Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenSpolet
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 13:36
Beste allemaal,

Sinds juli 2024 heb ik last van het probleem dat alle cumulatieve updates voor Windows Server 2019 mislukken. Ik merk ook dat de cumulatieve updates voor .NET Framework mislukken. Dit begon eigenlijk met de updates KB5043050 en KB5042350.

Mijn voormalige collega heeft hier nooit iets aan gedaan of kon er niets aan doen en nu zoek ik naar een speld in een hooiberg. Ik heb via verschillende forums en andere bronnen op internet naar oplossingen gezocht, maar ik kan nergens een echt antwoord of oplossing vinden.

Er is voldoende schijfruimte, geen corrupte systeembestanden, Windows probleemoplossing vindt geen problemen, geen firewallproblemen, maar er is een probleem met .NET Framework vanwege mislukte updates dat ik niet kan traceren.

Ik heb ook SFC en DISM geprobeerd, maar zonder resultaat. Het resetten van Windows Update-componenten lost het probleem ook niet op.

Heeft iemand aan uw kant misschien een idee wat het probleem zou kunnen zijn en heeft hij/zij dit probleem zelf ook gehad?

Dit probleem doet zich voor op vier Windows 2019-terminalservers.

Ik hoor graag van u en dank u bij voorbaat voor alle hulp.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Spolet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:24
wat zegt je windowsupdate logging?
Via powershell te verkrijgen
En probeer de update los te installeren via de .exe.

[ Voor 29% gewijzigd door Aschtra op 18-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Windows 2019 is toch EOL sinds begin 2024 en beide zijn geen security updates (die tot 2029). Misschien dat het daar aan ligt?

(Al zou ik dan verwachten dat de update niet wordt aangeboden, geen idee: ik heb nooit met een EOL systeem gewerkt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
Als je op de Windows Update catalog de losse MSU download en die handmatig installeert, wat krijg je dan te zien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

F_J_K schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:48:
Windows 2019 is toch EOL sinds begin 2024 en beide zijn geen security updates (die tot 2029). Misschien dat het daar aan ligt?

(Al zou ik dan verwachten dat de update niet wordt aangeboden, geen idee: ik heb nooit met een EOL systeem gewerkt).
Het einde van mainstream support betekent niet dat je geen servicing stack, kwaliteitsupdates en cumulatieve updates meer ontvangt. Die gaan gewoon door tot 2029. In Server 2016 blijven deze ook gewoon werken tot begin 2027 conform lifecycle.

Nieuwe updates vereisen altijd eerst de nieuw(st)e servicing stack update en daarna kun je weer de reguliere updates draaien die daarbij horen. Wellicht handmatig de laatste downloaden via de Windows Update catalog website i.p.v. via de server zelf. Al een jaar geen updates op een TS is best wel zwaar onveilig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb eens hetzelfde gehad, en kwam er echt niet aan uit. Uiteindelijk de server opnieuw geïnstalleerd en daarna alle apps/settings opnieuw gedaan.
Was toen met een 2016 en 2019 server, het onderliggende HCI platform was een keer gecrashed. Verschillende servers met dit issue gehad, merendeel wel kunnen herstellen met de bovengenoemde opties, maar 2 dus niet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenSpolet
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 13:36
Bedank voor jullie reakties. Het probleem is inderdaad dat 2019 EOL is. Waarom die twee updates alsnog worden aangeboden is onduidelijk, maar de server kan er in ieder gaval niets mee, dus tijd om te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:24
Ik denk niet dat dat het probleem is. Zie bericht van nelizmastr.
En al zou het EOL zijn, alle updates die dit OS heeft gekregen moet je gewoon kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
JeroenSpolet schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:26:
Bedank voor jullie reakties. Het probleem is inderdaad dat 2019 EOL is. Waarom die twee updates alsnog worden aangeboden is onduidelijk, maar de server kan er in ieder gaval niets mee, dus tijd om te upgraden.
Server 2019 kun je zonder problemen de SSU en CU updates installeren. Heb je al getest door handmatig de updates te installeren?
Of anders Windows Updates een reset te geven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01
JeroenSpolet schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:26:
2019 krijgt nog altijd security updates. Dat deze EOL is wil alleen zeggen dat mainstream support gestopt is, met andere woorden: MS zal geen nieuwe functionaliteiten meer toevoegen en de betaalde support is ook beperkter geworden. Maar bedrijven blijven gewoon verder werken met 2019. Wij zijn nu volop bezig met de uitfasering van een duizendtal 2016 servers omdat deze in Januari 2027 EOS zijn oftewel End of Support.

Het gebeurt spijtig genoeg wel vaker dat een Windows Server niet langer updates installeert. Je kan dat proberen recht te trekken op vele manieren maar de succesrate bij ons is iets van een 50/50. Herinstalleren is vaak de snelste en beste oplossing om zeker te zijn dat het probleem verholpen is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1