Terugstroombeveiliging beregeningsinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 20:23
Ik heb een beregeningsinstallatie in mijn tuin met een pomp, kleppen en vaste popup sproeiers.

De pomp heeft 2 aanvoeren: mijn regenwatertank van 10m3 en mijn buitenkraan.

Deze schakelen automatisch naar de buitenkraan als de regenwatertank leeg is. Dit gebeurd door een elektrische 3 punt kogelkraankraan waar de uitvoer altijd hetzelfde blijft en de invoer wisselt tussen regenwatertank en buitenkraan.

Nu lees ik veel over terugstroombeveiliging om te zorgen dat vuil water nooit het huis in kan. Is het aan te raden dit te plaatsen in de leiding vanaf mijn buitenkraan?

En welke terugstroombeveiliging heb ik dan precies nodig? Op mijn pomp zit al een presflo die ook een terugslagklep heeft.

Is dan https://www.bonfix.nl/nl/.../keerklep?highlight=40062 genoeg?

Of zou ik https://www.bonfix.nl/nl/...e-met-aftapgelegenheid-ea nodig hebben?

Of iets anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Vaez op 18-07-2025 12:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Volgens mij is het direct koppelen van regenwater en drinkwater niet toegestaan.
Ik kan zo de regels niet vinden.

Beste is de tank bijvullen met drinkwater door middel van een vlotter boven het maximale waterniveau dan is er geen directe verbinding.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42

pistole

Frutter

Hoe zou water vanuit de tank het huis in kunnen? Er staat toch constant druk op je buitenkraan?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pistole schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:04:
Hoe zou water vanuit de tank het huis in kunnen? Er staat toch constant druk op je buitenkraan?
Als de druk wegvalt bij werkzaamheden.

Maar je mag inderdaad geen directe koppeling hebben tussen drinkwater en regenwater dus idee moet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:08

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:11:
[...]

Als de druk wegvalt bij werkzaamheden.

Maar je mag inderdaad geen directe koppeling hebben tussen drinkwater en regenwater dus idee moet anders.
Zoals er ook geen directe verbinding tussen je cv leidingen en het drinkwater mag zijn.

Ik sluit mij aan bij @Jan_ . Vullen vanaf boven en dan dmv vlotter het vullen stoppen. (Kijk eens in de stortbak van je wc voor inspiratie. 🙂 )

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 20:23
Ik heb hier inderdaad onderzoek naar gedaan voordat ik dit aan ging aanleggen en met verschillende partijen besproken. Het los koppelen dmv een airgap of trechter geldt voor een vaste/permanente aansluiting. In dit geval is dat niet van toepassing omdat het via een flexibele (tuin)slang op de buitenkraan aangesloten is, die ik zo los kan maken. Hierdoor zijn er in nederland geen regels van toepassing op deze installatie maar zelf wil ik graag een terugstroombeveiliging plaatsen om elk risico uit te sluiten. Ik kreeg het idee dat dit in Belgie bv veel strenger is. Ook in een land als de verenigde staten zijn er verplichtingen mbt beregeningsinstallaties en het plaatsen van terugstroombeveiligingen, die zijn er in nederland niet. Regenwater gebruiken en ook beregeningsinstallaties lijken sowieso iets wat in Nederland niet erg vaak voorkomt en regelgeving doet hier dan ook weinig mee.

Het gaat inderdaad om de situatie waar de druk weg zou vallen en er door onderdruk water gezogen wordt uit de kraan ipv geleverd. In een normale situatie zal dit door druk nooit gebeuren. Daarnaast moeten de leidingen vanaf sproeiers tot kraan enkele keren meer dan een meter omhoog en zitten er ook nog magneet kleppen tussen. Dit is dan ook een meer theoretisch probleem maar het leek me goed om toch een extra terugstroombeveiliging te plaatsen.

Ik heb na mijn kraan eigenlijk alleen verticale stukken daardoor zou ik alleen een EA terugstroombeveiliging kunnen plaatsen als ik het goed begrijp. CA(deze moet je horizontaal plaatsen) lijkt ook niet nodig of mogelijk alleen verderop in de leiding om potentiële mest stoffen die van het grasveld komen te voorkomen.

Het grote nadeel van een bijvul oplossing is dat je met een beregeningsinstallatie een redelijk grote hoeveelheid water nodig hebt(niet zoals grijs water systeem waar je af en toe een paar liter voor je wc nodig hebt) op een bepaald moment moet wachten met sproeien omdat het langer duurt om de put bij te vullen dan hier water uit gezogen kan worden. Dit zorgt ervoor dat je geen druk meer hebt, lucht zuigt en daardoor storingen krijgt of dat sproei programmas veel complexer wordt en langer duurt.
Pagina: 1