TNO traint Nederlands GPT-NL met nieuwsartikelen van De…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:52
Artikel: nieuws: TNO traint Nederlands GPT-NL met nieuwsartikelen van De Telegraaf en ...
Auteur: @Imre Himmelbauer
Moet gaat gpt-nl trainen zijn lijkt me gezien de rest van het artikel:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shebang
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 16:14
headline beetje clickbait. Ik zou "onder andere" toevoegen, want nu lijkt het net of alleen de Telegraaf en nu.nl gebruikt gaan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-08 17:09
Shebang schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:05:
headline beetje clickbait. Ik zou "onder andere" toevoegen, want nu lijkt het net of alleen de Telegraaf en nu.nl gebruikt gaan worden.
Niet een beetje. Dit lijkt op een bewuste keuze als je kijkt naar welke andere bronnen gebruikt gaan worden en hoe de zin is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Aanvullend: NRC Handelsblad wordt niet meer als merknaam gebruikt, maar gaat gewoon door de wereld als NRC.
https://www.villamedia.nl...nrc-handelsblad-verdwijnt

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 10:04

Martinspire

Awesomeness

Mja de titel suggereert alleen Telegraaf en Nu.nl, wat overduidelijk als clickbait wordt gebruikt. Er was genoeg ruimte voor "alle DPG mediabedrijven" of "vrijwel alle DPG mediabedrijven". Heck, zelfs "veel populaire Nederlandse nieuwsdiensten" had al beter geweest imo.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:37
Ik had meer activiteit verwacht hier, wat een ongelooflijke clickbait titel. Tweakers onwaardig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 12:46
Slechte titel. Als je dan twee voorbeelden noemt uit een langere list, zorg dan dat je een indicatie geeft dat er meer op de lijst staan én kies twee voorbeelden die verder van elkaar liggen. Zoals Ad.nl en NRC. Of De Telegraaf en De Volkskrant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 12:46
Ik zie dat de redactie de feedback in deze thread heel serieus heeft genomen… 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Inderdaad, toch vreemd dat hier niet op gereageerd wordt. @Imre Himmelbauer kan je de keuze voor deze titel toelichten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imre Himmelbauer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:16

Imre Himmelbauer

Redacteur
We hebben gekozen voor de meest aansprekende titels in het rijtje. 'Nederlandse media', 'NDP Nieuwsmedia' etc. zorgt voor minder herkenning in de kop dan de huidige titels. Dat is de afweging die we gemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker29789
Imre Himmelbauer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:11:
We hebben gekozen voor de meest aansprekende titels in het rijtje. 'Nederlandse media', 'NDP Nieuwsmedia' etc. zorgt voor minder herkenning in de kop dan de huidige titels. Dat is de afweging die we gemaakt hebben.
Maar dat is objectief gezien een slechte titel omdat het de inhoud van het artikel niet goed weergeeft. Jullie kiezen nu voor 'engagement' ten koste van kwaliteit. Maar de ironie is dat de engagement in dit geval voor een deel kritiek is over de kop van het artikel.

Is dit hoe tweakers.net clicks en reacties wilt uitlokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:40

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
tweaker29789 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:49:
[...]

Maar dat is objectief gezien een slechte titel omdat het de inhoud van het artikel niet goed weergeeft. Jullie kiezen nu voor 'engagement' ten koste van kwaliteit. Maar de ironie is dat de engagement in dit geval voor een deel kritiek is over de kop van het artikel.

Is dit hoe tweakers.net clicks en reacties wilt uitlokken?
Er spat zoveel cynisme en aannames van je comment af dat ik vermoed dat je je mening al lang en breed klaar hebt, maar ik wil best uitleggen dat als we daadwerkelijk 'clicks en reacties willen uitlokken' we heel wat meer uit de kast kunnen halen. Dat doen we nooit. We zoeken uiteraard altijd de balans tussen een aansprekende en een volledige titel.

Counterpunt daarnaast: als je als titel 'GPT-NL wordt getraind op Nederlandse media' kun je ook weer zeggen dat die niet volledig is, want tsja, daar staan niet in welke media dat zijn.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker29789
TijsZonderH schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Er spat zoveel cynisme en aannames van je comment af dat ik vermoed dat je je mening al lang en breed klaar hebt, maar ik wil best uitleggen dat als we daadwerkelijk 'clicks en reacties willen uitlokken' we heel wat meer uit de kast kunnen halen. Dat doen we nooit. We zoeken uiteraard altijd de balans tussen een aansprekende en een volledige titel.
De eerste reacties op het artikel lieten duidelijk zien dat die balans doorgeslagen was. De reden dat ik vervolgens aannam dat hiervoor bewust gekozen was, is omdat het niet om een willekeurige comment ging, maar een titel van een journalist van een professionele redactie.
Counterpunt daarnaast: als je als titel 'GPT-NL wordt getraind op Nederlandse media' kun je ook weer zeggen dat die niet volledig is, want tsja, daar staan niet in welke media dat zijn.
Dat is een titel die grappig genoeg wel werkt. Maar vervang 'Nederlandse media' met 'NDP Nieuwsmedia' en het is nog beter. Een artikel over GPT-NL zal al interessant genoeg zijn om lezers te trekken. Het is dus niet erg dat sommige tweakers niet bekend zijn met de term 'NDP Nieuwsmedia'.

Hoe kom je er trouwens bij dat een titel volledig moet zijn? Waar het om gaat is dat lezers niet op het verkeerde been worden gezet en iets anders lijkt te suggereren. Bedoeld of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:40

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Zelfs ik moest even opzoeken wat NDP nieuwsmedia ook alweer was en ik zit nota bene in dit vak. Niemand weet dat, dus maken we de keus titels te noemen die wel bekend zijn.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@TijsZonderH kom op, je kunt niet ontkennen dat de feedback hier rechtstreeks het vierkante archief in gaat. Zelfs de feedback over NRC wat terecht is gezien het al jaren NRC is en geen NRC Handelsblad wordt niets mee gedaan. Het AD is er net zo'n eentje.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikk0r
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 23:16
Behoorlijke clickbait kop inderdaad, damn. Dat De Telegraaf en NU.nl zijn gekozen omdat zij de 'meest aansprekende titels' zijn van het hele rijtje media die meedoen binnen dit project, kan ik echt niet volgen. Ook al zou dat het geval zijn, zet dan op z'n minst 'o.a.' erbij als je die selectie wil maken. Door het op deze manier op te schrijven, wek je de indruk dat er een deal is gesloten met alleen De Telegraaf en NU.nl, en geen Volkskrant, Parool, NRC, etc. Van het hele rijtje juist het benoemen van alleen de sensationalistische krant en de nieuwswebsite (zonder onderzoeksjournalistiek) geeft een cynisch waardeoordeel af. Vervolgens wordt er in het artikel niets gezegd over waarom dat goed of slecht zou zijn, en blijkt al gauw dat er een grote variëteit aan bronnen meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
TijsZonderH schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:24:
[...]
Wat was er mis met de titel van het persbericht van TNO?

Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL

Ook ik kende NDP nieuwsmedia niet, maar je kunt toch niet ontkennen dat de huidige titel ongebalanceerd en onvolledig is? De suggestie die daar gewekt wordt, is dat het ethische taalmodel van TNO (alleen) getraind wordt op de artikelen van de Telegraaf en Nu.nl

Dat is een misleidende bewering die verleidt tot klikken, de definitie van clickbait. Zo te lezen was dit niet jullie intentie, maar het feit dat uit jullie reacties ook blijkt dat de titel weloverwogen was, valt mij wel wat tegen.
Pagina: 1