Garantieaanvraag korting verlopen bij alternatief product

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsoon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 16:25

Crimsoon

Lurker / Bricoleur

Topicstarter
Ik heb 1,5 jaar geleden een product aangeschaft dat afgeprijsd was van 400 euro voor 290 euro. Nu is deze defect geraakt en is de garantie goedgekeurd.

Het product is niet meer beschikbaar bij de winkel. Ik heb gevraagd voor een alternatief product dat 470 euro kost, maar nu komt de korting te vervallen op het originele product en moet ik 180 euro bijbetalen.

Nu vraag ik af wat mijn rechten hierop zijn? Aangezien het bedrijf het originele product niet direct kan vervangen, is de tweede optie een alternatief product. Voor de 290 euro kan geen alternatief product gehaald worden.

T minus whenever it feels right

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:07
Je hebt 290 betaald, natuurlijk krijg je dan geen 400 euro terug.. Zou mooi zijn zeg. Ze kunnen kiezen voor een vergelijkbaar product, maar dat gaat niet want veel duurder. Dus 290 terug is normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je geen vervangend product geleverd wilt / kunt krijgen, heb je uiteindelijk recht op je geld terug. En da's het bedrag dat jij betaald hebt.

Een "vervangend product" gaat over gelijkwaardige eigenschappen, niet per se over dezelfde waarde. Als jullie van mening verschillen over wat een gelijkwaardig product is, dan zou je uit kunnen komen op het ontbinden van de overeenkomst. Ergo: Het aankoopbedrag terug.

Als je het product uiteindelijk toch zou vervangen, kun je de situatie praktisch benaderen, en kijken of je nog wat extra korting kunt bedingen op het verschil tussen het aankoopbedrag van je nieuwe gewenste product en het bedrag wat je retour zou krijgen.

[ Voor 73% gewijzigd door naitsoezn op 17-07-2025 14:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Volgens mij zijn je rechten:

1. verkoper dient te repareren (indien mogelijk)
2. verkoper dient te vervangen (mits zelfde product)
3. geld terug?

Bij 3 kan ik me voorstellen dat je je oorspronkelijke betaalde bedrag terugkrijgt.
Als de verkoper dan een alternatief product hiervoor in de plaats aanbiedt is het jouw keuze of je dat wilt of niet, maar moet je wel het verschil betalen.

ik denk dat je kan kiezen tussen: OF geld terug (de 290, niet de 400) OF vervangend product van 470 met 180 bijbetalen (verschil tussen 290 en 470).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37
Reptielenbrein schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:23:
Ze kunnen kiezen voor een vergelijkbaar product
Vergelijkbaar product, niet vergelijkbare prijs. Of, als dat wel zo is, dan prijs vóór korting.

Als ik een RTX 5070 displaymodel zonder doos koop voor € 300 en deze gaat stuk dan komt de winkel er ook niet mee weg met het ruilen voor een RTX 5050...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat heb je toen gekocht en wat stel je nu voor als vervanging? De prijs maakt weinig uit (zie wat @Paul zegt)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsoon

Crimsoon

Lurker / Bricoleur

Topicstarter
DaWizza schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:32:
Wat heb je toen gekocht en wat stel je nu voor als vervanging? De prijs maakt weinig uit (zie wat @Paul zegt)
Het gaat om een GoPro Hero 12 + accessoire bundel. Als vervangend product heb ik de Insta360 Ace Pro 2 bundel gevraagd (een vergelijkbare actioncam) aangezien de GoPro Hero 13 bundel niet op voorraad was (en ik het gezeik met uitvallende GoPro's zat was).

[ Voor 3% gewijzigd door Crimsoon op 17-07-2025 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:41
Crimsoon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Het gaat om een GoPro Hero 12 + accessoire bundel. Als vervangend product heb ik de Insta360 Ace Pro 2 bundel gevraagd (een vergelijkbare actioncam) aangezien de GoPro Hero 13 bundel niet op voorraad was (en ik het gezeik met uitvallende GoPro's zat was).
Dus ze hoeven alleen de GoPro hero 12 camera om te wisselen toch? Niet de hele bundel erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:02
Paul schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:30:
[...]
Vergelijkbaar product, niet vergelijkbare prijs. Of, als dat wel zo is, dan prijs vóór korting.

Als ik een RTX 5070 displaymodel zonder doos koop voor € 300 en deze gaat stuk dan komt de winkel er ook niet mee weg met het ruilen voor een RTX 5050...
Nee, maar wel je betaalde prijs retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsoon

Crimsoon

Lurker / Bricoleur

Topicstarter
President schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Dus ze hoeven alleen de GoPro hero 12 camera om te wisselen toch? Niet de hele bundel erbij?
Ik zie nu dat de GoPro Hero 12 wel gewoon te koop is op hun site, dus snap niet dat ze dat niet als eerste optie aanboden.

Ik was wel gewoon benieuwd hoe het zat met garantieaanvragen en kortingen, aangezien ik hier niet echt iets concreets over kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 18:25
Gezien de prijs kan je vragen om geld terug en dat je de accessoires mag houden. Dan kan je voor vrijwel niets een nieuwe kopen en heb je weer nieuwe garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Crimsoon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:08:
[...]

Ik zie nu dat de GoPro Hero 12 wel gewoon te koop is op hun site, dus snap niet dat ze dat niet als eerste optie aanboden.

Ik was wel gewoon benieuwd hoe het zat met garantieaanvragen en kortingen, aangezien ik hier niet echt iets concreets over kon vinden.
Nouja, ze zijn verplicht tot iets gelijkwaardig of geld terug.

Maar goed, tegelijkertijd vind ik ook dat het net redelijkheid en billijkheid te maken heeft als consument. Jij verwacht een artikel met een waarde van 470 euro te ontvangen voor inwisseling van een product van 290 euro... Waar je ook nog eens 1,5 jaar gebruik van hebt gemaakt. El

Eh misschien had je 70 euro bijbetalen wel eerlijk gevonden, maar ook dat had ik ook wel erg nadelig gevonden voor het bedrijf. Komt vooral positief voor jou uit, terwijl de wetgeving naar mijn mening erop gemaakt is om er niet op achteruit te geen terwijl jij er gewoon beter op wil worden....

Ik zou die 180 bijbetalen persoonlijk het eerlijker vinden; dan heb je feitelijk 1,5 jaar lang de GoPro gratis gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-10 16:13
President schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:32:
[...]
Komt vooral positief voor jou uit, terwijl de wetgeving naar mijn mening erop gemaakt is om er niet op achteruit te geen terwijl jij er gewoon beter op wil worden....
Hoezo zou hij er beter van worden als 'ie een H12 die momenteel 470 waard is terugkrijgt? Dat hij er destijds 290 voor betaald heeft door een korting maakt niets uit.

Ik heb een H12, deze gaat kapot, en ik krijg ter vervanging weer een H12. Leg eens uit hoe ik daar beter van wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
President schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Nouja, ze zijn verplicht tot iets gelijkwaardig of geld terug.

Maar goed, tegelijkertijd vind ik ook dat het net redelijkheid en billijkheid te maken heeft als consument. Jij verwacht een artikel met een waarde van 470 euro te ontvangen voor inwisseling van een product van 290 euro... Waar je ook nog eens 1,5 jaar gebruik van hebt gemaakt. El

Eh misschien had je 70 euro bijbetalen wel eerlijk gevonden, maar ook dat had ik ook wel erg nadelig gevonden voor het bedrijf. Komt vooral positief voor jou uit, terwijl de wetgeving naar mijn mening erop gemaakt is om er niet op achteruit te geen terwijl jij er gewoon beter op wil worden....

Ik zou die 180 bijbetalen persoonlijk het eerlijker vinden; dan heb je feitelijk 1,5 jaar lang de GoPro gratis gebruikt...
Dat een product duurder wordt in de tussentijd is toch niet het probleem van de consument?
De consument heeft recht op een conform product wat nu niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Maar die 1,5 jaar heb je de GoPro wel naar volle tevredenheid kunnen gebruiken? In principe mogen ze dan wel een afschrijving in rekening brengen, wat mogelijk in de garantievoorwaarden staat.
Op zich is hun aanbod dan niet heel gek, ze hadden dit alleen wellicht anders moeten aanpakken en met die €400 moeten beginnen en hier dan een afschrijving op moeten toepassen.
Behalve als de desbetreffende GoPro elders op tweedehands markt dan toch meer waard blijkt te zijn (geworden), wat je niet vaak ziet bij elektronica.

Alhoewel je echt wel geluk kunt hebben met shops, dat wanneer jouw product na een tijd onder garantie kapot gaat en je dan een beter/nieuwer product terug krijgt, heb je hier niet recht op.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:22
Vervanging is gewoon mogelijk, want volgens de pricewatch wordt de GoPro Hero 12 veelvuldig aangeboden voor 290-300 euro (uitvoering: GoPro HERO12 Black).

Waarom levert de webwinkel je geen nieuwe Hero 12? Of je 290 euro terug zodat je van een voornoemd aanbod gebruik kan maken?

Als je zelf hebt verzocht om een ander product dan de Hero 12 dan is het niet onredelijk dat je vervolgens moet bijbetalen. Garantie is geen vrijbrief om zomaar zelf wat nieuws uit te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Stom op 18-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:11:
Maar die 1,5 jaar heb je de GoPro wel naar volle tevredenheid kunnen gebruiken? In principe mogen ze dan wel een afschrijving in rekening brengen, wat mogelijk in de garantievoorwaarden staat.
Op zich is hun aanbod dan niet heel gek, ze hadden dit alleen wellicht anders moeten aanpakken en met die €400 moeten beginnen en hier dan een afschrijving op moeten toepassen.
Behalve als de desbetreffende GoPro elders op tweedehands markt dan toch meer waard blijkt te zijn (geworden), wat je niet vaak ziet bij elektronica.

Alhoewel je echt wel geluk kunt hebben met shops, dat wanneer jouw product na een tijd onder garantie kapot gaat en je dan een beter/nieuwer product terug krijgt, heb je hier niet recht op.
Een afschrijving binnen de garantieperiode?
Uit welke bron komt die informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 10:19
JohanNL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:11:

Dus als jij een TV koopt van €2500 met 5 jaar garantie en na 4 jaar gaat deze kapot, vind jij het prima dat je TV vervangen wordt voor een vergelijkbaar toestel, ondanks dat je wel €1800 moet bijbetalen want je hebt hem tenslotte 4 jaar kunnen gebruiken?

Nee sorry, maar garantie is er juist voor dat je een bepaalde tijd "zekerheid" hebt dat je een product zal kunnen gebruiken (Uitgesloten van eventueel de tijd die reparatie/vervanging kost) zonder extra kosten te maken wanneer je zorgvuldig met het product om gaat.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
MaD_co schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:05:
[...]

Dus als jij een TV koopt van €2500 met 5 jaar garantie en na 4 jaar gaat deze kapot, vind jij het prima dat je TV vervangen wordt voor een vergelijkbaar toestel, ondanks dat je wel €1800 moet bijbetalen want je hebt hem tenslotte 4 jaar kunnen gebruiken?

Nee sorry, maar garantie is er juist voor dat je een bepaalde tijd "zekerheid" hebt dat je een product zal kunnen gebruiken (Uitgesloten van eventueel de tijd die reparatie/vervanging kost) zonder extra kosten te maken wanneer je zorgvuldig met het product om gaat.
De uitgever van de garantie kan in principe zelf alle voorwaarden bepalen, dus dat je moet bijbetalen na een bepaalde periode zou kunnen.
Of je daar altijd akkoord mee moet gaan is een tweede, want je hebt ook nog wettelijke bepalingen of ' de wettelijke garantie '.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]

De uitgever van de garantie kan in principe zelf alle voorwaarden bepalen, dus dat je moet bijbetalen na een bepaalde periode zou kunnen.
Of je daar altijd akkoord mee moet gaan is een tweede, want je hebt ook nog wettelijke bepalingen of ' de wettelijke garantie '.
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Je gaf aan dat een afschrijving binnen de garantietermijn heel normaal is. Dat geeft iemand aan dat dat niet klopt en kom je met deze vage reactie. Er zijn inmiddels heel veel topics over dit onderwerp.

Een partij kan alles in zijn voorwaarden zetten wat hij wil. Dit betekent echter niet dat het rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Gadgeteer schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Je gaf aan dat een afschrijving binnen de garantietermijn heel normaal is. Dat geeft iemand aan dat dat niet klopt en kom je met deze vage reactie. Er zijn inmiddels heel veel topics over dit onderwerp.

Een partij kan alles in zijn voorwaarden zetten wat hij wil. Dit betekent echter niet dat het rechtsgeldig is.
Als we appels met peren gaan vergelijken dan krijg je deze ' vage ' reactie inderdaad, want de casus van TS zit wel wat anders in elkaar dan dat voorbeeld met die TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Als we appels met peren gaan vergelijken dan krijg je deze ' vage ' reactie inderdaad, want de casus van TS zit wel wat anders in elkaar dan dat voorbeeld met die TV.
TV? Waar heb je het over?

Kun je aantonen waarom afschrijving in geval van TS gerechtvaardigd is? Iets met een bron? Puur uit interesse of riep je zomaar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
MaD_co schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:05:
[...]

Ik zou dan heel blij zijn met het terugkrijgen van de aankoop prijs en zou dan op zoek gaan naar een nieuw toestel binnen het budget en aan de eisen dat ik dan stel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
Lijkt me nogal logisch dat je moet bijbetalen als je een compleet ander product wilt hebben.

Optie 1: repareren (kan blijkbaar niet)
Optie 2: vervangen (maar je zegt zelf een Gopro beu te zijn, en dat ze niet kunnen vervangen)
Optie 3: ontbinden

Jouw voorstel is optie 3. Ontbinden, geld terug en verschil bijbetalen. Er is geen optie die zegt dat je iets nieuws mag uitzoeken met de oorspronkelijke waarde zonder verrekende korting.

Aangezien de garantie is goedgekeurd zou je dus kunnen ontbinden en je 290 euro terug kunnen krijgen. Dan sta je daarna vrij om te kopen waar en wat je wilt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1