Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:26
Ik zoek een?
Wij gaan binnenkort verbouwen en ik zal uiteindelijk een dedicated kantoor/hobby ruimte krijgen (11 vierkante meter ongeveer). De ruimte zal primair fungeren als kantoor, maar tijdens het werken en soms ook daarbuiten, luister ik graag naar muziek of wil ik genieten van goede audio tijdens het kijken van youtube video's. Daarom ben ik mijn zoektocht gestart naar een geschikte hifi set om aan deze wens te voldoen

Wat is je budget?
Geen vast bedrag maar ik mik op 1500 voor het totaal pakket (voor een sub wil ik het budget eventueel oprekken)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op mijn werkplek maak ik gebruik van een Mac Mini M4 en ik wil graag de audio van de Mac laten lopen via de luidsprekers. Airplay lijkt me dus een must.
Verder zal ik veel Spotify streamen via m'n Mac Mini en/of iPhone
In mijn woonkamer heb ik een opstelling die ik vooral gebruik om platen en CD's af te spelen. (KEF R3 Meta, Project Debut Carbon Evo, Bluesound Powernode N330, Marantz cd6007)

Wat heb je zelf al gevonden?
Na het kijken en lezen van reviews twijfel ik nog tussen actieve of passieve speakers + een versterker met streaming mogelijkheden

M'n shortlist so far ziet er als volgt uit:

Luidsprekers:
KEF LS50 META (open box of tweedehands)
KEF LSX II LT
Ik heb comments gelezen dat een sub een must is voor bovenstaande speakers. Gezien de omvang van de ruimte twijfel ik of dat zo is, maar mocht het zo zijn dan wil ik kijken naar een tweedehands of open box KEF KC62 Sub.

Versterker:
WIIM AMP
WIIM AMP PRO

Ik ben ook erg gecharmeerd van de WIIM Vibelink en WIIM Ultra, maar deze ondersteunen volgens mij geen Airplay.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me af of ik nog goede opties over het hoofd zie. Ik sta open voor jullie suggesties.
Mag ook iets anders dan KEF zijn. Versterker wil ik het liefst in compacte form factor hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door tim.w op 17-07-2025 15:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
Is Airplay echt een must?

Los van Airplay kan je natuurlijk prima Spotify Connect gebruiken. Of een DAC aansluiten op je Mac mini zal beter zijn dan airplay. Dan heb je in ieder geval meer opties.

Heb hier zelf een WIiM Ultra staan in combinatie met een fosi audio V3 op mijn muziek kamer, super tevreden mee.

Op mijn Computer maak ik gebruik van de Fosi Audio q6 DAC:
https://fosiaudio.com/products/q6-dac

[ Voor 13% gewijzigd door KernelPanic op 17-07-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
KernelPanic schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:10:
Is Airplay echt een must?

Los van Airplay kan je natuurlijk prima Spotify Connect gebruiken. Of een DAC aansluiten op je Mac mini zal beter zijn dan airplay. Dan heb je in ieder geval meer opties.

Heb hier zelf een WIiM Ultra staan in combinatie met een fosi audio V3 op mijn muziek kamer, super tevreden mee.

Op mijn Computer maak ik gebruik van de Fosi Audio q6 DAC:
https://fosiaudio.com/products/q6-dac
Airplay is in die zin belangrijk omdat ik de luidsprekers als ‘pc speakers’ wil kunnen gebruiken voor m’n Mac Mini. Over muziek maak ik me met Spotify Connect inderdaad minder zorgen.
Het viel me op dat de oudere Wiim producten wel airplay ondersteunen en de nieuwere niet. Je mist dan weer het betere DAC van de nieuwe. Lastig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:50
Ik heb ook een WiiM AMP op mijn kantoortje. Die is aangesloten op een externe geluidskaart die weer via USB aangesloten op een dock die weer via USB-C is aangesloten op mijn laptop. Dat werkt met Macbooks alswel met Linux en met Windows gewoon soepel. Geen AirPlay nodig dus.

AirPlay is voor zover ik het weet alleen nodig als je je speakers draadloos wil aansturen. En komt ook weer met eigen nadelen zoals latency enzo, en freezes. Dus leuk voor muziek, maar niet handig voor filmpjes of gamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 18-07-2025 13:53 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
Ramon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:57:
Ik heb ook een WiiM AMP op mijn kantoortje. Die is aangesloten op een externe geluidskaart die weer via USB aangesloten op een dock die weer via USB-C is aangesloten op mijn laptop. Dat werkt met Macbooks alswel met Linux en met Windows gewoon soepel. Geen AirPlay nodig dus.

AirPlay is voor zover ik het weet alleen nodig als je je speakers draadloos wil aansturen. En komt ook weer met eigen nadelen zoals latency enzo, en freezes. Dus leuk voor muziek, maar niet handig voor filmpjes of gamen.
Even checken of ik het goed begrijp :) ; De WiiM AMP Pro heeft bijvoorbeeld een USB aansluiting. Als ik deze verbind naar mijn Mac Mini kan ik de audio van de computer via de luidsprekers laten lopen? En zo ja, wat voor een kabel (usb a naar usb c?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:50
Nee. De WiiM AMP heeft USB idd, maar dat is voor usb sticks met muziekbestanden erop. Jouw Mac Mini heeft ook geen 3,5mm uitgang meer als ik het goed heb.

Je zal dus nog iets nodig hebben om tussen de Mac Mini en WiiM AMP te stoppen; een geluidskaart. Daarvoor gebruik ik een Sound Blaster X3.

Dus Mac Mini -> usb kabel -> sound blaster x3 -> spdif kabel -> WiiM AMP.

Je zou wellicht ook HDMI kunnen gebruiken, de WiiM AMP heeft namelijk ook een HDMI ARC ingang. Ga ik er wel van uit dat je je scherm via een van de andere poorten aansluit.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon op 18-07-2025 23:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
Ramon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:51:
Nee. De WiiM AMP heeft USB idd, maar dat is voor usb sticks met muziekbestanden erop. Jouw Mac Mini heeft ook geen 3,5mm uitgang meer als ik het goed heb.

Je zal dus nog iets nodig hebben om tussen de Mac Mini en WiiM AMP te stoppen; een geluidskaart. Daarvoor gebruik ik een Sound Blaster X3.

Dus Mac Mini -> usb kabel -> sound blaster x3 -> spdif kabel -> WiiM AMP.

Je zou wellicht ook HDMI kunnen gebruiken, de WiiM AMP heeft namelijk ook een HDMI ARC ingang. Ga ik er wel van uit dat je je scherm via een van de andere poorten aansluit.
Helder. De Mac Mini heeft overigens een 3.5mm jack dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Uiteindelijk ben ik voor de WiiM amp gegaan. Deze heeft Airplay support waardoor ik kan kijken welke oplossing het beste werkt (bedraad of onbedraad).

Doublepoint heeft op dit moment een mooie kortingscode op hun site :)

[ Voor 12% gewijzigd door tim.w op 19-07-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
Ga je veel plezier van hebben die WIiM Amp voor de beste kwaliteit kan je het best Spotify Connect of voor andere zaken de WIIM app gebruiken.

Vanuit je Mac mini zou ik dan inderdaad je aux gebruiken. Wel even een kabel van 3.5mm naar tulp kopen zodat je hem op de input van de Amp kan aansluiten.
https://www.allekabels.nl...jack-naar-tulp-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
KernelPanic schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:17:
Ga je veel plezier van hebben die WIiM Amp voor de beste kwaliteit kan je het best Spotify Connect of voor andere zaken de WIIM app gebruiken.

Vanuit je Mac mini zou ik dan inderdaad je aux gebruiken. Wel even een kabel van 3.5mm naar tulp kopen zodat je hem op de input van de Amp kan aansluiten.
https://www.allekabels.nl...jack-naar-tulp-kabel.html
Voor muziek gebruik ik altijd Spotify connect
Voor de overige verbinding met de Mac ga ik eerst kijken hoe het met Airplay functioneert. Op m’n Bluesound Powernode werkt dit erg goed. Voor een random youtube video of Teams call hoef ik niet de hoogste kwaliteit audio te hebben.

Heel erg bedankt allen. Nu nog een goede deal zoeken voor de LS50 Meta’s en de KC62 😊
Pagina: 1