Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPLIFF1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-07 18:04
Ik heb een nieuwe videokaart Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT aangeschaft maar deze heeft 3 displayports (2.1) en 1 HDMI (2.14b) aansluiting. de bedoeling is om op de displayport van de videokaart mijn tv(main display) aan te sluiten en de HDMI op van monitor(secondairy display). Het probleem is, dat mijn tv geen displayport heeft

TV specs:
AMD FreeSync | HDMI 2.1 Variable Refresh Rate
- 4K@144Hz is alleen beschikbaar bij HDMI 1.
- 4k@120Hz is alleen beschikbaar in HDMI 1 of HDM I2
- 4k@60Hz is alleen beschikbaar in HDMI 3 of HDMI 4

Nu de vraag, welke Adapter kan ik het best aanschaffen... Ik heb al een high speed gold plated HDMI kabel male -> male...dus ik denk dat het een adapter vanuit de Displayport van mijn videokaart, een male -> female word???

Graag jullie expertise en aanraders zijn welkom, thnx

[ Voor 3% gewijzigd door SPLIFF1986 op 18-07-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Een 144hz tv met nog vga er op? Ik zal persoonlijk die ene hdmi poort gebruiken voor de tv, en je monitor op displayport aansluiten. De meeste pc monitoren van de laatste 15jr hebben wel een vorm van native displayport.

Vga (analoog, geen freesync wat de moeite waard is) is echt niet wat je wil, en tenzij je een dure actieve converter haalt ondersteund je kaart het niet (dus passieve omvormer plugjes weinig kans). Je tv heeft bovendien een 144hz freesync compatible hdmi poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27
Umbrah schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 05:43:
Een 144hz tv met nog vga er op? Ik zal persoonlijk die ene hdmi poort gebruiken voor de tv, en je monitor op displayport aansluiten. De meeste pc monitoren van de laatste 15jr hebben wel een vorm van native displayport.

Vga (analoog, geen freesync wat de moeite waard is) is echt niet wat je wil, en tenzij je een dure actieve converter haalt ondersteund je kaart het niet (dus passieve omvormer plugjes weinig kans). Je tv heeft bovendien een 144hz freesync compatible hdmi poort.
Ik denk dat topicstarter zijn videokaart "VGA" noemt in deze en dat ie niet over een analoge VGA aansluiting praat.

Maar goed, dan blijft de vraag: waarom sluit je niet gewoon de TV op de HDMI poort aan? TV's hebben zover ik weet nooit een DisplayPort aansluiting. Monitoren daarentegen wel. Dus, inderdaad, TV op HDMI, monitor op DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPLIFF1986
Umbrah schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 05:43:

`OH SHIT ik mbedoel gpu 8)7 8)7
wtf, ik pas t even aan. mijn excuss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPLIFF1986
DannyXP1600 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:28:
[...]

Ik denk dat topicstarter zijn videokaart "VGA" noemt in deze en dat ie niet over een analoge VGA aansluiting praat.

Maar goed, dan blijft de vraag: waarom sluit je niet gewoon de TV op de HDMI poort aan? TV's hebben zover ik weet nooit een DisplayPort aansluiting. Monitoren daarentegen wel. Dus, inderdaad, TV op HDMI, monitor op DisplayPort.
Ik bedoelde idd mijn GPU heb t al aangepast...

Mijn monitor is een wat oudere sansung 1920x1080 (Full HD) 28" max 60Hz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 21:16
SPLIFF1986 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:54:
[...]

Als ik het lees lijkt je pc monitor minder te vragen dan je tv, maar dat is een voorzichtige aanname. Is het niet logischer om je tv dan rechtstreeks op de HDMI poort van je videokaart te zetten en een simpele displayport-->HDMI converter te halen voor je monitor. Denk dat de goedkoopste zonder moeite een signaal van 1920x1080 op 60Hz kan doen.

Zou altijd de zwakste schakel in je setup voorzien van een converter oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
SPLIFF1986 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:54:
[...]

1920x1080 kun je echt met iedere signaal aansturen, stelt weinig voor.

De poorten op je gpu kunnen via Displayport gebruik maken van Displayport Alternate Mode, ze sturen dan een HDMI 1.4 of 2.0 signaal uit (2.0 met speciale kabels). Aangezien je monitor zelfs met HDMI 1.0 aangestuurd kan worden, kun je een Displayport naar HDMI-adaptertje of een Displayport naar HDMI-kabeltje er tussen zetten.

Zoiets:
categorie: Kabels

Ga je echter je TV op 4K@144hz aansturen, dan heb je Displayport 2.1 nodig, wat je dan met een actieve adapter van Displayport 1.4/2.1 moet aansluiten om het signaal te converteren. Dat is 10x zo duur en relatief foutgevoelig (tov een passieve adapter/kabel).

Dan krijg je zoiets:

uitvoering: Startech.com 2m DisplayPort naar HDMI Adapter Kabel, 8K 60Hz, 4K ...

Mijn advies: koop een adaptertje van Displayport naar HDMI voor een paar euro en gebruik die combi voor je monitor en gebruik je HDMI-poort voor je TV.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 18-07-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPLIFF1986
sjekneck schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Als ik het lees lijkt je pc monitor minder te vragen dan je tv, maar dat is een voorzichtige aanname. Is het niet logischer om je tv dan rechtstreeks op de HDMI poort van je videokaart te zetten en een simpele displayport-->HDMI converter te halen voor je monitor. Denk dat de goedkoopste zonder moeite een signaal van 1920x1080 op 60Hz kan doen.

Zou altijd de zwakste schakel in je setup voorzien van een converter oid.
Ja de monitor is zeker de zwakste schakel, Ik dacht altijd dat displayport de betere van de 2 was en dus dacht ik de monitor op hdmi aan te sluiten.. maar goed.. nu ik dit lees ga ik t andersom doen aanraders waar ik op moet letten? want ik heb op verschillende sites gekeken, soms staat er niet eens bij hoeveel hertz het is e.d. of is het in dat geval gewoon in staat 60hz aan te sturen?

dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 21:16
SPLIFF1986 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Ja de monitor is zeker de zwakste schakel, Ik dacht altijd dat displayport de betere van de 2 was en dus dacht ik de monitor op hdmi aan te sluiten.. maar goed.. nu ik dit lees ga ik t andersom doen aanraders waar ik op moet letten? want ik heb op verschillende sites gekeken, soms staat er niet eens bij hoeveel hertz het is e.d. of is het in dat geval gewoon in staat 60hz aan te sturen?

dank
Met de lage vereisten van je monitor zou een simpele displayport DP 1.2 naar hdmi HDMI 1.4 kabel al voldoende moeten zijn. Denk dat je voor een standaard lengte kabel hier nog geen 10 euro voor hoeft uit te geven als je op een willekeurige webshop gaat zoeken die kabels verkoopt. De converter alleen kost je waarschijnlijk hetzelfde of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe lang moet die kabel zijn?

Om de tv aan te sluiten kun je een DisplayPort to HDMI adapter cable toepassen, een kabel dus, beter geen losse adapter. Zo'n kabel werkt een kant op (van PC naar TV).

Fabrikanten proberen elkaar af te troeven met goudkleurige stekkers, maar dat is uiterlijk vertoon. Braided bijvoorbeeld is een gevlochten omhulsel, soms heel indrukwekkend en dik, maar dat doet functioneel weinig. Het zegt niet zoveel over welke chip erin zit en of de koperdraden voldoende dik en goed afgeschermd zijn. DisplayPort heeft een eigen stroomvoorziening, daarmee kan de chip worden aangestuurd. Het valt niet mee er achter te komen welke chip dat is en hoe goed of slecht die is.

Goede AMD Freesync ondersteuning kan een probleem zijn.

Tegenwoordig heb je 80DP kabels ('16K'). Dat zijn gecertificeerde kabels. Ik kon er zo snel geen vinden op de site met "hdmi" als zoekwoord op https://www.displayport.o...category/cables-adaptors/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27
mrmrmr schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:04:
Hoe lang moet die kabel zijn?

Om de tv aan te sluiten kun je een DisplayPort to HDMI adapter cable toepassen, een kabel dus, beter geen losse adapter. Zo'n kabel werkt een kant op (van PC naar TV).

Fabrikanten proberen elkaar af te troeven met goudkleurige stekkers, maar dat is uiterlijk vertoon. Braided bijvoorbeeld is een gevlochten omhulsel, soms heel indrukwekkend en dik, maar dat doet functioneel weinig. Het zegt niet zoveel over welke chip erin zit en of de koperdraden voldoende dik en goed afgeschermd zijn. DisplayPort heeft een eigen stroomvoorziening, daarmee kan de chip worden aangestuurd. Het valt niet mee er achter te komen welke chip dat is en hoe goed of slecht die is.

Goede AMD Freesync ondersteuning kan een probleem zijn.

Tegenwoordig heb je 80DP kabels ('16K'). Dat zijn gecertificeerde kabels. Ik kon er zo snel geen vinden op de site met "hdmi" als zoekwoord op https://www.displayport.o...category/cables-adaptors/
Zoals eerder gezegd is het dus een stuk makkelijker om een DisplayPort naar HDMI op de monitor te zetten die alleen maar 1080p 60 Hz is, omdat daar vrijwel elke kabel danwel adapter mee om kan gaan. Voor die TV die 4k bij 144 Hz draait heb je een dure, actieve, adapter nodig. En dan nog werkt het niet altijd. Dus die beter gewoon op de HDMI poort van de videokaart aansluiten, omdat daarmee de minste problemen verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@DannyXP1600 Dat had ik gelezen en ik ben het er mee eens, maar ik had dit antwoord nog klaar staan en het kan in het algemeen toch interessant zijn om te weten om vervolgens de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Als de tv ver van de pc staat, is het al lastig genoeg om een kabel te vinden die goed genoeg is om die bandbreedte goed over de kabel te krijgen, laat staat dat de kabel ook nog eens actieve conversie moet aankunnen. Dat bemoeilijkt het zoeken nogal.
Pagina: 1