CPU overheat direct, of toch niet?! (AM5)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-07 13:13
Goed, ik loop tegen een issue aan met een pc die ik aan het bouwen ben.

Betreft een AM5 systeem. Het moederbord heb ik zelf gebruikt met een 9600X, zonder problemen.

De CPU loopt vrijwel direct te heet, idle erg hoog maar bij enige vorm van load binnen een minuut 90+

Maar nu komt het... De cpu is goed (7600) in mijn eigen systeem draait hij prima, ook een 7500F liep direct heet in deze pc maar in mijn eigen systeem gewoon goed.

Wat heb ik geprobeerd:

Koeler? 3 soorten geprobeerd, allen hetzelfde issue.
Mobo? Zojuist de MSI B650 Gaming vervangen voor een Gigabyte Eagle B650, het issue blijft.
Voeding? Nog niet vervangen, google gaf niet de indruk dat dit het kon zijn. Ik moet dus nog een voeding bestellen.

Maar, voordat ik nog een voeding bestel wilde ik hier vragen of iemand soortgelijke ervaring heeft, en zo ja wat dan de oplossing was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14
De 7600X heeft een TDP van 105W en is een extreem heethoofd: review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests
Kijk na of je de ECO modus kan activeren. Schijnt maar een paar % te schelen in performance.

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 17-07-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Het is een non x met een tdp van 65w, daarbij draaien bij de cpu's in mijn eigen systeem wel een stuk koeler....

Er moet iets anders aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Check de frequenties en de settings van power management in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik kom niet eens in Windows bij het nieuwe moederbord... Start met laden en gaat dan uit. In bios loopt de temp al maar de 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Klinkt alsof de mounting van de koeler gewoon niet goed is. Misschien is het bord krom of heb je te lange standoffs oid?

Je zou het kunnen testen door de koeler los op de cpu te leggen met het mobo horizontaal, dus dat hij door zwaartekracht erop blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik heb 3 koelers geprobeerd. Een stock amd, 240 aio en een toren. Bij alle koelers gaf de paste iig het juiste beeld. Netjes geplet over de hele cpu.

De msi gaf bij demonteren uit mijn eigen pc geen issues en is rechtstreeks vanuit de doos weer deze pc in gegaan, het andere moederbord heb ik met uit de nieuwe verpakking gehaald. Die zijn niet krom iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fans draaien ook? Maak eens een foto van de opstelling en wat je in het BIOS aan temp ziet.

Hardware is wat onduidelijk omschreven in je OP. Je hebt dus een:
- 9600X, probleemloos
- 7600, heet
- 7500F, heet

- MSI B650 Gaming
- Gigabyte B650 Eagle

En met beide moederborden heb je met de twee 7000-serie processors problemen, maar met de 9600X niet? Heb je na het wisselen van CPU ook een CMOS reset gedaan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik heb gisteren nog even een cmos reset gedaan.

Ook bleek ik de pomp niet goed ingeprikt te hebben waardoor hij nog sneller heet liep en niet in Windows kwam.

Situatie nu is dus weer zoals voordat ik het moederbord wisselde.

Boot gewoon, idle 40 graden, cinebench 20 seconden 90+.

De 9600x werkte in de Msi gaming gewoon en heb ik verkocht, niet in de Gigabyte Eagle geprobeerd dus.

De 7500f werkte in mijn eigen pc (aorus x670) maar heet in de Msi gaming

De 7600 kocht ik denkend dat de 7500f defect was, loopt ook heet in de Msi gaming en nu dus ook in de Gigabyte eagle.

De 7600 loopt goed in mijn pc (Aorus x670)

Koeler die ik nu gebruik is een Msi 240 aio. De pomp is 3 pin, in de bios heb ik de opt out op voltage gezet ipv pwm. Curve dusdanig dat hij bij 80 op 100% draait, pomp en fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s31UVWXT0ZSqfuB9HSCtUwQ-JT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwYpzGgr10Bh7sG7zZ6JJV26.jpg?f=fotoalbum_large

Idle na opstarten van hwinfo en cinebench is al 48 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmse-GrdRn_32msuG61gu4jAIpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOOQjhbSg19YKqmfsNZwv8sI.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra ik cinebench start:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ0mI_abVaONMR1zIfJRa27dyyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjcypuiaHO1aIFkabj84PILq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door douwe.nl op 18-07-2025 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-07 08:50
Al eens geprobeerd met Core performance boost uit? Maakte dat verschil?
(Ik weet dat het zo heet bij ASUS borden, of Gigabyte een andere benaming heeft weet ik niet)

Het lijkt er ook op dat je niet de enige bent:
It's a common issue with the 7000X3D and non-X3D processors. The automatic voltage management and automatic overclocking gives occasionally too much juice to the processor that is causing heating. Allegedly the latest AGESA firmware can fix that problem. The another problem with the processor series has been their bumpy bottom. Check your processor and make sure there are no bulging spots. If these aren't the issue, then check out the processor load and the running processes.
Als bovenstaand het issue zou zijn, zou je kunnen proberen je BIOS te updaten:
https://www.gigabyte.com/...rev-10/support#support-dl
Hi. I notice on my pc, with R5 7600 non x + endorfy spartan5 (tdp160W) cooler, ram 2x16GB 6000 30,36,36 1,25 spec, temperatures are rising when pbo is enabled, expo enabled. Higher ram mhz, or volts increase processor temperature.

In my pc when enabled in bios: pbo, ram expo, ram voltage automaticly jump to 1,35v and then idle procesor temps was 50⁰C, and in games 75-80⁰C and higher, when turn off all of this, set manually ram to 5200 30 36 36 1,25 idle processor temps are 39-41⁰C. And in games what i play temps are about 55-60⁰C. In cpu-z benchmark stress cpu, cpu goes to 5050GHz 1,2V, and cpu temps show 56⁰C.

Try to check your ram specification cl, and voltage on producer site.

Why only 5200GHz ram - because of r5 7600 specifcation on amd site:

Max Memory Speed

2x1R DDR5-5200
2x2R DDR5-5200
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

https://www.amd.com/en/pr...ies/amd-ryzen-5-7600.html

Maybe try set it lower.

[ Voor 92% gewijzigd door lightemup op 18-07-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Ah, interessant. Dat ga ik checken het weekend.

Van de Msi heb ik de bios op de laatste versie draaien. Van de Gigabyte niet, updaten lukte gisteren niet via de eigen software...

Wel heb ik gecheckt of er geen auto overclock/ performance dingen aan stonden.

Expo aan of uit maakt iig geen verschil, dat heb ik wel geprobeerd bij beide moederborden.

Edit: op een 8400f gereageerd op marktplaats, om te proberen....

[ Voor 8% gewijzigd door douwe.nl op 18-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die AIO had je ook met de 9600X gebruikt? Je weet dus zeker dat de pomp ook echt werkt? Want het lijkt er alsnog op dat er iets niet goed werkt.

Overigens zou ik, als het kan, de radiator omdraaien zodat als er luchtbellen ontstaan, deze niet in de slangen komen en naar de pomp gaan. Lucht is dodelijk voor een vloeistofpomp zoals in een AIO. Beste plaatsing is aan de bovenkant van de behuizing, maar ziet er niet naar uit dat daar de juiste ruimte voor is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Nee, de koeler die ik met de 9600x gebruikte is een 360mm Corsair.

Bij deze zit de pomp in de radiator, in het midden. Anders had ik m idd andersom gemonteerd maar dat vind ik er wat quirky uit zien eigenlijk :p bovenin gaat bij deze case idd niet.

Ik hoor de pomp aan gaan, en na wisselen van moederbord hoor je ook ff gepruttel zoals elke aio wel doet na handling/ plaatsing. En ik voel een van de slangen "warm" worden na verloop van tijd. Dus, ik doe de aanname dat hij naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 07:48
Als de slangen warm worden, fans wel op een degelijke rpm draaien. Van de AIO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ja.

Net de 8400f geplaatst. Draait als een zonnetje. Idle 20 graden, bij gewoon wat programmas openen 30-40 en bij cinebench gaat hij langzaam naar de 95, wat volgens Google prima acceptabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:40

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je de nieuwste biossen in de borden?
Doe dan anders even met de cpu waarmee je geen problemen hebt.
Edit: dit was al besproken.
Flashen niet binnen het OS doen maar binnen het bios zelf.

Als ik het nu goed lees gaat de 8400f langzaam richting de 95 graden maar de problematische cpu's gaan daar direct heen?
In je topicstart omschrijf je "enige load" dus je hebt niet alleen met Cinebench problemen (voor de zekerheid)?

Volgens mij kan e.e.a. met Cinebench wel een stuk warmer worden dan met "normale" belasting (games e.d... Gray Zone Warfare o.,a. als uitzondering).

Idle temps van 40-50 graden zijn volgens mij niet zo spannend/gek.

Anders eens kijken naar de vorm van de IHS'en van de 7000 series (te bol of te hol)

Ik zie dat je een aantal zaken op V&A hebt staan... probleem opgelost of wil je er vanaf (zou je dan niet melden dat de 7600 problemen heeft)?

[ Voor 125% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-07-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 22:15
Undervolts van -15 met core optimizer. Zorgen dat in bios de cpu settings "by Amd" zijn en niet "by motherboard" wat vaak hogere voltages levert.

Verder is 90 graden waarschijnlijk de standaard max ingesteld in bios en heeft de cpu dus de vrijheid om te gaan tot 90 graden. Volgens Amd is 90 graden full load gewoon veilig en zelfs naar "design". Je kan hem in bios ook op 85 ofzo zetten, dan zal hij mogelijk wel iets minder lang of hoog boosten.

90 graden in cinebench is waarschijnlijk 70 graden in gaming, niets ernstigs dus.
Pagina: 1