit lijkt inderdaad een beetje het probleem te zijn, men wil alleen de standaard "kwak tegen de muur" klussen uitvoeren lijkt het.

Ik wil ook best zelf de gaten in de muren/wandjes maken maar tot nu toe nog niemand kunnen vinden die dat aan wilt gaan.

Maar wat zijn de ervaringen hier over een dergelijk systeem, bevalt het?
Als je zelf de wandjes en muren wil doen, waarom bestel je dan niet zelf een kanaalunit, leg je alles aan inclusief leidingwerk en laat je alleen de inbedrijfstelling doen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 15:00
trebium schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Het is dan ook wat meer dan wat gaatjes in de wand maken 8)7

Die gaatjes worden in je beschrijving precies op magische wijze verbonden met de algemene unit. Het is dus echt alle plafonds/muren openklappen. In je plafond is er mogelijk niet genoeg ruimte voor een duct dus moet je plafond gaan verlagen, bij muur openkappen komt de airco man leidingen/kabels tegen die nergens op plannen staan etc.

Je kan bijna geen offerte daarvoor opstellen. Het is zoals een renovatie: pas als je alles begint uit te breken, weet je pas waar je mee te maken hebt en kunnen de kosten serieus oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
Horla schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Het is dan ook wat meer dan wat gaatjes in de wand maken 8)7

Die gaatjes worden in je beschrijving precies op magische wijze verbonden met de algemene unit. Het is dus echt alle plafonds/muren openklappen. In je plafond is er mogelijk niet genoeg ruimte voor een duct dus moet je plafond gaan verlagen, bij muur openkappen komt de airco man leidingen/kabels tegen die nergens op plannen staan etc.

Je kan bijna geen offerte daarvoor opstellen. Het is zoals een renovatie: pas als je alles begint uit te breken, weet je pas waar je mee te maken hebt en kunnen de kosten serieus oplopen.
Die snap ik zeer zeker. Situatie is als volgt. 1 kamer is nog in verbouwing, en heeft daarachter een lege vliering. Daar zou ik de unit plaatsen. Vervolgens heb ik achter een voorzet wand een ruimte van ongeveer 1 meter breed/hoog met wel afschuining van het dak. Deze is bereikbaar vanaf de lege vliering. de ruimte achter de voorzetwand hebben we zo gelaten voor leidingwerk/elektra in de toekomst. Wat mij betreft ook zeker geschikt voor airco installatie 🙂. Ik kan morgen eens wat foto's maken van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
Deze foto's geven een beetje beeld van de situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtcCrWzyYDqwkgyup4hWH7sdTw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLm8LRQeVegkcqxhvVe0LfH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91ryYTkDfA-KzJLAcHo6IN0bvaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8emlxhWYZ838iuqN9y93yixt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu0pedTzSGtdntJ9s7TLa-PVceY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foDCkLMfybtSKbQx2baFd43u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvOHxt5K1rPBlIeFLCSOGo-8MHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR1lSHO1eSAAogJoAvFapVV3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
ZeRoC00L schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:46:

Qua muren openen valt het op zich wel mee, er zullen gaten geboord moeten worden voor de aan en afvoer van lucht.
[...]
Klopt, dat doet hij niet zelf, maar hij regelt dan een installateur of bedrijf in koeltechniek. Daarom is het aannemer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op die wand met die apenslinger-schildering past mogelijk (tot hoe ver komt dat raam als het open gaat?) een compacte binnenunit (1,5kW?) van een split-airco. Buitenunit op het dak van die dakkapel. Niet ideaal (kans dat je trillingen buitenunit gaat horen door het dak heen), maar qua koelprestaties 10x beter dan zo'n mobiele airco.

Er is niet een soort 'nok' waar hij evt. kan hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:54

Freakie1NL

Grote Baas

Gaat het om alleen die kamer? Dan zou een mini rooftop airco (tegenwoordig Breezehub) toch ideaal zijn?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1