Kadaster informatie is incorrect, heb ik een meldplicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:52
Wij hebben een jaar geleden een woning gekocht waarbij het begin dit jaar duidelijk werd dat de werkelijke grootte zo'n 20m2 meer is dan de kadaster registratie aangeeft.

Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de OZB berekening. Gaat uiteindelijk hooguit over tientjes maar ik vraag af of ik een meldplicht heb bij de gemeente? Iemand een soortgelijke ervaring? Wat gebeurd er als het gemeld wordt? Komt dan iemand een officiële meting doen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Nappy op 18-07-2025 09:27)

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:18
De woonoppervlakte wordt berekend uit de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) die wordt getekend op basis van luchtfoto's waarbij de meeste gemeenten inmiddels al gebruik maken van AI om de mutaties te detecteren (is niet heel ingewikkeld) vervolgens worden met behulp van True Ortho en vogelvlucht beelden de mutaties verwerkt, het wil wel eens gebeuren dat een overkapping wordt voorzien van een vaste muur/schuifwand en daarmee tot de woning gaat behoren, en niet wordt verwerkt.
Maakt niet zoveel uit. Voor het Kadaster trouwens telt alleen de totale perceeloppervlakte, bebouwd of niet daar verandert niets aan. (zij registreren het eigendom van de grond zelf, en de woning als object (hypotheek/eigendom) daar gaat het niet om de opp)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

Perceel is anders dan op tekening? Van wie is de 20m2 nu volgens het kadaster?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappy
Het woonoppervlak is 20 m2 groter, de tuin daarmee 20m2 kleiner dan bekend bij kadaster. Er is een aanbouw gerealiseerd die niet bekend is bij Kadaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:40
Is de aanbouw wel vergund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

Als het perceel klopt zou ik er niks mee doen, slapende honden kunnen vervelend zijn als ze wakker worden.

De gemeente schat ook maar, niet jouw probleem mi. .

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Nappy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:35:
Het woonoppervlak is 20 m2 groter, de tuin daarmee 20m2 kleiner dan bekend bij kadaster. Er is een aanbouw gerealiseerd die niet bekend is bij Kadaster.
Daar komt de gemeente vanzelf wel achter en dan krijg je het jaar erop een hogere OZB. Als ik naar mijn jaaroverzicht kijk dan zien ze precies welk jaar ik een extra schuur, terrasoverkapping, zonnepanelen etc heb gekregen, allemaal zonder melding en vergunningsvrij maar dus wel meegenomen in de waarde. Medewerkers rijden jaarlijks door de straat en er worden ook luchtfoto’s gebruikt.

Ik zou het nu niet melden, ze komen er vanzelf mee.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:48
Himalaya schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Daar komt de gemeente vanzelf wel achter en dan krijg je het jaar erop een hogere OZB. Als ik naar mijn jaaroverzicht kijk dan zien ze precies welk jaar ik een extra schuur, terrasoverkapping, zonnepanelen etc heb gekregen, allemaal zonder melding en vergunningsvrij maar dus wel meegenomen in de waarde. Medewerkers rijden jaarlijks door de straat en er worden ook luchtfoto’s gebruikt.

Ik zou het nu niet melden, ze komen er vanzelf mee.
Hier dezelfde situatie. Bij mij hebben ze dat na 17 jaar nog steeds niet door. Niet goed doorgegeven door projectontwikkelaar en als je het daarna meldt, weet het systeem niet hoe het dat moet opnemen zonder bouwtekening etc. Terwijl op de kadastertekening in wozwaardeloket de uitbouw wel te zien is.
Andersom: vergelijkbaar huis verderop in de straat dat geen uitbouw had en er wel een kreeg toebedeeld, kon snel worden aangepast omdat ze bezwaar maakten tegen woz.
Kortom: lekker laten gaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:18
De woonoppervlakte wordt berekend uit de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) die wordt getekend op basis van luchtfoto's waarbij de meeste gemeenten inmiddels al gebruik maken van AI om de mutaties te detecteren (is niet heel ingewikkeld) vervolgens worden met behulp van True Ortho en vogelvlucht beelden de mutaties verwerkt, het wil wel eens gebeuren dat een overkapping wordt voorzien van een vaste muur/schuifwand en daarmee tot de woning gaat behoren, en niet wordt verwerkt.
Maakt niet zoveel uit. Voor het Kadaster trouwens telt alleen de totale perceeloppervlakte, bebouwd of niet daar verandert niets aan. (zij registreren het eigendom van de grond zelf, en de woning als object (hypotheek/eigendom) daar gaat het niet om de opp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nappy
Dank allen!
Pagina: 1