Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-09 17:30
Ik kon geen "groot cv" topic vinden, vandaar een nieuw (klein) topic.

Omdat de nieuwe badkamer verplaatst gaat worden naar de andere zijde van het huis, zal er een nieuwe koof van (technisch gezien) de kruipruimte tot aan de zolder komen voor al het nieuwe leidingwerk wat hiervoor van boven naar beneden benodigd is.

Het betekend echter wel dat op zolder ook al het leidingwerk van en naar de CV allemaal moet gaan oversteken en verlegd gaan worden.

Nu zat ik te denken, dat het wellicht een mogelijkheid zou zijn om de CV naar de trapkast te verplaatsen, direct naast de nieuw te bouwen koof. Hierdoor kan dan dus de rookgasafvoer en ontluchting naar het dak gebracht worden.

Bovendien scheelt het een hoop leiding werk van boven naar beneden voor de vloerverwarming en nieuwe badkamer, maar ook een eventuele warmtepomp in de tuin is vanuit hier veel korter en directer aan te leggen.

Mijn vraag is eigenlijk tweeledig, misschien wel drie. Maar mag dit zomaar vanuit de wetgeving? Als het mag, is zo'n lange afvoerafstand wel wenselijk? Word de aanvoer van frisse lucht niet te lang (zal makkelijk 6/7 meter zijn)?

De eventuele voordelen wegen bij mij bij alleen bijvoorbeeld geluidsoverlast wel af. De kast kan dan bijvoorbeeld geluidsgeisoleerd worden, met uiteraard alle en meer nodige brand/CO beveiligingen. Komt een puist met ruimte op zolder vrij bovendien :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Nee, een cv-ketel dient door een gecertificeerd bedrijf geplaatst te worden, zodat aan alle veiligheidseisen en voorschriften worden voldaan. Dat mag je dus niet zelf doen.

De aan/afvoer heeft een maximale afstand. Dit kan je terugvinden in de monteurs/installatiehandleiding van de cv-ketel. (Dit is niet de gebruikshandleiding.)

Als je zelf handig bent en wat geld aan installatiekosten wil besparen, kan je al voorbereidend werk doen door alvast aftakkingen van de waterleidingen en de cv-leidingen te maken en deze uit te laten komen op de nieuwe locatie van de cv-ketel. (Het (rook)gas-gedeelte moet je altijd laten doen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
Uiteraard laat ik wat door de professional gedaan moet worden aan de professional over. Het leidingwerk zelf tot de cv kan ik zelf zeker wel doen.

Heb dankzij jouw opmerking de installatie-handleiding gevonden van de ketel en daar staat dat de max. toevoer en afvoer 80 meter is. Ruimschoots voldoende dus. Alleen de afvoer moet wat ik begrijp conform de NEN Connect / NPR 3378 uitgevoerd worden, dus een professional.

De handleiding doorbladerend komt ook de situatie in bv. een flat voor, waar de cv ook in een hokje in de woonkamer is ingebouwd. Dit mag dus gewoon zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 08:31
Als je zo ingrijpend gaat veranderen dan is de stap naar een warmtepomp nog maar een kleine. Daarvan zijn de kosten ook grotendeels het installatiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
Daar is het huis (nog) te slecht voor geïsoleerd. Al heb ik wel zitten kijken naar bv. 2 Quatt als aanvulling op de cv en als het allemaal wat beter geisoleerd is. Bovendien is de cv. pas een jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Goede isolatie is helemaal geen vereiste voor een WP. Warmte is immers goedkoper met een WP.
Goede afgifte wel. Maar daar zijn andere topics voor ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:36
maarten2333 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:37:
Daar is het huis (nog) te slecht voor geïsoleerd. Al heb ik wel zitten kijken naar bv. 2 Quatt als aanvulling op de cv en als het allemaal wat beter geisoleerd is. Bovendien is de cv. pas een jaar oud.
Dus nog goed te verkopen ;)

Geen reden om nog 10 jaar gas te stoken in ieder geval.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
Toch ben ik bang dat het nog wel een aantal jaartjes gas gaat worden, het is een hoek-woningbouw-huis uit begin jaren '80. Als ik nu mijn gas zou loskoppelen moet ik de binnenkant van de ruiten gaan krabben in de winter denk ik. Op termijn is het uiteraard wel de bedoeling, maar in de praktijk en financieel gezien gaat dat gewoon nog wat jaartjes duren.

Maar dat was ook niet helemaal de vraag verder, ging over het verplaatsen van de ketel :)
Pagina: 1